خواص سبزی شاهی + ۲۲ خاصیت شاهی برای درمان بیماری ها

خاصیت سبزی شاهی برای سلامتی چیست

خواص سبزی شاهی چیست خاصیت شاهی برای درمان بیماری ها فواید شاهی در بارداری خواص سبزی شاهی در طب سنتی را در سایت فتوکده می خوانید

خواص سبزی شاهی چیست

شاهی به نام های تره تیزیک یا تره تندک نیز خوانده می شود و از سبزیجات بسیار مفید بوده و رشد سریعی دارد و بومی ایران است.

سبزی شاهی متعلق به سبزیجات چلیپایی بوده و با خردل و آب تره هم خانواده است، بذر، برگ ها و ساقه این گیاه خوش طعم بوده و برای پخت و پز و تهیه سالاد بکار می رود.

شاهی طبع گرم و خشک داشته و از خواص آن می توان به درمان پوکی استخوان، سلامت قلب، پیشگیری از آلزایمر، کم خونی، تقویت سیستم ایمنی بدن و سلامت پوست و مو اشاره کرد.

خواص شاهی در طب سنتی و اسلامی

۲۲ خواص شاهی برا سلامتی

بهبود سلامت قلب

در شاهی ویتامین C زیادی وجود دارد که برای سلامت سیستم قلبی عروقی مفید می باشد.

ویتامین K شاهی از تجمع کلسیم اضافی در دیواره رگ ها جلوگیری کرده و نقش مهمی در بهبود سلامت قلب دارد.

ضد التهاب

شاهی دارای میزان زیادی ویتامین A بوده که میزان آسیب ناشی از رادیکال های آزاد بر روی بافت ها و سلول های بدن را کاهش داده و این ویتامین بروز التهاب ئ آلرژی را کاهش می دهد.

درمان اختلالات سیستم عصبی

در گیاه شاهی ریبوفلاوین وجود دارد که در درمان اختلالات سیستم عصبی بسیار موثر است. خاصیت ضدالتهابی شاهی خطر ابتلا به بیماری های مرتبط با سیستم عصبی را کاهش می دهد.

سلامت چشم

شاهی منبع عالی از انواع ویتامین ها و بویژه ویتامین A و آنتی اکسیدان هایی نظیر کارتنوئید بوده که نقش چشمگیری در بهبود سلامت چشم، تقویت بینایی و درمان شب کوری دارد.

سلامتی دهان و دندان

شاهی دارای گلوکوناستورتین بوده که به نابودی ارگانیسم های مضر در بدن کمک کرده و از تکثیر و رشد باکتری های مضر برای سلامت دهان و دندان و لثه جلوگیری می کند.

تنظیم پریود

در شاهی به میزان زیادی ویتامین K و سایر ترکیبات وجود دارد که تولید استروژن در بدن را افزایش داده و برای تنظیم دوره قاعدگی و درمان بی نظمی پریود بسیار مفید می باشد.

برطرف کننده سرفه در کودکان

سرفه در اثر برخی از عوامل خارجی و داخلی در بدن ایجاد می شود و از نشانه های بارز برخی بیماری ها نظیر سرماخوردگی و سل می باشد. مصرف شاهی سرفه در کودکان را رفع می کند.

خواص شاهی در بارداری

در شاهی اسیدفولیک وجود دارد که از بروز نقایص مادرزادی جنین در حین بارداری و زایمان نظیر نقص لوله عصبی جلوگیری می کند. خوردن شاهی ۱۰% نیاز بدن به اسیدفولیک را تامین می کند.

سلامت پوست

شاهی دارای خواص مفیدی برای بدن بوده و بیماری های پوستی خارش دار را بهبود می بخشد. شاهی حاوی مواد مغذی بسیاری بوده که در حفظ سلامت پوست نقش بسزایی دارد.

درمان زخم

گیاه پرخاصیت شاهی در درمان زخم و تسکین درد بسیار موثر بوده و با داشتن اسیدهای چرب ضروری، کلسیم، اسیدفولیک و برخی ویتامین های مورد نیاز بدن، بهبود زخم را سرعت می بخشد.

تقویت مو با شاهی

شاهی در تقویت موها و سلامتی آن ها بسیار موثر بوده و به دلیل ویتامین C زیادی که دارد، در درمان ریزش مو مفید است.

در شاهی ویتامین E, A وجود دارد که تارهای مو را ضخیم کرده و رشد آن ها را افزایش می دهد.

فواید شاهی در شیردهی

مصرف مداوم شاهی در زنان شیرده، با تحریک غدد مخصوص شیر در سینه به افزایش شیر مادر کمک می کند.

شاهی به دلیل داشتن پروتئین و آهن زیاد، برای سلامت زنان پس از زایمان و در دوره شیردهی بسیار مفید می باشد.

خواص شاهی در طب اسلامی و سنتی

سبزی شاهی برای دیابت پوست و مو

پوکی استخوان

منگنز موجود در شاهی نقش مهمی در پیشگیری از پوکی استخوان و آرتروز داشته و برای حفظ و افزایش تراکم استخوان ها ضروری می باشد.

ویتامین K شاهی باعث تقویت استخوان ها و دندان ها می شود.

خاصیت شاهی برای کم خونی

شاهی دارای ویتامین B6 بوده و به تولید هموگلوبین در خون کمک کرده و اکسیژن رسانی به اندام های بدن را افزایش می دهد.

خوردن مواد غذایی حاوی ویتامین B6 علائم کم خونی را کاهش داده و بهبود می بخشد.

تقویت سیتم ایمنی بدن

شاهی حاوی ویتامین A, C بوده که در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش بسزایی دارند.

ویتامین C قدرت دفاعی گلبول های سفید خون را افزایش داده و ویتامین A از نفوذ ویروس ها و باکتری ها از طریق غشای مخاطی بدن جلوگیری می کند.

شاهی ضد سرطان

در شاهی گلوکوناستورتین وجود دارد که از تولید آنزیم های مسئول رشد سلول های سرطانی جلوگیری کرده و آنتی اکسیدان های این گیاه از بدن در برابر عوامل سرطان زا محافظت می کند.

بهبود هضم و گوارش

شاهی برای افرادی که دچار یبوست هستند بسیار مفید بوده و ترکیب بذر شاهی و عسل، در درمان اسهال و اسهال خونی بسیار موثر می باشد. مصرف شاهی هضم و گوارش را بهبود می بخشد.

درمان اسهال

اسهال بیماری است که در آن فرد بیمار در طول روز چند بار دفع مدفوع روان دارد که طی ادامه این روند، بدن با کم آبی مواجه می شود.

مصرف شاهی با توجه به ترکیباتی که دارد در درمان اسهال بسیار موثر می باشد.

درمان عفونت های پوستی

عفونت های پوستی در اکثر مواقع دردناک بوده و در صورت ادامه این مشکلات، می تواند اثرات منفی بر روان افراد داشته باشد. استفاده از شاهی در درمان عفونت های پوستی نقش بسزایی دارد.

درمان آفتاب سوختگی

شاهی خاصیت ضدالتهابی داشته و برای درمان علائم ناشی از آفتاب سوختگی و کاهش آن، بسیار مفید می باشد.

برای برطرف کردن آفتاب سوختگی مقداری شاهی کوبیده شده را با عسل مخلوط کرده و روی نواحی عارضه قرار دهید.

از بین بردن کک و مک

شاهی با توجه به ترکیباتی که در خود دارد و وجود ویتامین C در آن، برای از بین رفتن جای جوش و زخم، لک های پوست و کک و مک موثر بوده و باعث صاف و روشن شدن پوست می شود.

تصفیه خون

پاکسازی خون از اهمیت زیادی برخوردار بوده و از ابتلای بدن به بیماری های مختلف پیشگیری می کند. شاهی گیاهی اشتها آور، ادرار آور، نیروبخش و تصفیه کننده خون می باشد.

آشنایی با خواص شنبلیله

خواص سبزی شاهی در طب سنتی | سایت فتوکده

مطلب مفید بود ؟ ۹ ۰

شما هم بخوانید