مراقبت های بعد از عمل قلب باز در بیمارستان و منزل

مراقبت های بعد از عمل قلب باز بعد از عمل قلب باز چه بخوریم رژیم غذایی بعد از عمل مراقبت های بعد از جراحی قلب در منزل را در سایت فتوکده می خوانید

مراقبت های بعد از عمل قلب باز

عمل قلب باز یکی از مهمترین و مؤثرترین عمل های جراحی قلب است

عدم انجام مراقبت های لازم بعد از این عمل موجب عفونت ریه، آب انداختن قلب، خونریزی زیاد، سکته بر اثر لخته شدن خون و … می شود.

علاوه بر این هر یک از این عوارض احتمال مرگ بیمار را افزایش می دهند.

بعد از عمل قلب باز چه بخوریم

توصیه های مراقبتی بعد از عمل قلب باز

مصرف مسکن بعد از عمل قلب باز

برش پوست، عضله ها، استخوان ها و … در ناحیه قفسه سینه، سبب می شود تا بیمار چند ماه بعد از عمل قلب باز درد های شدیدی را در این ناحیه احساس کند.

درد قفسه سینه در حین وارد آمدن فشار روی این قسمت و تنفس عمیق، بیشتر احساس می شود. جهت کاهش این درد مصرف مسکن های خوراکی یا شیاف مانند بروفن، دیکلو فناک، استامینوفن، پرکوست، آنتی پالاتلت، آنگیوتستین بعد از عمل قلب باز و بای پس قلب طبق تجویز پزشک قابل توصیه می باشد.

لازم به ذکر است تحمل درد توسط بیماران بعد از عمل قلب باز به علت افزایش فعالیت قلب و بالا رفتن فشار خون به هیچ وجه توصیه نمی شود.

جلوگیری از عفونت زخم

جهت جلوگیری از عفونت محل برش جراحی در ناحیه سینه و ساق پا این محل باید تا حد امکان خشک و تمیز نگهد اشته شود.

البته شستن روزانه محل زخم از روی نوار یا باند به وسیله آب گرم و صابون اگر بیش از حد نباشد، ضرری ندارد. لازم به ذکر است صرفاً بیمارانی که از رگ آنها برای پیوند زدن به عروق قلبی استفاده می شود دارای جای برش و زخم در ساق پا هستند.

بیماران باید از خاراندن زخم و مالیدن هر گونه پماد، روغن، کرم، پودر و لوسیون روی آن خودداری کنند و زخم را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهند.

علاوه بر این بخیه های غیر قابل جذب ۱۰ روز بعد از عمل قلب باز کشیده می شوند و باندهای روی نواحی عمل را می توان ۷ روز بعد از ترخیص برداشت.

روش صحیح دراز کشیدن

خوابیدن به پهلو ها روی تخت حداقل به مدت چند ساعت در روز جهت جلوگیری از تجمع ترشحات در ریه و عفونت ریوی توصیه می شود.

در صورتی که خوابیدن به پهلو فشار زیادی به قفسه سینه وارد کند بیمار باید حداقل ۶ هفته از خوابیدن به پهلو خودداری کند.

علاوه بر این اگر بیمار از طریق بی حسی موضعی عمل شده باشد، باید تا یک روز از بالا آوردن تخت او پرهیز کرد.

لازم به ذکر است برای جلوگیری از بروز سردرد های شدید سر بیمار در این شرایط باید کاملاً پایین باشد. با استناد به این موارد دراز کشیدن به روش صحیح از ساده ترین مراقبت های بعد از عمل قلب با می شود

افزایش تدریجی فعالیت های فیزیکی

فعالیت فیزیکی بعد از عمل قلب باز باید با انجام فعالیت های ساده کوتاه مدت شروع شود و در صورتی که این فعالیت ها بیمار را دچار واکنش شدید نسازد، وی می تواند طول مدت تحرک و فعالیت های فیزیکی خود را افزایش دهد.

البته استراحت کافی در فواصل بین فعالیت ها توصیه می شود.

راه رفتن و پیاده روی روزانه در هوای متعادل و معمولی روی زمین صاف و هموار برای بیماران بعد از عمل قلب باز مناسبترین نوع فعالیت به شمار می رود.

علاوه بر این انجام حرکات چرخشی در بازوها و هر گونه فشار روی سینه، بالا و پایین رفتن زیاد از پله ها، رانندگی و … حداقل ۶ تا ۱۲ هفته بعد از عمل قلب باز ممنوع است.

بیماران بعد از گذشت ۶ هفته بعد از عمل قلب باز می توانند شروع به انجام کار های سبک نمایند و بعد از گذشت ۱۲ هفته آغاز کردن فعالیت های سنگین مانند جارو کردن، دویدن و .. مانعی ندارد.

سرفه و تنفس عمیق چندین بار در روز

با توجه به اینکه تجمع ترشحات در ریه بعد از این عمل سبب عفونت می گردد، سرفه و تنفس عمیق به صورت چندین بار در روز با پاک کردن ریه ها سبب کاهش احتمال بروز عفونت ریوی و تب در بیماران می شود.

همچنین در مواقع لزوم استفاده از وسایل کمک تنفسی مانند اسپیرومتر توصیه می شود.

علاوه بر این انجام این تمرینات تنفسی آسیبی به محل بخیه ها نمی رساند و بیماران می توانند جهت اطمینان بیشتر هنگام سرفه کردن با دست با بالش روی ناحیه بخیه ها فشار وارد کنند.

لازم به ذکر است بعد از عمل جراحی تمرینات تنفسی در بیمارستان به بیماران آموزش داده می شود.

هر روز ۱۱ ساعت بخوابید

بیماران باید بعد از عمل قلب باز از استراحت و خواب کافی در روز بهره مند باشند. استراحت کافی سبب تسریع در روند بهبود بیماری می شود.

به همین دلیل ۲ بار خواب کوتاه در روز به مدت نیم ساعت و ۸ تا ۱۰ ساعت خواب در شب به افراد بعد از عمل قلب باز توصیه می شود.

این ۱۱ ساعت خواب باید در مکان آرام و به دور از هر گونه دغدغه صورت گیرد.

عیادت های طولانی و شلوغی محل استراحت در روند بهبودی بیماران اثر معکوس خواهد داشت. علاوه بر این بیماران بعد از عمل قلب باز به توصیه پزشک می توانند از وسایل کمکی و سینه بند برای جوش خوردن سریع استخوان جناغ سینه استفاده کنند.

شیوه صحیح استحمام کوتاه مدت

حمام کردن افراد ۵ روز بعد از عمل قلب باز بلامانع است. بهتر است بیماران هر روز به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه حمام کنند.

البته بیماران باید جهت جلوگیری از سنگینی نفس، ضعف و سرگیجه از استحمام با آب خیلی داغ بپرهیزند. همچنین در طی استحمام بیماران باید به جای کشیدن لیف بر روی محل بخیه آن را از طریق دست با آب و صابون به آرامی بشویند.

استحمام بیماران بعد از عمل قلب باید به صورت نشسته روی صندلی و در صورت ضرورت با کمک یکی از افراد خانواده انجام گیرد.

لازم به ذکر است در صورت ترشحات زیاد زخم و باز بودن آن بلافاصله باید به پزشک جراح مربوطه مراجعه شود.

رفع ورم پا بعد از عمل قلب باز

برداشتن رگ از پای بیماران قلبی برای پیوند زدن به عروق باعث ورم پای آنها بعد از عمل قلب باز می شود. بنابراین یکی از مراقبت های بعد از عمل قلب باز مربوط به رفع ورم پای جراحی شده می باشد

از این موارد مراقبتی می توان به خودداری از آویزان شدن پا هنگام نشستن تا دو ماه بعد از عمل، قرار دادن صندلی زیر پا، قراردادن بالش زیر پای عمل شده هنگام خواب، پرهیز از نشستن در یک حالت، استفاده از جوراب های الاستیک یا کشی حداقل ۲ هفته بعد از ترخیص از بیمارستان، اجتناب از ایستادن طولانی مدت و … اشاره کرد.

لازم به ذکر است کلیه این موارد با سهولت در جریان خون سیاهرگ های پا تورم پای عمل شده را کاهش می دهند.

اندازه گیری مرتب وزن و دمای بدن

اندازه گیری وزن و دمای بدن به ویژه در هفته های اول بعد از عمل قلب باز به صورت روزانه توصیه می شود. این امر یکی از بهترین موارد مراقبتی جهت اطلاع از ابتلای بیماران قلبی به عوارض بعد از عمل محسوب می شود.

بنابراین اندازه گیری دمای بدن در ۲ تا ۳ هفته اول بعد از عمل قلب باز روزی ۲ بار در ساعت مشخص و اندازه گیری وزن بدون لباس به صورت روزانه توصیه می شود.

لازم به ذکر است در صورت مشاهده افزایش وزن بیش از ۲/۲۵۰  کیلوگرم ممکن است بیمار به عارضه خطرناک تجمع مایعات در بدن دچار شده باشد.

در صورت افزایش دمای بدن بیمار بیش از ۳۸ درجه سانتیگراد وی باید حتماً به پزشک اطلاع دهد.

مطالعه کتاب ها و بروشور های علمی

مشورت با پزشک، پرستار، مشاور سلامتی و سایر متخصصین توسط بیماران قلبی به ویژه بعد از عمل قلب توصیه می شود.

استفاده از کتابچه ها و بروشور های علمی برای آگاهی از کلیه موارد مراقبتی مهم بعد از عمل قلب باز، کنترل بیماری و تغییر سبک زندگی بیمار به سبک زندگی سالم ضرورت دارد.

لازم به ذکر است بیماران بعد از عمل قلب باز توسط پزشک جراح مربوطه و پرستاران از مراقبت های ضروری ویژه آگاه می شوند،

اما جهت کسب اطلاعات کامل استفاده از منابع اطلاعاتی مذکور از اهمیت خاصی برخورداراست.

توقف فعالیت بعد از تنگی نفس

یک مورد دیگر از مراقبت های بعد از عمل قلب باز توقف فعالیت در صورت بروز واکنش شدید بیماران قلبی به حساب می آید.

در صورتی که بیمار قلبی بعد از انجام فعالیتی خاص به علائمی از جمله تنگی نفس و احساس خفگی، ضربان قلب نامنظم، احساس بیهوشی و سرگیجه، درد شدید قفسه سینه دچار شود، باید بلافاصله فعالیت را قطع کند و برای رفع این علائم حداقل ۲۰ دقیقه استراحت و پزشک خود را مطلع کند

خودداری از رابطه زناشویی

بیماران دو هفته تا یک ماه بعد از عمل قلب باز با بهبود نسبی می توانند بخشی از کارهای قبل از عمل خود را انجام دهند و افراد باید طی این مدت از برقراری رابطه جنسی خودداری کنند.

البته با توجه به شرایط بیمار، ویژگی های جسمانی او و نوع عمل قلب مطابق با تجویز پزشک مدت ممنوعیت برقراری رابطه جنسی قابل تغییر است.

برقراری روابط جنسی سبب تغییر در گردش و فشار خون می شود و با وارد کردن فشار بیشتر به قلب بعد از عمل سلامت آن را تهدید می کند.

بلند کردن اجسام سنگین ممنوع

اجتناب از بلند کردن اجسام دارای بیش از ۵ کیلوگرم وزن از جمله مراقبت های بعد از عمل در زمینه حفاظت از استخوان جناغ سینه تلقی می شود.

بهبود استخوان سینه بعد از عمل قلب باز ۶ تا ۸ هفته طول می کشد، کلیه بیماران طی این مدت باید از بغل کردن نوزاد، جا به جا کردن مبل ها، حمل چمدان ها و … بپرهیزند.

حبس نفس توسط بیماران قلبی در حین استراحت و انجام فعالیت هایی نظیر بلند کردن اجسام صحیح نمی باشد.

چک کردن ضربان قلب

افراد باید بعد از عمل قلب باز ضربان قلب خود را به صورت منظم بررسی کنند. ساده ترین روش ارزیابی ضربان قلب با استفاده از قسمت مچ و انگشتان دست انجام پذیر است.

در این روش فرد باید انگشت سبابه و میانی خود را بالای شست خود قرار دهد، بعد از آن انگشت خود را به سمت مچ خود ببرد. در صورت عدم احساس نبض باید نواحی نزدیک را با انگشتان جستجو کند تا نبض خود را پیدا کند.

همچنین جهت بررسی صحیح ضربان قلب بعد از عمل قلب بیمار باید با استفاده از روش فوق الذکر در چهار زمان ۱۵ ثانیه ای نبض و ضربان قلب خود را اندازه گیری کند.

استفاده از برنامه بازتوانی قلب

یکی از موارد مراقبت از بیماران بعد از عمل قلب باز استفاده از برنامه بازتوانی جهت احیای کامل سلامتی بیماران است.

برنامه بازتوانی قلبی توسط تیمی متشکل از پزشکان، پرستاران، متخصصین فیزیولوژی و تغذیه و … با همکاری بیمار متناسب با نیاز های او تنظیم می شود.

لازم به ذکر است این برنامه برای کلیه افرادی که تحت عمل بای پس، تعویض دریچه، پیوند و یا دیگر جراحی های قلبی قرار گرفته اند، مفید است.

مصرف داروهای رقیق کننده

لخته شدن خون در رگ ها یکی از عوارض عمل قلب باز به شمار می رود.

به همین دلیل پزشکان متخصص و جراح جهت جلوگیری از لخته شدن خون و مسدود شدن رگ ها بعد از عمل قلب باز برای بیماران دارو های رقیق کننده خون را تجویز می کنند.

همچنین با توجه به نوع عمل مصرف این دارو ها توسط پزشک به صورت موقت یا مادام العمر به بیماران توصیه می شود.

از جمله این دارو های رقیق کننده خون می توان به آسپرین، وارفارین و … اشاره کرد.

مراقبت های بعد از عمل در بیمارستان

بیمار بعد از عمل قلب باز به مدت ۱ تا ۳ روز در آی سی یو تحت مراقبت ویژه جسمی و روانی قرار می گیرند.

بعد از این مدت طبق صلاحدید پزشک، بیمار به بخش قلب جهت ادامه مراقبت های ویژه منتقل می شود و در اکثر موارد بیمار بعد از ۳ تا ۴ روز پس از بهبود اولیه، ایجاد آمادگی های لازم و بهره مندی از آموزش های مراقبتی از بیمارستان ترخیص می شود.

در آی سی یو تخلیه مایعات اضافی معده از طریق یک لوله باریک که از بینی وارد معده می شود صورت می گیرد. علاوه بر این از طریق یک لوله در مثانه ادرار تخلیه و اندازه گیری می شود و از طریق راه های وریدی دیگر متصل به بدن تعادل مایعات و سطح الکترولیت های بدن حفظ می شود.

لازم به ذکر است بیمار در آی سی یو به چندین مانیتور در کنار تخت خود متصل است.

سایر مراقبت ها بعد از عمل قلب باز

● پرهیز از قرار گرفتن در معرض هوای آلوده و سنگین

● استفاده از توالت فرنگی جهت اجابت مزاج

● ترک سیگار، مواد مخدر و مشروبات الکلی

● خودداری از مصرف قهو و نسکافه

● استفاده از میز و صندلی جهت نماز خواندن حداقل به مدت ۲ ماه

● مصرف دارو ها به موقع و طبق زمانبندی تجویز شده توسط پزشک با شکم پر

● مصرف به موقع وعده های غذایی

● تقسیم وعده های غذایی به ۶ وعده با حجم کمتر

● نوشیدن آب و مایعات سالم از جمله آبمیوه های تازه به مقدار کافی

● کاهش وزن در خصوص افراد چاق

بعد از عمل قلب باز چه بخوریم

رژیم غذایی بعد از عمل قلب باز + توصیه های مراقبتی بعد از عمل قلب باز

توصیه های رژیم غذایی بعد از عمل قلب باز

۱- دور نمک را خط بکشید

زیاده روی در مصرف نمک و سدیم فشار خون را بالا می برد و در نتیجه فشار زیادی به قلب وارد می کند. بنابراین طبق توصیه های پزشکی حذف نمک از برنامه غذایی روزانه ضروریست.

لازم به ذکر است مطابق با میزان فشار خون و شرایط بیماران غذای آنها باید کم نمک یا بدون نمک تهیه شود و از افزودن نمک به غذا در سر سفره جداً خودداری شود.

۲- مصرف منابع پروتئین

مصرف حبوبات، مرغ بدون پوست، بلدرچین، بوقلمون، دانه های روغنی، مغز ها و … جهت تأمین منابع پروتئین مورد نیاز بدن بعد از عمل قلب توصیه می شود

همچنین این منابع غذایی علاوه بر داشتن پروتئین کلسترول کمی دارند.

علاوه بر این محصولات لبنی کم چرب و بدون چربی از جمله شیر، پنیر و … علاوه بر تأمین پروتئین، کلسیم زیادی دارند و جهت بهبود شکستگی استخوان جناغ سینه مفید می باشند.

۳- هفته ای دو بار ماهی بخورید

ماهی های چرب از جمله سالمون، تن و … منبع غذایی غنی از اسید های چرب امگا ۳ هستند و مصرف این مواد غذایی بهبود عملکرد و سلامت قلب را تضمین می کند.

به همین دلیل مصرف منظم ماهی، دو بار در هفته مهمترین توصیه غذایی بعد از عمل قلب جهت حفظ سلامتی افراد می باشد.

شایان ذکراست از بین غذاهای دریایی، مصرف میگو به دلیل داشتن کلسترول بالا برای بیماران قلبی حداقل تا ۲ ماه بعد از عمل توصیه نمی شود.

۴- مصرف غلات را از قلم نیندازید

مصرف جو دو سر، نان گندم و سایر غلات کامل و سبوس دار، برنج قهوه ای و .. به منظور حفظ سلامت سیستم هضم غذا برای بیماران بعد از عمل قلب باز به ویژه عمل بای پس قلب توصیه می شود.

غلات سبوس دار بهترین منبع غذایی سرشار از فیبر محلول به حساب می آید که از افزایش قند و کلسترول خون جلوگیری می کند.

با استناد به این موارد غلات کامل جایگزین مناسبی برای نان سفید و مواد غذایی شیرین هستند. شایان ذکر است خوردن غذا های کم حجم و سبک مانند سوپ جو از توصیه های غذایی مناسب بعد از عمل قلب باز به حساب می آید.

۵- خوردن میوه و سبزی تازه 

میو ها و سبزی ها مواد مغذی حاوی آنتی اکسیدان دارند که این مواد سبب تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از بروز عفونت ها می شود.

همچنین خوردن میوه ها و سبزی های تازه فشار و چربی خون را کاهش می دهد و از بروز سکته و حملات قلبی جلوگیری می کند. به همین دلیل مصرف روزانه میوه و سبزی های تازه به بیماران قلبی بعد از عمل قلب باز توصیه می شود.

علاوه بر این مصرف سبزی و میوه موجب پیشگیری از یبوست، کنترل وزن و تأمین ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز بدن می شود.

مصرف سبزی‌های سرشار از فیبر و سبزی‌های برگ سبز تیره، فلفل دلمه‌ای، بروکلی، سیب و … بهترین گزینه بعد از عمل قلب باز است.

۶- پرهیز از مصرف غذاهای سریع

اکثر غذا های فرآوری شده دارای نمک می باشند. بنابراین طبق موارد مذکور قبلی برای قلب مضر می باشند.

همچنین مواد مصنوعی و نگهدارنده این غذا ها سلامت قلب را تهدید می کند. علاوه بر این اجتناب از مصرف غذا های مورد اشاره در ذیل بعد از عمل قلب باز توصیه می شود.

پرهیز از فست فود و غذا های سرخ کردنی

پرهیز از شیرین کننده های مصنوعی

پرهیز از واد غذایی بسته بندی و کنسرو شده

پرهیز از رنگ های مصنوعی غذا

پرهیز از قند و شکر

پرهیز از محصولات گوشتی فراوری شده مانند سوسیس، کالباس، هات داگ، همبرگر و …

پرهیز از چیپس، ویفر، آجیل بوداده و شور

پرهیز از مواد غذایی منجمد، فریز شده و آماده مصرف

پرهیز از روغن جامد و کره

پرهیز از کمپوت ها و آبمیوه های بازاری

۷- مصرف روغن های سالم

جهت کنترل کلسترول بعد از عمل قلب باز بیماران باید از مصرف منابع کلسترول و چربی های اشباع مانند دل و جگر، زرده تخم‌مرغ، روغن نارگیل، گوشت قرمز پر چرب و … خودداری کنند

در طبخ غذا های روزانه از روغن های سالم و گیاهی زیتون، کنجد و … استفاده نمایند.

به خاطر داشته باشید چربی ها و اسید های چرب اشباع مهمترین دشمن قلب محسوب می باشند. بنابراین مصرف روغن های سالم مؤثرترین توصیه غذایی برای بیماران بعد از عمل قلب قلمداد می شود.

رژیم غذایی بعد از عمل قلب باز در منزل | سایت فتوکده

مطلب مفید بود ؟ ۱۵ ۰

شما هم بخوانید