علت نفخ شکم و معده چیست + ۲۰ علت نفخ شایع و خطرناک

 .

 

  علت نفخ زیاد شکم و معده چیست

 


 
سایت فتوکده : سایتی برای همه
 
 

علت نفخ شکم و معده چیست + ۲۰ علت نفخ شایع

از شایع ترین مشکلات و اختلالات گوارشی در بیشتر افراد نفخ می باشد

علت نفخ زیاد شکم و معده + روده می تواند ناشی از تجمع گاز در دستگاه گوارش باشد که با باد کردن شکم، احساس‌ پری و فشار در شکم بعد از غذا خوردن و آروغ زدن مشخص شود

در بیشتر موارد نفخ با رعایت رژیم غذایی متعادل و سالم برطرف می شود که جای نگرانی نیست؛اما اگر این مشکل ادامه دار و همراه با سایر علائم باشد باید حتما پیگیری شود

نفخ از نشانه‌های سوء هاضمه است و معمولاً بر اثر پر خوری یاخوردن برخی غذاها که بادزا و نفخ‌ آورند پدید می‌ آید

علت نفخ معده چیست

نفخ معده و روده

یبوست

سختی دفع همراه با درد همان یبوست است که ناشی از یک رژیم غذایی کم فیبر، کم آبی، کم تحرکی و استرس و اضطراب که نفخ و ناراحتی در معده را به همراه دارد.

بلعیدن هوا با غذا

سرعت در غذا خوردن و یا صحبت کردن در حین غذا باعث بلعیدن هوا و اکسیژن همراه با غذا می شود بنابراین با تجمع گاز در لگن و باد کردن شکم نفخ ایجاد می شود.

سندروم روده

گاهی با حالت تهوع یا استفراغ و انسداد روده توسط بافت اسکار یا تومور دفع را دچار اختلال کرده و یا حرکات روده بسیار کند و نفخ را ایجاد می کند.

آب خوردن زیاد در بین غذا

برخی از افراد عادت دارند که بین غذا چندین لیوان آب میل کنند و این باعث ایجاد فاصله بین بلعیدن و هضم، تجمع مایع در شکم و لگن شده و زمینه ساز نفخ گردد.

پرخوری

چنانچه افراد در خوردن غذا اعتدال را رعایت نکنند و به نوعی پرخوری نمایند معده و روده نسبت به عمل پرخوری عکس العملی مانند : شکم درد ،تهوع و نفخ شدید را نشان می دهند.

مصرف بیش از حد آدامس

جویدن آدامس نیز باعث تورم معده شده و موجب جمع شدن گاز در روده می گردد و بسیار نفخ آور بوده لذا توصیه می شود به جای آن از خوراکی های سالم و میوه و سبزیجات استفاده کنید.

افزایش وزن

با افزایش وزن و تجمع چربی بخصوص در شکم و نواحی لگن، فشار بر معده و روده دو برابر شده و با حرکات کند در هضم و عدم عملکرد درست، باعث نفخ می گردد.

مصرف داروهای خاص(داروی دیابت)

گاهی برخی داروها عوارض نفخ را به همراه دارند بخصوص هر دارویی که دارای لاکتولوز و یا سوربیتول باشد می تواند نفخ آورتر باشد.

تغییرات هورمونی

در زنان قبل و بعد از عادت ماهیانه درست همراه با تغییرات هورمونی گاها دچار عوارض نفخ و اختلالات مزاجی و گوارشی می شوند.

کم تحرکی

حرکات ورزشی و دویدن از عواملی هستند که می تواند در هضم غذا و سوخت و ساز بدن بسیار تاثیر گذار باشد در مقابل کم تحرکی و تن پروری مسبب اصلی نفخ و ناراحتی گوارشی است.

آلرژی غذایی

گاهی برخی افراد نسبت به غذایی حساسیت دارند و مواد غذایی حاوی گلوتن مانند غلات و حبوبات و برخی محصولات لبنی این حساسیت را دو چندان می کند و باعث نفخ می گردد.

عفونت

برخی از افراد در مواجه با عفونت و التهاب یا تب و تورم غدد لنفاوی دچار اختلالات گوارشی در معده و ایجاد نفخ شدید می شوند.

کم آبی بدن

مصرف زیاد غذاهای شور، تند، فست فود یا نوشیدن الکل و مایعات گاز دار، بدن را دچار پف و کم آبی می کند و کم آبی بدن یبوست را ایجاد می کند که زمینه ساز نفخ است.

مواد غذایی نفاخ

مصرف غذاهای فیبر دار مثل کلم، کاهو حبوبات و میوهایی مثل گلابی یا مصرف پیاز، ذرت، چای، سیر بسیار نفخ آوردند و در رژیم غذایی باید اعتدال مصرف رعایت شود.

افزایش رشد باکتری ها در روده

اختلال در حرکات روده و کاهش ترشح اسید معده در اثر سریع خوردن غذا و عدم رعایت رژیم از شایع ترین علل رشد بیش از حد باکتری های روده بوده که باعث آروغ، دردشکم، افزایش نفخ و تجمع گاز در روده می شود.

اختلالات جدی که می توانند باعث نفخ شوند :

بیماری آسیت

این بیماری همان تومور شکمی یا آب آوردن شکم است که به دلیل اختلالات کبدی و گوارشی می باشد که باید حتما به پزشک مراجعه شود.

بیماری سلیاک

این بیماری یک اختلال خود ایمنی در روده باریک است که باعث اختلال در گوارش و جذب مواد به بدن می باشد بیشتر جنبه ارثی دارد و باعث نفخ می شود و باید آن را جدی گرفت و تحت نظر پزشک بود.

سرطان

نفخ می تواند یکی از نشانه های سرطان روده بزرگ یا سرطان رحم وتخمدان باشد. درصورت تشدید و ادامه دار بودن نفخ برای شناسایی این نوع سرطان ها حتما باید با پزشک مشورت کنید.

سندروم دامپینگ

این بیماری نیز زمانی رخ می دهد که محتویات هضم نشده معده خیلی سریع به داخل روده کوچک منتقل شوند و سبب اختلال گوارشی و نفخ می شود که باید تحت نظر پزشک باشد.

عدم کارایی لوزالمعده

زمانی که پانکراس نتواند آنزیم های هضم غذا را خوب بسازد و در واقع کارایی و عملکرد درستی نداشته باشد با نفخ همراه است که باید به پزشک مراجعه شود.

هشدارهای جدی در نفخ

● مشاهده خون در مدفوع

● سوزش شدید معده

● داشتن مدفوع سیاه و قیرمانند

● تهوع شدید و ادامه دار

● کاهش ورزن شدید

● اسهال خونی و ادامه دار

علت نفخ شکم و معده چیست | سایت فتوکده

مطلب مفید بود ؟ ۵۳ ۶

شما هم بخوانید