بهترین مواد غذایی در دوران بارداری + فواید (جدید)

بهترین مواد غذایی در دوران بارداری

انواع غذاهای مقوی به همراه میوه و سبزیجات برای زنان در دوران بارداری با انواع بهترین مواد غذایی را در سایت فتوکده می خوانید

بهترین مواد غذایی در دوران بارداری

تغذیه در دوران بارداری جهت رشد طبیعی و سالم جنین و تضمین سلامت مادر از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و مصرف بسیاری از مواد غذایی در این دوران ضروری است

آگاهی در مورد رژیم غذایی مناسب دوران حاملگی سبب جلوگیری از ابتلای جنین به بیماری های خاص و تسهیل در زایمان زنان می شود

آشنایی با ۱۱ مورد از بهترین انواع غذا ها برای دوران بارداری در سایت فتوکده زنان باردار را جهت بهره مندی از یک برنامه غذایی سالم راهنمایی می کند

برنامه غذایی مفید برای زنان باردار

مواد غذایی مقوی برای بارداری چیست

معرفی بهترین مواد غذایی مقوی برای بارداری

۱- بهترین میوه های مقوی بارداری

مصرف انجیر، موز، انواع توت، انبه، آووکادو، پرتقال و … در دروان بارداری قابل توصیه می باشد. این میوه ها سرشار از ویتامین های گروهB ، A، C، K، فیبر، پکتین، منیزیم، پتاسیم، فسفر، اسید فولیک، آهن، آنزیم های مفید و … هستند.

مصرف این منابع غنی در کنار یکدیگر به صورت میان وعده و در ترکیب با سالاد و دسر به تقویت رشد سالم و طبیعی جنین و تکامل کلیه اندام های وی کمک می کند.

دیگر فواید میوه های مغذی

مواد مغذی موجود در این سوپر میوه ها اکثر مشکلات زنان باردار از جمله کم خونی، مشکلات گوارشی، گرفتگی عضلات مانند عضلات پا، عدم تعادل فشار خون، تهوع صبحگاهی، عفونت و … را رفع می کنند.

۲- بهترین سبزیجات مقوی بارداری

هویج، سیب زمینی شیرین، چغندر، پیازچه، نخود فرنگی، سبزی های برگ پهن نظیر اسفناج، مارچوبه، انواع کلم بروکسل، بروکلی، کالی و … مناسبترین سبزی ها برای تغذیه دوران بارداری زنان محسوب می شوند.

این سبزی ها مقدار زیادی ویتامین های A، C، B، فولات، آنتی اکسیدان، آهن، کلسیم، منیزیم، منگنز، پتاسیم، فیبر، بتاکاروتن و … دارند.

این مواد مغذی موجب تقویت رشد بینایی، حفظ سلامت، تحرک و تکامل اندام های جنین و جلوگیری از نواقص مادرزادی در ستون مهره ها و مغز جنین می شوند.

سبزی های مناسب دوران بارداری به صورت خام، آب پز و بخار پز در ترکیب با غذا و سالاد قابل استفاده می باشند که باید در برنامه غذایی مفید برای زنان باردار همیشه باشد

دیگر فواید سبزی های مغذی

تقویت سیستم ایمنی، رفع کم خونی، درمان یبوست، تعادل حجم خون، ترمیم بافت پس از بارداری، از بین بردن عفونت بدن، بهبود تهوع و استفراغ و … از جمله پیامد های مثبت مصرف سبزی های مناسب دوران بارداری به شمار می روند.

۳- بهترین حبوبات برای دوران بارداری

انواع لوبیا مانند لوبیا قرمز و لوبیا چشم بلبلی، عدس، نخود، ادامام یا لوبیای سویای نارس و … منابع غنی از پروتئین، ویتامین های گروه B و A ، فولات، مس، آهن، روی، فسفر، کلسیم، فیبر، پتاسیم و … می باشند.

مصرف این مواد غذایی توسط زنان باردار به صورت کاملاً پخته در ترکیب با انواع غذا و سوپ باعث تقویت رشد بافت ها، افزایش استحکام استخوان های جنین، جلوگیری از نواقص لوله عصبی، کم وزنی نوزاد و … می شود.

دیگر فواید حبوبات مغذی

مصرف حبوبات مناسب در دوران بارداری سبب تقویت سیستم ایمنی، نابودی میکرو ارگانیسم های مضر بدن، جلوگیری از پوکی و شکستگی استخوان، بهبود مشکلات گوارشی و تضمین سلامت زنان می شود.

۴- بهترین غلات برای دوران بارداری

تغذیه با غلات کامل و سبوس دار و غذا های حاوی این مواد مغذی مانند گندم، گندم سیاه، بلغورگندم، ذرت، جو، بلغورجو دوسر، آرد سبوس دار، نان سنگک، بلغور ذرت کامل، برنج قهوه ای، غلات کامل صبحانه و … انرژی مورد نیاز جنین در حال رشد را تأمین می کند.

در این نوع غلات مقدار زیادی فیبر، ویتامین های گروه B، اسید فولیک، نیاسین، آهن، منیزیم، منگنز، فسفر، سلنیوم، کربوهیدارت و … یافت می شود.

دیگر فواید غلات مغذی

مصرف غلات کامل و سبوس دار در دوران بارداری درمان گرفتگی عضلات، رفع یبوست، تنظیم کلسترول، فشار و قند خون، بهبود تهوع صبحگاهی، تأمین انرژی مورد نیاز روزانه و جلوگیری از ضعف و خستگی زنان باردار را به دنبال دارد.

۵- بهترین مغز ها برای دوران بارداری

گردو، بادام زمینی، بادام و کره این مغز ها دارای مقدار زیادی ویتامین E، فولات، منیزیم، پتاسیم، مس، سلنیوم، منگنز، کلسیم، چربی های غیر اشباع، امگا۳ و … هستند

مصرف این مواد غذایی مقوی برای دوران بارداری باعث تقویت رشد جنین به ویژه رشد مغزی و تکامل سیستم عصبی می شود.

مغز ها به صورت جداگانه به عنوان میاه وعده و یا در ترکیب با سالاد، دسر و اسموتی قابل استفاده می باشند.

دیگر فواید مغز های مغذی

خوردن مغز های مناسب در دوران بارداری سبب جلوگیری از زایمان زودرس و عفونت، تقویت پوست، مو، استخوان و سیستم ایمنی و تنظیم وزن زنان باردار می شود.

معرفی بهترین غذاها برای زن باردار

برنامه غذایی مفید برای زنان باردار

۶- بهترین انواع گوشت برای دوران بارداری

بهترین انواع گوشت در دوران بارداری شامل سالمون، ساردین، ماهی تن، اره ماهی، مرغ، گوشت قرمز کم چرب مانند گوشت گاو و … می باشد.

این مواد غذایی مقدار زیادی پروتئین سالم، اسید های چرب امگا۳، ویتامین B12، A، D، E، K، نیاسین، پتاسیم، فسفر، روی، آهن و کولین دارند.

مصرف انواع گوشت های سالم در دوران بارداری سبب تکامل مغز، گلبول های قرمز، استخوان و چشم، افزایش بهره هوشی، ارتقاء مهارت های حرکتی، کاهش مشکلات عصبی و جلوگیری از کم وزنی جنین می شود.

دیگر فواید انواع گوشت مغذی

مصرف گوشت های سالم در دوران بارداری به تأمین پروتئین، آهن و ویتامین B12، تثبیت سطح قند خون، افزایش اشتها، حفظ سلامت استخوان ها و تقویت عملکرد سیستم ایمنی، رفع کم خونی و جلوگیری از زایمان زودرس زنان باردار کمک می کند.

۷- بهترین لبینات برای دوران بارداری

مصرف شیر بدون چربی و فرآورده های لبنی مانند ماست به ویژه ماست یونانی غلیظ، ماست پروبیوتیک، شیر و پنیر سویا، پنیرچدار و موزارلا و … در دوران بارداری قابل توصیه می باشد.

این محصولات سرشار از ویتامین B12، B2، کلسیم، پروتئین، ید، منیزیم، فسفر و … هستند.

فواید مصرف فرآورده های لبنی سالم توسط زنان باردار برای سلامت جنین عبارتند از تشکیل و رشد سالم اسکلت بدن، تکامل مغز، تقویت سیستم ایمنی و غیره.

دیگر فواید لبینات مغذی

استحکام استخوان ها، تسکین التهاب معده، نفخ و سوء هاضمه، کنترل وزن، جلوگیری از سقط جنین، حفظ سلامت دستگاه گوارش، کاهش خطر ابتلا به عفونت واژن، دیابت بارداری، آلرژی و فشار خون بالا از مهمترین فواید مصرف لبنیات سالم برای زنان باردار است.

۸-  انواع روغن برای دوران بارداری

استفاده از روغن کبد ماهی به مقدار محدود و روغن های گیاهی مانند روغن زیتون خام گزینه مناسبی برای دوران بارداری است.

این مواد غذایی مقوی برای بارداری منابع غنی از اسید های چرب امگا۳، ویتامین های A و D و … هستند.

تکامل چشم و مغز، افزایش وزن و کاهش خطر بیماری جنین از جمله پیامد های مصرف روغن های سالم در دوران بارداری است.

دیگر فواید روغن های سالم

مصرف روغن های سالم و مغذی در دوران بارداری از بروز پره آکلامپسی، پروتئین در ادرار و فشار خون بالا در زنان باردار جلوگیری می کند.

۹- تخم مرغ پخته در دوران بارداری

تخم مرغ حاوی پروتئین، ویتامین B12 ، کولین و مواد معدنی است. بعضی از انواع تخم مرغ بر حسب نوع تولید چربی های امگا۳ دارند.

مصرف تخم مرغ پخته در دوران بارداری سبب جلوگیری از نواقص لوله عصبی، سلامت بینایی و مغز جنین و … می شود.

دیگر فواید تخم مرغ پخته

مصرف تخم مرغ به تأمین سریع پروتئین و مواد مغذی مورد نیاز بدن زنان باردار کمک می کند. این ماده غذایی جایگزین مناسبی برای گوشت است.

۱۰- انواع نوشیدنی برای دوران بارداری

آب سالم و تصفیه شده بهترین نوشیدنی برای دوران بارداری محسوب می شود.

نوشیدن ۱۳ لیوان آب در دوران بارداری موجبات تسهیل در انتقال مواد مغذی به جنین، حفظ سلامت و رشد کامل جنین و … را فراهم می کند.

نوشیدن دوغ کم چرب و آبمیوه های طبیعی به مقدار کم نیز در دوران بارداری توصیه می شود.

دیگر فواید نوشیدن آب

نوشیدن آب کافی در دوران بارداری سبب حفظ عملکرد طبیعی اندام ها طی تغییرات بارداری، خروج مواد زائد و باکتری ها از بدن، جلوگیری از عفونت های مجرای ادراری، بهبود خلق و خو و عملکرد ذهنی، درمان یبوست، رفع خستگی وکاهش تورم بدن زنان باردار می شود.

۱۱- میوه های خشک در دوران بارداری

میوه های خشک شده مانند خرما، زردآلو، گیلاس و آلو خشک شده و … دارای مقدار زیادی ویتامین از جمله ویتامین Kو سایر ویتامین ها، فولات، آهن، فیبر، پتاسیم، سوربیتول و … هستند.

مصرف این میوه ها به تأمین انرژی، مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز جهت رشد و تکامل بدن جنین کمک می کند.

دیگر فواید مصرف میوه های خشک

مصرف میوه های خشک در دوران بارداری باعث اتساع دهانه رحم، کاهش خطر زایمان القایی و تسکین درد زایمان زنان باردار می شود.

روش های زیبا شدن جنین در بارداری

بهترین مواد غذایی در دوران بارداری چیست | سایت فتوکده

مطلب مفید بود ؟ ۲ ۰

شما هم بخوانید