بیوگرافی گروه دنگ شو + عکس

 

 
  بیوگرافی گروه دنگ شو + عکس

 


 
سایت فتوکده : سایتی برای همه سلیقه ها
 

گروه موسیقی دنگ شو + بیوگرافی و عکس 

دنگ شو نام گروه موسیقی که در ایران شکل گرفت و ژانر موسیقی آن ترانه‌های فولکلور با ویرایش امروزی است.

دنگ شو از كجا آمد؟

 
سال ۱۳۸۳ كه پسران عليرضا شجاعنوري (رضا و طاها) ، تهيه كننده مشهور سينما تصميم گرفتند رويكرد جديدي به موسيقي داشته باشند، هنوز چيزي به اسم موسيقي تلفيقي در ايران جا نيفتاده بود. تازه چند سالي بود كه موسيقي پاپ جان گرفته بود و كسي به سبك هاي ديگر فكر نمي كرد به خصوص آهنگ هايي با تنظيم هايي كه گاهي شبيه جاز مي شود و اصلا به موسيقي ما شباهتي ندارد. رضا و طاها شجاع نوري به فكر افتادند به ترانه هاي ايراني نگاه جديدي داشته باشند. رضا پيانو ميزد و طاها ساكسيفون. دو سالي طول كشيد تا توانستند ايده شان را اجرايي كنند و سرانجام سال ۱۳۸۵ گروه را با نام دنگ شو به ثبت رساندند.سال ۱۳۸۵، کامل تر شدن ایده‌ها منجر به انتخاب نام و ثبت رسمی دنگ شو به عنوان گروه موسیقی گردید. در سال ۱۳۸۶، آشنایی دو برادر با صمد طالقانی که تجربه ی سال‌ها مدیریت گروه‌های موسیقی را در کارنامه خود داشت و نخستین کنسرت رسمی گروه در فرهنگسرای ارسباران تهران برگزار شد که با استقبال ویژه شنوندگان و مطبوعات روبرو شد. در سال ۱۳۸۷ ضبط اولین آلبوم رسمی گروه در تهران آغاز شد و هم‌زمان، دنگ شو به برگزاری اجراها، حضور در مجامع هنری و فستیوال‌ها مبادرت می‌ورزید. در سال ۱۳۸۹ اولین آلبوم رسمی گروه به نام شیراز (چل ساله ) توسط کمپانی بماهنگ منتشر شد. استقبال ویژه شنوندگان از اولین آلبوم گروه دنگ شو درسرتاسر جهان و در خواست برای بر گزاری کنسرت، موجب شد گروه دنگ شو تور دور دنیای (شیراز چل ساله ) را از ابتدای سال ۱۳۹۰ آغاز کند. دنگ شو از ابتدا، باساخت موسیقی متن فیلم، با سینما در ارتباط بوده است. تا پایان سال ۱۳۸۹، چند فیلم ایرانی و غیر ایرانی با موسیقی دنگ شو روی پرده سینماها رفته است و یا از تلویزیون پخش شده است.

 

 

شهرت و محبوبیت

يكي از عوامل مهم در شناخته شدن اعضاي گروه محبوبيت آنها ميان سينمايي ها و مطبوعاتي ها بود كه دليلش فعاليت طاها و البته پدرشان در سينما بود و اين فرصت را فراهم كرد در افتتاحيه جشنواره فجر، جشن خانه سينما و جشن تصوير سال برنامه اجرا كنند. در حقيقت دنگ شو موفق شدند با ايده هاي جديدشان جامعه روشن فكري ايران را فتح كنند و از طريق آنها به عامه مردم به خصوص قشر جوان تحصيل كرده معرفي شوند.

حالا ديگر كنسرت هايشان آنقدر طرفدار دارد كه در عرض يك روز تمام بليت هايش فروخته شود. گروه هاي تلفيقي ديگر به نوعي وامدار اولين گامي هستند كه “دنگ شو” برداشت. البته گروه پالت به جز اين، اميد نعمتي خواننده سابق گروه دنگ شو را هم از آنها گرفته است. این گروه كم كم از مرزهاي ايران فراتر رفت و حتي براي پادشاه تايلند هم به مناسبت روز جهاني مولانا اجرايي داشتند. آنها كنسرت هاي زيادي در شهرهاي اروپايي برگزار كرده اند و حتي در آمريكا هم كنسرت داشته اند.

 

 

آلبوم هاي غيررسمي در ايران

سال ۱۳۸۹ گروه دنگ شو اولين آلبوم شان را به نام شيراز چل ساله در خارج از كشور منتشر كردند. اين آلبوم در فهرست پرفروش هاي سايت آمازون در حوزه موسيقي آوانگارد قرار گرفت.

بعد از آن هم هم آلبوم دلتنگ شو  را در خارج از كشور منتشر كردند. هر دو آلبوم دنگ شو در ايران هم، هرچند به صورت غيرقانوني، پخش شدند و بعد از بازگشت بنيان گذاران گروه از سفر در ايران هم كنسرت هاي متعددي برگزار كردند كه خيلي مورد توجه قرار گرفت.

اولين آلبوم رسمي در ايران

اسم آلبومشان اتاق گوشواره است. در توضیح انتخاب اسم اتاق گوشواره برای این آلبوم آمده است: در معماری ایرانی، در دو طرف اتاق شاه نشین، دو اتاق کوچکتر قرار دارد که به آنها اتاق گوشواره میگویند. زمانی که تعداد ميهمان ها زیاد باشد، درهای اتاق گوشواره را باز می کنند تا میهمانی بزرگتر شود. در عمارت عالی قاپو و بسیاری از بناهای دیگر، نوازندگان در اتاق گوشواره می نواختند.” آلبوم ۹ قطعه دارد كه آهنگ سازي همه قطعات را رضا و طاها شجاع نوري انجام داده اند. خوانندگان گروه علي زند وكيلي و سعيد آتاني هستند.

 آلبوم اتاق گوشواره

اتاق گوشواره را انتشارات باربد روانه بازار موسيقي كرده است. اشعاري از مولانا، سعدی، عارف قزوینی، فریدون مشیری وسیمین بهبهانی تلفيق شده با ترانه هاي مازيار عبايي و امير چمني متن اتاق گوشواره را تشكيل داده اند. در اين آلبوم ۹ قطعه دنگ شو، یار بیگانه نواز، حلو، بی خوابی، آبان، کاشی ۱۶، ماهیه، دلبند، سیاهی” و پایان را ميشنويد كه تنظيم و ريتم شان كاملا با هم متفاوت است.

 

اتاق گوشواره را بايد چند بار گوش كنيد تا متوجه ترانه ها شويد كه به نظر ميرسد بخشي از آن عمدي است و خود خواننده به شيوه اي اشعار را خوانده كه در موسيقي گم مي شود. به نظر ميرسد نيمه اول آلبوم مردم پسندتر باشد تا نيمه دوم كه تنظيم ها شلوغ تر ميشود البته به جز قطعه ماهيه كه وسط ترانه فارسي نقبي به گويش تركي هم ميزند: گتمه گتمه گل گوزل یار… و احتمالا جزو قطعاتي است كه مورد توجه قرار خواهد گرفت. نكته جذاب ديگر آلبوم همكاري دنگ شوييها با آيدين آغداشلو نقاش ايراني است كه از قديم به كارهاي اين گروه علاقه زيادي داشته و قبول كرده كه دكلمه ترانه هاي آنها را در آلبوم برعهده بگيرد.

 

 همه قطعات، تلفيق نواهاي ايراني اصيل با تنظيم جاز است و سازبندي متنوعي هم دارند از پيانو و ساكسيفون گرفته تا تنبك و ني.

واضح ترين و البته زيباترين ترانه آلبوم هم مربوط به ترك دوم،يار بيگانه نواز است كه آغداشلو در ترك چهارم آن را دكلمه هم ميكند: نيمه شبها در خيابان/عاشقي در زير باران/مينوازد مويه مهتاب/ياد يارم در ميان و رنگ آواز بنان و لغزش آرام من در خواب…

 

 

ساز ها 

سازهای اصلی که در موسیقی دنگ شو استفاده می‌شود عبارت است از پیانو، ساکسفون، تنبک، کنتر باس یا گیتار باس، و مجموعه طبل‌ها که در بسیاری از آهنگ‌ها با خط‌های آوازی همراه می‌شود.

ابوا، فاگوت، ارکستر زهی، گروه کر، آکاردیون، کوزه، گیتار الکتریک، فلوت، کلارینت و سازهای دیگری هم، در بسیاری کارهای دنگ شو استفاده شده است.

همراهان دنگ شو

دنگ شو از ابتدا، با هنرمندان دیگر همکاری داشته است. صبا صمیمی (نوازنده تنبک)، خشایار روانگر، جان کالدس، لیون درزیباشیان، روزبه اسفندارمز، آبتین یغماییان، پدرام حاجی باشی (درامز)، سام مظاهری، دارا دارایی، صالح زارعی، کسری سبکتکین، بابک ریاحی پور، داریوش دهقانی آذر (گیتار باس)، کاوه عابدین، علی کیانیان (طراح صدا) از جملهٔ این هنرمندان هستند.

تاکنون نام‌هایی مانند علی زندوکیلی، ابوذر صفاریان، سعید آتانی، امید نعمتی و سپنتا مجتهدزاده به عنوان خواننده، توسط دنگ شو به شنوندگان موسیقی در ایران معرفی شده‌اند؛ و هم اکنون میلاد باقری خواننده این گروه می‌باشد.

 

بیوگرافی گروه موسیقی دنگ شو + عکس | سایت فتوکده

مطلب مفید بود ؟ ۳ ۴

شما هم بخوانید