پیشگیری از آلزایمر + ۳۲ روش جلوگیری از آلزایمر در جوانی

جلوگیری از آلزایمر و تقویت حافظه

پیشگیری از آلزایمر در طب سنتی و علمی  روش های جلوگیری از آلزایمر و تقویت حافظه مواد غذایی برای پیشگیری از آلزایمر در جوانی را در سایت فتوکده می خوانید

پیشگیری از آلزایمر

آلزایمر یکی از بیماری های خطرناک دنیای مدرن است. این بیماری با تخریب حافظه و کاهش کیفیت عملکرد افراد در زندگی فردی و اجتماعی به تدریج به مرگ منجر می شود.

میزان شیوع آلزایمر در بین افراد سالخورده بیش از سایر افراد است اما بسیاری از عوامل ابتلای افراد به این بیماری را باید در دوره میانسالی، جوانی و حتی قبل تر جستجو کرد.

بنابراین در هر سنی افراد باید جهت پیشگیری از آلزایمر با رعایت موارد ایمنی حافظه خود را تقویت کنند. ۳۲ روش پیشگیری از آلزایمر در جوانی را در سایت فتوکده می خوانید.

جلوگیری از آلزایمر و تقویت حافظه

مواد غذایی برای پیشگیری از آلزایمر

۳۲ روش جلوگیری از آلزایمر و تقویت حافظه

مصرف ماهی

مصرف ماهی یک بار در هفته به صورت منظم سبب محافظت از ماده خاکستری در بخش های اصلی مغز و پیشگیری از ابتلا به بیماری های مغز و اعصاب می شود.

توصیه می شود جهت افزایش این تأثیرات ماهی را به صورت کباب شده بر روی آتش و یا پخته مصرف کنید و تا حد امکان از مصرف ماهی سرخ شده در روغن بپرهیزید.

تولید آهنگ و موسیقی

کار کردن با یکی از دستگاه ها و ساز های موسیقی و ساخت و تولید آهنگ به صورت شغل یا فعالیت هنری مستمر آرامش فرد، احیای نورن های عصبی و در نتیجه عمر مغز را افزایش می دهد.

به همین خاطر افراد دارای اینگونه مشاغل مغز های جوانتری دارند و در فعالیت های ذهنی نسبت به سایر افراد بهتر عمل می کنند.

جلوگیری از آلزایمر با نوشیدن آب

نوشیدن آب و مایعات مانند آب میوه ها و سبزی های تازه، شیر، شربت های گیاهی فاقد شیرین کننده مصنوعی به مقدار کافی از ضعف و فقدان حافظه جلوگیری می کند.

خستگی ناشی از کم آبی هم قدرت حافظه افراد را کاهش می دهد. با توجه به مضرات مصرف مشروبات الکلی برای مغز و حافظه خودداری از مصرف این نوشیدنی ها الزامی است.

گسترش روابط اجتماعی

ارتباطات اجتماعی مستمر و انجام فعالیت های مرکب اجتماعی، فیزیکی و روانی باعث جوانی مغز و پیشگیری از ابتلای افراد به بیماری های آلزایمر، جنون و دیوانگی می شود.

برقراری ارتباط و ملاقات های مستمر با دوستان و آشنایان و عضویت در گروه های اجتماعی مانند انجمن ها و گروه های ورزشی، علمی، هنری و … از طریق آشنایی با افراد جدید شبکه ارتباطات فرد را گسترش می دهد.

مصرف مکمل فسفاتیدیل سرین

مصرف بعضی از انواع مکمل ها از جمله فسفاتیدیل سرین در مراحل اولیه ابتلا به بیماری آلزایمر موجب کاهش پیشرفت بیماری می شود.

در صورت گسترش این بیماری در خانواده توصیه می شود پس از مشورت با پزشک و طبق صلاحدید وی مصرف این دارو را آغاز نمایید.

استفاده از مکمل فسفاتیدیل سرین در کنار سایر روش های تقویت کننده ذهن و حافظه به میزان بیشتری در کنترل بیماری آلزایمر تأثیر گذار است.

پیشگیری از آلزایمر در جوانی با ورزش

مطابق با تحقیقات انجام گرفته در جوامع مختلف ورزش و انجام فعالیت های فیزیکی به صورت منظم و به مدت ۳۰ دقیقه در روز خطر ابتلا به آلزایمر را به میزان ۴۵ درصد کاهش می دهد.

مصرف کالری بیشتر، تناسب اندام، افزایش ضربان قلب، حفظ سلامت قلب و عروق بدن و … از مهمترین تأثیرات انجام فعالیت های ورزشی است.

به همین خاطر ورزش کردن در مقایسه با سایر روش های پیشگیری از ابتلا به بیماری های زوال عقل از جمله مصرف دارو تأثیر گذارتر می باشد.

پیشگیری از آلزایمر با تمرینات ذهنی

انجام ورزش های ذهنی مانند مطالعه و بازی ها ی فکری ازجمله بازی با کلمات، حل جدول، حل معما، شبیه سازی، طرح چیستان و … باعث هشیاری ذهن، افزایش ادراک شناخت و کاهش خطر زوال عقل می شود.

بازی کردن به صورت گروهی و جمعی هم علاوه بر ایجاد احساس آرامش و شادی در افراد ذهن آنها را تقویت می کند.

مصرف میوه ها و سبزی های تازه

استفاده روزانه از حداقل ۵ نوع میوه و سبزی تازه مانند توت فرنگی، شاتوت، گوجه فرنگی و سبزی های دارای برگ سبز موجبات حفظ سلامت مغز و تقویت ذهن را فراهم می سازد.

همچنین آنتی اکسیدان موجود در ادویه های تند و سبزی های معطر مثل جعفری، ریحان، وانیل، زنجبیل، دارچین و فلفل سیاه باعث تقویت فعالیت مغز می شود.

فشار خون متعادل

فشار خون بالا و پرفشاری خون موجب فشار به مغز و عروق مغزی می شود. ورزش، تغذیه مناسب، مدیتیشن، یوگا، ریلکسیشن، مصرف داروهای گیاهی و … با کاهش فشار خون خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش می دهد.

به خاطر داشته باشید افت بیش از حد فشار خون هم سبب بروز ضعف، شوک و مشکلات مغزی می شود.

ترک مصرف بعضی از دارو ها

استفاده همزمان و ترکیب بعضی از دارو ها باعث گیجی، فراموشی و آسیب بلند مدت به حافظه می شود. بنابراین پزشک معالج باید از کلیه دارو های تجویزی و سایر دارو های مورد استفاده بیمار مطلع باشد.

در صورت دستور پزشک به قطع مصرف یا تغییر بعضی از دارو ها جهت حفظ سلامت مغز و ذهن اجرای آن الزامی می باشد.

کاهش اضطراب واسترس

استرس و فشار های روانی مزمن و طولانی مدت منجر به افزایش کورتیزول در مغز و تخریب و آسیب حافظه و کاهش کیفیت عملکرد ذهنی می شود.

جهت پیشگیری از بیماری آلزایمر، مدیریت و کنترل استرس، پرهیز از قرار گرفتن در معرض عوامل استرس زا، پرداختن به امور آرامش بخش و استراحت توصیه می شود.

پرورش مهارت های جدید

یادگیری فعالیت ها، مهارت ها، فنون و علوم جدید سبب تحریک سلول های مغز، افزایش رشد این سلول ها و تقویت ناحیه حفظ خاطرات مغز می شود.

پرورش خلاقیت، ابداع، ابتکار، نوآوری، ایجاد تغییر و خلق چیز های جدید و تازه هر چند ساده از طریق مواجه ساختن مغز با چالش و مسأله های ذهنی موجبات پویایی و جوانی سلول های مغزی را فراهم می سازد.

پیشگیری از آلزایمر با کنترل قند خون

بروز بیماری دیابت یا مرض قند در افراد خطر ابتلا به آلزایمر، زوال عقل و کند ذهنی را به میزان ۲ برابر افزایش می دهد. این موضوع به قدری جدی است که نام دیگر آلزایمر دیابت نوع ۳ می باشد.

در صورت عدم ابتلا به دیابت صرفاً قند خون بالا هم، همین تأثیرات منفی را بر سلامت مغز دارد. انجام معاینات دوره ای، آزمایش خون و کنترل قند از موارد ایمنی مؤثر در این زمینه تلقی می شود.

هدفمداری

تعیین هدف و برنامه مشخص برای زندگی سطح هشیاری و میزان حافظه افراد را افزایش می دهد. انگیزه و امید حاصل از هدفمداری هم سطح استرس و اضطراب افراد را کاهش می دهد.

مواجه با موانع و مشکلات پیش روی افراد در راه رسیدن به هدف و مدیریت چالش ها موجب فعالسازی ذهن و تقویت سلول های مغزی می شود.

تمرین و تکرار

یکی از روش های ساده یادگیری، به خاطر سپردن و ثبت موارد در ذهن و حافظه تکرار مداوم است

. میزان تکرار مورد نیاز برای تقویت حافظه به میزان سختی و دشواری مطالب و مباحث و جذابیت و زیبایی آنها بستگی دارد.

قدرت حافظه افراد مختلف هم متفاوت است. بعضی از افراد جهت ثبت موارد در ذهن خود نیازمند تمرین و تکرار زیاد نیستند.

گوش کردن و نگاه کردن فعال

گوش کردن و نگاه کردن به صورت فعال و با توجه و دقت کامل علاوه بر پرورش حواس بینایی و شنوایی موجب ایجاد سؤالات و چالش های ذهنی و تقویت تمرکز، ذهن و حافظه افراد می شود.

تفاوت گوش کردن و نگاه کردن با شنیدن و دیدن در خواست و اراده جهت دریافت اطلاعات و میزان درک و استنباط داده ها است.

مواد غذایی برای پیشگیری از آلزایمر در جوانی

پیشگیری از آلزایمر در جوانی

باغبانی و پرورش گل و گیاه

اشتغال در کار های مربوط به گل و گیاه مانند کشاورزی، احداث گلخانه، پرورش گیاهان آپارتمانی و …. میزان تمرکز و حافظه افراد را افزایش می دهد.

قرار گرفتن در محیط دارای گل و گیاه هم حتی با وجود یک یا ۲ گلدان در منزل، محیط کار و یا دانشگاه با افزایش آرامش و شادابی ذهن و سلول های مغز را تقویت می کند.

حمام کردن به شیوه قدیمی

استحمام سنتی باعث ترمیم و جوان سازی سلول های پوست، تولید سلول های جدید در سراسر بدن و احیا و بازسازی سلول های مغزی می شود.

کیسه کشیدن به کل بدن با سفید آب تفاوت اصلی حمام سنتی با دوش گرفتن سریع و ساده دنیای مدرن است. کیسه کشیدن چرک ها و سلول های مرده و زائد بدن را از سطوح بدن پاکسازی و خارج می کند.

جلوگیری از آلزایمر با حفظ کردن

یکی از روش های جلوگیری از آلزایمر و تقویت حافظه حفظ کردن است

افراد باید برای پیشگیری از آلزایمر تا حد امکان به جای نوشتن موضوعات، نکات و مطالب مهم و مورد نیاز روزمره از جمله شماره تماس خانواده، محیط کار، شماره قبوض پرداختی، مشخصات شناسنامه و کارت ملی خود و سایر افراد خانواده و … از طریق حفظ کردن آن را در ذهن خود ثبت کنند. ا

ین کار اگر چه در ابتدا سخت به نظر می رسد اما کمک زیادی به تقویت ذهن و حافظه افراد می کند.

تقویت حافظه با حدس زدن

حدس زدن غذای درون بشقاب با چشمان بسته از طریق بو و مزه غذا، حدس زدن نام فرد آشنای تازه وارد شده به منزل و محیط کار با چشمان بسته از طریق شنیدن صدای فرد

حدس زدن نام فرد نویسنده آشنا از طریق دیدن دستخط و نامه اداری او در محیط کار و … از جمله تمرینات ذهنی مهم جهت ایجاد ورزش و چالش ذهنی، تقویت حواس پنج گانه و افزایش تمرکز و حافظه در افراد است.

پیشگیری از آلزایمر در جوانی با مطالعه

مطالعه زیاد کتب، روزنامه و مجله و جستجو در اینترنت و مطالعه اخبار و مطالب مهم علمی، پژوهشی و … به صورت منظم و روزانه در بلند مدت سبب تقویت سلول های مغز، ذهن و حافظه افراد می شود.

طبق تحقیقات انجام گرفته در جوامع مختلف افراد دارای تحصیلات عالی و دانشگاهی در مقایسه با سایر افراد به میزان کمتری به اختلالات ادارکی و شناختی مبتلا می شوند.

پیشگیری از آلزایمر در جوانی با ترک سیگار 

سیگار کشیدن و استعمال دخانیات، توتون، تنباکو، قرار گرفتن در معرض دود سیگار و … موجب آسیب و مرگ سلول های مغز و نورون های عصبی و تأخیر در رشد و بازسازی این سلول ها می شود.

طبق نتایج آخرین گزارشات علمی علت اصلی ۱۴ درصد از موارد ابتلا به بیماری آلزایمر در جهان دود کردن تنباکو به شمار می رود.

پرورش قدرت استدلال

آموزش شناختی، تجزیه و تحلیل مسائل، پرورش قدرت استدلال، پردازش اطلاعات و کسب مهارت های حل مسأله منجر به آموزش صحیح مغز، تقویت حافظه و افزایش کیفیت در عملکرد فعالیت های روزمره زندگی می شود. آموزش شناختی مغز نیازمند صرف زمان، دقت، توجه، تمرکز، تمرین و تکرار طولانی مدت و مستمر است.

وزن متعادل و مناسب

داشتن وزن متعادل با توجه به اندازه قد افراد به ویژه در دوره میانسالی خطر ابتلا به بیماری های زوال عقل و آلزایمر را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

فشار و کلسترول خون، حملات و سکته های قلبی و مغزی و … از جمله مهمترین پیامد های چاقی و اضافه وزن هستند که هریک از این موارد با فشار به سلول های مغزی سرعت پیر شدن مغز و زوال عقل را افزایش می دهند.

کنترل آلزایمر با چای سبز و عسل

ترکیبات موجود در چای سبز پلاک های سمی مرتبط با بیماری آلزایمر را تخریب می کند.

مصرف عسل اقاقیا هم با خاصیت آنتی اکسیدانی قوی و ایمن سازی متعادل ضمن تأمین مواد مغذی بدن موجب پیشگیری از سرطان و کنترل روند پیشرفت بیماری آلزایمر می شود.

عسل اقاقیا بر اثر تغدیه زنبورها از گل اقاقیا ایجاد می شود.

محافظت از سر و جمجمه

وارد آمدن صدمات و آسیب های جدی به سر به ویژه در صورت کاهش سطح هشیاری خطر ابتلا به بیماری زوال عقل و آلزایمر را افزایش می دهد.

پوشیدن کلاه ایمنی در هنگام استفاده از و سایل نقلیه دوچرخه و موتور، بستن کمربند ایمنی در هنگام رانندگی و سفر و جابجایی با خودرو و … از ورود ضربه و آسیب جدی به سر در زمان وقوع حوادث احتمالی جلوگیری می کند.

درمان اختلال آپنه خواب

ابتلا به بیماری آپنه خواب و مسدود شدن راه هوایی فوقانی فرد در طول خواب به صورت مکرر منجر به خراب کردن خواب، بروز عوارض قلبی و عروقی و کاهش عملکرد ذهنی در افراد می شود.

درمان آپنه خواب با جلوگیری از انباشت بیومارکر ها و محافظت از سلول های مغز از ابتلا به بیماری آلزایمر جلوگیری می کند.

عضویت در شبکه های اجتماعی بزرگ

تقویت روابط و فعالیت های اجتماعی، افزایش تعداد دوستان، عضویت در تشکل ها، انجمن ها و گروه های مختلف علمی، هنری، ورزشی، فرهنگی و خیریه و عام المنفعه موجب مثبت اندیشی، خوشبینی، احساس شادی، تقویت ذهن و کاهش خطر ابتلا به آلزایمر و سایر بیماری های زوال عقل می شود.

انزوا طلبی، تنهایی و داشتن روابط اجتماعی کم و محدود علاوه بر کاهش قدرت عملکرد ذهنی افراد افسردگی و تغییرات خلق و خو را به دنبال دارد.

جلوگیری از آلزایمر با زبان دوم

یادگیری یک یا چند زبان غیر از زبان مادری و برقراری ارتباط و صحبت کردن با زبان خارجی به دلایل نامعلوم از ابتلا به بیماری آلزایمر، فراموشی و زوال عقل جلوگیری می کند.

مطابق با یکی از فرضیه های مطرح شده معروف صحبت کردن افراد به دو زبان به عنوان نوعی تمرین مغزی موجبات حفاظت از ماده خاکستری مغز و سلول های عصبی را فراهم می سازد.

محافظت از لثه ها

احتمال بروز آلزایمر، فقدان حافظه و مشکلات شناختی در افراد مبتلا به مشکلات لثه و دهان و دندان به میزان قابل توجهی بیشتر از سایر افراد است.

بروز مشکلات قلبی از دیگر عوارض مشکلات لثه می باشد که این عارضه هم یکی از دلایل احتمالی ابتلای افراد به مشکلات حافظه و زوال عقل در دوره میانسالی و سالخوردگی است.

رابطه قوت دست ها و قدرت حافظه

انجام ورزش ها و تمرینات قدرتی، زدن دمبل با دست ها و گرفتن دمبل و حرکت کردن با آن موجب افزایش قدرت دست ها و کاهش ابتلا به آلزایمر و اختلالات حافظه می شود.

وزن دمبل های مورد استفاده برای تقویت دست ها باید یک دهم وزن فرد باشد. فعالیت در مشاغل سخت فیزیکی هم موجبات قدرت و تنومندی عضلات و ماهیچه های بازو و دست افراد را فراهم می کند.

کاهش خطر آلزایمر با خواب کافی

خواب شبانه و استراحت کافی به صورت منظم استرس و تنش و سطوح پروتئین های مضر مغز را کاهش می دهد. جهت تقویت ذهن خود تا حد امکان در ساعات طلایی شب بین ساعت ۱۰ شب تا یک بامداد بخوابید.

تنظیم یک برنامه مشخص خواب و تعیین ساعت رفتن به خواب و بیدار شدن به صورت مشخص موجبات سازگاری و تعادل بدن و در نیتجه استراحت کافی و بازسازی سلول های مغز را فراهم می کند.

جلوگیری از آلزایمر و تقویت حافظه | سایت فتوکده

مطلب مفید بود ؟ ۱۴ ۰

شما هم بخوانید