پیشگیری از سرماخوردگی با ۲۷ روش تقویت سیستم بدن

جلوگیری از سرماخوردگی

پیشگیری از سرماخوردگی با ۲۴ راه برای تقویت سیستم ایمنی بدن راههای پیشگیری و جلوگیری از سرما خوردن با طب سنتی را  در سایت فتوکده می خوانید

پیشگیری از سرماخوردگی

سرماخوردگی یکی از بیماری های شایع است که اکثر افراد حداقل یک بار در سال مخصوصاً در فصول سرد سال به آن مبتلا می شوند.

این بیماری علاوه بر علائم شایع آن بدن را به مدت یک تا چند هفته ضعیف و خسته می کند و عدم درمان و گسترش عفونت سرماخوردگی به سایر اعضای بدن موجب بروز بیماری هایی مانند عفونت ریوی و دستگاه تنفسی، روماتیسم و … می شود.

آشنایی با راههای پیشگیری از سرماخوردگی

تقویت بدن برای جلوگیری از سرماخوردگی

راههای پیشگیری از سرماخوردگی

شستن سبزیجات

سبزیجاتی همانند کلم سبز، اسفناج و برگ چغندر را به مدت ۲ تا ۳ دقیقه در آب بجوشانید، سپس آن ها را درون آب یخ بریزید تا روند پختشان قطع شود و بعد مصرف کنید.

پخته شدن سبزیجاتی همانند اسفناج باعث از بین رفتن عناصر بیماری زای موجود در آن ها می شود.

نوشیدنی های زنجبیل

برای رفع ناخوشی ها، نوشیدنی های حاوی زنجبیل بنوشید.

محققان تایلندی کشف کرده اند که زنجبیل تازه از چسبیدن ویروس های مرکب تنفسی به سلول ها پیشگیری می کند و حتی موجب کاهش قابلیت تکثیر آن ها نیز می شود

جویدن آدامس

برخی از محققان بیان داشته اند که زایلیتول، شیرین کننده موجود در آدامس می تواند از آلوده شدن گوش ها و سینوس ها به ویروس های سرماخوردگی پیشگیری کند.

مصرف قارچ

مصرف روزانه قارچ در ترکیب با انواع غذا، سوپ و سالاد موجب افزایش گلبول های سفید و سلول های T، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش عفونت و جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی و سایر بیماری های عفونی می شود.

این پروتئین گیاهی حاوی آهن و ریز مغذهای مفید است و جایگزین مناسبی برای گوشت نیز به حساب می آید.

چای سبز بنوشید

کاتچین موجود در چای سبز به نابودی ویروس های سرماخوردگی و آنفلوانزا، انسداد مسیر ورودی آنها به داخل بدن و پیشگیری از بیماری ذات الریه کمک می کند.

مصرف منظم و روزانه چای سبز برای لاغری و حفظ وزن متعادل، تنظیم چربی، قند و فشار خون، جلوگیری از دیابت و بیماری های قلبی، تقویت پوست، بهبود سیستم ایمنی بدن و … هم مفید است.

شستشوی مرتب دست ها

یکی از مهمترین راه های انتقال باکتری و ویروس به بدن فرد و همچنین اطرافیان تماس فیزیکی دست های آلوده به میکروب با اعضای دیگر بدن مانند دهان، بینی، چشم و آلوده کردن غذا، آب و … است.

شستشوی منظم دست ها با آب و صابون این میکروب ها را نابود می کند.

دقت داشته باشید خیس بودن دست ها موجب سهولت و افزایش انتشار آلودگی می شود. بنابراین خشک کردن دست ها بعد از شستشو ضروری است.

ماهی بخورید

از جمله راههای پیشگیری از سرماخوردگی خوردن ماهی است

افزایش مصرف ماهی و گنجاندن آن در برنامه غذایی از طریق افزایش میزان امگا ۳ دریافتی بدن موجب تحریک سلول های مهاجم بدن در مقابل عوامل بیماری زا و کاهش احتمال ابتلای افراد به آنفلوانزا و سرماخوردگی می شود.

مصرف ماهی با حفظ سلامت عمومی بدن، بهبود عملکرد مغز، تقویت حافظه و کاهش خطر سکته قلبی همراه است.

ترک سیگار و مشروبات الکلی

استعمال سیگار و دخانیات سبب فلج شدن مژک های بینی، عدم توانایی بینی در جلوگیری از ورود ویروس های بیماری زا به بدن، تغییرات ساختاری در دستگاه تنفسی، ضعف سیستم ایمنی بدن و افزایش خطر ابتلا به عفونت و در نتیجه ابتلای افراد به سرماخوردگی می شود.

مصرف مشروبات و نوشیدنی های الکلی هم به علت تخریب کبد سرعت پاکسازی سموم بدن را کاهش می دهد.

انجام تمرینات یوگا

انجام یوگا، مدیتیشن و مراقبه، ریلکسیشن و فنون و تکنیک های فیزیکی آرام سازی از طریق افزایش بتادیفنسین ۲ در بزاق دهان، نابودی میکروب ها و تقویت سیستم ایمنی بدن از ابتلای افراد به سرماخوردگی، ذات الریه و آنفلوانزا پیشگیری می کند.

جهت افزایش این تأثیرات انجام فنون ترکیبی ورزش های فیزیکی و ریلکسیشن به مدت حداقل یک ساعت و نیم در روز الزامی است.

استفاده از اکالیپتول

مصرف اکالیپتول کاهش التهاب و تورم، گشاد شدن نایژه ها در ریه، سهولت در جریان هوای درون ریه ها و تنفس و کاهش نشانه های سرماخوردگی و برونشیت حاد را به دنبال دارد.

اوکالیپتول به مقدار زیادی در گیاه اوکالیپتوس وجود دارد.

بخور اکالیپتوس هم جهت ضدعفونی کردن مجاری بینی، گلو و تنفسی، درمان سرماخوردگی و سینوزیت و جلوگیری از پیشرفت بیماری طبق تجویز پزشک توصیه می شود.

تعریق زیاد با ورزش

تحرک و فعالیت های ورزشی شدید منجر به عرق کردن بدن باعث تقویت بدن برای جلوگیری از سرماخوردگی می باشد

تحرک بدن و عرق باعث مبازره گلبول های سفید با ویروس سرماخوردگی، خروج سموم و مواد زائد از بدن، تقویت سیستم ایمنی و درمان زکام و بیماری های عفونی می شود.

انجام تمرینات افزایش دهنده میزان آدرنالین در بدن هم موجبات تجمع عروق خونی در اطراف غشاء مخاطی و رفع مشکلات تنفسی را فراهم می کند.

محصولات پروبیوتیک را فراموش نکنید

تغذیه با انواع محصولات پروبیوتیک نظیر غذا ها و لبنیات تخمیر شده به صورت منظم کاهش ابتلای افراد به عفونت دستگاه تنفسی فوقانی، بینی، سینوس ها، حلق و حنجره، بهبود ناراحتی های دستگاه گوارشی و پیشگیری از سرماخوردگی و آنفلوانزا را در پی دارد.

جهت تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش این تأثیرات توصیه می شود هر روز صبح ماست بخورید.

تأمین ویتامین D3 مورد نیاز بدن

تأمین ویتامین D بدن از طریق قرار گرفتن در معرض نور خورشید، رژیم غذایی مناسب و مصرف مکمل ها و قرص های تقویتی طبق توصیه پزشک موجب تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش احتمال ابتلای افراد به سرماخوردگی می شود.

مصرف ویتامین D3 جهت تقویت واستحکام استخوان ها و دندان ها و پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان و بهبود عملکرد مغز هم ضرورت دارد.

مصرف سوپ مرغ

ترکیبات موجود در سوپ مرغ موجبات کاهش سرعت حرکت گلبول های سفید بدن، افزایش مدت مبارزه این سلول ها با میکروب ها و تقویت سیستم دفاعی بدن و جلوگیری از بروز عفونت را در بدن فراهم می کند.

مصرف سوپ به صورت داغ هم به باز شدن مسیر هوایی و سهولت در تنفس هوا و بهبود سرماخوردگی کمک می کند.

راههای پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا

راههای پیشگیری از سرماخوردگی

نوشیدن مایعات به مقدار زیاد

نوشیدن مایعات و آب به مقدار زیاد به ویژه در زمان بروز عوارضی مانند تب و استفراغ در افراد به جلوگیری از کم آبی بدن، پیشگیری از بروز بیماری ها، خروج سموم، باکتری ها و مواد زاید از بدن ازطریق تخلیه ادرار کمک می کند.

در زمان ابتلا به سرماخوردگی باید همراه با مصرف آنتی بیوتیک آب کافی بنوشید. در صورت عدم توانایی نوشیدن آب به علت بروز حالت تهوع شدید مراجعه به پزشک الزامی است.

منابع غذایی سرشار از ویتامین C

مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین C به تقویت سیستم ایمنی بدن، محافظت از ریه ها و پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی، آنفلوانزا، برونشیت مزمن و … کمک می کند.

تأمین ویتامین C مورد نیاز بدن از طریق مصرف سیر، میخک، فلفل دلمه ای قرمز، فلفل تند و مرکبات مانند پرتقال، گریپ فروت، لیمو شیرین، نارنج، لیمو ترش و … امکان پذیر است.

تزریق واکسن

بیماری سرماخوردگی به دلیل تغییر دائم باکتری ها و ویروس ها در بدن واکس مشخصی ندارد.

اما تزریق واکسن آنفلوانزا در فصل سرد سال باعث کاهش نشانه های بیماری آنفلوانزا، مقاوم سازی بدن در مقابل ویروس های این بیماری و پیشگیری از ابتلا به آنفلوانزا می شود.

این واکسن در داروخانه ها به راحتی قابل تهیه می باشد.

 پوشاندن مجرا های بینی

تنفس هوای سرد به مدت طولانی موجب تضعیف حرکات مژک های حفره های بینی و سینوس ها، کند شدن روند پاکسازی میکروب ها و عوامل بیماری زا و افزایش جذب ویروس های سرماخوردگی می شود؛

به همین خاطر برای پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوانزا از قرار گرفتن در معرض هوای سرد بیرون به مدت طولانی اجتناب کنید و مجرا های بینی خود را با شال گردن، ماسک و … بپوشانید.

خواب عمیق شبانه را از قلم نیندازید

طبق نتایج آخرین تحقیقات صورت گرفته خواب به مدت کمتر از ۴ ساعت با تأثیر روی ژن های افراد و تغییر عملکرد سیستم ایمنی بدن خطر ابتلا به انواع بیماری ها از جمله سرماخوردگی را افزایش می دهد.

خوابیدن به مدت حداقل ۷ ساعت در روز پیش از نیمه شب با کیفیت مناسب به صورت آرام، عمیق، طولانی و پیوسته بدن را در مقابل بیماری ها قوی می کند.

تأثیر بخور گیاهی

بخور گیاهانی مانند تخم گشنیز، مخلوط ریحان و پونه خشک و مخلوط آویشن و گل بنفشه به جلوگیری از پیشرفت بیماری سرماخوردگی و خروج ترشحات سینوسی به ویژه در افراد مبتلا به سینوزیت کمک می کند.

مصرف ریشه شیرین بیان و مریم گلی هم زکام را بهبود می بخشد. نوشیدن آب آناناس نیز علائم سرماخوردگی مانند التهاب گلو را تسکین می دهد.

مکمل های حاوی روی

حفظ سلامت وکیفیت عملکرد سلول های سیستم ایمنی بدن مستلزم تأمین روی مورد نیاز بدن است که می توان با ان باعث تقویت بدن شد که برای جلوگیری از سرماخوردگی لازم است

مصرف روزانه ۷۵ میلی گرم روی از طریق خوردن مواد غذایی حاوی روی یا مصرف مکمل های این ماده معدنی طبق صلاحدید پزشک موجب کاهش علائم بیماری سرماخوردگی، تسریع در بهبود این بیماری، ترمیم زخم و پیشگیری از بروز عفونت های شدید در افراد می شود.

مصرف خوراکی عصاره پروپیول

مصرف خوراکی پروپیول به میزان ۵۰۰ میلی گرم یک یا دو بار در روز پیامد هایی از قبیل پیشگیری از سرماخوردگی، تسریع در روند درمان این بیماری و کاهش عفونت دستگاه تنفسی فوقانی کودکان را در پی دارد.

این صمغ دارویی توسط حشرات از پوست درختان به خصوص درختان صنوبر و کاج و جوانه های برگ مانند جمع آوری می شود.

شستشوی بینی و گلو

شستشوی بینی، دهان و گلو با محلول گرم آب و نمک باعث نابودی پاتوژن ها، کاهش التهاب و در نهایت کاهش باکتری ها و ویروس ها و پیشگیری از ابتلای افراد به سرماخوردگی می شود.

استفاده از سرم های شستشوی مخاط دهان و بینی هم جهت ضدعفونی کردن مجاری دهان و بینی گزینه مناسبی است. این سرم ها به راحتی در دارو خانه ها قابل تهیه می باشند.

پرهیز از تغییر ناگهانی دمای بدن

تغییر ناگهانی دمای بدن و ورود از یک محیط ثابت و بسیار گرم به فضای سرد بیرون بدون پوشش و لباس زمینه ساز بروز بیماری سرماخوردگی در افراد است.

البته گرم نگهداشتن بدن و راه تنفس به تنهایی از ابتلای افراد به سرماخوردگی جلوگیری نمی کند.

بلکه وجود رطوبت در هوای خانه و محیط فعالیت شما جهت رفع خشکی حفره های بینی و عملکرد طبیعی مواد آنتی باکتریال الزامی است.

طب فشاری

مطابق با طب فشاری محل ایجاد فشار برای تقویت سیستم ایمنی بدن وسط سینه است.

زدن ضربات آرام به این ناحیه از طریق دست و انگشت شست موجب تحریک غده تیموس، افزایش رشد سلول های لنفوسیت T، نابودی پاتوژن ها و پیشگیری از ابتلا به بیماری سرماخوردگی می شود.

مشورت با متخصص طب فشاری به انجام صحیح این روش کمک می کند.

عطسه و سرفه به روش صحیح

عطسه یا سرفه در داخل دست ها موجب انتشار میکروب و بیماری در بدن فرد و اطرافیان وی می شود. توصیه می شود جهت پیشگیری از سرماخوردگی و آنفوانزا هنگام عطسه و سرفه اجباری آرنج خود را جلوی دهانتان قرار دهید.

عطسه یا سرفه درون دستمال کاغذی و یا دستمال پارچه ای تمیز هم پیشنهاد مناسبی است. دقت کنید هرگز جلوی عطسه زدن خود را نگیرید.

این کار علاوه بر تحمیل فشار زیاد بر مویرگ های بینی از خروج میکروب ها از بدن جلوگیری می کند.

به پشت نخوابید

خوابیدن به پشت تجمع مخاط در حفره های سینوسی و ابتلا به عفونت و سینوزیت مزمن را در پی دارد. جهت پیشگیری از ابتلا به بیماری های عفونی و سرماخوردگی توصیه می شود حتی الامکان با زاویه ۴۵ درجه بخوابید.

قراردادن دستگاه های بخور در اتاق خواب و پر شدن فضای اتاق از روغن های گیاهی ضد عفونی کننده از گسترش میکروب ها در بدن جلوگیری می کند.

برای سرماخوردگی چی بخوریم

روش تقویت بدن برای جلوگیری از سرماخوردگی | سایت فتوکده

مطلب مفید بود ؟ ۱۰ ۰

شما هم بخوانید