درمان نفخ شکم | ۱۶ روش درمان و دوا برای نفخ معده

درمان نفخ شکم بعد از غذا

درمان نفخ شکم بعد از غذا دوا برای نفخ معده از بین بردن نفخ شکم فوری برای نفخ معده چی بخوریم از بین بردن نفخ معده را در سایت فتوکده می خوانید

درمان نفخ شکم

یکی از مشکل های مشترک ایرانی ها نفخ و مشکلات باد شکم است

اما علت اصلی نفخ معمولا وجود گاز نیست، بلکه بخاطر کندی انقباضات عضلانی و حرکات دودی مجاری گوارشی است که در زیر با راهکارهای درمان این مشکل آشنا می شوید

دوا برای نفخ معده

دوا برای نفخ معده

از بین بردن نفخ معده با طب سنتی

اگر بعد از مصرف هر وعده غذایی احساس نفخ کردید و باد زیادی در معده، شکم و روده هایتان پیچید، توصیه می شود از دمنوش ها یا عرقیات گیاهی که دارای خواص ضد نفخ یا به اصطلاح بادشکن هستند، مصرف کنید.

دمنوش های نعنا و زیره، از تاثیرگذارترین دمنوش های بادشکن می باشند. مصرف عرق بادرنجبویه و عرق نعنا برای رفع نفخ معده بسیار مفید می باشد.

سبزیجات ضد نفخ معده

اگر از افرادی هستید که در وعده های غذایی از سبزیجات استفاده می کنید و با خوردن تربچه یا شاهی دچار نفخ یا دل پیچه می شوید، توصیه می شود از سبزی های بادشکن و ضد نفخ معده همچون؛ ریحان یا نعنا را در سبزی خود جای دهید.

آویشن از مفیدترین و پرخاصیت ترین سبزی های جهان بوده و مصرف دمنوش آن در فصل سرد، علاوه بر رفع نفخ معده، سبب آرامش اعصاب و درمان گلو درد ناشی از سرماخوردگی می شود.

افرادی که بیشتر گیاه می خورند، برای از بین بردن نفخ سبزی هایی مانند نخود فرنگی یا کاهو به سس سالادشان پودر آویشن اضافه نمایند با این کار دیگر دچار نفخ معده نخواهند شد.

از بین بردن نفخ شکم و معده

روش های درمان نفخ شکم بعد از غذا

۱- پیاده روی

فعالیت فیزیکی منجر به حرکت مرتب روده ها و در نهایت خروج گاز اضافی و مدفوع می شود و در این حال بدن فعالیت بسیاری داشته و برای تامین انرژی باید مواد غذایی با کالری بالا مصرف شود.

۲- قرص های نعنا

اسانس تهیه شده از نعنا برای برطرف کردن سوء هاضمه و گازهای گوارشی مفید می باشد و این قرص ها در بازار به نام قرص درمان علائم سندرم روده تحریک پذیر به فروش می رسد.

۳- ماساژ شکمی

ماساژ شکم به حرکت روده ها کمک کرده و و این ماساژ اگر در مسیر روده بزرگ باشد اثر بیشتری دارد و ماساژ را بطور مستقیم از ناحیه بالای شکم به سمت چپ قفسه سینه انجام دهید.

۴- قرص های ضد نفخ

شربت ها و قرص های سایمتیکون ضد نفخ بوده و منجر به حرکت هوای اضافی و خروج آن از دستگاه گوارشی می شود، مصرف داروهای ضد نفخ نباید با بی احتیاطی صورت پذیرد و با دستورالعمل روی دارو استفاده گردد.

۵- حمام گرم و تمدد اعصاب

گرمای حمام باعث تسکین درد شکمی ناشی از نفخ می شود و استراحت و تمدد اعصاب نیز به کاهش استرس و بهبود عملکرد دستگه گوارش شده و به کاهش نفخ منجر می شود.

۶- حالات مختلف یوگا

بعضی از حرکات در یوگا عظلات شکم را به گونه ای تنظیم می کند که باعث خروج گاز اضافی از روده و کاهش نفخ گردند. و حرکت بچه چمباتمه زده در ورزش یوگا از این حالات است.

راهکارهای بلند از بین بردن نفخ معده

۷- افزایش تدریجی فیبر در غذا

استفاده از غذاهایی که فیبر بالایی دارند از یبوست و نفخ جلوگیری می کند.

مقدار فیبر توصیه شده برای مصرف زنان ۲۵ گرم بوده و برای مردان ۳۸ گرم می باشد ولی بیشتر افراد این میزان فیبر را مصرف نمی کنند.

۸- اجتناب از جویدن آدامس

الکل های قند موجود آدامس باعث ایجاد نفخ می شود و بلع هوا هنگام جویدن آدامس باعث نفخ شده و درد ایجاد می کند، برای خوشبو کردن دهان بجای جویدن آدامس می توان از قرص های نعناع یا زنجبیل مصرف کرد.

۹- جایگزینی آب با نوشابه گازدار

گارهای موجود در نوشابه گازدار در معده تجمع می یابند و کربن دی اکسید موجود در نوشابه ها و دیگر نوشیدنی های گازدار ایجاد نفخ می کند.

برای رفع نفح بجای استفاده از نوشابه های گازدار آب را جایگزین آن نمایید.

۱۰- فعالیت روزانه بیشتر

ورزش منظم در طول هفته به بدن در تنظیم حرکات روده، دفع مدفوع و گاز از روده کمک می کند با ورزش سدیم اضافی بدن از طریق عرق کردن به کاهش تجمع آب اضافی در بدن منجر می گردد.

۱۱- توجه به مکمل ها و داروها

مکمل های آهن باعث یبوست و دیگر علائم سوء هاضمه می شود که به افزایش نفخ منجر می شود. عوارض جانبی برخی از داروها بر عملکرد دستگاه گوارش اثر داشته و باعث سوء هاضمه می گردد.

۱۲- ثبت رژیم غذایی

اگر غذایی که گاز زیادی تولید می کند را نتوانید تحمل کنید به نفخ دچار می شوید. نفخ در کسانی که به عدم تحمل لاکتوز مبتلایند و نمی توانند قند لاکتوز موجود در محصولات لبنی را هضم کنند، بسیار شایع است.

۱۳- رژیم غذایی با فودمپ پایین

فودمپ نوعی کربوهیدارت بوده که در اکثر غذاها وجود دارد.

مطالعت نشان می دهد که رژیم غذایی با میزان اندکی فودمپ قادر به رفع علائمی مانند نفخ، باد و درد شکمی را تا ۷۴% در افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر کاهش دهد.

۱۴- کاهش مصرف نمک

سدیم زیاد در بدن افراد سبب تجمع آب در بدن شده و باعث تورم و نفخ در شکم و دیگر اجزای بدن همچون دست ها و پاها منجر می شود. برای پیشگیری از نفخ معده مصرف نمک خود را کاهش دهید.

۱۵- پروبیوتیک ها

پروبیوتیک ها نوعی از باکتری های مفید هستند، که در روده زندگی می کنند. مصرف مکمل های پروبیوتیک در تنظیم و ایجاد تعادل در انواع باکتری های روده بزرگ که سبب تولید گاز و نفخ می شوند، موثر است.

۱۶- درمان بیماری های مختلف

در برخی وارد نادر نفخ به علت یک بیماری دیگر ایجاد می شود و برای رفع آن ابتدا باید به درمان بیماری اقدام نمود. بیماری های التهابی روده باعث ایجاد نفخ شده و در زنان کیست های تخمدان باعث درد شکم و نفخ می شود.

چند نکته مهم :

برای از بین بردن نفخ شکم بصورت ویژه موارد زیر را رعایت کنید :

● غذا را تند تند نخورید

● مصرف غذاهای چرب موجب تاخیر تخلیه معده و نفخ می شود

● نفخ در زنان بعلت سطح هورمون ها قبل از قاعده اتفاق م افتد

● یبوست نیز می تواند عامل ایجاد نفخ شود

میوه های و سبزیجات ضد نفخ : 

این مواد غذایی را هم برای درمان نفخ شکم بعد از غذا مد نظر قرار بدد

● کرفس

● هندوانه

● کدو

● خیار

● جعفری

● آناناس

آب را فراموش نکنید :

● نوشیدن ۸ لیوان آب در طول روز و پیاده روی ضد نفخ است

علت نفخ شکم و معده چیست

از بین بردن نفخ شکم در خانه | سایت فتوکده

مطلب مفید بود ؟ ۱۰ ۳

شما هم بخوانید