خواص گل ختمی | ۲۶ خاصیت ختمی برای پوست و مو سلامتی

خواص ختمی برای سرماخوردگی پوست و مو و جوش صورت

 

خواص گل ختمی برای سلامتی خاصیت گل ختمی برای پوست و مو فواید گل ختمی برای عفونت زنان گل ختمی برای ریزش مو را در سایت فتوکده می خوانید

خواص گل ختمی برای سلامتی

گل ختمی یکی از گیاهان تیره پنیرکیان بوده و گل، میوه و ریشه آن مصرف دارویی دارد این گل به بلندی دو متر بوده و گل های آن به رنگ های قرمز، صورتی و سفید می باشد

گل ختمی برای درمان بیماری های کبدی و جوش صورت بسیار مفید بوده و ملین است، عصاره ریشه و ساقه این گیاه برای سلامتی، پوست و مو بسیار موثر می باشد

خاصیت ختمی برای سرماخوردگی تا عفونت

خاصیت گل ختمی برای عفونت زنان و سرماخوردگی

۲۶ خواص گل ختمی

گل ختمی در شیراز با همین نام شناخته می شود

اغلب به آن پنیرک می گویند، در گیلان پی دیره و در مناطق جنوبی به آن توله می گویند، در  مناطق تورک زبان هم به نام حمام کومزی مشهور است، عده ای نیز به آن نان کلاغ و خرو می گویند

در زیر با ۲۶ خاصیت گل ختمی آشنا می شوید

درمان های گیاهی

ساقه و ریشه گیاه گل ختمی دارای ماده چسبناکی به نام مایع لزج است و زمانی که خشک می شود در درمان های گیاهی برای بیماری های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

ریشه ساقه و گل این گیاه دارای خواص دارویی متعددی است.

درمان تورم و گلو درد

افرادی که در اثر برخی از بیماری های دچار تورم و درد گلو می شوند بخصوص کودکان می توانند از گل ختمی برای درمان استفاده نمایند.

این گیاه باعث مایع شدن خلط شده و گرفتگی ریه را را برطرف می نماید.

درمان برونشیت

برونشیت به التهاب نایژه ها در شش اطلاق می شود و با سرفه های مداوم و پشت سر هم همراه است و برای رفع آن می توان از گل ختمی استفاده کرد.

گل ختمی التهاب در بیماران را کم کرده و موجب کاهش حملات سرفه و درد قفسه سینه می شود.

فواید ختمی برای سرماخوردگی

گل ختمی دارای موسیلاژ بوده و برای درمان سرماخوردگی مفید می باشد.

خواص گل ختمی در درمان التهاب دستگاه تنفسی و آثار ضد میکروبی موثر بوده و مصرف دمنوش تهیه شده از گل ختمی در درمان سرماخوردگی تاثیر زیادی دارد.

درمان آسم

آسم عارضه ای است که در آن مسیرهای تنفسی تنگ و ملتهب شده و موکوش بیشتری تولید می کنند و این حالت باعث ایجاد مشکل در تنفس، سرفه و تنگی نفس می شود.

برای کنترل و درمان آسم می توان از دمنوش گل ختمی استفاده کرد.

پاکسازی دستگاه گوارش

دمنوش گل ختمی از نوشیدنی های مفید برای بدن بوده و از لحاظ طب سنتی باعث پاکسازی دستگاه گوارش، کلیه ها و مجاری ادراری و دفع سنگ کلیه می شود.

مصرف دمنوش گل ختمی در رفع گلو درد و سرفه های خشک تاثیر زیادی دارد.

درمان سوختگی و التهاب

عصاره ریشه و ساقه گل ختمی برای درمان سوختگی و التهاب مفید بوده و در یونان باستان گل ختمی را با عسل می جوشاندند و برای درمان زخم ها، اسهال خونی و دندان درد مورد استفاده قرار می دادند.

این گیاه برای درمان مشکلات تنفسی هم بسیار موثر است.

درمان کیست

کیست تخمدان از مشکلاتی است که هر زنی ممکن است به آن دچار شود و می توان به راحتی آن را برطرف کرد.

برای درمان کیست تخمدان می توان از دمنوش گل ختمی و رازیانه استفاده کرد و مصرف این دمنوش تاثیر زیادی بر رفع کیست دارد.

افزایش گردش خون

دمنوش تهیه شده از گل ختمی گردش خون در بدن را افزایش داده و باعث اکسیژن رسانی سریع به سلول ها می شود. برای بهره مندی از خواص مفید گل ختمی برای بدن می توانید دمنوش این گیاه را هر روز ۵ میلی لیتر میل نمایید.

افزایش شیر مادر

گل ختمی باعث افزایش شیر مادران می شود و برای استفاده از این گیاه می توانید ریشه و برگ های این گیاه را بجوشانید.

ختمی از سقط جنین پیشگری کرده و این گیاه فواید زیادی برای بدن دارد و سلامتی بدن را حفظ می کند.

درمان تب

گیاه گل ختمی دارای خاصیت تب بری، ضد التهابی و آنتی بیوتیکی بوده و در درمان بیماری های دهان، مجاری تنفسی، ناراحتی های کلیوی، دستگاه گوارش و پایین آوردن تب مفید می باشد.

برای کنترل تب در کودکان می توانید با گل ختمی تن شویه کنید.

درمان خارش نیش حشرات

نیش برخی از حشرات باعث احساس درد، خارش، تورم و قرمزی در محل گزش شده و ممکن است این علائم ادامه دار باشد و برای درمان آن باید اقدام کرد.

گل ختمی در درمان خارش ناشی از نیش حشرات و تسکین درد تاثیر زیادی دارد.

کاهش مشکلات تنفسی

چای ختمی مشکلات تنفسی را درمان کرده و برای تهیه این چای می توانید ریشه این گیاه را پودر کنید. پنیرک در کاهش ناراحتی گلو و تسکین بیماری ها مفید می باشد.

ختمی از بهترین کاهش دهنده های مشکلات تنفسی می باشد.

جوان سازی پوست

گل ختمی ورم پوست در اثر عوامل خارجی را کاهش داده و در نتیجه باعث جوان سازی پوست صورت می شود. عصاره گل ختمی را می توانید برای شادابی و جوانسازی پوست صورت استفاده کنید و عصاره ختمی باعث رفع چروک پوست می شود.

توقف اکسید سلول ها

گل ختمی از گیاهان پرخاصیت برای سلامتی بدن و پوست بوده و فرایند اکسید سلول ها با این گیاه متوقف می شود گل ختمی در درمان زخم ها و سوختگی ها بسیار مفید بوده و می توان از آن بعنوان تسکین دهنده درد استفاده نمود.

ضد التهاب

هر چه سیستم ایمنی بدن قوی تر باشد در برابر بیماری های مختلف مقاوم تر خواهد بود. گل ختمی یک عامل ضد التهاب بوده و قدرت ایمنی سلول ها را افزایش می دهد.

ختمی گیاه پرخاصیتی بوده و ساقه، ریشه و گل این گیاه خواص دارویی مختص به خود را دارند.

کاهش سطح هیالورونیداز

هیالورونیداز دسته ای از آنزیم های گلیکوزید هیدرولاز بوده و باعث تخریب و شکسته شدن اسید هیالورونیک می شوند.

در گل ختمی ترکیبی وجود دارد، که سطح هیالورونیداز را کاهش داده و این نیز موجب کاهش تورم شده و همانند یک عامل ضد پیری عمل می کند.

هیدراته کردن پوست

هیدراته کردن یا آبرسانی به پوست از برترین روش های مراقبتی پوست بوده و باعث حفظ جوانی و سلامت پوست می شود. گل ختمی باعث نرمی و درخشش پوست شده و این گیاه پوست را دهیدراته کرده و مانع خشکی پوست می شود.

موی زیبا و سالم

موهای زیبا و سالم از خواسته های هر فردی می باشد زیرا موی زیبا لطافت و زیبایی را به ارمغان می آورد.

روغن تهیه شده از گل ختمی از قدیم الایام برای داشتن موهای خوب و سالم مورد استفاده قرار می گرفته است و امروزه نیز برای زیبایی و تقویت مو مورد توجه می باشد.

گل ختمی برای عفونت زنان

برای از بین بردن عفونت زنان با گل ختمی می توانید ۴۰ گرم ختمی را به همراه ۱ لیتر آب به مدت ۱۰ دقیقه دم کرده و روزی سه باز بنوشید تا عفونت های مجرای ادراری، برونشیت و عفونت های سرخک و مخملک را از بین ببرد

پوست سر خشک

روغن بدست آمده از گل ختمی برای پوست سر خشک و دچار خارش بسیار مفید بوده و به ماندگاری رطوبت پوست سر کمک می کند.

روغن ختمی دارای ترکیباتی است که باعث نرمی و صاف شدن موی سر شده و به مو ظاهری زیبا می دهند.

ضد شکنندگی مو

شکنندگی موها نشانه ای از مشکلات و عدم سلامت درونی است و روغن گل ختمی یک عامل ضد شکنندگی مو بوده و از ریزش مو جلوگیری کرده و آن را کاهش می دهد.

روغن گل ختمی رشد موها را سرعت بخشیده و سلامتی موها را افزایش می دهد.

رفع خشکی مو

دلایل مختلفی برای خشکی مو وجود دارد که باید آن ها را شناسایی کنید.

برای نرم کردن موهای خود می توانید بطور منظم از گل ختمی استفاده کنید و این گیاه موهای شما را براق و صاف کرده و خشکی مو را برطرف می نماید.

رفع خارش پوست سر

مخلوط گل ختمی با آب و جوشاندن این مخلوط به مدت نیم ساعت و ماساژ سر با این محلول می تواند تاثیر زیادی در کاهش خارش سر داشته باشد.

قطع خونریزی لثه و دهانشویه

لثه از بخش های مهم در دهان بوده و گل ختمی خونریزی لثه را درمان کرده و سلامتی آن را حفظ می نماید. ختمی را می توانید بعنوان دهانشویه بکار ببرید.

ختمی خاصیت ضد التهابی خونریزی ناشی از لثه را درمان می کند.

تنظیم و از بین برنده باکتری ها

در ساقه و ریشه گل ختمی مایع لزجی وجود دارد که دارای خواص مفید زیادی است و این ماده لزج باعث تنظیم و از بین بردن باکتری ها شده و سایر آلودگی هایی که در پوست سر وجود دارد را رفع می نماید و روغن ختمی خارش پوست سر را برطرف می نماید.

آشنایی با خواص گلپر

خاصیت گل ختمی برای سرماخوردگی و عفونت | سایت فتوکده

مطلب مفید بود ؟ ۲۶ ۲

شما هم بخوانید