درمان استرس | ۲۵ روش درمان استرس و اضطراب جدید

درمان استرس با طب سنتی

درمان استرس با طب سنتی روش درمان استرس و اضطراب آموزش راه های درمان استرس شدید روش جدید درمان استرس را در سایت فتوکده می خوانید

روش درمان استرس و اضطراب

استرس و اضطراب احساس هایی معمول بوده و در طول زندگی همه افراد آن را تجربه کرده اند و این احساس هم سازنده و هم مخرب می باشد و در مواقعی که سازنده باشد؛ نیرو و انگیزه لازم را برای انجام کارها در فرد فراهم می نماید.

بنابراین آشنایی با نشانه های اضطراب، استرس و یادگیری راه های کنترل آن ها از مهارت های ضروری زندگی می باشد.

فرق استرس و اضطراب

استرس به هر گونه فشاری اطلاق می گردد که بر ذهن یا جسم فرد وارد شده و باعث احساس ناتوانی در فرد شده و یا عصبانی می شود.

اضطراب به معنای احساس ترس، نگرانی یا ناراحتی بوده و این احساس می تواند در نتیجه واکنش به استرس باشد، اضطراب در کسانی دیده می شود که قادر به تشخیص عوامل اضطراب در زندگی خود نیستند.

روش درمان استرس و اضطراب

روش های درمان استرس با طب سنتی و علمی

چای سبز

در چای سبز اِل تانین وجود دارد که باعث کاهش ضربان قلب شده و فشار خون را پایین می آورد و از میزان اضطراب می کاهد. اِل تانین چای سبز از استرس افراد کاسته و آرامش بخش می باشد.

بابونه

در مواقعی که عصبی بوده و دلهره دارید با نوشیدن چای بابونه آرام می شوید. ترکیباتی که در گیاه بابونه وجود دارد همچون والیوم می باشد. مصرف چای بابونه به میزان زیادی از استرس می کاهد.

سنبل کوهی

بسیاری از داروهای آرامبخش دارای خاصیت خواب آوری هستند ولی استفاده از مکمل های گیاهی خواب آور نبوده و سنبل کوهی نیز از این موارد می باشد.

این گیاه دارای ترکیبات آرام بخشی بوده و در رفع استرس موثر است.

ورزش

ورزش برای فعالیت های عصبی بسیار تاثیرگذار بوده و یک مانع قدرتمند در برابر استرس و افسردگی می باشد. تناسب اندام که از ورزش حاصل می گردد نیز کاهنده استرس می باشد.

بادرنجبویه

در زمان های گذشته از گیاه بادرنجبویه برای کاهش اضطراب و استرس استفاده می شده است. تحقیقات نشان داده افرادی که از عصاره بادرنجبویه مصرف کرده اند، آرامش و هوشیاری بالایی داشته اند.

رازک

گیاه رازک حاوی ترکیب آرامش بخش بوده و یک اسانس فرار می باشد و در عصاره ها بکار می رود. از گیاه رازک همراه با سنبل کوهی ترکیبی آرامش بخش بدست می آید که برای خواب راحت بسیار تاثیر دارد.

گل ساعتی

از گیاهان آرامش بخش در طبیعت می توان به گل ساعتی اشاره نمود. این گیاه باعث کاهش علائم استرس و اضطراب شده و به اندازه داروها تاثیر دارد و گل ساعتی برای درمان بی خوابی مورد استفاده می باشد.

درمان استرس با اسطوخودوس

اسطوخودوس گیاهی با بوی خوش بوده و رایحه آن در کاهش هیجانات احساسی و استرس بسیار موثر می باشد. اسطوخودوس حاوی ترکیبات خاصی بوده که در کاهش استرس بسیار مفید می باشد.

درمان ۲۱ دقیقه ای

ورزش تاثیر زیادی در کاهش میزان استرس دارد و در زمان ۲۱ دقیقه ورزش اضطراب کاملا برطرف می شود. برای آنکه تمرکز بیشتری داشته و از استرس به دور باشید، از ورزش کردن منظم غافل نشوید.

حبس نفس

نفس کشیدن منظم یکی از راهکارهای کاهش استرس بوده و اگر تنفس به سبک یوگا باشد، در کم شدن استرس و اضطراب بسیار موثر خواهد بود.

تکنیک تنفس یوگای کلاسیک که به تنفس ۴-۷-۸ معروف است کاهنده استرس است.

خوردن غذا

دلیل ناگهانی استرس و اضطراب در مواقعی ناشی از افت قند بوده و خوردن غذا باعث رفع آن می شود. در این حالت غذای مورد علاقه خود که حتما قوی و سالم باشد را مصرف نمایید.

خوردن صبحانه

خوردن صبحانه و مواد غذایی سالم در آن یکی از بهترین روش های مقابله با استرس می باشد. در صبحانه خوردن تخم مرغ که منبع طبیعی کولین می باشد و کمبود کولین استرس و اضطراب را افزایش می دهد.

مصرف امگا ۳

روغن موجود در ماهی حاوی امگا ۳ بوده که در کاهش اضطراب و استرس بسیار مفید می باشد و باعث تقویت حافظه می گردد. روغن ماهی سلامتی قلب را حفظ کرده و در پیشگیری از استرس موثر است.

افکار آشفته

در حالتی که دچار اضطراب هستید افکار آشفته بسیار آزاردهنده بوده و به آن تفکر فاجعه سازی گویند که باعث افزایش استرس می شود.

برای کاهش استرس از فکرهای بیهوده بپرهیزید و خود را به کاری مشغول سازید.

گرم کردن خود

دوش آب گرم یکی از بهترین روش ها برای ایجاد آرامش در خود است. مطالعات نشان داده که گرم کردن بدن، باعث کاهش تنش عظلات شده و از شدت اضطراب و استرس بسیار می کاهد.

حمام جنگل

ژاپنی ها به قدم زدن در جنگل، حمام جنگل گویند و افرادی که به مدت ۲۰ دقیقه در جنگل از رایحه گل ها، گیاهان، درختان و با صدای جریان رودخانه قدم زده بودند، میزان هورمون استرس در این افراد نسبت به مواقع عادی کمتر بود.

ذهن آگاهی

ذهن آگاهی یا مدیتیشن تمرینی است که به شخص اجازه می دهد ذات واقعی هر لحظه از زمان را همانطوری که اتفاق می افتد، تجربه کرده و حس کند، نه چیزی که انتظار دارد یا از آن می هراسد.

نفس کشیدن و سوال پرسیدن

برای آگاهی و هوشیاری خود در حین تنفس، از خود سوال بپرسید تا ذهنتان درگیر شود.

در جای آرامی نشسته و چشمان خود را ببندید و همزمان سوال هایی را از خودتان بپرسید در این حال استرس شما کم خواهد شد.

تحسین خودآگاهی

اگر افکارتان شما را مضطرب می کند این بسیار خوب است. شما از وضعیت روحی خود آگاهی دارید و این خودآگاهی در کاهش اضطراب و استرس مهمترین گام می باشد.

درک شرایط روحی و جسمی تحسین کننده است.

سه نفس عمیق

تنفس عمیق باعث کاهش سطح کورتیزول شده که آن نیز استرس و اضطراب را کم می کند. نفس عمیق باعث کاهش فشار خون شده و ۳ بار نفس عمیق کشیدن برای درمان استرس بسیار موثر می باشد.

ماساژ گردن و کتف

در مواقعی که شخص دچار استرس شدید باشد ماساژ گردن و کتف از میزان استرس وی می کاهد. ماساژ درمانی روشی عالی برای رفع اضطراب و استرس می باشد.

خنده درمانی

در مواقعی که دهان به خنده گشوده می شود مغز اکسید نیتریک تولید کرده و باعث تقویت سیستم ایمنی می شود، پس در مواقعی که دچار استرس یا ناراحتی شُدید، با صدای بلند بخندید که باعث آرامش شما می شود.

نوشتن علایق

در شرایط بحران روحی و استرس زا می توان به نوشتن در مورد محیط و اتفاقات رُخ داده در آن از استرس و اضطراب خود کاست. نوشتن باعث تمرکز بر روی موضوع مورد نظر شده و استرس و اضطراب فرد را کم می کند.

گوش دادن به موسیقی

اگر در لحظات شاد به موسیقی گوش دهیم احساسات مثبت ما بیشتر خواهد شد. گوش دادن به موسیقی در شرایط استرس زا و ناراحت کننده بار فشار شرایط محیطی را کاهش می دهد.

حمام آب گرم

در هنگام شرایط استرس زا و ناخوشایند حتما سونای خشک یا بخار را امتحان کنید که بسیار حس آرامبخشی به شما خواهد داد.

گرم شدن بدن در حین حمام کردن گرفتگی عظلات و استرس را کاهش می دهد.

روش های درمان حساسیت فصلی

روش جدید درمان استرس و اضطراب | سایت فتوکده

مطلب مفید بود ؟ ۵ ۰

شما هم بخوانید