علت و درمان خونریزی لثه در خانه با دارو و طب سنتی

.درمان خونریزی لثه در خانه با دارو و طب سنتی

 

  درمان خانگی خونریزی لثه

 


 
سایت فتوکده : سایتی برای همه
 
 

علت و درمان خونریزی لثه در خانه با دارو و طب سنتی

خونریزی لثه‌ ها در اثر تجمع پلاکت‌ های دندانی اتفاق می افتد و لازم به نگرانی نیست البته عوارض برخی از داروها و یا خوردن بعضی مواد غذایی با طبع گرم و مسواک نزدن به صورت مرتب نیز می‌ توانند از عوامل دیگر خونریزی ناگهانی لثه‌ها به شمار روند.

در این مطلب با علت و درمان خانگی خونریزی لثه آشنا می شوید

درمان خونریزی لثه در طب سنتی

علت خونریزی لثه‌ ها چیست ؟

خونریزی لثه‌ ها در اکثر موارد بدون خطر بوده و با استفاده از روش‌ های درمان با مواد طبیعی به راحتی قابل حل است به صورت کلی عواملی که در بروز خونریزی لثه‌ ها تأثیر گذارند عبارت‌ اند از :

● کمبود ویتامین K و C

● تجمع پلاکت‌ ها روی لثه

● ایجاد عفونت در لثه‌ ها

● عادات غذایی نامناسب و خوردن مواد غذایی سفت

● بی خوابی و استرس

● استفاده از تنباکو

● سستی دندان‌ ها

راه های جلوگیری از خونریزی لثه

با کمک مواد طبیعی و خانگی می‌ توان از رشد باکتری‌های در سطح لثه و خونریزی آنها جلوگیری کرد در ادامه با این روش‌ها بیشتر آشنا شویم.

۱- جوش شیرین

به مقداری پودر جوش شیرین کمی آب گرم اضافه کرده و با آن دندان‌ ها را مسواک بزنید. این روش از فاسد شدن دندان‌ ها پیش گیری کرده و با خنثی کردن اسیدهای سطح دندان از خونریزی لثه‌ ها و بیمار شدنشان جلوگیری می‌ کند.

۲- پودر فلفل

فلفل به عنوان یک عامل ضد باکتریایی از خون ریزی لثه‌ها پیش گیری می‌ کند، کافی است شما کمی پودر فلفل روی مسواک خود ریخته و با آن دندان‌ ها را مسواک بزنید.

البته امکان دارد کمی احساس سوزش ایجاد شود اما برای پیش گیری از خونریزی لثه‌ ها بسیار مفید است.

۳- آب کرنبری

یکی از عوامل خونریزی لثه‌ ها وجود باکتری در سطح دندان‌ هاست که با نوشیدن آب کرنبری به راحتی از دندان‌ ها جدا می‌ شوند، دست کم ۴ بار آب کرنبری را البته بدون شکر میل کنید تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

۴- چای کیسه‌ ای

برگ‌ های چای کیسه‌ ای حاوی تانیک، به عنوان یک انقباض دهنده‌ طبیعی عمل کرده و در جلوگیری از خونریزی لثه نقش مثبت ایفا می‌ کند.

چای کیسه‌ ای خیس را روی لثه قرار دهید دقت داشته باشید که نباید گرم باشد، چای کیسه‌ا ی با داشتن خاصیت ضد درد برای بهبود خونریزی بسیار مؤثر است.

۵- مصرف ویتامین C و D

ویتامین C به عنوان یک آنتی‌ اکسیدان به بازسازی بافت استخوان‌ ها کمک می‌ کند ویتامین D نیز با خواص ضد التهابی تورم و خونریزی لثه‌ها را التیام میبخشد.

برای پیش گیری و درمان خونریزی لثه‌ها از مواد غذایی حاوی ویتامین C و D استفاده کنید.

۶- آب نمک

هنگامی که لثه‌ ها متورم‌اند و یا دچار خونریزی شده‌ اند از محلول آب و نمک غافل نشوید.

نمک با خاصیت ضد عفونی کنندگی در کاهش التهاب و خونریزی مؤثر میباشد. کافی است یک قاشق چای خوری نمک را درون یک لیوان آب ولرم ریخته و دو بار در روز غرغره کنید.

۷- اجتناب از غذاهای داغ و سخت

در مواقع حساسیت لثه‌ها بهتر است از مصرف نوشیدنی‌ های داغ یا گازدار، و خوردن مواد غذایی سفت خوددراری کنید، چرا که با تحریک لثه‌ ها خونریزی آن را به دنبال خواهد داشت.

۸- قرار دادن کیسه یخ

کیسه‌ یخ جریان خون در لثه‌ ها را کاهش می‌ دهد و باعث بند آمدن خونریزی لثه می‌ شود.

شما چند عدد یخ را درون کیسه پلاستیکی بگذارید و با یک حوله تمیز روی آن را بپوشانید سپس کیسه را روی صورت خود نگه داشته و کمی فشار دهید.

۹- ترک سیگار

دخانیات علاوه بر تشدید خونریزی و آسیب به دندان‌ها سبب بروز بیماری‌ هایی از قبیل سرطان ریه، دهان و حنجره می‌ شود و استعمال آن به خودی خود خطرناک است

به همین خاطر با ترک سیگار می‌ توانید از ابتلا به این بیماری‌ ها و بهبودی خونریزی لثه‌ کمک کنید.

۱۰ -کاهش مصرف مواد قندی

اگر لثه‌ های بسیار حساسی دارید و مدام با خونریزی لثه‌ ها مواجه می‌ شوید بهتر است مصرف مواد قندی و شیرینی جات که طبع گرمی دارند را کاهش دهید و بعد از خوردن آنها حتماً مسواک بزنید.

۱۱- مسواک به جای دهان‌ شویه و نخ دندان

در صورت حساسیت لثه‌ ها از مسواک نرم استفاده کرده و ترجیحاً برای تمیز کردن دندان‌ها از خلال، نخ دندان استفاده نکرده و زیر نظر پزشک خود از دهان‌شویه‌ ها بهره ببرید، چرا که بعضی از دهان‌ شویه ها خونریزی لثه را تشدید می‌کند.

۱۲- درمان خونریزی لثه با عسل

با انگشت عسل را روی لثه‌ ها بمالید چرا که با خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی خود مانع خونریزی لثه‌ ها می‌ شود برای نتیجه گیری به مدت یک هفته این روش را تکرار کنید.

۱۳- روغن نارگیل

چند قطره روغن نارگیل و یا روغن کنجد را در یک لیوان آب ریخته و در دهان بچرخانید، این روغن‌ های طبیعی با عفونت‌ های سطح دندان مبارزه کرده و سبب لخته شدن خون می‌ شوند.

۱۴- زردچوبه

ترکیب کورکومین موجود در زردچوبه با خواص ضد باکتریایی و التهابی خود خونریزی دندان‌ ها را از بین می‌ برد.

۱۵- آب آلبالو

آنتوسیانینها و اسانس فنولیک موجود در آلبالو دارای خواص ضد میکروبی بوده و از تجمع باکتری‌ ها و خونریزی لثه جلوگیری می‌ کنند.

درمان خونریزی لثه در طب سنتی گیاهی | سایت فتوکده
مطلب مفید بود ؟ ۵ ۰

شما هم بخوانید