خواص روغن زیتون + ۶۰ خاصیت روغن زیتون و مضرات

خاصیت روغن زیتون + مضرات روغن زیتون برای سلامتی

خواص روغن زیتون برای مو خاصیت روغن زیتون برای روده مضرات روغن زیتون روغن زیتون برای پوست یبوست و بارداری را در سایت فتوکده می خوانید

خواص روغن زیتون + مضرات

روغن زیتون با خرد کردن کامل زیتون توسط روش های مکانیکی یا شیمیایی تولید می شود و این روغن در تولید لوازم آرایش، صابون، دارو و آشپزی بکار می رود.

روغن زیتون دارای استروئیدها، فنل ها و اسیدهای چرب همچون؛ اسید اولئیک، اسید لینولنیک، اسید پالمیتیک است و ویتامین E که دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی می باشد.

روغن زیتون منبعی عالی چربی های تک غیراشباع بوده که برای سلامت عمومی بدن مفید می باشد زیرا سبت به سایر چربی ها به آسانی هضم می شود.

این روغن در بسیاری از درجات و کیفیت ها که بستگی به شیوه استخراج و مقدار اسیدیته آن دارد، در بازار موجو می باشد.

انواع خاصیت روغن زیتون + مضرات

خواص روغن زیتون برای مو و پوست و زیبایی و بارداری زنان

انواع روغن زیتون

استاندارد IOOC شورای بین المللی روغن زیتون برای این مایع با ارزش استانداری منتشر کرده است که به تفضیل برخی از آن ها را بیان می کنیم:

۱- روغن زیتون فوق بکر

روغن زیتون فوق بکر نوع قابل مصرف این روغن بوده و حاوی محتوای اسیدی آزاد می باشد و تقریبا ۰.۸ گرم در ۱۰۰ گرم است و فاقد هر گونه افزودنی می باشد.

۲- روغن زیتون خالص یا بکر

روغن زیتون خالص بطور مکانیکی و فیزیکی تهیه می شود. روغن زیتون بکر یا خالص قابل مصرف حاوی اسید ۲ گرم در ۱۰۰ گرم بوده و فاقد افزودنی می باشد.

۳- روغن زیتون معمولی

روغن زیتون معمولی ترکیبی از روغن زیتون تصفیه شده و روغن زیتون خالص خوردنی می باشد. محتوای اسید چرب روغن زیتون معمولی ۱ گرم در ۱۰۰ گرم می باشد.

۴- روغن زیتون تصفیه شده یا خالص

روغن زیتون تصفیه شده از صاف کردن روغن زیتون بکر تهیه می شود.

۵- روغن زیتون سوخت و چراغ

این روغن برای مصرف انسانی نبوده و تقریبا ۳.۳ گرم اسید در هر ۱۰۰ گرم دارد. روغن زیتون مخصوص سوخت و چراغ برای مقاصد تصفیه، فنی و روشنایی بکار می رود.

خواص روغن زیتون برای مو و پوست

روغن زیتون برای پوست و مو + واژن و دستگاه تناسلی و رابطه جنسی

۵۰ خواص روغن زیتون برای سلامتی

بهبود بیماری قلبی

روغن زیتون حاوی انواع آنتی اکسیدان هایی است که خواص ضدالتهابی داشته و فشار خون بالا را کاهش می دهند. این روغن کلسترول و تری گلیسیرید خون را کاهش داده و از بروز بیماری های قلبی پیشگیری می کند.

پیشگیری از آلزایمر

بیماری آلزایمر با افزایش سن مشاهده شده و برای کاهش اثرات آن راه حل های مختلفی وجود دارد. مصرف روغن زیتون تاثیر مثبتی بر روی عملکرد مغز داشته و از بروز بیماری آلزایمر پیشگیری می کند.

ضدسرطان

در روغن زیتون آنتی اکسیدان هایی وجود دارد که آسیب ناشی از رادیکال های آزاد را کاهش داده و از بروز سرطان پیشگیری می نماید.

روغن زیتون احتمال ابتلا به سرطان سینه را نسبت به سایر روغن ها کاهش می دهد.

ضد باکتری

روغن زیتون دارای خاصت ضد باکتریایی بوده و باکتری های مضر را در بدن از بین می برد. این باکتری ها دلیل ایجاد بیماری هایی مانند سرطان معده و زخم معده می باشد.

خاصیت روغن زیتون برای لاغری

روغن زیتون از روغن های منحصر به فردی است که مصرف آن در افزایش وزن تاثیری ندارد. رژیم غذایی حاوی دارای زیتون سطح آنتی اکسیدان های خون را افزایش داده و موجب کاهش وزن می شود.

بهبود پانکراتیت حاد

روغن بدست آمده از زیتون حاوی موادی مانند هیدروکسی تیروئول و اسید اولئیک بوده که جهت درمان پانکراتیت حاد یا التهاب ناگهانی پانکراس موثر می باشد و مصرف آن در سلامتی بدن تاثیر دارد.

درمان زخم کولیت

زخم کولیت بیماری التهابی روده بوده و مصرف روغن زیتون بطور منظم از ابتلا به زخم کولیت جلوگیری می کند. روغن زیتون فواید زیادی برای بدن داشته و از چاقی مفرط نیز جلوگیری می کند.

درمان سنگ کلیه

سنگ کلیه بیماری شایعی بوده و برای درمان سنگ کلیه در حدود ۲ لیتر آب را جوشانده و بعد از آن ۶۰ گرم آبلیمو تازه و مقداری روغن زیتون را مخلوط کنید.

ترکیب تهیه شده را بعد از خنک شدن بطور مرتب مصرف کنید.

کاهش التهاب

روغن زیتون منبعی سرشار از اسید اولئیک بوده که به کاهش التهاب کمک کرده و دارای خاصیت ضد سرطانی می باشد. التهاب مزمن از دلایل اصلی بروز بیماری های خطرناک همچون؛ سرطان، آرتریت و دیابت می باشد.

پیشگیری از سکته مغزی

روغن زیتون منبعی عالی برای جربی هایی است که بطور غیرمستقیم موجب کاهش خطر سکته مغزی در افراد می شود. روغن زیتون خواص آنتی اکسیدانی داشته و از بروز بیماری های مختلف پیشگیری می کند.

کاهش ابتلا به دیابت نوع دو

روغن زیتون تاثیر مثبتی بر روی قند خون داشته و باعث افزایش حساسیت انسولین می شود. مصرف مرتی روغن زیتون خطر ابتلا به به دیابت نوع دو را ۴۰% کاهش می دهد.

درمان آرتریت روماتوئید

درد مفاصل و تغییر شکل آن از علائم بیماری آرتریت روماتوئید بوده و دلیل بروز این بیماری مشخص نیست. روغن زیتون التهاب را کاهش داده و استرس اکسیداتیو در افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید تاثیر خوبی دارد.

درمان افسردگی

استفاده از چربی های ترانس در رژیم غذایی خطر به ابتلا به افسردگی را افزایش می دهد. در صورتی که چربی ای ترانس را با روغن زیتون جایگزین کنید، افسردگی کاهش می یابد.

سلامت کبد

کبد بزرگترین اندام بدن بوده و مواد سمی را از بدن دفع می کند. روغن زیتون با کاهش اثر رادیکال های آزاد موجب سلامت کبد شده و از بروز آسیب های کبدی پیشگیری می کند.

خواص روغن زیتونی برای کبد

روغن زیتون منبعی عالی برای ویتامین های E, K ، آهن، آنتی اکسیدان و امگا۳ و امگا ۶ می باشد. مصرف منظم این روغن برای سلامتی دستگاه گوارش و پیشگیری از یبوست مفید می باشد.

درمان روماتیسم

التهاب روماتیسمی نوعی بیماری عفونی مزمن بوده و در مفاصل ایجاد می شود و عوامل عفونی، هورمون ها، ژن ها و رژیم غذایی در ابتلا به آن موثر می باشند.

مصرف منظم روغن زیتون علائم این بیماری را تسکین می دهد.

کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان

در روغن زیتون پوایفنول هایی وجود دارد که همانند هورمون های واقعی عمل کرده و باعث تقویت استخوان ها می شود. مصرف روغن زیتون برای زنان بالای ۴۵ سال که در خطر بروز پوکی استخوان قرار دارند، توصیه می شود.

خاصیت روغن زیتون در بارداری

روغن زیتون حاوی بسیاری از ویتامین ها و برخی از اسیدهای چرب مفید بوده که برای زن باردار و جنین آن مفید می باشد. مواد مغذی روغن زیتون در رشد جنین نقش مهمی دارد.

مبارزه با عفونت

در روغن زیتون ویتامین A وجود دارد که سیستم ایمنی بدن را از عفونت های مختلف محافظت می کند. این ویتامین باعث تقویت چشم ها شده و در نوزادان به دید وسیع کمک می کند.

رشد جنین سالم

روغن زیتون دارای میزان زیادی اسیدهای چرب امگا۳ بوده که برای قلب بسیار مفید می باشد

مصرف روغن زیتون در زنان باردار رشد جنین را سرعت می بخشد و مصرف این روغن باعث عملکرد صحیح مغز می شود.

روغن زیتون برای ماساژ

روغن زیتون از روغن های پرکاربرد در عصر حاضر بوده و در کشورهای مدیترانه مصرف زیادی دارد. روغن زیتون در پخت و پز کاربرد زیادی داشته و از آن برای ماساژ بدن نیز بهره می برند.

خواص روغن زیتون برای مو

افرادی که دچار شوره سر هستند برای رفع آن می توانند ۲ تا ۳ قاشق روغن زیتون را با یک لیمو ترش ترکیب کرده و روی پوست سر ماساژ دهند.

بعد از ۲۰ دقیقه موها را شسته و هر روز این کار را انجام دهید.

مرطوب کننده پوست

روغن زیتون حاوی میزان زیادی ویتامین E و آنتی اکسیدان بوده و پوست را در مقابل عواملی مانند باد و نور خورشید حفظ می کند. این روغن برای انواع پوست مفید بوده و مرطوب کننده عالی پوست می باشد.

حفظ رطوبت مو

در فصل زمستان بخاطر برودت هوا موها خشک بوده و بیشتر در معرض شکنندگی قرار دارند و روغن زیتون رطوبت موها را حفظ می کند.

ماساژ دادن موها با روغن زیتون باعث سلامتی آنان می شود.

درمان جوش صورت

در زوغن زیتون ویتامین هایی وجود دارد که در درمان جوش صورت موثر می باشد جای جوش به صورت لکه های قهوه ای، صورتی و قرمز باقی می ماند و روزغن زیتون از بین برنده این لکه ها می باشد.

میل جنسی با روغن زیتون

روغن زیتون یک محرک جنسی قوی بوده و ماساژ با این روغن گردش خون در اندام های جنسی را بهبود می بخشد. استفاده از روغن زیتون در بهبود رابطه جنسی موثر می باشد.

برا اینکار بخصوص برای مردان با مالیدن روغن زیتون به دستگاه تناسلی باعث تقویت جسمانی آنها در طول رابطه جسنی شده و توان جنسی آنها را افزایش می دهد

اسکراب طبیعی لب

روغن زیتون در درمان خشکی لب موثر بوده و بدین منظور می توان شکر قهوه ای را با چند قطره روغن زیتون مخلوط کنید. آب یک تکه لیموترش را باه هم ترکیب کرده و روی لب های مالیده و ۵ دقیقه بعد بشویید.

درمان سیاهی دور چشم

برای رفع سیاهی دور چشم می توانید هر شب دور چشم را با روغن زیتون به مدت چند دقیقه ماساژ دهید. دور چشم را با دستمال مرطوب پاک کرده و این عمل چروک های دور چشم را نیز کم می کند.

خاصیت روغن زیتون برای آفتاب سوختگی

در روغن زیتون ترکیبات پلی فنول وجود دارد که همانند آنتی اکسیدان ها عمل کرده و بصورت یک ضد آفتاب طبیعی استفاده می شود. روغن زیتون آفتاب سوختگی ناشی از رادیکال های آزاد را درمان می کند.

تسکین دهنده درد

در روغن زیتون مادهای به نام اوله آکانتال وجود دارد که همانند قرص های مسکن درد را کاهش می دهد. آنزیمی که باعث ایجاد درد می شود فعالیت آن توسط ماده اوله آکانتال متوقف می شود.

حاوی آنتی اکسیدان

روغن زیتون دارای ۳ آنتی اکسیدان اصلی پلی فنول ها، ویتامین E و فیتوسترول می باشد. آنتی اکسیدان های ذکر شده اگر بصورت موضعی استفاده شوند، پوست را از پیری زودرس محافظت می کند.

خواص روغن زیتون برای پوست

روغن زیتون فواید زیادی برای پوست داشته و دارای خاصیت لایه برداری می باشد. برای لایه برداری پوست می توان روغن زیتون را با مقداری نمک دریا مخلوط کرده و روی پوست مالش دهید.

افزایش زیبایی

روغن زیتون در سلامتی ناخن ها نقش موثری داشته و افراد از آن بعنوان پاک کننده چشم استفاده می کنند. مالیدن روغن زیتون روی پوست باعث طراوت و نرمی پوست می شود.

مسدود کننده منافذ پوست

روغن زیتون در پوست نفوذ کرده و آلودگی آن را برطرف نموده و پوست را پاک می کند. این روغن مرطوب کننده عالی برای پوست بوده و باعث مسدود شدن منافذ پوست می شود.

روغن زیتون و شیردهی

در روغن زیتون ویتامین E وجود دارد که در رشد نوزاد موثر بوده و موجب افزایش شیر مادران می شود. روغن زیتون دارای مواد مغذی و اسیدهای چرب مفید برای مادر و جنین می باشد.

ضد چروک صورت

برای کاهش چروک پوست صورت استفاده از روغن زیتون بسیار موثر می باشد. ۲ قاشق روغن زیتون را با یک قاشق آبلیمو و یک قاشق نمک دریا مخلوط کرده و روی محل خشکو چروک شده پوست بمالید.

نرم کننده موی سر با روغن زیتون

روغن زیتون دارای میزان زیادی از ویتامین های A، E و آنتی اکسیدان ها می باشد که موجب می شود تا موها نرم و شفاف کردند. مالیدن روغن زیتون بر پوست سر باعث تقویت رشد موهه می شود.

رفع رفلکس نوزادان

رفلکس برگشت اسید معده به مری از نوزادان تا بزرگسالان اتفاق می افتد و مادرانی که در بارداری روغن زیتون مصرف می کنند مشکلات رفلکس در نوزادان آنان بهبود می یابد.

بهبود گوارش

روغن زیتون داری خواص زیادی بوده و باعث تخلیه کیسه صفرا می شود و از ایجاد سنگ های صفرا پیشگیری می کند. در روغن زیتون سیتواسترول‌ وجود دارد که مانع از جذب کلسترول در روده کوچک می شود.

مقابله با پیری پوست

در ترکیبات روغن زیتون اسکوآلن وجود دارد که نوعی چربی بوده و در سلول های پوست نیز یافت می شود. جبران کردن اسکوآلن های از بین رفته از پیری زودرس پوست مقابله می کند.

درمان هموروئید

بیماری بواسیر یا هموروئید به حالت تورم و التهاب مویرگ های موجود در خروجی دستگاه گوارش ظاهر می شود. روغن زیتون و برگ آن خواص مفید زیادی داشته و در درمان هموروئید بسیار موثر می باشد.

کاهش درد و تورم زانو

برای درمان تورم و درد زانو می توان از ترکیب روغن زیتون و سرکه سیب بهره برد. یک قاشق روغن زیتون و یک قاشق سرکه سیب را مخلوط کرده و زانو را با آن ماساژ داده تا درد و تورم کاهش یابد.

کاهش کمر درد

روغن زیتون برای درمان کمر درد بسیار موثر بوده و برای رفع آن فلفل کاین را با روغن زیتون مخلوط کرده و موم زنبور عسل را به آن بیفزایید و آن را در محل آسیب دیده استعمال کنید.

خاصیت روغن زیتون برای فشار خون

جهت درمان فشار خون پایین به روغن زیتون و رزماری نیازمندید و بدین منظور برگ های خشک رزماری را با روغن زیتون مخلوط کنید. هر روز ۱۰ میلی لیتر از مخلوط تهیه شده را مصرف کرده تا فشار خون افزایش یابد.

درمان راش ناشی از پوشک

روغن زیتون دارای خاصیت ضدالتهابی بوده و پوست کودک را تسکین داده و خارش و راش ناشی از پوشک را از بین می برد. روغن زیتون دارای خواص ضدمیکروبی بوده و عفونت های میکروبی پوست را درمان می کند.

درمان برفک دهان

روغن و برگ درخت زیتون در درمان برفک دهان تاثیر دارد. روغن زیتون رقیق شده را روی لکه های سفیدی که در اثر برفک دهان ایجاد شده اند را استعمال کرده و بعد از ۱۵ دقیقه آن را بشویید.

درمان قارچ ناخن

یک قاشق روغن زیتون را با ۲ قطره روغن اورگانو مخلوط کرده و ترکیب حاصل را در منطقه آسیب دیده استعمال کنید. بعد از گذشت ۳۰ دقیقه آن را شستشو دهید و چند بار در روز این عمل را انجام دهید.

درمان گوش درد

روغن زیتون یک عامل روان کننده طبیعی بوده و این روغن درد و عفونت گوش را از بین می برد. چند قطره روغن زیتون را حرارت داده و با استفاده از قطره چکان داخل کانال گوش بریزید.

خاصیت روغن زیتونی برای تبخال

روغن زیتون یکی از راه های درمان سریع برای تبخال می باشد. به میزان برابر روغن زیتون و روغن درخت چای را مخلوط کرده و مقداری روغن اوکالیپتوس را به آن بیفزایید و ترکیب را روزی ۳ بار روی تبخال بمالید.

درمان اختلالات خواب

برای درمان اختلالات خواب می توانید یک قاشق روغن زیتون را با چند قطره روغن اسطوخدوس ترکیب کنید. ترکیب تهیه شده را شب ها قبل از خواب به کف پاهای خود بمالید.

خواص درمانی و دارویی برای رابطه جنسی

آشنایی با مضرات روغن زیتون

طبخ با حرارات بالا

بکار بردن روغن زیتون در طبخ غذا با دمای بالا نادرست بوده و از آن بصورت سرد در سالادها استفاده می شود. این روغن را می توان در سرخ کردن سریع مواد مورد استفاده قرار داد.

کاهش ارزش غذایی

روغن زیتون روغنی ضعیف و نسبتا شکننده بوده و اگر در مقابل تابش خورشید قرار گیرد شروع به وا رفتن خواهد کرد. قرار این روغن در مقابل نور خورشید از ارزش غذایی آن می کاهد.

روغن زیتون بکر

روغن زیتون در انواع مختلفی تولید می شود و روغن بکر طبیعی از فرایند های فیزیکی بدست می آید. این روغن به دلیل دخیل نبودن فرایند شیمیایی در تولید آن، سالم ترین نوع روغن زیتون می باشد.

مضرات روغن زیتونی برای کالری

روغن زیتون کالری بالایی داشته و افرادی که از رژیم غذایی خاصی پیروی می کنند و مجبور به دریافت اندک کالری هستند، پیشنهاد می شود از روغن زیتون به اندازه کافی استفاده کنند.

ایجاد آلرژی

بکار بردن روغن زیتون در برخی غذاها باعث آلرژی شده و زنان باردار و افرادی که دچار فشار خون بالا و دیابت هستند، نباید بدون مشورت با پزشک از این روغن در غذاهای خود استفاده کنند.

لخته شدن خون

در روغن زیتون اسیدهای چرب اشباع شده و اشباع نشده وجود دارد که چسبندگی خون ناشی از انباشته شدن پلاکت ها را را افزایش داده و باعث لخته شدن خون می شود.

ایجاد سنگ صفرا

زیاده روی در مصرف روغن زیتون باعث انسداد در کیسه صفرا و ایجاد سنگ صفرا می شود. مصرف زیاد روغن زیتون در افراد مختلف باعث افزایش وزن در آنان می شود.

مضرات روغن زیتونی برای التهاب

مقدار چربی روغن زیتون احتمال التهاب را بالا برده و میزان اسید در این روغن مقداری لیپوپلیسکاتریدز در خون آزاد می کند. هر چه میزان ماده آزاد شده در خون بیشتر باشد، التهاب نیز افزایش می یابد.

کاهش فشار خون

زیاده روی در مصرف روغن زیتون می تواند منجر به افت فشار خون شود. اگرچه پایین آمدن فشار برای بیماران مبتلا به فشار خون بالا مفید است، اما برای افراد عادی مشکل ایجاد می کند.

افزایش اسیدهای چرب

روغن زیتون حاوی مقداری تک چربی اشباع شده می باشد.

مصرف ۲ قاشق مرباخوری روغن زیتون در وعده غذایی باعث افزایش اسیدهای چرب شده و احتمال بروز بیماری هایی مانند چاقی مفرط و حمله قلبی را بیشتر می کند.

آشنایی با خواص خاویار

خاصیت روغن زیتون برای پوست و مو | سایت فتوکده

مطلب مفید بود ؟ ۶ ۲

شما هم بخوانید