خواص آویشن (کهلیک اوتی) + ۳۴ خاصیت درمانی آویشن

خواص آویشن (کهلیک اوتی) در لاغری پوست و معده

خواص آویشن برای پوست و مو خاصیت آویشن برای اعصاب و لاغری خواص آویشن برای سرماخوردگی خواص کهلیک اوتی را در سایت فتوکده می خوانید

خواص آویشن (کهلیک اوتی)

آویشن گیاه مفیدی که هم از دیدگاه طب سنتی و هم اسلامی بسیار مورد توجه بوده و حالا پژوهشگران علمی نیز گواه بر تایید این همه خاصیت دارویی آن دارند

عطر و طعم آویشن علاوه بر عاضم غذا، مانع ترش کردن غذا در معده می شود، ضد تشنج بوده و گازهای روده را جذب می کند و در کاهش نفخ معده موثر می باشد

از گیاه آویشن بعلت وجود عنصری بنام تیمول که حاوی خاصیت ضد باکتری و ضد قارچ می باشد در تهیه پماد های صنعتی و تهیه دهانشویه استفاده می شود

از دیگر خاصیت آن می تواند به درمان سینوزیت، کنترل فشار خون، پیشگری از پوکی استخوان، رفع ضعف و بی حالی، افزایش اشتها و خوشبو کردن می تواند اشاره کرد

آویشن در زبان های مختلف

در زبان تورکی به آن ‘کهلیک اوتی’ و در زبان کردی ‘جعتری یا آنخ’ می گویند، مردمان لر زبان به آن ‘اوشوم’ و نزد مردم رودبار استان گیلان به ‘پلنگ مشک’ معروف است

صعتر، اوشن، اشمه کوهی، سوسنبر، حاشا، زروه و زعتر دیگر نام های آویشن می باشد

خاصیت آویشن برای مردان سرماخوردگی و زنان و موها

خواص آویشن در سلامتی

بهبود خلق و خوی

در آویشن ماده کارواکرول وجود دارد که تاثیر مثبتی بر روی خلق و خوی دارد. مصرف کارواکرول باعث افزایش سطح دوپامین و سروتونین در قشر مغز شده و این دو ماده از انتقال دهنده های عصبی می باشند.

درمان برونشیت

برونشیت در اثر تورم نای و نایژک ها ایجاد می شود و آویشن بهترین درمان گیاهی برای سرفه و برونشیت بوده و مصرف آن ۵۰% سرفه را کاهش داده و فاقد هر گونه عوارض جانبی می باشد.

دور کردن حشرات

تیمول موجود در آویشن از مواد تشکیل دهنده آفت کش ها بوده و در فضای باز و سرپوشیده بکار می رود، از آویشن برای دور کردن آفات حیوانی و حشرات مزاحم استفاده می شود.

آویشن و گندزدایی

کپک آلاینده رایج هوا بوده و بسیار خطرناک می باشد و می تواند به حالت نهفته باقی بماند. آویشن دارای خواص مفید بسیاری بوده و روغن آویشن توانایی گند زدایی کپک را به میزان کمی دارد.

آویشن برای سلامت پوست

آویشن سلامت پوست را با نابودی باکتری های عامل بیماری های پوستی، حفظ می کند. روغن آویشن را بعد از رقیق کردن با آب می توان بعنوان یک تونر جهت سفت کردن پوست استفاده نمود.

خواص آویشن برای مو

برای رشد مو مواد مغذی باید به فولیکول مو برسد و آویشن گردش خون در ناحیه پوست سر را افزایش می دهد. مالیدن مخلوط روغن و آویشن روی پوست سر رشد مو را تحریک کرده و موجب افزایش آن می شود.

درمان شوره سر

روغن خوشبوی آویشن خاصت ضدباکتریایی داشته و توانایی پاک کردن آلودگی پوست سر را دارد و به همین علت شوره سر را درمان می کند.

از آویشن برای تیه نرم کننده، داروهای پوست سر و شامپو استفاده می شود.

رفع سوء هاضمه

آویشن گیاهی با فواید زیاد بوده و دمنوش تهیه شد از آن، باعث بهبود فرآیند هضم شده و نفخ را کاهش می دهد. روغن های معطر آویشن در درمان زخم معده تاثیر زیادی دارند.

افزایش سلامتی استخوان ها

آویشن سرشار از ویتامین K بوده و منبعی عالی برای آهن، منگنز و کلسیم می باشد. این مواد معدنی در بهبود سلامت استخوان ها و رشد آن و کاهش خطر ابتلا به اختلالات استخوانی موثر است.

درمان گرفتگی عضلات

آویشن مزایای زیادی برای سلامتی داشته و در درمان گرفتگی های قاعدگی و انواع اسپاسم در بدن تاثیر دارد، مصرف دمنوش آویشن سندروم پیش از قاعدگی را درمان می کند.

آویشن و ضد باکتری

آویشن با داشتن خاصیت ضدباکتری می تواند با انواع قارچ ها و باکتری ها مبارزه کند. عصاره روغن این گیاه دارای می تواند با انواع باکتری های مقاوم در برابر آنتی بیوتیک ها مبارزه کند.

خواص کهلیک اوتی برای دهان

خاصیت ضدباکتریایی آویشن باعث شده این گیاه از بهترین داروها برای رفع بوی بد دهان باشد. این گیاه با عفونت ها و باکتری های دهان مقابله کرده و از در تولید دهانشویه نیز استفاده می شود.

آویشن و ادرار آوری

روغن آویشن یک ادرار آور فوق العاده بوده و با افزایش حجم ادرار به از بین بردن نمک های اضافی، سموم و آب کمک می کند. این خاصیت آویشن موجب کاهش فشار خون بالا و کاهش وزن می شود.

 مقابله با گلو درد

روغن بدست آمده از گیاه آویشن از قوی ترین ضدمیکروب های طبیعی بوده و یک داروی عالی برای گلو درد می باشد. در آویشن کارواکرول وجود دارد که تاثیر زیادی در تسکین گلو درد دارد.

جلوگیری از مسموسیت غذایی

آویشن از بروز آلودگی های غذایی جلوگیری کرده و مواد غذایی فاسد شده را نیز آلایش زدایی می کند. افزودن آویشن به وعده غذایی احتمال ابتلا به بیماری های قابل انتقال از طریق غذا را کاهش می دهد.

مقابله با سرطان

ترکیبات موجود در آویشن سبب شده تا این گیاه بتواند علیه سرطان و تومورها مبارزه کند. کارواکرول قسمت اصلی روغن آویشن بوده و دارای خاصیت ضد تومور می باشد و این ماده به آویشن خاصیت ضد سرطانی می بخشد.

کاهش فشار خون

مصرف آویشن فعالیت های ضد فشار خون در بدن را ایجاد کرده و این گیاه یک انتخاب عالی برای افرادی است که علائم فشار خون بالا را دارند. عصاره آویشن در کاهش فشار خون بالا تاثیر بسزایی دارد.

کاهش کلسترول

عصاره آویشن باعث کاهش سطح کلسترول، LDL و تری گلیسرید شده و همچنین سطوح کلسترول HDL را افزایش می دهد. می توانید آویشن را جایگزین نمک در غذاها کرده و سلامتی بدن را حفظ کنید.

تقویت سیستم ایمنی بدن

آویشن سرشار از ویتامین C بوده و منبع مناسبی برای ویتامین A می باشد.

در مواقع سرماخوردگی مصرف آویشن باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و به جهت ویتامین ها، آویشن برای سرماخوردگی بسایر موثر بوده و شدن آن را کاهش می دهد

خواص کهلیک اوتی ، آویشن برای سرماخوردگی

خواص کهلیک اوتی ، اویشن برای سلامتی در طب سنتی

خوشبو کننده محیط

آویشن دارای عطر و بوی معطری بوده و در اغلب محصولات ارگانیک مراقبت از پوست بکار می رود.

آویشن دارای خاصیت ضدعفونی کنندگی و ضد قارچی بوده و در تولید اسپری های طبیعی خوشبو کننده محیط نیز استفاده می شود.

خواص آویشن برای پوست

آویشن دارای خاصیت ضدباکتریایی بوده و از فعالیت باکتری های ایجاد کننده آکنه در پوست جلوگیری می کند. از آویشن در تولید مواد تشکیل دهنده کرم های درمان کننده آکنه استفاده می شود.

درمان قارچ پای ورزشکاران

ورزشکاران به دلیل فعالیت بدنی زیاد بیشتر عرق کرده و بدن آنان برای رشد باکتری ها و قارچ ها مساعد می باشد.

جهت درمان بیماری قارچ پای ورزشکارن استفاده از آویشن بدلیل داشتن خاصیت ضد قارچی بسیار موثر می باشد.

درمان ریزش مو

روغن معطر تهیه شده از آویشن برای افرادی که دچار ریزش مو هستند، مفید بوده و بکار بردن این روغن برای مو باعث پرپشت و درخشان شدن موها می شود.

روغن آویشن از ریزش موهای سر جلوگیری می کند.

آویشن برای سرماخوردگی

آویشن گیاهی ضد اسپاسم بوده و به این علت در درمان سرفه های خشک تاثیر زیادی دارد. استفاده از آویشن و بخور دادن با آن، سرماخوردگی را درمان کرده و عفونت سینوسی را رفع می کند.

ضد التهاب

التهاب در اثر برخی از بیماری ها در بدن ایجاد می شود و برای رفع آن می توان از آویشن که دارای خاصیت ضدالتهابی می باشد، استفاده نمود.

درمان اختلالات تنفسی

آویشن دارای خاصیت آنتی بیوتیکی و ضدعفونی کنندگی بوده و بعنوان یک درمان عالی برای رفع اختلالات تنفسی بکار می رود. مصرف دمنوش آویشن باعث درمان سردرد، سرفه و گلودرد می شود.

حفظ سلامت قلب و عروق

آویشن دارای ترکیبات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی بوده و از بروز التهاب مزمن که یکی از دلایل مهم بیماری های قلبی عروقی است، پیشگیری می کند.

روغن آویشن خواص ضد اسپاسم داشته و سلامت قلب را بهبود می بخشد.

تقویت بینایی

آویشن سرشار از ویتامین A بوده که نوعی آنتی اکسیدان بوده و از ویتامین های محلول در چربی می باشد. این ویتامین باعث تقویت بینایی شده و بروز بیماری های چشمی را کاهش می دهد.

خواص کهلیک اوتی برای کم خونی

یکی از منابع عالی برای آهن، آویشن می باشد و ۲۰% از مقدار مورد نیاز روزانه از این ماده معدنی را تامین می کند. آهن برای تولید گلبول های قرمز خون و انرژی بدن ضروری می باشد.

بهبود خواب

یکی از پرخاصیت ترین گیاهان آویشن می باشد و این گیاه معطر بوده و استفاده از دمنوش این گیاه همراه با عسل باعث خواب آرام و عمیق در کودکان می شود.

مصرف این دمنوش در بزرگسالان، کیفیت خواب را بهبود می بخشد.

کاهش خستگی

روغنی که از آویشن تهیه می شود اثر آرامش بخشی عالی داشته و این روغن معطر باعث بهبود خلق و خو شده و خستگی را کاهش می دهد.

استفاده از آویشن در حفظ سلامتی بدن موثر می باشد.

خواص کهلیک اوتی برای نفخ معده

آویشن اثر مثبتی در درمان نفخ معده دارد و این گیاه دارای ترکیباتی با طبع تلخ و خنک بوده و به دستگاه گوارش در هضم بهتر مواد غذایی کمک می کند.

این گیاه در هضم پروتئین های پیچیده گوشت تاثیر زیادی دارد.

درمان روماتیسم

آویشن دارای طبع سرد بوده و تعریق بدن را افزایش داده و تب را درمان می کند. مصرف آویشن عفونت ها را از بدن خارج کرده و در درمان دردهای روماتیسم مفصلی بسیار موثر می باشد.

سفتی آلت جنسی مردان

امام صادق در مورد اویشن فرموده اند:

آویشن و نمک که چون در بر هم قرار گیرند بادها را از دل برون می­رانند، انسداد را می گشایند، بلغم را می­سوزانند، آب را در بدن به جریان درآورند بوی دهان را خوش می­سازند

معده را نرمی می دهند و آلت را سفتی می­بخشند

آشنایی با خواص غازیاغی

خواص آویشن برای سرماخوردگی و پوست | سایت فتوکده

مطلب مفید بود ؟ ۸۳ ۱۸

3 نظر برای این مطلب ثبت شده است:

یوسف

۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۱


سلام بنده مشکل تنفسی دارم اکثراهنگام خواب خس خس دارم چندین باردمنوش کهلیک اوتی مصرف کرده ام خواب راحتی داشته وخس خس رافراموش کرده ام امتحانش ضرری نداره .باتشکر

علی

۱۹ فروردین ۱۴۰۱


واقعاعالی هست کهلیک اوتی من همیشه مصرف میکنم

فرشته

۰۲ مهر ۱۳۹۸


عالی بود مرسی از مطالب خوبتون ❤

شما هم بخوانید