مواد غذایی ممنوع در بارداری + ۲۷ خوراکی مضر در بارداری

مواد غذایی ممنوعه و مضر در بارداری

مواد غذایی ممنوع در بارداری میوه ها و ادویه های ممنوعه در دوران بارداری خوراکی و غذاهای مضر در دوران حاملگی چیست را در سایت فتوکده می خوانید

مواد غذایی ممنوع در بارداری

در طول دوران بارداری آشنایی مادران با مواد و خوراکی های مضر برای برای خود و جنین یکی نکته مهم می باشد که در آینده فرزند و تحمل ۹ ماه حاملگی ضروریست

در طول دوره بارداری دریافت ویتامین ها و ریزمغذی ها برای پیشگیری از کمبود ویتامین برای مادر و جنین مهم بوده اما اصلی تر از آن آشنایی با خوراکی های ممنوعه می باشد

مواد غذایی ممنوعه و مضر در بارداری

خوراکی مضر در بارداری کدام ها هستند

مواد غذایی ممنوعه برای زنان باردار

تخم مرغ نپخته

تخم‌مرغ خام، نپخته یا آب ‌پز به صورتی که کامل پخته نشده را نباید بخورید چون ممکن است حاوی باکتری‌ های مضر سالمونلا باشد که باعث مسمومیت غذایی می‌شوند.

محصولات لبنی غیرپاستوریزه

نوشیدن شیر غیر پاستوریزه و محصولات لبنی محلی در طول دوره بارداری خطرناک است.

این مواد غذایی احتمالا حاوی باکتری ‌های مضر مثل سالمونلا، لیستریا، E.coli و کریپتوسپوریدیوم باشند که می‌تواند برای زن باردار و جنین خطرناک باشد.

جوانه های خام

جوانه‌های خام از جمله ماش، تربچه، شبدر، یونجه، سویا، کلم بروکلی و پیاز را مصرف نکنید؛ چرا که این مواد غذایی مستعد انتقال لیستریا، سالمونلا و باکتری‌های E.coli هستند.

listeriosis می‌تواند منجر به سقط ‌جنین، تولد زودرس، مرده ‌زایی و عفونت در نوزادان شود.

سالادهای آماده

از مصرف سالاد های آماده همراه با سس، غذاهای دریایی آماده و گوشت آماده که احتمال دارد حاوی میکروب باشند، پرهیز کنید.

این سالادها حاوی سس مایونز بوده که دارای تخم ‌مرغ خام و سس سالاد است که کالری بالایی دارند و خوردن سالاد آلوده می‌ تواند موجب علائم آنفولانزا در مادر باردار و مشکلات شدید سلامتی در نوزادان شود.

مصرف زیاد کافئین

مقدار بالاتر کافئین می ‌تواند احتمال سقط‌ جنین و وزن کم جنین هنگام تولد را افزایش دهد.

مقدار مجاز مصرف روزانه کافئین باید حدودا تا ۲۰۰ میلی‌ گرم در روز محدود شود و کافئین در نوشیدنی های انرژی زا، چای، قهوه و شکلات وجود دارد.

غذاهای کنسرو شده

مصرف مواد غذایی کنسرو شده نظیر میوه‌ ها و سبزیجات برای زنان باردار مضر هستند

پوشش قوطی‌ های غذا حاوی ماده‌ ای سمی بوده که بر فعالیت جنین تاثیر می‌ گذارد و باعث بروز مشکلات باروری، سرطان، بیماری ‌های کبدی و بیماری‌ های قلبی در زنان باردار می ‌شود.

مواد غذایی ممنوعه در بارداری

مواد غذایی غیرقابل اطمینان

احتمال دارد هوس خوردن غذای شیرین، ترش و تند را داشته باشید این مواد غذایی می‌ توانند خطر عفونت ‌ها، مشکلات معده و مسمومیت غذایی را در زنان باردار افزایش دهند

بنابراین از خوردن غذاهای آماده بیرون پرهیز کنید و سعی کنید آن ها را خود تهیه کرده و مصرف نمایید.

اثر ویتامین ها

زنان باردار باید دریافت مواد مغذی خاص نظیر اسید فولیک، آهن و کلسیم را در دوران بارداری افزایش دهند.

امّا مصرف ویتامین ها نیازمند دقت زیادی است ویتامین ‌های اضافی در چربی و کبد بدن ذخیره شده و منجر به اثرات مضر بر روی مادر و جنین می شود.

مصرف زیاد چای سبز

زنان باردار یا شیرده نباید چای سبز را بیش از یک بار در روز بنوشند. یک لیوان چای سبز حاوی ۲۰۰ میلی گرم کافئین است که اگر بیش از این مقدار مصرف کنید، خطر سقط جنین افزایش می یابد.

آناناس در بارداری

مصرف میوه آناناس و آب آن خطر زایمان زودرس و سقط جنین را به دنبال دارد.

این میوه خوشمزه حاوی ماده ای به نام برملائین است که موجب نرمی دهانه رحم شده و بر اثر تولید یک ماده خاص باعث سقط جنین می شود.

ماهی حاوی جیوه

ماهی به خاطر داشتن پروتئین هایی با ارزش غذایی بالا یکی از مواد غذایی مناسب به شمار می رود امّا برخی از انواع ماهی ها به علت داشتن جیوه زیاد نباید در دوران بارداری مصرف شود

این ماهی ها شامل؛کوسه ماهی، اره ماهی، نیزه ماهی و ماهی های درخشان هستند؛ جیوه ماده نوروتوکسین است و با آسیب مغزی و تاخیر تکاملی در نوزادان مرتبط می باشد.

غذاهای دریایی خام

از خوردن مواد غذایی خام همچون صدف خام و گوشت خوب پخته نشده خودداری کنید، تا از بیماری های دریایی و مسمویت غذایی مصون بمانید.

این غذاها حاوی ویروس ها، باکتری ‌های مضر و سموم هستند که باعث ابتلا به بیماری می شوند.

گوشت خام و پرندگان

استفاده از گوشت خام و گوشت خام پرندگان، چون احتمال دارد حاوی انگل Toxoplasma و باکتری مضر سالمونلا باشد که خطر مسمومیت غذایی را افزایش می‌ دهد.

انگل Toxoplasma باعث بروز توکسوپلاسموز می‌ شود که چند هفته پس از مصرف غذا علائم آن بروز می کند و این بیماری منجر به سقط یا مرگ جنین می شود.

میوه و سبزیجات خوب شسته نشده

میوه‌ها و سبزیجات ضدعفونی نشده احتمالا حاوی انگل Toxoplasma می باشند که به نوزاد در حال رشد آسیب می ‌رساند.

Toxoplasmosis خاک را آلوده کرده و وقتی در آن میوه‌ ها و سبزیجات کشت می‌شوند احتمالا میکروب‌ های مضر را هم در صورتی که سبزیجات به درستی ضد عفونی نشده باشند، وارد بدن می کنند.

مواد غذایی مضر و ممنوع در بارداری

غذاهای آلرژی زا

گندم، تخم‌مرغ، شیر گاو، بادام ‌زمینی، ماهی و صدف باید تنها در صورتی مصرف شوند که به آن‌ ها آلرژی نداشته باشید.

بنابراین از مصرف مواد غذایی حساسیت زا در دوران بارداری پرهیز کنید زیرا ممکن است سلامتی مادر و جنین را به خطر بیندازد.

غذاهای دریایی دودی

غذاهای دریایی دودی احتمالا حاوی باکتری لیستریا بوده و این باکتری باعث بروز بیماری لیستریوز می ‌شود که می‌تواند منجر به بیماری در نوزاد و حتی سقط ‌جنین یا مرده ‌زایی می شود.

ماهی دودی از مواد غذایی ممنوعه در بارداری است

آبمیوه های بسته بندی شده

آبمیوه ‌های بسته بندی شده اغلب حاوی مواد نگهدارنده بوده و ممکن است برای سلامت بارداری مضر باشند. از این جهت در لیست خوراکی مضر در بارداری می باشد

با توجه به اطمینان نداشتن از طبیعی بودن آبمیوه بهتر است آن را در منزل تهیه نماییم.

داروهای گیاهی

گیاهان دارویی می‌توانند هم به مادر و هم به جنین آسیب برسانند. گیاهانی نظیر افدرا، بابونه، سنبل، پونه و …. محرک‌ های رحم بوده و باید در دوران بارداری از مصرف داروهای گیاهی پرهیز کرد.

غذاهای سرشار از شکر

مصرف غذاهای سرشار از شکر همچون دسرها، کیک، آب ‌نبات، بستنی، بیسکویت، شکلات و نوشیدنی ‌های شیرین را کاهش دهید.

این مواد خوراکی عوارض بارداری را تشدید کرده و باعث افزایش وزن، افزایش خطر زایمان زودرس ، افزایش ریسک ابتلا به دیابت بارداری، مسمومیت بارداری و افزایش خطر سندروم متابولیک در نوزادان را در پی دارد.

غذاهای پرچرب

از چربی‌ های ترانس یا روغن هیدروژنه که در غذاهای آماده و غذاهای فرآوری شده نظیر بیسکویت، کلوچه، پیتزا منجمد، غذاهای سرخ‌ شده، مارگارین وجود دارد بپرهیزید.

اگر چربی ‌های ترانس به کم‌تر از ۱% کل کالری دریافتی محدود شود از خطر بروز بیماری ‌های قلبی، چاقی، افزایش رشد جنین و زایمان زودرس جلوگیری می کند.

پاپایا در بارداری

اکثر زنان باردار از پاپایای سبز برای تهیه وعده غذایی استفاده می کنند و پاپایای سبز، پاپایای خام و نارس، حاوی آنزیم هایی هستند که می توانند باعث انقباض رحم و در نتیجه سقط جنین شوند.

بنابراین، در دوران بارداری برای اطمینان از ایمنی بدن، زنان باردار نباید پاپایا سبز را مصرف نمایند.

مصرف الکل در بارداری

مصرف الکل در دوران بارداری بسیار خطرناک بوده و از رشد جسمی و ذهنی جنین جلوگیری می کند.

کودکانی که از مادران الکی و یا حتی مادرانی که گاهی الکل مصرف می‌کنند متولد می شوند، در آینده دچار مشکلات جدی در تکلم،‌ تمرکز، یادگیری، زبان و بیش فعالی می ‌شوند.

ماهی ها آلوده صنعتی

ماهی های صید شده از رودخانه ‌های محلی، رودخانه ها و دریاچه‌ ها که در معرض آلاینده های صنعتی قرار دارند، ممکن است باعث وزن پایین جنین در زمان تولد، اندازه کوچک سر جنین، ناتوانی‌های یادگیری و مشکلات حافظه شود.

سویا در بارداری

در دوران بارداری از مصرف سویا و محصولات تهیه شده از آن احتیاط کنید؛ زیرا دارای فیتواستروژن بوده که ممکن است روی جنین عوارضی ایجاد کند.

حداکثر یک بار در روز از این محصولات غذایی مصرف کرده و از مصرف مکمل های غذایی حاوی این مواد اجتناب کنید.

نوشابه در بارداری

نوشابه‌ ها از جمله خوراکی مضر در بارداری است که به دلیل داشتن کافئین و برخی مواد شیمیایی دیگر می تواند عامل بروز مشکلاتی همچون زایمان زودرس شود

مواد مصنوعی استفاده شده در نوشابه‌ ها همچنین باعث تغییراتی در رحم می‌ شود.

پنیر نرم

مصرف پنیرهای نرم به این علت خطرناک است که مثل پنیرهای چدار و پارمزان با فراوری باکتری ‌هایشان به طور طبیعی کشته نشده است

چون سیستم ایمنی زنان باردار ضعیف است، بیشتر در معرض بیماری ‌های مربوط به مواد غذایی قرار دارند که اگر در سه ماهه اول بارداری اتفاق بیفتد

احتمالا موجب سقط‌ جنین یا زایمان زودرس شود.

غوره و زرشک

در دوران بارداری غوره و زرشک باید با احتیاط مصرف شود، متاسفانه بعضی از زنان باردار به دلیل علاقه ای که به طعم ترش دارند مکرر از این مواد غذایی یا آب آنها استفاده می کنند اینکار منجر به سقط جنین می شود.

مواد غذایی مفید برای پاکسازی کبد

مواد غذایی مضر و ممنوع در بارداری | سایت فتوکده

مطلب مفید بود ؟ ۶ ۰

شما هم بخوانید