امگا ۳ چه خواصی برای بدن دارد + ۱۸ فواید امگا۳ چیست

خواص امگا 3

امگا ۳ چه فوایدی برای بدن دارد ۱۸ فواید و خواص امگا۳ برای سلامتی و آشنایی باب منابع امگا ۳ از میوه تا مواد غذایی را در سایت فتوکده می خوانید

فواید امگا ۳ برای بدن چیست ؟

اسیدهای چرب امگا ۳ یک نوع چربی اشباع نشده بوده که برای حفظ سلامت بدن مهم و ضروری هستند و به دلیل حضور در غشای سلولی در فعالیت های فیزیولوژیک بدن نقش حیاتی دارند

اسید چرب امگا۳ ضروری که به نام آلفا-لینولنیک ALA شناخته می شود در غذاهای گیاهی مانند گردو، شاهدانه، ذانهچیا و تخم کتان یافت می شود و بدن قادر به ساخت آن نمی باشد و باید از طریق غذاها دریافت شود

نوع دیگر اسید چرب امگا۳ بلند زنجیره ها هستند که با نام ایکوزاپنتانوئیک اسید EPA و دوکوزاهگزنوئیک اسید DHA شناخته می شوند و در روغن ماهی و غذاهای دریایی یافت می شوند

بدن با استفاده از اسید چرب ALA می تواند EPA و DHA را تولید کند ولی فقط ۱ تا ۱۰ درصد از این اسید های چرب را می تواند بسازد که این برای بدن کافی نیست.

پس نباید از مصرف مواد غذایی که حاوی این نوع اسیدهای چرب هستند غافل شد.

وجود امگا۳ در بدن از بیماری هایی مانند افسردگی، سرطان، درد مفاصل، کلسترول و فشارخون بالا و بیماری های قلبی پیشگیری کرده و باعث بهبود خواب، کاهش درد قاعدگی، کاهش چربی و سلامت استخوان ها می شود.

خواص امگا ۳ برای بدن چیست

امگا 3 چه فوایدی دارد

منابع امگا ۳ در مواد غذایی

● ماهی سالمون

● ماهی تن

● ماهی ساردین

● ماهی کولی

● تخم کتان

● گردو

● تخم مرغ

● تخم چیا

● خرفه، کلزا

● روغن سویا

● صدف خوراک

● روغن کریل و زیتون

علایم کمبود امگا۳ در بدن

کمبود امگا۳ در بدن باعث بروز علایم و برخی بیماری ها در بدن می شود و اگر این کمبود جبران نگردد می تواند باعث صدمات جدی شود.

● خستگی شدید

● خشکی پوست

● شکننده شدن موی سر

● افسردگی

● عدم تمرکز

● ضعف در یادگیری

● ناخن شکننده

● چاقی

● اگزما

● آرتروز

خواص و منابع امگا۳

منابع و خواص امگا3

خواص امگا ۳ برای بدن چیست

بهبود سیستم گردش خون

تامین امگا ۳ مورد نیاز بدن به بهبود سیستم گردش خون در بدن کمک کرده و مانع ایجاد لخته های خون در رگ ها می شود.

عمچنین میزان کلسترول بد خون را کاهش داده و از ایجاد مشکلات عروقی جلوگیری می کند.

تقویت سیستم ایمنی

امگا۳ با تقویت سیستم ایمنی بدن از تشکیل تومورها و ایجاد عفونت و بروز بیماری در بدن جلوگیری می کند و مانع ایجاد التهابات غیر طبیعی و همچنین بروز برخی سرطان ها در بدن می شود.

درمان التهاب و ورم مفاصل

اسید چرب امگا ۳ اثر مثبتی در کنترل التهابات ناشی از بیماری هایی مانند روماتیسم دارد و همچنین التهابات را در نواحی مختلف بدن از قبیل مفاصل، عضلات و اسکلت را نیز، کنترل می کند.

امگا ۳ و سلامت قلب

وجود اسید چرب امگا۳ در بدن، برای قلب بسیار مهم و ضروری است؛ زیرا امگا۳ باعث کاهش میزان تری گلیسرید و کلسترول بد خون می شود و از سلامت قلب محافظت می کند.

سلامت روده ها

مصرف امگا۳ به میزان کافی باعث افزایش تنوع میکروبیوم در روده می شود و در حفظ سلامت روده موثر است. همچنین امگا ۳ موجب کاهش فشار اکسایشی در روده ها می شود.

مفید برای زنان باردار

مصرف مواد غذایی که حاوی امگا۳ هستند در طول بارداری بسیار توصیه می شود؛

زیرا این اسید چرب در رشد بهتر جنین موثر بوده و باعث کاهش احتمال بیش فعالی و فلج مغزی در کودکان می شود.

پیشگیری از سرطان

تامین اسید های چرب امگا۳ مورد نیاز بدن، می تواند انسان را در برابر بروز سرطان ایمن کند. امگا ۳ همچنین احتمال بروز سرطان سینه در خانم ها و سرطان پروستات در آقایان را کاهش می دهد.

امگا ۳ و کمک به درمان بیش فعالی

ADHD نوعی اختلال رفتاری در کودکان است که با بی توجهی و عدم توانایی در انجام وظایف، بی قراری و پرخاشگری مشخص می شود که با مصرف امگا۳ می توان بیش فعالی کودکان را کنترل کرد.

خواص امگا۳ برای لاغری

امگا۳ کلسترول را کاهش داده و مانع تجمع چربی در بدن شده و میزان سوخت و ساز را در بدن افزایش می دهد مصرف امگا۳ با بالا بردن میزان سوخت و ساز کالری به کاهش چربی و رسیدن به وزن ایده آل کمک می کند.

از منابع امگا ۳ تا فواید و علائم کمبود

درمان استرس و افسردگی

اگر زیاد دچار استرس می شوید و احساس افسردگی می کنید، بهتر است استفاده از منابع حاوی امگا۳ را از یاد نبرید، زیرا مصرف امگا۳ به بهبود و درمان اختلالات روانی مانند افسردگی و اختلالات دوقطبی بسیار مفید است.

درمان آلزایمر

امگا۳ به بهبود عملکرد مغز و همچنین پاکسازی ضایعات مغز کمک می کند و نقش مهمی در پیشگیری از بیماری آلزایمر دارد.

مصرف امگا۳ می تواند از آسیب های تروماتیک مغز جلوگیری کرده و اختلالات مغز را کاهش دهد.

بهبود خلق و خو

امگا ۳ نقش موثری در سلامت عاطفی و روانی دارد و به بهبود خلق و خو و عملکرد عصبی کمک می کند. افرادی که میزان کافی از اسید چرب امگا۳ را مصرف می کنند دارای خلق و خوی بهتری هستند.

فواید امگا ۳ برای چشم

مصرف امگا ۳ برای چشم بسیار ضروری است زیرا یکی از اجزای اصلی ساختار شبکیه چشم اسید چرب DHA است. امگا۳ مانع بروز بیماری مانند آب سیاه می شود و از ضعیف شدن قدرت بینایی در سنین پیری جلوگیری می کند.

مفید برای مو

یکی از علایم کمبود امگا ۳ شکننده شدن مو است.

مصرف اسید چرب امگا ۳ اثر خوبی بر روی بافت های مو دارد و از ریزش و نازک شدن مو جلوگیری کرده و ریشه مو را تقویت می کند.

مراقبت از پوست

اسید چرب DHA جزئی از ساختار پوست است و کمبود آن باعث خشکی و عدم طراوت پوست می شود. همچنین مصرف امگا ۳ از پیری زودرس و چروک شدن پوست جلوگیری می کند.

رطوبت و سلامت پوست

امگا۳ از بروز آکنه بر روی پوست جلوگیری کرده و باعث نرمی و مرطوب ماندن پوست می شود. همچنین در تولید روغن در پوست و هیدارسیون موثر بوده و از سلامت پوست محافظت می کند.

بهبود عملکرد حافظه

نتایج یک آزمایش نشان می دهد که مصرف امگا۳ به بهبود عملکرد حافظه کمک کرده و باعث تقویت آن می شود.

این اسید چرب در تنظیم میزان آزادسازی انتقال دهنده های عصبی موثر است و باعث افزایش هوشیاری و فعالیت ذهنی می شود.

خواص امگا ۳ برای  مغز

امگا۳ از التهابات مغز جلوگیری کرده و باعث افزایش تمرکز و یادگیری بهتر می شود. امگا۳ به علت اینکه به تنظیم انتقال دهنده های عصبی کمک می کند، باعث بهبود عملکرد شناختی می شود.

خواص قرص امگا ۳

خواص و فواید امگا ۳ برای سلامتی | سایت فتوکده

مطلب مفید بود ؟ ۴ ۰

شما هم بخوانید