علت سفید شدن لثه ها + ۱۰ درمان سفیدی لثه ها

سفید شدن لثه دور دندان نشانه چیست

علت سفید شدن لثه ها دور دندان نشانه چیست با روش های درمان عارضه سفیدی و تغییر رنگ لثه ها در منزل را در سایت فتوکده می خوانید

علت و درمان سفید شدن لثه ها

لثه های افراد گاهی اوقات دچار رنگ پریدگی و سفیدی می شوند این نوع تغییرات لثه در بعضی مواقع یک نوع تغییر ساده صرفاً ظاهری است اما در اغلب اوقات نشانگر ابتلای فرد به یک بیماری خاص است

سفیدی لثه با به کار گیری روش های مختلف قابل درمان است اما درمان صحیح این عارضه به شناخت کامل علت آن بستگی دارد

درمان سفید شدن لثه ها

علت و درمان سفید شدن لثه ها

لکوپلاکیا دهانی

لوکوپلاکیا بدون علت مشخص زمینه شکل گیری وصله های سفید، نازک و یکنواخت را روی لثه ها و در قسمت های مختلف دهان فراهم می کند.

البته عواملی مانند مصرف سیگار، الکل و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان احتمال ابتلا به این بیماری را به میزان قابل توجهی افزایش می دهند.

علاوه بر این امکان بروز تغییرات و سرطانی شدن وصله های لوکوپلاکیا نیز وجود دارد. تغییر سبک زندگی، ترک سیگار و مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین B3 موجب بهبود این بیماری و علائم ناشی از آن می شود.

کم خونی

کم خونی سبب کاهش تعداد گلبول های قرمز خون و کمبود اکسیژن در سراسر بافت ها و ارگان های بدن و در نتیجه رنگ پریدگی پوست و سفید شدن رنگ لثه ها می شود.

علاوه بر این تغییرات خستگی شدید، سردرد، سرگیجه، احساس تنگی نفس، سردی انگشتان دست و پا و ضربان قلب نامنظم از دیگر علائم کم خونی به حساب می آیند.

در این وضعیت تغییر رژیم غذایی و مصرف مکمل های آهن و ویتامین های B12 و C سفیدی لثه ها را بهبود می بخشد.

تغییرات هورمونی یائسگی

تغییرات هورمونی در دوران یائسگی کاهش جریان خون و در نهایت رنگی پریدگی و خشکی لثه ها را به دنبال دارد. بروز نوعی عفونت به نام التهاب لثه و دهان یائسگی در زنان نیز علاوه بر این عوارض با خونریزی لثه ها همراه است.

هورمون درمانی و استعمال کرم های ضد قارچ مانند کلوتریمازول با نایساتین این بیماری را درمان می کند.

آفت دهان

بروز آفت ها یا ضایعات داخل دهان و لثه های افراد سبب احساس درد شدید در حین غذا خوردن، نوشیدن مایعات و صحبت کردن می شود.

رنگ لثه ها در این عارضه به طور کامل تغییر نمی کند و تنها بعضی از قسمت های لثه به علت وجود این آفت ها سفید به نظر می آیند.

آفت دهان معمولاً به صورت خود به خود و طی یک تا دو هفته درمان می شود. استفاده از دهانشویه یا قطره موضعی تجویزشده توسط پزشک نیز روند درمان را تسریع می بخشد.

لیکن پلان دهانی

لیکن پلان دهانی با ایجاد لایه ای تار مانند در سراسر غشای مخاطی لثه ها در افراد بروز می یابد. تشخیص این عارضه از طریق نمونه برداری و بررسی بافت آسیب دیده امکان پذیر است.

لیکن پلان دهانی فرسانیده مانند اولسرا ها یا زخم های باز با مصرف کورتیکو استروئیدها درمان می شوند. البته این بیماری درمان مشخصی ندارد.

بکار گیری روش هایی مانند پیروی از یک سبک زندگی سالم، ورزش، ترک سیگار، هیدارته نگهداشتن بدن، رژیم غذایی سالم و مناسب به کاهش علائم این بیماری کمک می کند.

التهاب و تورم لثه ها

افراد بر اثر مسواک زدن نادرست و کشیدن نخ دندان به شیوه اشتباه دچار التهاب و تورم لثه ها می شوند.

این بیماری لثه با تحلیل و سفید شدن رنگ لثه ها، لق شدن دندان ها، التهاب لثه ها و خونریزی در حین مسواک زدن یا کشیدن نخ دندان همراه است.

از مناسبترین روش های درمان این بیماری می توان به اصلاح شیوه مسواک زدن و کشیدن نخ دندان، مراجعه به دندانپزشک دو بار در سال، هموار کردن سطح ریشه دندان، جرم گیری و پاکسازی اشاره کرد.

سرطان حفره دهان

ابتلا به سرطان دهان به سرعت سقف دهان، لثه ها و زبان را تحت تأثیر قرار می دهد. بروز این بیماری ایجاد برجستگی های کوچک و ریز سفید، قرمز یا به رنگ گوشت بدن در این قسمت ها را به دنبال دارد.

در صورتی که سرطان دهان فاقد علامت باشد تشخیص آن دشوار می شود. شیمی درمانی و برداشت قسمت های سرطانی از طریق جراحی به درمان این بیماری کمک می کند.

کاندیدیاز (برفک دهان)

ابتلا به بیماری برفک دهان یا کاندیدیاز سبب بروز زخم های سفید یا کرم رنگ در دهان، انتقال عفونت قارچی به لثه ها و سفید شدن آنها می شود.

نوزادان، سالمندان و بیماران مبتلا به دیابت بیش از سایر افراد به این بیماری دچار می شوند. برفک دهان معمولاً با مصرف دارو های ضد قارچ تجویز شده توسط پزشک درمان می شود

کشیدن دندان

آسیب ناشی از کشیده شدن یکی از دندان ها توسط دندانپزشک تحریک قسمت های نزدیک دندان و سفید رنگ شدن لثه های اطراف آن را به دنبال دارد.

میزان سفیدی لثه ها متناسب با شدت آسیب و ضربه وارد شده بر آنها می باشد. تغییر رنگ لثه ناشی از این موارد نیاز به درمان خاصی ندارد. پس از گذشت چند روز رنگ لثه ها به رنگ اولیه قبلی تغییر پیدا می کند.

سفید کردن دندان ها

تأثیر مواد شیمیایی مورد استفاده در فرآیند بلیچینگ یا سفید کردن دندان ها توسط دندانپزشک سبب سفیدی و روشنی موقت لثه می شود.

این عارضه نیز سریع و بعد از گذشت چند ساعت به صورت خود به خودی و طبیعی رفع می شود. در صورت عدم بازگشت رنگ لثه به رنگ طبیعی خود مراجعه به پزشک و مشورت با وی در این زمینه ضرورت دارد.

درمان سفید شدن لثه دور دندان ها | سایت فتوکده

مطلب مفید بود ؟ ۳ ۰

شما هم بخوانید