خواص چای ترش + ۲۰ خاصیت چای ترش مکه برای سلامتی

خاصیت چای ترش مکه در طب سنتی

خواص چای ترش در طب سنتی خاصیت چای ترش مکه برای لاغری چیست خواص چای ترش برای پوست جای ترش برای کبد و فشار خون را در سایت فتوکده می خوانید

خواص چای ترش مکه چیست

چای ترش یا چای قرمز که در ایران به چای مکه هم مشهور است از گیاهی بنام جامائیکا تهیه شد و حالا از معروف ترین نوشیدنی های بین المللی می باشد که تاثیرات زیادی برای سلامتی بدن دارد

۱۵ تا ۳۰ درصد چای ترش را اسیدهای آلی تشکیل می دهد و در این چای اسید تارتاریک، اسید مالیک، اسید سیتریک که از اسیدهای آلی هستند، وجود دارد.

ترکیبات موجود در چای ترش باعث افزایش ایمنی بدن، کاهش فشار و کلسترول خون، بهبود عملکرد دستگاه گوارش، کنترل التهابات می شود.

چای ترش رنگ قرمز و طعم ترشی داشته و خواص درمانی زیادی دارد و می توان آن را بصورت گرم یا خنک مصرف نمود. این چای کالری اندکی داشته و فاقد کافئین می باشد.

طرز تهیه چای ترش

در طول روز می توانید هر بار ۵ گرم (یک تا دو قاشق) از این گیاه را در یک لیوان آب جوش ریخته و بعد از ۱۰ دقیقه دم کشیدن میل کنید

این چای بصورت چای معمولی نباید دم کرد زیرا ویتامین هایش از بین می رود؛ مصرف چای ترش هیچ محدودیتی ندارد

چای ترش چه خواصی دارد

خواص چای ترش برای لاغری و کبد و دیابت

خواص چای ترش برای سلامتی

چای ترش برای گرم مزاجان و افرادی که فشار خون بالا و چربی دارد تجویز می شود

افراد سرد مزاج و دارای متابولبسم و انرژی پایین باید از خوردن چای ترش به ویژه در هوا و اقلیم های سرد پرهیز کنند؛ در صورتی لزوم این افراد می توانند با افزودن مواد گرم یا شیرین به ویژه عسل به مقدار کم از چای ترش استفاده کنند

ضد التهابی و ضد باکتریایی

چای ترش غنی از ویتامین C بوده که وجود این ویتامین برای بدن ضروری است، زیرا برای تقویت و تحریک سیستم ایمنی بدن به فعالیت مفید است.

چای ترش خواص ضدباکتریایی و ضد التهابی نیز دارد و از سرماخوردگی جلوگیری می کند.

خاصیت چای ترش مکه برای لاغری

چای قرمز حاوی ماده ای است که می تواند از حذب کربوهیدارت های بکاهد اما نمی توان به تنهای باعث لاغری شود بلکه در کنار رژیم غذایی و تحرک مناسب یک نوشیدنی رژیمی و کم کالری است

بهبود هضم غذا

چای ترش ادرار آور است و روده را تحریک می کند. همچنین به سلامت دستگاه گوارش و به پیشگیری از سرطان روده بزرگ کمک می کند. چای ترش در درمان یبوست نیز موثر می باشد.

تسکین دردهای قاعدگی

چای ترش دردهای قاعدگی را کاهش داده و گرفتگی عضلات را کمتر کرده و این چای هورمون های بدن را نیز تنظیم می کند.

همچنین از شدت بقیه علائم قاعدگی مثل افسردگی، حالات روحی ناپایدار و پرخوری می کاهد.

خواص چای ترش برای کم خونی

این چای بر خلاف چای معمولی که دفع کننده آهن است و توصیه می شود بعد از غذا میل نشود به دلیل دارا بودن آهن توصیه می شود همواره استفاده شود

خاصیت ضد سرطان

چای ترش دارای ماده ای به نام اسید پروتوکاتکویک است که دارای خاصیت آنتی اکسیدانی و ضدتوموری می باشد؛ علاوه برا این چای سبز با دارا بودن ماده ای به نام آپتوپوز از سرعت رشد سلول های سرطانی می کاهد.

ضد افسردگی

چای ترش حاوی ویتامین ها و مواد معدنی مثل فلاونوئیدها می باشد که خاصیت ضدافسردگی دارد.

مصرف این چای باعث استراحت دستگاه عصبی شده و حالت آرامش در بدن و ذهن ایجاد می کند و افسردگی را کاهش می دهد.

محافظت از کبد

چای ترش در درمان بیماری های کبدی موثر می باشد. آنتی اکسیدان های موجود در این چای اثر رادیکال های آزاد را خنثی کرده و با این کار از بافت ها و سلول های بدن محافظت می کند.

کنترل فشار خون

چای ترش فشار خون بالا را کنترل کرده و از قلب محافظت می کند.

این ویژگی موجب می شود، اشخاصی که دچار فشار خون بالا هستند و یا در معرض بیماریهای قلبی عروقی قرار دارند چای برایشان مفید واقع شود.

کاهش کلسترول

چای ترش خاصیت آنتی اکسیدانی بالایی دارد که باعث کاهش کلسترول بد خون می شود.

چای ترش چربی و قند خون را کاهش داده و به همین دلیل برای مبتلایان به دیابت نوع دو موثر می باشد.

خاصیت چای ترش برای فشار خون و لاغری

چای ترش برای فشار خون بالا و بارداری زنان

خاصیت چای ترش در طب سنتی

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی زاهدان : در طب سنتی از چای مکه یا ترش بعنوان نشاط آور، آرام بخش و داشتن اثرات مطلوب بر کبد و صفرا یاد شده است

کاهش قند خون

افرادی که به دیابت نوع دو مبتلا هستند، می توانند با مصرف چای ترش قند خون خود را کاهش داده و بهبود یابند. چای ترش را می توان به عنوان یک نوشیدنی مفید مصرف کرد.

ضد پیری پوست

روزانه با مصرف چای سبز می توان از ایجاد چین و چروک در صورت جلوگیری کرد. همچنین با مصرف چای سبز می توان پوستی جوان و شاداب داشت زیرا چای سبز خاصیت ضد پیری دارد.

ضد یبوست

با مصرف چای سبز روده تحریک می شود و از بیماری یبوست جلوگیری می کند. استفاده از این چای به افراد مبتلا به یبوست کمک می کند تا دردهایشان تسکین پیدا کند.

سرشار از ویتامین C

چای ترش دارای مقدار زیادی ویتامین C می باشد. استفاده مداوم از این چای باعث می شود بدن ایمنی خود را حفظ کرده و همچنین از عفونت های ویروسی جلوگیری می کند.

ضد سنگ کلیه

در همه فصل های سال می توانید از این چای ترش استفاده کنید زیرا باعث سلامتی و حال خوبتان می شود. با نوشیدن این چای از بیماری سنگ کلیه می توان پیشگیری کرد.

فواید چای ترش در بارداری

چای ترشح باعث پایین آمدن سطح استروژن (هورمون های زنانه) می شود. مصرف این چای اثرات مستقیمی روی توانایی تولید مثل می تواند داشته باشد.

دوران بارداری و یا وقتی قصد باردار شدن را دارید از مصرف این چای خودداری کنید.

چای ترش و خنک کردن بدن

چای ترش جلوی عطش را می گیرد و تشنگی را فرو می نشاند. به این دلیل اکثر ورزشکاران این چای را مصرف می کند. مصرف چای ترش در ماه های گرم سال باعث خنک ماندن بدن می شود.

ضد سنگ مثانه

سنگ مثانه زمانی ایجاد می شود که مواد معدنی در ادرار به سنگ کوچک تبدیل شوند. چای ترش اثرات مختلفی دارد که یکی از آن ها پیشگیری از تشکیل سنگ مثانه می باشد.

افزایش طول عمر

چای ترش بعلت دارا بودن ترکیبات آنتی اکسیدانی باعث پاکسازی بدن از سموم می شود و یکی از بهترین پاک کننده بافت های بدن می باشد که تاثیر چشمگیری در افزایش طول عمر و سلامتی دارد

آشنایی با خواص چای کوهی

خاصیت چای ترش مکه برای لاغری و پوست | سایت فتوکده

مطلب مفید بود ؟ ۳ ۱

شما هم بخوانید