خواص تخم بلدرچین + ۲۶ خاصیت تخم بلدرچین برای سلامتی

تخم بلدرچین چه خواصی دارد

خواص تخم بلدرچین برای سلامتی زنان و مردان فواید و خاصیت تخم بلدرچین برای بارداری کودکان و سالمندان و تاثیر دارویی آن برای پوست را در سایت فتوکده می خوانید

خواص تخم بلدرچین

تخم بلدرچین از پرخواص ترین تخم پرندگان بوده و ماده غذایی سالم باارزشی بوده و مصرف آن باعث بهبود بینایی، تحریک رشد، کاهش فشار خون، بهبود سوخت و ساز بدن می شود

تخم این پرنده کوچک سرشار از اسید چرب امگا۳ بوده و برای تقویت هوش و حافظه بسیار موثر می باشد و میزان کلسترول تخم بلدرچین نسبت به تخم مرغ بسیار کمتر است.

تخم بلدرچین نسبت به تخم مرغ، ۵ برابر فسفر،۷ برابر آهن، ۶برابر ویتامین ۱۲B و ۱۵ برابر ویتامین B2 دارد، هرچند اندازه یک تخم مرغ حدود ۵ برابر تخم بلدرچین است.

خاصیت تخم بلدرچین برای بارداری

خواص تخم بلدرچین برای زنان و مردان

۲۶ خواص تخم بلدرچین برای سلامتی

تخم مرغ منبعی فوق العاده برای پروتئین بوده و تخم بلدرچین از تخم های مفید برای بدن بوده و ارزش غذایی آن به مراتب از تخم مرغ بیشتر است

تخم این پرنده کوچک آهن و پتاسیم بیشتری داشته مصرف آن در کشورهای آسیایی بیشتر است.

پاکسازی خون

مصرف تخم بلدرچین می تواند فلزان سنگین و سمومی مانند جیوه را از بدن دفع نماید.

اسیدهای آمینه و سایر ترکیباتی که در این تخم وجود دارد آن را به ماده ای برای تصفیه کردن خون تبدیل کرده است.

تقویت سیستم ایمنی بدن

تخم بلدرچین حاوی اسیدآمینه هایی نظیر لیزین بوده که می تواند عملکرد سیستم ایمنی را بهبود بخشد. لیزین موجود در این تخم به تولید پادتن کمک کرده و عملکرد سیستم ایمنی را پشتیبانی می کند.

خواص تخم بلدرچین باری پوست

تخم بلدرچین سرشار از پروتئین بوده و حاوی لیزین است که می تواند تولید کلاژن را افزایش دهد. کلاژن پروتئینی بوده که برای حفظ سفتی پوست موثر بوده و از چین و چروک آن جلوگیری می کند.

کاهش خطر بیماری قلبی

تخم بلدرچین حاوی مواد مغذی و ویتامین‌های مهمی بوده و می‌‌تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد. این خاصیت به دلیل وجود ویتامین E یا توکوفرول در آن می باشد.

کاهش فشار خون

تخم بلدرچین علاوه بر پروتئین زیاد سرشار از اسیدهای چرب نظیر DHA یا دوکوزاهگزانوئیک اسید نیز می باشد. DHA نوعی اسید چرب بوده که می‌ تواند با با کنترل فشار خون در بدن، خطر بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش دهد.

حفظ سلامت دندان ها

تخم بلدرچین بخصوص زرده آن دارای مواد معدنی بسیار نظیر زینک بوده که برای حفظ سلامت دندان ‌ها ضروری می باشد.

لیزین موجود در این ماده غذایی نقش مهمی در استحکام دندان ها و استخوان ها دارد.

رفع حساسیت

اکثر افراد با مصرف کردن تخم مرغ به حساسیت دچار می‌شوند. تخم بلدرچین کاملا بی‌خطر بوده و به دلیل داشتن پروتئین اووموکوئید، هیچ‌ گونه واکنش حساسیتی در بدن ایجاد نمی‌کند.

کاهش خطر ابتلا به آسم

آسم بیماری شایع تنفسی بوده و علاج قطعی ندارد ولی قابل کنترل است. تخم بلدرچین حاوی میزان زیادی مواد مغذی بوده که برای درمان آسم و سل بسیار موثر عمل می کند.

درمان ورم معده

تخم بلدرچین خاصیت ضد التهابی داشته که می‌تواند به درمان زخم معده یا ورم معده کمک کند. اسیدهای آمینه موجود در تخم بلدرچین به ترمیم غشای آسیب دیده معده کمک می ‌کنند.

فواید تخم بلدرچین برای مو

ترکیباتی که در تخم بلدرچین است سلامت موها را بهبود می بخشد.

این تخم حاوی اسیدهای آمینه بسیاری بخصوص اسید لینولئیک است که می‌تواند ریشه موها را تقویت کرده و رشد موها را افزایش دهد.

بهبود عملکرد مغز

تخم بلدرچین حاوی سطح بالایی از اسیدهای آمینه و پروتئین بوده که می‌تواند عملکرد مغز را تحریک کرده و سیستم عصبی مغز را تغذیه نماید.

اسید آمینه یا پروتئین موجود در تخم بلدرچین در برابر آسیب از سلول‌های مغزی محافظت کرده و در صورت آسیب آن‌ها را ترمیم می‌ نماید.

پیشگیری از دیابت

تخم بلدرچین حاوی اسیدهای آمینه بخصوص لئوسین بوده که می‌تواند قند خون را کنترل کرده و تعادل انسولین را حفظ کند و آن را به یک خوراکی مفید برای جلوگیری و درمان دیابت تبدیل ‌نماید.

پیشگیری از کم خونی

تخم بلدرچین حاوی آهن بوده که می‌تواند به تشکیل گلبول‌ های قرمز خونی کمک کرده و از کم‌خونی جلوگیری ‌کند.

همچنین اسید آمینه موجود در این تخم به افزایش سطح هموگلوبین در گلبول ‌های قرمز خونی کمک می‌کند.

فواید تخم بلدرچین برای رشد بدن

پروتئین از مواد اصلی سازنده بدن بوده و برای فرآیند رشد بخصوص در کودکان ضروری است. تخم بلدرچین میزان زیادی پروتئین دارد که رشد بدن را افزایش داده و عملکرد اعضاء بدن را بهبود می‌ بخشد.

متابولیسم سالم

تخم بلدرچین دارای مواد مغذی بسیاری نظیر ویتامین B کمپلکس است که با کمک به متابولیسم سالم، به حفظ سطح انرژی کمک می‌کند.

ویتامین B کمپلکس شامل ویتامین B12 و B6 است که از آنزیم‌های متابولیک محسوب شده و نقش مهمی در تولید انرژی دارند.

فواید تخم بلدرچین برای پوست و بارداری چیست

خاصیت تخم بلدرچین برای پوست و مو و بارداری زنان

بهبود بینایی

در تخم بلدرچین به میزان زیادی ویتامین A وجود دارذ و استفاده از آن سلامتی چشم ها را حفظ می کند.

فعالیت آنتی اکسیدانی ویتامین A به کاهش دژنراسیون ماکولا کمک کرده و از بروز آب مروارید جلوگیری می کند.

ساخت ماهیچه ها

پروتئین زیادی که در تخم بلدرچین وجود دارد آن را به غذایی مفید برای ساخت ماهیچه تبدیل کرده است. برای داشتن عضلاتی حجیم به طور منظم تخم بلدرچین مصرف کرده و در کنار آن ورزش کنید.

خاصیت تخم بلدرچین برای استخوان

اسیدهای آمینه موجود در تخم بلدرچین به ویژه لیزین، نقش مهمی در رشد استخوان ها به ویژه در کودکان دارد. خوردن تخم بلدرچین رشد جسمی کودک را نیز افزایش می دهد.

کاهش کلسترول

اسیدهای چرب موجود در تخم بلدرچین می‌توانند میزان کلسترول LDL یا لیپوپروتئین که همان کلسترول بد را کاهش داده و کلسترول HDL یا همان کلسترول خوب را افزایش دهند.

کاهش افسردگی

تخم بلدرچین علاوه بر مواد معدنی و ویتامین ها دارای هورمون های جنسی بوده و خاصیت ضدافسردگی دارد.

مصرف این تخم در زنانی که به سندرم یائسگی دچار هستند، باعث کاهش افسردگی می شود.

بهبود سریع بیماری ها

تخم بلدرچین به دلیل داشتن پروتئین زیاد و مواد مغذی مفید دیگر، به بهبود بیماری ‌ها کمک می کند زیرا بازسازی سلول‌های جدید را افزایش داده و در ترمیم اندام های بدن نقش دارد.

بهبود عملکرد اندام های جنسی

تخم بلدرچین حاوی ترکیبات مفید زیادی بوده و حاوی برخی هورمون‌های جنسی است که می‌تواند عملکرد اندام‌های جنسی در بدن، مانند غده پروستات را بهبود ببخشد.

برای زنان باردار، شیرده و جنین

تخم بلدرچین به دلیل کامل بودن و نداشتن هیچ تاثیر سوء بر شیرخواران به عنوان بهترین مکمل دوران شیردهی توصیه می شود.

مصرف تخم بلدرچین در مادران شیرده باعث منظم شدن سیستم عصبی، قلبی و گوارشی بدن و افزایش شیر مادران می شود.

مصرف تخم بلدرچین باعث افزایش رشد و ضریب هوشی کودکان شده و سبب افزایش وزن نوزادان می شود.

فواید دارویی تخم بلدرچین

ماسک سفیده تخم بلدرچین همراه عسل برای پوست های چرب و زرده با عسل برای پوست های خشک باعث طراوت و شادابی و رفع چین و چروک و لکه های پوست می شود.

تخم بلدرچین برای درمان بیماری های کبدی، کلیوی، کم خونی، آسم، سل، ناتوانی جنسی، استرس و بازسازی بدن پس از جراحی یا زایمان توصیه می شود.

مصرف تخم بلدرچین به دلیل حجم کم و میزان بالای پروتئین آن برای ورزشکاران بخصوص بدنسازان توصیه می شود.

تخم بلدرچین برای سالمندان

افراد مسن و افرادی که در معرض بیماری آلزایمر هستند، تخم بلدرچین را در برنامه غذایی خود بگنجانند. تخم بلدرچین برای درمان ناراحتی ‌های اعصاب و تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است.

وجود عناصر معدنی کمیاب و ویتامین‌ ها بخصوص ویتامین E باعث شده که تخم بلدرچین برای درمان بعضی از بیماری‌ ها نظیر بیماری‌ های گوارشی، سنگ کلیه، صفرا و فشارخون مفید باشد.

مصرف مداوم تخم بلدرچین به کاهش تجمع مواد سمی در خون و کاهش تجمع فلزات سنگین کمک می‌کند، سفیده تخم بلدرچین منبع خوب فسفر، مس، روی، اسیدهای آمینه و زرده آن شامل اسیدهای چرب ضروری است.

تخم بلدرچین برای کودکان

تخم بلدرچین واکنش های حساسیتی و آلرژی زایی کمتری نسبت به تخم مرغ دارد فلذا در کودکانی که به تخم مرغ حساسیت نشان می دهند ممکن است در مورد تخم بلدرچین با مشکلی مواجه نشوند.

تخم بلدرچین نسبت به تخم مرغ از نظر سالمونلا (سالمونلا باکتری و یکی از شایعترین مسمومیتهای غذایی میباشد) ایمنی بیشتری دارد

تخم بلدرچین از آن جهت در برابر سالمونلا ایمنی دارد زیرا دمای بلدرچین یک درجه حرارت بدن بالاتر از مرغ است و در این درجه سالمونلا نمی تواند زنده بماند.

خواص تخم بلدرچین برای بارداری و پوست | سایت فتوکده

مطلب مفید بود ؟ ۱۴ ۳

شما هم بخوانید