خشکی بینی + ۲۸ علت و درمان سریع خشکی بینی

درمان خشکی داخل بینی

علت خشکی بینی و سردرد و خون دماغ و گرفتگی گلو و روش درمان سریع خشکی داخل بینی در طب اسلامی و سنتی را در سایت فتوکده می خوانید

علت و درمان خشکی بینی

خشکی بینی، تحریک و پوسته پوسته شدن داخل بینی در بسیاری از موارد به دلیل تغییر عوامل بیرونی مانند آلودگی هوا و … ایجاد می شود.

این تغییرات با رعایت موارد بهداشتی خود به خود برطرف می شوند. اما در بعضی از موارد خشکی بینی علامت ابتلای فرد به یک بیماری خاص است که باید درمان شود. 

خشکی بینی چیست ؟

خشکی بینی یکی از علائم رایج شرایط محیطی خاص و عوارض جانبی مصرف بعضی از داروها است

مهمترین علائم سندرم خشکی یا خالی بودن بینی عبارتند از :

تنگی نفس علی رغم تمیز و باز بودن سوراخ های بینی، سردرد، خون دماغ شدن، احساس خشکی مزمن بینی و یا گلو و غیره. این علائم جسمی با بعضی از علائم روانی مانند افسردگی، اضطراب، مشکل در تمرکز و … همراه هستند.

در صورت عدم درمان این سندرم احتمال بروز بیماری هایی مانند سینوزیت، اختلال های خواب، فارنژیت، لارنژیت و … افزایش می یابد.

درمان خشکی بینی در طب اسلامی

علت های خشکی بینی

استفاده بی رویه از اسپری

اثرات نامطلوب ناشی از استعمال افشانه ها و اسپری های بینی و یا سوء مصرف این دارو ها منجر به استفاده طولانی مدت از آنها و خشکی بینی می شود.

توصیه می شود جهت پیشگیری از خشک شدن بینی حداکثر ۴ روز از این اسپری ها استفاده کنید. در صورت استفاده بیش از این مدت مشورت با پزشک در این زمینه الزامی است

آنتی بیوتیک و آنتی هیستامین

یکی از عوارض جانبی مصرف آنتی بیوتیک ها، دارو های ضد احتقان و آنتی هیستامین ها خشکی بینی است. مصرف بعضی از این دارو ها با خشکی پوست نیز همراه است.

استفاده از بعضی از مسکن ها، قطره های چشمی و دارو های درمان بیماری های قلبی هم بینی افراد را خشک می کند. اکثر این دارو ها دارای ماده آتروپین هستند.

آب و هوای گرم و خشک

زندگی در مناطق کویری و دارای آب و هوای گرم و خشک و با رطوبت پایین موجب تبخیر شدید رطوبت موجود در بینی و خشکی بینی می شود.

قرار گرفتن در معرض مستقیم نور خورشید و یا حرارت دستگاه های حرارتی به مدت طولانی نیز خشک شدن بینی را به دنبال دارد. گرمای زیاد و رطوبت کم چشم ها و پوست را هم تحریک می کند.

فشار خون بالا

گاهی اوقات بینی افراد به علت خشکی خونریزی می کند. اما در بعضی موارد خشکی بینی همراه با خونریزی علامت ابتلای افراد به بیماری فشار خون بالا است.

همچنین امکان خونریزی مکرر بینی در این بیماران وجود دارد. جهت تشخیص این بیماری و درمان به موقع آن مراجعه به پزشک و بررسی فشار خون بهترین گزینه است.

تغییرات هورمونی در زنان

تغییرات هورمونی در زنان باعث خشک شدن غشاء مخاطی در بعضی از نواحی بدن مانند دهان، چشم، بینی و واژن می شود.

البته این نوع خشکی غشاء مخاطی اندام های مختلف با افزایش سن زنان و در سنین ۴۰ سال به بالا یا بیشتر در آنها بروز می یابد.

خشک شدن بینی و سایر غشاء های مخاطی بدن با ورود زنان به دوران یائسگی نیز امکان پذیر می باشد.

تورم غشاء مخاطی بینی

تورم مخاط بینی در دو نوع حساسیتی و غیر حساسیتی بروز می یابد. در نوع غیر حساسیتی این بیماری، عفونت های ویروسی راه های هوایی را آلوده می کنند.

تورم مخاط بینی حساسیتی بر اثر پاسخ سیستم ایمنی بدن به یک محرک محیطی مانند گرد و خاک، حیوان و … ایجاد می شود.

تولید بیش از حد مخاط بینی بر اثر عفونت در این عارضه نیز با آبریزش بینی همراه است.

سندرم شوگرن

سندرم شوگرن با حمله به غدد تولید کننده رطوبت و مخاط بدن غشاهای مخاطی را خشک می کند.

این اختلال خود ایمنی نادر در اکثر موارد با علائمی مانند قرمزی چشم، خشکی و تحریک پذیری آن، احساس وجود جسم خارجی در چشم، زخم های دهانی، پوسیدگی دندان ها، مشکل در بلع و … همراه است.

البته بعضی از بیماران مبتلا به سندرم شوگرن هم به خشکی بینی دچار می شوند.

رینیت آتروفیک

پوشش داخلی مجرای بینی بیماران مبتلا به رینیت آتروفیک ضخیم و پوسته داخل آن به صورت مداوم و شدید خشک می شود. درد، عفونت، آسیب قوه بویایی و خونریزی های مکرر علائم دیگر این بیماری هستند.

در صورت مشاهده خشکی بینی همراه با این علائم جهت بررسی و کنترل بیماری حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنید.

جراحی اصلاح تیغه بینی

برداشتن یا کاهش توربینیت بینی بر اثر جراحی اصلاح تیغه بینی موجبات باقی نماندن بافت مخاطی در بینی به مقدار کافی برای مرطوب نگهداشتن این ناحیه و خشکی بینی را فراهم می کند.

توربینیت دارای حسگر های فشار کوچک است که آسیب آنها به علت جراحی تیغه بینی منجر به عدم دریافت اطلاعات کافی توسط مغز در خصوص وضعیت جریان هوا از بینی می شود.

این شرایط حتی با وجود باز بودن هوای بینی احساس عدم تأمین هوای کافی را برای فرد ایجاد می کند.

 التهاب خشک قرنیه

بیماری نادر التهاب خشک قرنیه و ملتحمه چشم باعث خشک شدن دهان، چشم ها و بینی می شود. البته خشکی مخاط های بدن در این بیماری دائمی است.

کم آبی بدن هم موجب خشک شدن بافت مخاطی بدن از جمله بینی می شود. فین کردن شدید و بیش از حد بینی نیز خشکی بینی، تحمیل فشار به این ناحیه از صورت، ایجاد زخم و خونریزی را در پی دارد.

علت و روش درمان خشکی داخل بینی

علت و درمان خشکی داخل بینی در طب سنتی

روش های درمان خشکی بینی

شستشو با محلول سالین و آب نمک

شستشوی بینی با استفاده از سرنگ حبابی، نتی پات، محلول ها و سرم های شستشو و یا آب نمک سبب زدودن مواد تحریک کننده، تمیز شدن حفره بینی و افزایش کیفیت جذب دارو ها توسط بینی می شود.

محلول های شستشوی بینی به راحتی از دارو خانه ها قابل تهیه می باشند. جهت استفاده صحیح از این محلول ها دستور العمل نوشته شده روی بسته بندی آنها را به دقت مطالعه کنید.

استفاده از دستگاه رطوبت ساز

استفاده از سیستم تهویه هوا و حرارت مرکزی در خانه یا محل کار موجب از بین رفتن رطوبت موجود در این اماکن می شود.

به کار گیری دستگاه بخور در محیط منزل و کار سبب ایجاد رطوبت در محیط و در نتیجه حفظ رطوبت مجرا های بینی، رفع گرفتگی بینی و بهبود سینوزیت می شود.

تمیز کردن روزانه دستگاه رطوبت ساز از رشد قارچ ها و باکتری های مضر در محیط جلوگیری می کند.

بخور روغن نارگیل

بخور روغن نارگیل از جمله درمان خشکی داخل بینی در طب سنتی است؛ استشمام بخار حاصل از جوشاندن چند فنجان آب به مدت حداقل ۵ دقیقه به مرطوب شدن بینی کمک می کند

انداختن حوله روی سر در هنگام بخور موجب محبوس شدن بخار در فضای زیر حوله و افزایش ماندگاری گرمای بخار می شود.

افزودن چند قطره روغن نارگیل به آب جوشیده و استشمام آن به مدت ۱۵ دقیقه نیز میزان جذب رطوبت بینی افراد را افزایش می دهد.

استفاده از دستگاه بخور نیز مرطوب سازی بینی را به مدت طولانی امکان پذیر می سازد.

دوش آب گرم و سونا

استنشاق بخار در حین استحمام با آب داغ، دوش آب گرم و سونا باعث مرطوب شدن غشاء مخاطی خشک بینی به صورت موقتی، پاکسازی این ناحیه از آلودگی ها و کثیفی ها و تسکین درد غشاء خشک و تنظیم گردش خون می شود.

به منظور ممانعت از پوسته پوسته شدن داخل بینی از استنشاق بخار آب در حال جوش یا خیلی داغ جداً خودداری کنید.

آبرسانی به بدن

نوشیدن آب به مقدار بسیار کم بافت های بدن مانند مجرا های بینی را خشک می کند. نوشیدن آب در زمان تشنگی به تأمین آب مورد نیاز بدن و هیدارته نگهداشتن آن کمک می کند.

توصیه می شود در زمان انجام فعالیت های وزشی شدید و تعریق زیاد جهت جلوگیری از بروز کم آبی در بدن حتماً به مقدار زیاد آب سالم و تصفیه شده بنوشید.

چکاندن روغن خردل داخل بینی

روغن خردل یک ماده مرطوب کننده و چرب است.

چکاندن حداقل دو قطره روغن خردل در داخل سوراخ های بینی هر شب قبل از خواب به مدت یک هفته گرفتگی سینه و خشکی بینی را درمان می کند.

چکاندن گلیسیرین در داخل بینی نیز علاوه بر رفع خشکی بینی جهت تسکین درد این ناحیه و پیشگیری از خشک شدن مجرای بینی کاربرد زیادی دارد.

کپسول خوراکی روغن اکالیپتوس

خوردن کپسول دارای عصاره روغن اکالیپتوس به همراه یک لیوان آب سه بار در روز به صورت مرتب موجب رفع خشکی بینی، سردرد و درد شدید ناشی از بیماری های آنفلوانزا و سرماخوردگی می شود.

خاصیت خلط آوری و ضد باکتری این روغن به حفظ رطوبت موجود در غشاء مخاطی بینی و بهبود خشکی بینی کمک می کند.

تأثیر وازلین بر درمان خشکی بینی

مالیدن ژل پترولیوم یا وازلین با استفاده از یک گوش پاک کن داخل سوراخ های بینی خشکی بینی را سریع رفع می کند. اثرات درمانی وازلین ماندگاری زیادی دارد.

استفاده از وازلین برای افزایش رطوبت و نرمی پوست و بهبود ترک های پوستی و … نیز توصیه می شود. این ژل به آسانی از داروخانه ها و فروشگاه ها قابل تهیه می باشد.

استعمال روغن بادام

مالیدن روغن بادام درون غشاء مخاطی بینی خشکی بینی را کاهش می دهد.

مالیدن ترکیب نصف قاشق چایخوری روغن بادام و یک چهارم قاشق چایخوری ژل آلوئه وار داخل بینی هم موجب بهبود سریع خشکی بینی می شود.

استفاده مجزا از ژل آلوئه ورا نیز به رفع خشکی کمک می کند. روغن بادام جهت تقویت پوست، مو، ابرو ها و مژه ها نیز کاربرد زیادی دارد.

روغن تسکین بخش کنجد

استفاده از روغن کنجد تحریک، درد و خارش ناشی از خشکی بینی را تسکین می بخشد.

مالیدن ترکیب روغن کنجد با سایر روغن های معطر مانند روغن بابونه داخل بینی حداقل دو بار در روز هم جهت کاهش خارش و تحریک حاد و شدید بینی و درمان خشکی بینی کار برد زیادی دارد.

چکاندن دو قطره روغن ویتامین E داخل بینی دو بار در روز نیز موجب بهبود خشکی بینی می شود.

سایر روش های درمان خشکی بینی

● مالیدن کرم یا پماد نرم کننده در جلوی بینی خشک شده یا ترک خورده

● مصرف سوپ ها و نوشیدنی های داغ

● پیروی از سبک زندگی سالم و انجام فعالیت های فیزیکی منظم

● پرهیز از مصرف نوشیدنی های کافئین دار، غذا های شور، الکل و سیگار

● استفاده از دارو های درمانی تحت کنترل و نظارت پزشک

● مراجعه به پزشک در صورت مشاهده خشکی بسیار زیاد بینی، چشم ها و دهان

● استفاده از دستمال های مرطوب کودک برای پاکسازی دیواره های سوراخ بینی

● مالیدن کره حیوانی آب شده داخل بینی دو بار در روز

و …

علت و درمان خشکی داخل بینی در طب سنتی | سایت فتوکده

مطلب مفید بود ؟ ۱۵ ۳

شما هم بخوانید