خواص روغن رزماری + ۲۵ فواید روغن رزماری برای زیبایی

خاصیت روغن رزماری

خواص روغن رزماری برای پوست صورت و مو سر فواید روغن رزماری برای ریش و خاصیت و مضرات روغن رزماری برای ابرو را در سایت فتوکده می خوانید

خواص روغن رزماری

روغن رزماری یکی از ترکیبات فوق العاده ای بوده و نه تنها مزایای سلامتی جسمانی دارد بلکه برای سلامت ذهنی نیز بسیار مفید می باشد.

رزماری از کلمه لاتین رزمارینوس سرچشمه می گیرد و و به معنی ” مه دریا ” است و این گیاه در سواحل دریای مدیترانه بخوبی رشد می کند و اغلب تا ۵ متر ارتفاع دارد.

استفاده از روغن رزماری در تسکین درد و بهبود هضم غذا موثر بوده و برای کاهش اضطراب نیز بسیار مفید می باشد.

فواید روغن رزماری برای مو و پوست صورت

فواید روغن رزماری برای مو و پوست صورت چیست

۲۵ فواید روغن زرماری برای سلامتی

افزایش گردش خون

استفاده از روغن رزماری بصورت موضعی باعث بهبود گردش خون در ناحیه می شود و گردش خون بهتر می تواند به تسکین درد و لخته شدن سریع خون کمک نماید.

تسکین سردرد

برای رفع سردردهای مکرر می توانید چند قطره روغن رزماری را بر کف دست مالیده و روی بینی و دهان خود قرار دهید. این روغن در تسکین درد بسیار موثر می باشد.

فواید روغن رزماری برای استرس

در مواقع استرس هورمون کورتیزول به میزان زیادی در بدن ترشح می شود که می تواند تعادل هورمونی را بر هم زده و متابولیسم طبیعی را مختل می کند و منجر به بروز برخی از بیماری ها در بدن می شود.

بو کردن روغن رزماری برای کاهش سطح کورتیزول در براق و در نهایت کاهش استرس موثر است.

رفع بوی بد

روغن رزماری رایحه معطری داشته که با هیچ رایحه ای قابل مقایسه نیست.

در روغن رزماری ترکیب شیمیایی خاصی وجود دارد که دلیل این رایحه بوده و استفاده از آن در اتاق ها بوی های بد را رفع می کند.

بهبود عملکرد شناختی

تنفس روغن رزماری در مواقع سردرگمی و عدم تمرکز بسیار مفید بوده و اگر چند قطره از آن را به دستگاه پخش کننده هوای اتاق اضافه کنید، تمرکز را بهبود بخشیده و حافظه را تقویت می کند.

خاصیت روغن رزماری برای ایمنی بدن

روغن رزماری حاوی دو آنتی اکسیدان قوی نظیر کارنوشول و میرکن بوده که رادیکال های آزاد را که به سلول های بدن آسیب نمی زنند را از بین می برد.

استفاده منظم از روغن رزماری سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

بهبود هضم غذا

مالیدن روغن رزماری بر روی شکم و کف پا می تواند به هضم کمک کند.

روغن رزماری کیفیت ترشح اسید معده و حجم صفرای تولید شده بوسیله کبد دو جز را بهبود می بخشد که برای هضم ضروری می باشند.

ضد التهاب

روغن رزماری دارای ترکیبات مفید برای بدن می باشد و برای تسکین درد در بخش های مختلف بدن می توانید با این روغن آن را ماساژ دهید.

روغن رزماری به دلیل داشتن کافئین در خود همانند یک عامل ضد التهاب عمل می کند.

رفع درد ماهیچه ها

در روغن رزماری ترکیبات کارنوسول و کافور وجود دارد که یک ضد درد و ضد التهاب بوده و بنابراین بطور سنتی از آن برای رفع درد ماهیچه ها و علائم آرتروز استفاده می شود.

درمان سرماخوردگی 

سرماخوردگی در اثر عفونت های باکتریایی یا ویروسی در بدن ایجاد می شود و موقعی که روغن رزماری استنشاق می کنید، بعنوان یک عامل ضدباکتری قوی عمل کرده و با این عفونت ها مبارزه می کند.

تسکین درد مفاصل

روغن رزماری دارای ترکیبات مفید زیادی برای بدن بوده و برای تسکین دردهای ناشی از بیماری های مخالف مورد استفاده می باشد. با مالیدن این روغن بر روی مفاصل درد آن را تسکین دهید.

خاصیت روغن رزماری برای سرفه

سرفه در اثر عوامل ویروسی و باکتریایی مختلف ایجاد می شود و باید برای درمان آن اقدام کرد.

روغن رزماری دارای ترکیبات ضد ویروسی و ضدباکتریایی بوده و استنشاق آن برای درمان سرفه بسیار موثر می باشد.

بهبود فعالیت تنفسی

در روغن رزماری ترکیباتی نظیر اوکالیپتول و کافور وجود دارد که برونشیت ریه را آرام کرده و به جریانات هوایی کمک می کند. در نتیجه این روغن مشکلات تنفسی ریوی، هوایی بینی و درمان گلودرد و کاهش سرفه بسیار موثر می باشد.

خواص روغن رزماری برای مو و پوست صورت

پیشگیری از سرطان

روغن رزماری دارای آنتی اکسیدان های قوی بوده که مانع از آسیب رادیکال های آزاد به سلول های بدن می شوند کارنوسول وجود در این روغن اثر ضد سرطانی دارد و رشد تومور ها را کاهش می دهد.

بهبود بهداشت دهانی

فعالیت ضدباکتریایی روغن رزماری از کرم خوردگی و التهاب لثه جلوگیری کرده و بدین منظور نصف قاشق چایخوری روغن رزماری را در یک فنجان آب مقطر مخلوط کرده و بعنوان دهانشویه استفاده کنید.

خواص روغن رزماری برای کبد

روغن رزماری خاصیت آنتی اکسیدانی قوی داشته و به ترمیم سلول ها آسیب دیده کبد کمک می کند. استفاده از این روغن گسترش سلول های سرطانی در کبد را متوقف کرده و کبد را سم زدایی می کند.

بهبود عملکرد صفرا

روغن رزماری رایحه معطری داشته و از آن برای خوشبو کردن محیط استفاده می شود.

تنفس رزماری به تنظیم تولید و ذخیره صفرا از کبد و کیسه صفرا کمک کرده و عملکرد سیستم گوارشی را بهبود می بخشد.

کاهش تنش عصبی

تنفس روغن رزماری در مواقعی که حس خستگی یا عصبانیت می کنید، بعنوان یک محرک عمل کرده و موجب افزایش فشار خون، ضربان قلب و میزان تنفس شده و در نهایت باعث سرحالی و کاهش تنش عصبی می شود.

ضد افسردگی

روغن رزماری را بعنوان درمانی برای افسردگی بکار می برند.

اسید کارنوسول و بتولینیک وجود در روغن رزماری اثر ضد افسردگی داشته و رایحه خوشبوی این روغن در درمان افسردگی بسیار موثر عمل می کند.

کمک به درمان تنش

افرادی که برای شرکت در برخی از آزمون ها درچار استرس شده که در نهایت منجر به عدم تمرکز می شود، برای کاهش استرس و سطح کلی اضطراب استنشاق روغن رزماری توصیه می شود.

خواص روغن رزماری برای آکنه پوست

برای کاهش التهاب ناشی از آکنه استفاده از روغن رزماری بسیار موثر بوده و در کاهش پف زیر چشم نیز موثر می باشد. استفاده از روغن رزماری گردش خون را بهبود بخشیده و در رفع آکنه مفید می باشد.

رفع اثرات پیری

روغن رزماری دارای ترکیبات آنتی اکسیدانی قوی بوده که از پوست در برابر عوامل آسیب رسان محیطی نظیر اشعه مضر خورشید محافظت کرده و از آسیب رادیکال های آزاد به پوست جلوگیری می کند و در نهایت روند پیری را کُند می کند.

فواید روغن رزماری برای مو سر

روغن رزماری برای موها نیز مفید بوده و استفاده از آن باعث ضخیم تر شدن موها می شود و شوره سر را درمان می کند.

بهره بردن از روغن رزماری رشد مو را تحریک کرده و طاسی را درمان می کند.

دفع کننده حشرات

روغن رزماری دارای لیمونن و کافور بوده که انواع حشرات را دفع می کند. استفاده از این روغن در محیط خانه حشرات موذی را فراری داده و آرامش خیال را برایتان به ارمغان می آورد.

بهبود سلامت پروستات

خاصیت ضد التهابی روغن رزماری سلامت پروستات را افزایش داده و بدین منظور چند قطره از این روغن را با روغن زیتون یا نارگیل مخلوط کرده و به قسمت بدن تناسلی بمالید.

مضرات روغن رزماری چیست

● قبل از استفاده از روغن رزماری آن را رقیق کنید و یا آن را با یک روغن حامل استفاده نمایید، زیرا استفاده مستقیم از این روغن بر روی پوست باعث حساسیت می شود.

● افرادی که به بیماری صرع مبتلایند از این روغن دوری کنند، زیرا باعث بدتر شدن حملات صرع شده و بعنوان علت این حملات نیز شناخته شده است.

● روغن رزمای حاوی ویژگی خواص فشار خونی بوده که باعث می شود میزان فشار خون بطور خفیف بالا رود. افرادی که فشار خون بالا دارند از استفاده آن به هر شکلی پرهیز نمایند.

● از خوردن روغن رزماری پرهیز کنید، زیرا فرار بوده و باعث اسپاسم و استفراغ می گردد.

● افرادی که به آسپرین آلرژی دارند، باید از روغن رزماری دوری کنند، چون دارای عناصر شیمیایی بسیار شبیه به آسپرین می باشد.

● روغن رزماری پتانسیل افزایش خطر خونریزی و کبودی در افراد مبتلا به اختلالات خونریزی را دارد.

● زیاده روی در مصرف رزماری و روغن آن توسط زنان باردار می تواند موجب سقط جنین شود، توصیه می شود زنان باردار و شیرده از مصرف آن پرهیر نمایند.

مضرات و فواید روغن رزماری برای مو و صورت | سایت فتوکده

مطلب مفید بود ؟ ۶ ۲

شما هم بخوانید