درمان فشار خون بالا + ۲۰ روش کاهش فشار خون بدون دارو

درمان طبیعی فشار خون بالا چیست

درمان فشار خون چیست ۲۰ درمان فشار خون بالا بدون دارو با روش کاهش فشار خون زنان و مردان درمان طبیعی فشار خون بالا را در سایت فتوکده می خوانید

۲۰ روش درمان فشار خون بالا

امروزه فشار خون بالا یکی از مشکلات جدی برای سلامتی انسان است که خطرات حمله قلبی، سکته مغزی، آنوریسم، زوال شناختی و نارسایی کلیوی را افزایش می دهد

در حالی که داروهای گوناگونی برای کاهش فشار خون در دسترس هستند، اما مصرف آنها ممکن است با برخی عوارض جانبی مانند گرفتگی ماهیچه های پا، سرگیجه، و بی خوابی همراه باشد

لذا بسیاری از افراد برای مواجه نشدن با عوارض جانبی داروها، از روش های طبیعی و بی نیاز از دارو برای کاهش فشار خون خود استفاده می کنند

تغییرات سبک زندگی بخش مهمی از پیشگیری و درمان فشار خون بالا محسوب می شود در ادامه به سوال درمان فشار خون چیست جواب می دهیم

علایم فشار خون :  

● سردرد‌های مکرر

● اختلال در بینایی

● تنگی نفس

● خونریزی از بینی

● درد سینه

● سرگیجه

● کم شدن حافظه

● خروپوف کردن

● ناراحتی دستگاه گوارش 

روش کاهش فشار خون بالا چیست

روش کاهش فشار خون بالا چیست

۲۰ درمان طبیعی فشار خون بالا چیست

تنفس عمیق

در مواقعی که دچار استرس و تنش می شوید، هورمون های کورتیزول و آدرنالین در خون افزایش می باشد که منجربه بالا رفتن فشار خون می شود

با استفاده از تفس عمیق و آرام می­توان سطح این هورمون ها را کاهش داده و در نتیجه از افزایش فشار خون جلوگیری کرد

رژیم غذایی سالم با نمک کم

مصرف بیش از حد نمک در وعده های غذایی می­تواند با افزایش میزان مایعات بدن فشار خون را بالا ببرد. لذا می توان با استفاده از رژیم غذایی کم نمک از بروز فشار خون بالا جلوگیری نمود

کاهش وزن

افزایش شاخص توده چربی در بدن می تواند موجب تنگ تر شدن رگ های بدن و متعاقب آن منجر به افزایش فشار خون افراد چاق شود

می توان با کاهش وزن از فشار خون در رگ ها کاست

مصرف غذاهای پتاسیم دار

با افزایش میزان پتاسیم در خون، کلیه ها میزان دفع سدیم را افزایش داده و با کاهش سدیم موجود در رگها فشار خون کاهش می­یابد.

در نتیجه با استفاده از میوه­ها و سبزی­های سرشار از پتاسیم از جمله سیب زمینی، سیب زمینی شیرین، گوجه فرنگی، آب پرتقال، لوبیا قرمز، نخود، طالبی، گرمک، و میوه های خشک، مانند آلو یا کشمش، می توان فشار خون بدن را کاهش داد.

پیاده روی روزانه

کسانی که مبتلا به بیماری فشار خون هستند، با انجام پیاده روی تند ۳۰ الی ۴۵ دقیقه ای در اکثر روزهای هفته قادر خواهند بود معمولا طی ۴ تا ۵ هفته فشار خون خود را کاهش دهند

تا زمانی که این فعالیت ورزشی ادامه یابد، بدن می تواند کاهش فشار خون حاصل از پیاده روی را حفظ کند.

عدم مصرف الکل

الکل به جهات مختلف می­تواند مشکلاتی برای بدن ایجاد کند.

شواهد نشان می دهند که مصرف الکل با فشار خون بالا ارتباط مستقیم داشته و سبب تشدید بیماری می گردد. لذا با ترک مصرف الکل می توان از افزایش فشار­خون و سایر مضرات آن پیشگیری نمود.

مصرف کاکائوی تلخ

مصرف روزانه شکلات تلخ به علت وجود فلاونوئيدهاي موجود در آن که خاصيت انعطاف پذيری عروق را بهبود مي بخشند، می تواند فشار خون بالا را کاهش دهد.

محققان دریافته­اند که کسانی که شکلات تیره خورده اند در مقایسه کسانی که شکلات سفید خورده­ اند، دارای افت فشار قابل توجهی بودند.

روش کاهش فشار خون با چای سبز

طی مطالعات صورت پذیرفته در سال ۲۰۰۴ محققان دریافتند که چای سبز می‌ تواند به کاهش فشار خون بالا کمک کند.

تحقیقات انجام شده نشان داد که مصرف بلند مدت چای سبز یا حداقل ۱۲ هفته نوشیدن آن می تواند به طور موثری در کاهش فشار خون مورد اثر گذار باشد

مصرف آب چغندر

مصرف روزانه یک فنجان آب چغندر به علت وجود نوعی ماده شمیایی به اسم نیترات در ساختار آن، می­تواند به کاهش فشار خون بالا به مقدار مناسب آن کمک کند.

برای مصرف چغندر استفاده از آن به صورت خام یا بخار پز، به منظور حفظ خواص مفید آن توصیه میگردد.

کاهش ساعت های کاری

کار کردن روزانه به مدت زیاد می­تواند تاثیر زیادی بر روی سلامتی افراد داشته باشد.

در واقع، افزایش ساعات کاری موجب افزایش استرس شده و با کاهش زمان های آزاد برای تغذیه مناسب و ورزش می تواند افزایش فشار خون را به همراه داشته باشد.

روش های درمان طبیعی فشار خون چیست

درمان طبیعی فشار خون بالا چیست

موسیقی درمانی

محققان دانشگاه سائوپائولوی برزیل عنوان می‌ کنند که افراد مبتلا به فشارخون بالا علاوه بر مصرف دارو باید به موسیقی کلاسیک گوش دهند.

در واقع استفاده از موسیقی های کلاسیک به علت تاثیر آن در کاهش تعداد ضربان قلب در بیماران فشار خون بالا موجب تسریع در روند بهبودی آنها خواهد شد.

ترک سیگار

نیکوتین موجود در سیگار با تاثیر بر روی اعصاب سمپاتیک بدن را در حالت تحریک شده و آماده قرار داده و موجب افزایش فشار خون می گردد.

با ترک مصرف سیگار افزایش فشار خون ناشی از سیگار کاهش می­یابد.

کاهش مصرف قهوه و چای

محققان دریافته اند که وجود ۲۰۰ – ۳۰۰ میلی گرم کافئین در خون، باعث افزایش حدود ۱/۸ میلی متر جیوه فشار سیستولیک قلب و حدود ۷/۵ میلی متر جیوه فشار دیاستولیک قلب می شود.

البته این افزایش به مقدار لحظه ای بوده و لازم است افرادی که از فشار خون بالا رنج می برند از مصرف بی رویه قهوه و چای پرهیز نمایند.

کاهش مصرف مواد قندی

بنا به تحقیقات گروهی از محققان آمریکایی، سطح بالای قند بر یک منطقه مهم از مغز اثر گذاشته و در نتیجه باعث سریع شدن ضربان قلب و افزایش فشار خون می شود.

این محققان مصرف محدود مواد قندی به خصوص شکر را یکی از راهکارهای مهم کاهش فشار خون می­دانند.

کاهش استرس

موقعیت های استرس زا می توانند باعث افزایش موقت فشار خون شوند.

در واقع استرس به خودی خود موجب افزایش فشار خون نمیگردد بلکه با تغییر کیفیت زندگی فرد مانند افزایش مصرف سیگار، پرخوری و … عموما منجر به مشکلات فشار خون خواهد شد.

مصرف مواد سرشار از کلسیم

طبق گزارش Journal of the American College of Nutrition، کاهش در غلظت کلسیم، مقاومت عروق را افزایش می‌ دهد و فشار خون را بالا می‌ برد.

با مصرف لبنیات، کولارد سبز و سایر سبزی‌ های پهن برگ، انواع لوبیا، ماهی ساردین، و توفو می­توان به میزان زیادی کلسیم مورد نیاز بدن را تامین نمود.

کاهش خروپف

شاید بسیار عجیب به نظر برسد اما افرادی که در خواب خروپف می کنند بیشتر دچار فشار خون می شوند.

  این افراد باید سریع تر به پزشک مراجعه کنند. خروپف باعث می شود تا راه نفس شما تنگ شده و سپس فشار خون شما بالا می رود.

مصرف سویا و شیر سویا

متخصصان علوم پزشکی در آمریکا تاکید کردند اگر می‌ خواهید فشارخون خود را پایین بیاورید سویا به مقادیر بیشتری به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

نوعی آنتی اکسیدان خاص به نام ایزوفلاون که در مواد غذایی خاصی مثل سویا، شیر سویا وجود دارد، می تواند فشار خون بیماران را کاهش دهد.

استفاده از نور خورشید

محققان دانشگاه ادینبورو به این نتیجه رسیده اند که سپری کردن ۲۰ دقیقه در معرض نور خورشید می تواند به کاهش خطر قلبی و مشکلات فشار خون کمک کند.

در واقع زمانی که افراد در مقابل نور خورشید قرار می­گیرند، نیترات موجود در زیر پوست به اسید نیتریک تبدیل شده و با ورود به خون موجب انبساط رگ های خونی و کاهش فشار خون می­گردد.

استفاده از ادویه ها

گزینه های طبیعی بسیاری به شکل ادویه های ساده در دسترس هستند که با مکانیسم های گوناگونی موجب کاهش فشار خون می­گردند.

از جمله این ادویه ها می ­توان به زعفران، فلفل سیاه، پونه، ریحان و ترخون اشاره نمود که می­توان به جای استفاده از نمک برای طعم دار کردن غذا، از آنها استفاده نمود.

درمان کم خونی با طب سنتی

درمان طبیعی فشار خون بالا چیست | سایت فتوکده

مطلب مفید بود ؟ ۱۴ ۰

شما هم بخوانید