علت و درمان سریع جوش غرور جوانی در دوران بلوغ

.درمان جوش غرور جوانی دختران و پسران نوجوان

 

  درمان سریع جوش غرور جوانی

 


 
سایت فتوکده : سایتی برای همه
 
 

علت و درمان سریع جوش غرور جوانی در دوران بلوغ

جوش‌های غرور جوانی یکی از شایع‌ ترین مشکلات پوستی نوجوانان به حساب می‌ آید که به دلیل تغییرات هورمونی و ترشح هورمون‌ های جنسی و همچنین افزایش چربی پوست روی صورت بروز پیدا می‌کنند.

آشنایی با روش‌های پیشگیری، نحوه‌ مراقبت و درمان خانگی جوش بلوغ سبب شده تا بدون نگرانی این دوران را گذراند در ادامه با این موارد آشنا می‌ شویم.

رفع جوش جوانی دوران بلوغ در خانه و با طب سنتی و گیاهی

دلایل بروز و تشدید جوش یا آکنه در نوجوانی

افزایش هورمون آندروژن در بدن نوجوان سبب فعال شدن غدد لنفاوی شده که همین امر تولید بیش از حد روغن در سطح پوست و رشد باکتری پروپیونی باکتریوم را بالا برده و به طبع آن ایجاد جوش و آکنه را به دنبال دارد.

ترکیب چربی و سلول‌ های مرده پوست باعث می‌ شود تا منافذ پوست بسته شده و شرایط برای ایجاد جوش غرور جوانی فراهم شود،

تغییرات هورمونی، استرس و مصرف بعضی داروها مانند ایزو نیازید، فنوباربیتال و فنی تویین جوش‌های صورت را تشدید می‌ کنند.

انواع جوش‌ های غرور جوانی

جوش‌ های غرور جوانی بیشتر در قسمت‌ های صورت، کمر، بالای قفسه سینه و بازوها دیده می شوند، برخی افراد در کنار انواع جوش با کک و مک نیز در صورت مواجه می‌شوند که علت آن عدم یکنواختی ملانین در پوست عنوان شده و این عارضه در دوران نوجوانی به خصوص افراد سفید پوستی که در بیشتر در معرض آفتاب هستند ایجاد می‌شود.

به صورت کلی جوش‌ های دوران نوجوانی به چهار دسته تقسیم می‌ شود:

● جوش سر سفید زمانی ایجاد می‌شود که منافذ پوست بسته باشد

● جوش سر سیاه زمانی ایجاد می‌ شود که منافذ علاوه بر بسته بودن در معرض هوا نیز قرار نمی‌ گیرند

● جوش‌ های قرمز که به طور معمول دردناک و قرمز است

● جوش‌ها و آکنه‌ های کیستی

درمان سریع جوش غرور جوانی

روش‌ های پیشگیری

با رعایت یک سری اصول بهداشتی و تغذیه‌ای می‌ توان بروز جوش‌های دوران نوجوانی و تشدید آن را کنترل نمود و اوضاع را به دست گرفت.

۱- هر روز به حمام بروید تا از باز شدن منافذ پوست و تمیزی آن خیالتان راحت باشد.

۲- قبل از خواب صورت را با آب گرم بشویید، برای شست و شوی صورت صابون‌ های ضد باکتری مناسب‌ ترین انتخاب است.

۳- پوست صورت را نساییده و آن را تحریک نکنید چرا که قرمزی و خارش زمینه را برای ایجاد جوش فراهم می‌ کند.

۴- از تماس پیدا کردن پوست صورت با ژل و اسپری‌ های مو جلوگیری شود زیرا این موارد سبب بسته شدن پوست و ایجاد التهاب می‌ شوند.

۵- از مصرف غذاهای چرب و پر ادویه و شیرینی جات خودداری کرده و مصرف مایعات و سبزیجات و میوه‌ها را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

۶- برای کاهش التهاب و قرمزی، پوست صورت را در برابر گرد و خاک، نور خورشید و مواد آرایشی غیر استاندارد حفظ کنید و هنگام رفتن به بیرون از خانه از ضد آفتاب استفاده کرده و زمانی که به خانه می‌آیید صورت را با آب گرم و صابون بشویید.

۱۵ روش درمان خانگی جوش‌ های غرور جوانی

لازم نیست نگران باشید و برای بهبودی جوش‌ های دوران جوانی کلی خرج کنید تا کرم‌ ها و مواد آرایشی بهداشتی تهیه کنید، در خانه مواد طبیعی زیادی وجود دارد که با استفاده از آنها می‌ توان به صورت طبیعی از پوست خود مراقبت کنید.

روش های درمان جوش بلوغ

درمان جوش بلوغ در خانه

عسل

عسل در بسیاری از ماسک‌ های صورت استفاده می‌ شود و با خواص طبیعی که داراست به ترمیم، التیام و جوان سازی پوست کمک می‌ کند.

برای نرم کنندگی و پاکسازی پوست از آلودگی بهتر است آن را با کمی آب لیمو ترکیب کنید، برای باز شدن منافذ پوست ابتدا درون ظرف کمی آب داغ بریزید و با بخار آن صورت خود را بخور دهید.

سپس به یک استکان عسل ارگانیک، آب نصف یک لیمو را اضافه کرده سپس ترکیب را روی صورت خود قرار دهید و بگذارید تا خشک شود.

بعد صورت را با آب گرم و سپس با آب سرد شست و شو دهید.

سرکه سیب

به نصف استکان آب یک قاشق چای خوری سرکه و ۲ تا ۳ قطره روغن درخت چای اضافه کنید، ترکیب به دست آمده را درون اسپری نگه داری کنید و روزانه با کمک پنبه روی صورت بمالید.

درمان جوش بلوغ با حنا

یکی از خواص حنا علاوه بر رنگ کردن موها التیام بخشی پوست صورت است.

کافی است به مقداری حنا کمی عصاره تمبر هندی و دو قاشق سرکه سیب اضافه کنید، ترکیب حاصل شده را روی صورت بمالید بعد از سه چهار مرتبه شاهد نتیجه‌ی مثبت خواهید بود.

بابونه

گیاه ملایم و مناسب برای درمان آکنه‌ صورت نوجوانان بابونه است، هفته‌ای یک مرتبه به صورت ماسک بابونه مالیده و بعد از نیم ساعت با آب ولرم بشویید.

ژل آلوئه ورا

ماسک طبیعی ژل آلوئه ورا در پاک‌سازی پوست نرمی و کاهش جوش صورت نقش مثبت ایفا می‌کند برای درمان قبل از خواب مقداری از ژل را روی صورت بمالید و بعد از اینکه جذب پوست شد صورت را با آب بشویید.

درمان جوش بلوغ با علف لیمو

یکی از مناسب‌ترین روش‌ های درمان خانگی جوش‌ های غرور جوانی استفاده از علف لیمو است، این گیاه دارای خواص آنتی‌اکسیدانی بوده و به باز شدن منافذ پوست و رفع چربی کمک می‌ کند.

روغن درخت چای

به یک قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا ۳ تا ۴ قطره روغن درخت چای بیافزایید سپس روی صورت بمالید و بعد از ۵ تا ۲۰ دقیقه صورت را با آب شست و شو دهید.

آب لیمو

به منظور کاهش جوش‌ها و رطوبت پوست یک قاشق چای خوری آب لیمو را با یک قاشق غذاخوری پودر زردچوبه ترکیب کرده تا حالت خمیری پیدا کند.

خمیر حاصل شده را روی صورت قرار داده و بعد از خشک شدن آن را بشویید.

انبه

میوه‌ انبه در باز شدن منافذ پوست تأثیر گذار است و نرمی و درخشندگی پوست صورت را به شما هدیه می‌دهد.

آب یک انبه رسیده را گرفته و آن را روی صورت بمالید تا ۱۵ الی ۲۰ دقیقه بماند سپس با آب گرم صورت را بشویید تا یک هفته یک روز در میان این روش را انجام دهید.

درمان جوش بلوغ با سیب زمینی

چربی‌ های ایجاد شده روی پوست صورت در دوران نوجوانی دردسرساز است برای رفع آن‌ ها سیب زمینی را انتخاب کنید، چند عدد سیب زمینی را پوست کنده و درون مخلوط کن بریزید بعد از صافی رد کرده و آب آن را با پنبه روی صورت ماساژ دهید.

بعد از ۲۰ دقیقه با آب گرم پوست را شست و شو داده و بدون نگرانی از آن برای درمان جوش حتی کیستی نیز استفاده کنید.

میوه‌ پاپایا

از پاپایا در محصولات زیبایی به کار می‌رود چرا که با زدودن سلول‌های مرده پوست به پاک‌سازی و رفع چرک کمک می‌کند.

نصف میوه را به تکه‌های کوچک برش زده و آن را بکوبید تا خمیر شود سپس روی صورت مالیده و بعد از ۲۰ دقیقه با آب صورت را بشویید.

ماست

اسید لاکتیک موجود در ماست به زدودن سلول‌ های مرده‌ پوست و رفع خارش و التهاب کمک کرده و برای درمان جوش‌ های صورت و کیستی بسیار مؤثر است.

یک قاشق غذاخوری شیر و چند قطره عسل را به دو قاشق غذاخوری ماست اضافه کرده و آن را به مدت ۲۰ دقیقه روی صورت قرار دهید در آخر صورت را با آب شست و شو دهید.

یخ

برای کاهش التهاب جوش‌ های غرور جوانی و رفع قرمزی آنها چند تکه یخ را میان پارچه بگذارید و به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه روی جوش‌ها نگه دارید.

گل همیشه بهار

این گیاه خاصیت گند زدایی داشته و در درمان جوش‌های کیستی مؤثر است کافی است گل خشک همیشه بهار را مانند چای دم کرده و از چای آن روزانه بنوشید تا جوش‌ها التیام یابد.

گشنیز

گیاه گشنیز طبع خنکی دارد و می‌ تواند به کاهش التهاب و قرمزی و رفع جوش‌ های صورت کمک کند. مقداری گشنیز تازه را در یک هاون بکوبید و کمی زردچوبه و مقداری آب به آن بیافزایید در آخر آن را روی صورت مالیده و بعد از ۲۰ دقیقه صورت را بشویید.

درمان سریع جوش غرور جوانی در خانه | سایت فتوکده
مطلب مفید بود ؟ ۱۱۰ ۲۶

3 نظر برای این مطلب ثبت شده است:

بلبل

۰۶ تیر ۱۳۹۹


اگر از عسل استفاده كنيد بوستتتون لطف ترم ميشه

بلبل

۰۶ تیر ۱۳۹۹


بهنام خدا اين سايت واقعن عاليهو اميد وارم كه بهتون كمك بكنه و به نظر من عسل واقعن مفهيده مخصوصن عسل هاي پاييزاي كه سفت است

مسیح صمدی

۱۲ خرداد ۱۳۹۸


من برای اولین بار هست که دارم تو سایتی نظر سنجی مینویسم .سایت شما واقعا خوب گاهی اوقات یا شاید بیشر مشکل گشا و کار راه انداز. از همه کسانی که تو ساختن این سایت شریک و همکار هستن تشکر میکنم. به امید موفیقت های بیشتر و بازدید زیاد هم وطن هام از سایت خوب شما.مسیح صمدی از تهران

شما هم بخوانید