علت خستگی مفرط و بی حال + ۲۵ روش درمان خستگی زیاد

علت خستگی مفرط و بی حالی بدن با درد عضلات چیست روش درمان خستگی زیاد در طول روز و راهکار رهایی از خستگی مفرط بدن را در سایت فتوکده می خوانید

علت و درمان خستگی مفرط و بی حال

اکثر افراد در طول زندگی خود به دلایل مختلف دچار خستگی شدید و ضعف می شوند کهشناسایی صحیح علت خستگی هر فرد به رفع سریع این مشکل کمک می کند.

ریشه این مشکل معمولاً در عوامل محیطی، وضعیت جسمانی، سبک زندگی و ابتلای افراد به بعضی از بیماری ها نهفته است. ضعف و بی حالی کیفیت عملکرد روزانه افراد را کاهش می دهد

علت و رهایی از خستگی مفرط در طول روز

علت و درمان خستگی مفرط و بی حالی

۲۵ علت و درمان خستگی مفرط و بی حالی

کمبود خواب

کم خوابی علاوه بر ضعف و خستگی بیش از حد تمرکز، دقت، توانایی ذهنی، قوای دفاعی، کیفیت عملکرد روزانه، سطح حافظه، شناخت و بینش و قدرت یادگیری افراد را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

خواب شبانه عمیق و با کیفیت به مدت ۷ تا ۸ ساعت در روز این نوع خستگی شدید را به طور کامل برطرف می سازد.

مصرف بی رویه کافئین

خوردن کافئین معمولاً برای افزایش هوشیاری و تمرکز توصیه می شود. اما زیاده روی در مصرف کافئین خستگی شدید را به دنبال دارد.

مناسبترین روش درمانی در این شرایط خودداری از مصرف نوشیدنی ها و مواد غذایی حاوی کافئین مانند قهوه، چای و شکلات های کافئین دار است.

قطع مصرف دارو های حاوی کافئین پس از مشورت با پزشک نیز به رفع خستگی کمک می کند.

مشکلات و بیماری های قلبی

افراد مبتلا به بیماری های قلبی بیشتر از سایر افراد حتی با انجام کار های ساده روزانه دچار خستگی شدید می شوند.

اختلال در عملکرد قلب و فشار آمدن به سیستم قلبی عروقی بر اثر فعالیت دلیل اصلی این مسأله است.

کنترل بیماری های قلبی از طریق مشورت با پزشک، استفاده مرتب از دارو های تجویز شده و تغییر سبک زندگی میزان خستگی این بیماران را کاهش می دهد.

تغذیه نامناسب و ناسالم

حذف وعده های غذایی اصلی و پیروی از عادت های غذایی اشتباه مانند خوردن شیرینی در ابتدای روز افزایش و به دنبال آن کاهش سریع گلوکز خون و احساس کسالت و خستگی ظرف مدت کوتاه را به دنبال دارد.

مصرف صبحانه کامل و خوردن ترکیبی از کربوهیدرات های پیچیده و پروتئین مانند تخم مرغ و غلات نیز با سوخت رسانی تدریجی به سلول ها از بروز خستگی در افراد جلوگیری می کند.

خستگی ناشی از اختلالات تیروئید

کم کاری یا کاهش فعالیت غده تیروئید ترشح هورمون تیروکسین را کاهش می دهد این تغییر هورمونی موجب اختلال در کنترل متابولیسم و سوخت و ساز بدن و خستگی افراد می شود.

آزمایش خون جهت تشخیص این اختلال و مصرف هورمون های سنتتیک تجویز شده توسط پزشک به بازگشت متابولیسم بدن به حالت عادی و رفع خستگی کمک می کند.

افسردگی

ابتلای افراد به بیماری افسردگی علاوه بر اثرات سوء روانی با عوارض جسمانی مانند سردرد، کاهش میل جنسی و خستگی همراه است.

در صورت مشاهده این علائم به مدت ۲ هفته مراجعه به پزشک ضرورت دارد. روان درمانی و مصرف دارو های تجویز شده توسط پزشک علائم این بیماری را نیز در کوتاهترین زمان برطرف می کند.

علت و درمان خستگی زیاد در طول روز

رهایی از خستگی مفرط

کم خونی

کم خونی و عدم انتقال اکسیژن کافی توسط گلبول های قرمز به سلول های بدن سبب بروز خستگی به خصوص در زنان می شود.

تشخیص کم خونی به سادگی از طریق آزمایش خون امکان پذیر است، شناخت علت کم خونی جهت درمان این بیماری الزامی است

برای درمان خستگی ناشی از کم خونی بخاطر کمبود آهن با مصرف مکمل غذایی آهن و غذا های حاوی آهن از قبیل جگر، لوبیا، گوشت و … می توان استفاده کرد

استرس و فشار های روانی شدید

سطح پایین استرس افزایش کیفیت عملکرد افراد را به دنبال دارد. اما استرس بیش از حد سبب بروز مشکلات جسمی، روحی، خستگی و کسالت می شود.

به کار گیری روش هایی مانند یافتن علت اصلی استرس، دوری از افراد و محیط های استرس زا، گذشت و بخشش دیگران، گفتگو با دوستان، تخلیه احساسی و ورزش سطح استرس افراد را کاهش می دهد.

کم آبی بدن

کم آبی بدن باعث کندی گردش خون جهت محافظت از بدن، کاهش اکسیژن عضلات، ماهیچه ها و سلول های بدن و بی حالی و خستگی افراد می شود.

برای رهایی از خستگی مفرط کم بخاطر کم آبی، نوشیدن حداقل ۸ لیوان آب در روز از بروز کم آبی و خستگی در افراد جلوگیری می کند.

جهت نوشیدن آب بیشتر از این مقدار افراد دارای مشکلات کلیوی باید با پزشک خود مشورت کنند.

ابتلا به سندرم خستگی مزمن

خستگی شدید و دائمی و عدم توانایی انجام کار های روزانه از شایع ترین علائم سندرم خستگی مزمن محسوب می شوند.

ابتلا به این بیماری علت خاص و مشخصی ندارد. مراجعه به پزشک و مشورت با وی، تغییر در سبک زندگی و انجام تمرینات بدنی خاص راهکارهای مناسبی برای بهبود سندرم خستگی مزمن هستند.

انجام فعالیت های ساده مانند پیاده روی منظم و دو چرخه سواری نیز خستگی معمولی روزانه را برطرف می کند.

عفونت مجرای ادرار

عفونت مجرای ادرار معمولاً با احساس زیاد بودن ادرار و سوزش ادرار همراه است. اما گاهی اوقات خستگی تنها علامت عفونت مجرای ادرار است.

مراجعه به پزشک، آزمایش ادرار جهت تشخیص عفونت و رعایت موارد بهداشت و مصرف دارو های تجویز شده این عفونت و خستگی ناشی از آن را طی یک هفته بهبود می بخشد.

حساسیت به بعضی از مواد غذایی

بعضی از افراد بعد از خوردن مواد غذایی خاص دچار کسالت، خواب آلودگی، سستی و خستگی می شوند. این مسأله نشانگر حساسیت افراد نسبت به این مواد غذایی است.

مشورت با پزشک، اقدامات درمانی مناسب، خودداری از مصرف مواد غذایی حساسیت زا و در صورت لزوم دارو درمانی از بروز این نوع خستگی ها در افراد جلوگیری می کند.

دیابت

باقی ماندن گلوکز در خون، عدم استفاده سلول ها از گلوکز و توقف تبدیل گلوکز به انرژی از پیامد های ابتلا به بیماری دیابت در افراد است.

در این شرایط افراد از کمبود انرژی، سستی، خستگی و بی حالی رنج می برند.

مراجعه به پزشک و انجام آزمایشات لازم جهت تأیید ابتلا به دیابت و کنترل بیماری از طریق مصرف دارو و رعایت رژیم غذایی مناسب نیز به رفع خستگی ناشی از این بیماری کمک می کند.

اختلالات خواب

بروز اختلالات و مشکلات خواب در افراد مانند آپنه، حملات خواب، خواب پریشی و … سبب بیداری در شب و ایجاد خستگی در افراد در طول روز می شود.

علت اصلی بیداری لحظه ای بیماران مبتلا به آپنه خواب قطع موقت تنفس در خواب به مدت چند ثانیه است.

در اینگونه موارد مراجعه به پزشک و رفع اختلالات خواب، کاهش اضافه وزن و ترک سیگار مناسبترین گزینه های درمانی محسوب می شوند.

درمان خستگی زیاد در طول روز

علت خستگی زیاد در طول روز

عدم تأمین ویتامین های گروه B و D

کمبود ویتامین های D،B1، B2، B6 و به ویژه B12 در بدن افراد عوارضی مانند خستگی، ضعف، تحریک پذیری و آسیب عصبی را به دنبال دارد.

جهت تأمین ویتامین های گروه B مصرف گوشت، تخم مرغ، حبوبات، لبنیات و … الزامی است.

قرار گرفتن در معرض نور خورشید و استفاده از ماهی های چرب و روغن کبد ماهی هم زمینه مساعدی را برای بهبود خستگی و جبران ویتامین D مورد نیاز بدن فراهم می کند.

سایر علت ها و روش های درمان 

بارداری : رهایی از خستگی مفرط ناشی از حاملگی با تغذیه و استراحت مناسب در دروران بارداری و رفع خستگی بعد از زایمان به صورت طبیعی

آلرژی به عوامل محیطی مانند آلودگی : درمان حساسیت با مراجعه به پزشک و مصرف دارو های آنتی هیستامین

گسترش عفونت در بدن : درمان عفونت تحت نظارت پزشک با مصرف آنتی بیوتیک و سایر اقدامات درمانی مورد نیاز

تغییرات هورمونی و بروز یائسگی در زنان : رژیم غذایی مناسب و به کارگیری روش های کاهش علائم یائسگی

بی تحرکی و فعالیت کم : ورزش و فعالیت های فیزیکی روزانه و منظم ماننده پیاده روی

حالت فیزیکی نامناسب بدن : نشستن، ایستادن، راه رفتن و … با عقب بردن شانه ها، صاف کردن پشت به صورت کامل و بالا نگهداشتن سر

بیماری سلیاک :مراجعه به پزشک، انجام آزمایشات جهت تأیید بیماری و اقدام فوری جهت درمان

مشکلات گوارشی و کندی در فرآیند هضم غذا :مشورت با پزشک، شناسایی و درمان اختلالات گوارشی، پرهیز از پر خوری و اصلاح عادت های غذایی غلط

هپاتیت : انجام آزمایش عملکرد کبد به منظور تأیید بیماری و درمان تحت نظارت پزشک

سایر روش های درمانی : صحبت کردن با دیگران ، جویدن آدامس نعنایی، حمام و دوش آب داغ، انجام تمرینات یوگا، نوشیدن آب سیب زمینی و مصرف اسفناج، مرکبات، داروی گیاهی جینسینگ و …

علت ورم پا با روش درمان

علت و درمان خستگی مفرط و بی حالی | سایت فتوکده

مطلب مفید بود ؟ ۸ ۰

شما هم بخوانید