خواص نخود فرنگی | ۳۲ خاصیت نخود فرنگی که نمی دانید

نخود فرنگی برای لاغری و سلامتی

خواص نخود فرنگی در بدنسازی تمام خاصیت نخود فرنگی برای لاغری خود فرنگی برای بارداری نخود فرنگی برای دیابت را در سایت فتوکده می خوانید

خواص نخود فرنگی

نخود فرنگی از حبوبات پرمصرف از زمان های دور برای پخت بسیاری از غذاها بکار می رفت و در فصل سرد از آغاز زمستان تا اوایل تابستان کشت می شود.

این محصول گیاهای مملو از پروتئین بوده و به میزان بالایی ویتامین و املاح در آن وجود دارد و ارزش غذایی بسیار بالایی به ویژه برای ورزشکاران و بدنسازان دارد

آنتی اکسیدان های موجود در نخود فرنگی سلول ها را از این آسیب در امان نگه می دارد و در نخود فرنگی آب پز شده بیشتر از خام بوده و از گروه کاروتنوییدها می باشد.

خواص نخود فرنگی برای بدنسازی

نخود فرنگی برای دیابت و بدنسازی

منبع فیبر 

نخود فرنگی پخته شده منبع فیبرهای غذایی بوده و فیبر مانعی در برابر سرطان کولون می باشد و برای کاهش وزن بسیار موثر بوده و در فرد باعث احساس سیری شده و اشتها را کاهش می دهد.

منبع ویتامین C

یکی از منابع ویتامین C نخود فرنگی بوده و در حفظ سلامت استخوان ها، لثه ها، غضرف ها و دندان ها بسیار موثر می باشد و باعث افزایش جذب آهن غذا شده و کم خونی را رفع می کند.

برای انعقاد و استخوان

در نخود فرنگی به میزان زیادی ویتامین K وجود دارد و این ویتامین با تولید پروتئین هایی که در انعقاد خون موثر هستند تاثیر داشته و در استخوان سازی و ترمیم جراحات نیز موثر می باشد.

آهن گیاهی (Fe)

در نخود فرنگی پخته شده به میزان بالایی آهن گیاهی وجود دارد

این نوع آهن در تولید گلبول های قرمز و انتقال اکسیژن نقش دارد و آهن مواد گیاهی کمتر از مواد غذایی حیوانی جذب شده ولی ویتامین C در جذب آهن بسیار موثر می باشد.

منگنز و سلامت پوست

در نخود فرنگی به میزان بالایی منگنز وجود دارد. منگنز از آسیب های پوستی منفی که از رادیکال های آزاد ایجاد می شود جلوگیری کرده و سلامتی پوست را حفظ می کند.

کاهش رادیکلا های منفی

نخود فرنگی به میزان زیادی ماده مغذی مس بوده و مس در تولید هموگلوبین و کلاژن موثر می باشد و چندین آنزیم که حاوی مس هستند، بدن را در برابر رادیکال های آزاد منفی حفظ می نمایند.

برای رشد سلول ها

ویتامین B1 یا تیامین بخشی از کوآنزیم های ضروری برای تولید انرژی از کربوهیدارت های مصرفی می باشد و در رشد طبیعی سلول های بدن موثر می باشد و در نخود فرنگی به میزان بالایی تیامین وجود دارد.

دندان و فسفر (P)

فسفر دومین ماده معدنی بوده و به مقدار زیادی در بدن وجود دارد و نقش موثری در حفظ سلامت استخوان ها و دندان ها دارد و در حفظ غشای سلولی بسیار اثرگذار خواهید شد.

منیزیم (Mg) و سیستم ایمنی

از منابع غذایی منیزیم، نخود فرنگی می باشد و این ماده مغذی در رشد استخوان ها و ساخت پروتئین ها در بدن، انقباض عضلانی و در عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن موثر می باشد.

پروتئین گیاهی

پروتئین گیاهی در نخود فرنگی به میزان قابل توجهی وجود دارد که می تواند تامین کننده پروتئین بدن افراد گیاهخوار یا کسانی که از گوشت کمتر استفاده می کنند باشد

با جوشاندن و پخشن نخود فرنگی هضح آن آسان تر می شود

 ویتامین‌ B2 و انرژی زا

نخود فرنگی سبز و تازه منبع غنی از ویتامین های B2 یا ریبوفلاوین بوده این ویتامین نقش مهمی در سوخت و ساز کالری ها و رساندن انرژی به سلول های مختلف بدن دارد.

کاهش کلسترول خون

مصرف منظم نخود فرنگی در برنامه غذایی روزانه میزان کلسترول خون را به مقدار قابل توجهی کاهش می دهد و کاهش کلسترول خون مشکل تصلب شرایین را رفع کرده و در سلامتی موثر می باشد.

روی (Zn)

نخود فرنگی از تامین کنندگان اصلی روی یا زینک بدن بوده و برای شناسایی طعم ها، ترمیم زخم ها و رشد جنین تاثیر بسیاری دارد و برای تامین ریزمغذی های بدن نیازی به مصرف مکمل نمی باشد.

پیشگیری از افسردگی

وجود آنتی اکسیدان ها و انواع ویتامین های مورد نیاز بدن در این ماده غذایی موجب کاهش ابتلا به بیمرای های افسردگی می شود

ویتامین B6 و سلول های عصبی

خود فرنگی گیاهی حاوی ویتامین B6 یا پیریدوکسین بوده که به سوخت و ساز اسید های چرب و پروتئین ها موثر می باشد و به ساخت ترکیبات سلول های عصبی کمک می کند.

کاهش بیماری های قلبی

نخود فرنگی دارای میزان زیادی فیبر بوده و مصرف این ماده غذایی در کاهش بیماری های قلبی عروقی در خانم ها موثر بوده و در آقایان خطر سکته مغزی را کاهش می دهد.

فولات (B9) و التیام زخم ها

یکی از منابع غذایی خوب برای جذب بالای فولات یا ویتامین B9، نخود فرنگی بوده که در ساخت گلبول های قرمز و سایر سلول های بدن موثر است و عملکرد سیستم عصبی را بهبود بخشیده و زخم ها را التیام می دهد.

 ویتامین A 

یکی از بهترین منابع برای جذب ویتامین A نخود فرنگی می باشد که در رشد استخوان و دندان ها نقش دارد و در حفظ سلامت پوست نیز بی تاثیر نیست و بینایی را تقویت می کند.

جلوگیری از بیماری های چشمی

نخود فرنگی به علت دارا بودن آنتی اکسیدان های همچون لوتئین و آگزانتین و زآگزانتین و لوتئین چشم را در برابر ناراحتی های مانند  دژنراسیون ماکولای چشم و آب مروارید محافظت می کند

نخود فرنگی و کاهش وزن

نخود فرنگی نسبت به سایر ماده غذایی بیشترین پروتئین و کمترین چربی را در دارد و برای کاهش وزن بهترین ماده بوده و در رژیم غذایی بدلیل چربی اندکی که دارد، لحاظ می شود.

مانع یبوست

نخود فرنگی مملو از فیبرهای حلال بوده که مانع یبوست می شود و فیبر در پیشگیری از سرطان بسیار موثر می باشد

منبع آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان ها سلول های بدن را از آسیب های رادیکال های آزاد حفظ کرده و از پیری سریع سلول های بدن جلوگیری می کنند و موجب روشن شدن پوست و رفع لکه های پوستی می شود.

درمان بیماری سلیاک

نخود فرنگی فاقد گلوتن بوده و افرادی که به بیماری سلیاک مبتلا هستند می توانند از نخود فرنگی بعنوان منبعی برای پروتئین و فیبر بهره ببرند

نخود فرنگی پخته شده ارزش غذایی بیشتری دارد.

پیشگیری از آلزایمر

آلزایمر باعث زوال عقل شده و مصرف روزانه نخود فرنگی سلامت سیستم عصبی مغز را حفظ کرده و از آسیبی که منجر به آلزایمر می شود جلوگیری می نماید

تسکین درد سوختگی

افرادی که دچار سوختگی شده اند، برای تسکین درد ناشی از آن خمیر تهیه شده از نخود فرنگی تازه را بر روی محل سوختگی بمالید، با این کار حراحات محل سوختگی التیام می یابد.

سلامت دوران باردای

نخود فرنگی به میزان بالایی پروتئین داشته که عملکرد گوارشی را در معده مادر باردار افزایش می دهد و بسیاری از نیازهای بدن مادر و جنین را تامین کرده و باعث رشد بهتر جنین می شود.

پیشگیری از اسکوربوت

نخود فرنگی به میزان زیادی دارای ویتامین C بوده که مصرف کننده را در برابر التهاب های دهانی یا اسکوربوت حفظ می کند و دارای  ریزمغذی های مفید برای بدن می باشد

خاصیت نخود فرنگی برای بدن

نخود فرنگی حاوی میزان بالایی از انواع مواد معدنی بوده که تقویت کننده سیستم ایمنی بدن می باشند و بدن را در برابر بیماری های مختلف حفظ می کند

برای چشم ها

مصرف منظم نخود فرنگی در برنامه غذایی از ابتلای شما به بیماری های چشمی بخصوص آب مروارید پیشگیری می کند و ویتامین A موجود در نخود فرنگی باعث تقویت بینایی می شود.

ضد التهاب

نخود فرنگی دارای خاصیت ضد التهابی بوده و التهاب درونی بدن را درمان می کند و افرادی که دچار بیماری می گردند با مصرف نخود فرنگی زودتر به سلامتی دست می یابند.

پاک کرد ریه و سردرد

خوردن نخود فرنگی پخته با عسل جهت سرفه و پاک کردن ریه و درد سینه و نرم کردن آن ها و از بین بردن اخلاط فاسد و خارج کردن فضولات کثیف مفید است.

نخود فرنگی برای دیابت

نخود فرنگی در هر فنجان بیش از ۳۰ گرم کربوهیدرات است که برای بیماران دیابتی چندان توصیه نمی شود و پیشنهاد می شود بجای نخود فرنگی این افراد سراغ سبزیجات برگ سبز و کل بروکلی بروند

خواص لوبیا چیتی

خاصیت نخود فرنگی برای سلامتی | سایت فتوکده

مطلب مفید بود ؟ ۶ ۰

شما هم بخوانید