عوارض کم خوابی + ۲۸ اثرات کم خوابی و بی خوابی

آثار و عوارض بی خوابی برای بدن چیست

عوارض کم خوابی در زنان و مردان و در کودکان چیست اثرات کم خوابی و نداشتن خواب کافی شبانه و عوارض بی خوابی را در سایت فتوکده می خوانید

عوارض کم خوابی و بی خوابی

خواب و استراحت به میزان کافی و به صورت روزانه مانند آب، غذا و اکسیژن برای تضمین سلامت فرد نه تنها ضروری بلکه از واجبات است

کم خوابی و بی خوابی زمینه ساز کاهش طول عمر افراد است و تداوم این شرایط زندگی فردی، اجتماعی و سلامت روانی آنها را دستخوش تغییر می کند

در زیر با اثرات کم خوابی و بی خوابی آشنا می شوید

اثرات کم خوابی و بی خوابی چیست

۲۸ عوارض کم خوابی و بی خوابی

افزایش خطر ابتلا به دیابت

بیداری در هنگام نیاز به خواب و کم خوابی مستمر و منظم موجب اختلال در سیستم متابولیسم بدن، افزایش خطر مقاومت در برابر انسولین، ایجاد حالت پیش دیابت و در نتیجه افزایش احتمال ابتلای افراد به دیابت می شود.

جهت پیشگیری از این عارضه توصیه می شود هر فرد بزرگسال و بالغ حداقل ۷ ساعت در شبانه روز بخوابد. البته میزان خواب مورد نیاز کودکان و نوجوانان بیشتر است.

تضعیف سیستم ایمنی بدن

خواب و استراحت به بازیافت انرژی، احیای سلولی، ترمیم قسمت های آسیب دیده بدن و دفع سموم و میکروب ها از بدن کمک می کند.

به همین خاطر سیستم دفاعی افرادی که خواب کافی ندارند، در مقایسه با افراد عادی ضعیف تر است.

توجه کنید تضعیف سیستم دفاعی بدن و افزایش نفوذ میکروارگانیسم ها حتی بر اثر یک شب محرومیت از خواب نیز امکان پذیر می باشد.

عوارض کم خوابی برای ریزش مو

کم‌خوابی در ریزش، بدحالتی و کدری مو اثرگذار است که البته این مشکلات نیز با برطرف شدن بی‌ خوابی و تنظیم درست ساعت خواب به مرور برطرف می‌ شوند

خطر جدی بیماری های قلبی

بی خوابی طولانی به ویژه بیدار ماندن به مدت بیش از ۳ روز میزان فشار خون و خطر بیماری های قلبی را افزایش می دهد.

افزایش ضربان قلب هم از عوارض کاهش مدت خواب افراد به میزان ۴ ساعت به حساب می آید.

علاوه براین کم خوابی و بی خوابی از طریق تمرکز گروه پروتئین های C-Reactive نیز احتمال ابتلای افراد به بیماری های قلبی را افزایش می دهد.

افزایش ریسک پذیری اقتصادی

جهت اتخاذ تصمیم گیری های مهم اقتصادی بهره مندی از خواب کافی در شب قبل، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

با توجه به تحقیقات انجام گرفته در این زمینه کم خوابی افراد منجر به تغییر در استراتژی تصمیم گیری و تبعیت افراد از الگوی تهاجمی سود گرا و خطر پذیر می شود.

علت اصلی این تأثیر در حال حاضر مشخص نیست.

تحریک پذیری و خشم

کم خوابی و بی خوابی موجب از هم گسیختگی ارتباط بین لوزه و بخش قبل پیشانی میانی مغز، عدم تعادل هیجانی، افزایش استرس و اضطراب، تحریک پذیری زیاد در مواجهه با محرک ها و رفتار های منفی و بروز خشم و رفتار های تهاجمی در افراد می شود.

تمرکز روی افکار منفی و ضعف در شناخت حالات چهره هم از دلایل دیگر تغییر خلق و خوی افراد بر اثر کم خوابی به حساب می آیند.

افزایش وزن بر اثر بی خوابی

کم خوابی موجبات عدم تعادل هورمونی، افزایش اشتها، تمایل به خوردن غذا های پرکالری، پرخوری و چاقی را فراهم می کند.

بنابراین جهت دستیابی به نتایج مطلوب از رعایت رژیم های لاغری، استراحت و خواب کافی حائز اهمیت می باشد.

بی خوابی شبانه هم با بیشتر خوابیدن فرد در روزهای بعدی، دیر برخاستن از خواب، حذف وعده غذایی صبحانه، خوردن بیش از حد غذا جهت ذخیره انرژی منجر به افزایش وزن می شود.

سرگیچه و حساسیت شدید به درد

بروز درد مزمن در افراد منجر به بی خوابی شبانه، سختی در به خواب رفتن و بروز سردرد و سرگیجه می شود.

علاوه براین مطابق با نتایج تحقیقات اخیر در جوامع مختلف کمبود خواب علاوه بر میزان درد، میزان حساسیت افراد نسبت به درد را نیز افزایش می دهد.

در نتیجه آستانه درد و سطح تحمل افراد کم خواب نسبت به درد پایین تر از سایر افراد است.

اثرات کم خوابی برای یادگیری

جهت تثیبت مهارت ها وفعالیت های جدید آموخته شده توسط افراد و تقویت و آرامش ذهن استراحت و خواب بعد از یادگیری ضروری است.

به همین خاطر کم خوابی موجب کاهش حافظه کوتاه مدت و ضعف در بازدهی افراد می شود؛ همچنین خواب کافی کیفیت و سرعت فرآیند یادگیری مطالب جدید را نیز را افزایش می دهد.

از اثرات کم خوابی و بی خوابی چیست

نداشتن خواب کافی چه عوارضی دارد

تضعیف عملکرد واکسن ها

تزریق واکسن ایجاد آنتی بادی یک ویروس خاص در بدن را به دنبال دارد. همین امر موجب مقاوم سازی بدن افراد نسبت به ویروس و عدم ابتلا به بیماری های مسری می شود.

کم خوابی زمینه ساز کاهش تولید آنتی بادی ها در بدن و تضعیف سیستم ایمنی است. طبق تحقیقات انجام گرفته این تأثیر کم خوابی در خصوص واکسن آنفلوانزا صدق نمی کند.

بروز مشکلات بینایی

بی خوابی با بعضی از عوارض بینایی مانند دوگانه بینی، محدود شدن حوزه دید و دید تار همراه است. کاهش زمان خواب افراد با میزان افزایش خطا های دید آنها رابطه مستقیم دارد.

توهم و مشاهده تصاویر و وقایع خیالی و غیر واقعی که از علائم بیماری های روانپریشی و اسکیزوفرنی است، بر اثر محرومیت از خواب نیز بروز می یابد.

ضعف در تصمیم گیری و عملکرد

کم خوابی باعث کندی ذهن، تغییر ضریب هوشی، کاهش کیفیت تصمیم گیری و تأخیر جدی در روند آن، عدم ثبات تفکر و تضعیف عملکرد شناختی افراد می شود.

این شرایط ناشی از افزایش فعالیت بخش زیرین پیشانی مغز و ایجاد افکار مختلف در افراد است که زمینه ساز تغییر دیدگاه شخصی و تغییر مکرر موضوع بحث در گفتگو می باشد.

اثرات کم خوابی برای ادرار شبانه

خوابیدن تولید عادی ادرار توسط بدن را به طور طبیعی کاهش می دهد. اما محرومیت از خواب و بی خوابی سبب ایجاد اختلال در این فرآیند طبیعی و دفع ادرار مکرر چندین بار در شب به اندازه روز می شود.

تکرر ادرار شبانه از استراحت و بازسازی سلول های دستگاه دفع، مثانه و عضلات و ماهیچه های مربوط به تخلیه ادرار در طول شب جلوگیری می کند.

مشکلات گفتاری

کم خوابی و محرومیت شدید از خواب سبب اختلال در بخش گیجگاهی، تکرار کلمات و کلیشه ها، صحبت کردن به صورت مبهم و نامشخص، ادای جملات و واژه ها به صورت ناقص و ناتمام، عدم ادای درست کلمات، لغزش های زبانی و … می شود.

بنابراین انجام یک سخنرانی مؤفق، تأثیرگذار و نافذ مستلزم خواب کافی و عمیق سخنران در شب قبل است.

اختلالات گوارشی

کمبود خواب و چرخه خواب نامنظم احتمال ابتلا به بیماری های التهاب روده و دستگاه گوارش مانند کرون و (IBD) و همچنین زخم رود و رکتوم، اسهال، انسداد روده و … را در صورت ادامه روند کم خوابی افزایش می دهد.

کم خوابی با ایجاد تغییر در زمان غذا خوردن افراد و خوابیدن بیشتر در روز جهت جبران کسری خواب موجب اختلال در عملکرد معده و سایر مشکلات گوارشی می شود.

افزایش خطر وقوع حوادث

کم خوابی سطح هوشیاری، توجه، تمرکز حواس و دقت افراد را کاهش می دهد. رانندگی در حالت خواب آلودگی احتمال وقوع تصادفات را افزایش می دهد.

بیدار ماندن کارمندان پیراپزشکی، خلبانان و … به مدت طولانی منجر به وقوع حوادث غیر مترقبه در محیط کار به علت ضعف و خستگی و فقدان توجه و دقت کافی می شود.

زکام

افرادی که کمتر از ۷ ساعت می خوابند، ۳ برابر بیشتر از سایر افراد در معرض سرما، عفونت و ویروس به سرماخوردگی دچار می شوند. کم خوابی با کند کردن روند درمان سرماخوردگی دوره نقاهت آن را طولانی می کند.

علائم بیماری سرماخوردگی نیز براثر محرومیت از خواب شدت می یابند و احتمال عود و گسترش عفونت بیماری هم در این شرایط افزایش می یابد.

اثرات بی خوابی برای طول عمر

ادامه روند محرومیت از خواب و خوابیدن به مدت کمتر از ۷ ساعت در روز بعد، از یک دوره زمانی مشخص علاوه بر ایجاد کسالت و خستگی در افراد با ظهور اختلال بی خوابی مزمن و ضعف سیستم ایمنی بدن بروز می کند

همچنین ظهور بسیاری از بیماری ها از جمله دیابت نوع ۲، فشار خون بالا، حملات قلبی و مرگ زودرس افراد را در پی دارد.

از عوارض بی خوابی و کم خوابی

تغییر غیر عادی در فعالیت ژنتیکی

خواب کمتر از ۶ ساعت به مدت یک هفته باعث اختلال در فعالیت ژنتیکی طبیعی، تغییر غیر عادی در رفتار و فعالیت ژن ها، عدم فعالیت ژن های کنترل استرس و پاسخ ایمنی، فعالسازی ژن های غیر فعال، عدم فعالیت بعضی از ژن ها به دلیل عدم آمادگی بدن، تغییر الگوی وظایف و نوع فعالیت ژن ها، بروز جهش های ژنتیکی در بعضی از مواقع و … می شود.

نداشتن خواب کافی و خطر آلزایمر

مغز در زمان خواب از طریق بازیابی اتفاقات روزمره از فراموشی اطلاعات مهم جلوگیری می کند.

به همین خاطر کم خوابی و کیفیت نامطلوب خواب در افراد بزرگسال موجب تضعیف حافظه و اختلال حافظه در دراز مدت می شود.

همین مسأله بستر مساعدی را برای درگیرشدن قسمت هیپوکامپ مغز با بیماری آلزایمر و سردرگمی و تحلیل حافظه فراهم می کند.

افسردگی

افراد دچار محرومیت از خواب به میزان دو برابر بیشتر از افراد عادی در معرض ابتلا به بیماری افسردگی قرار دارند.

درمان مشکلات خواب و بهره مندی افراد از خواب کافی به صورت عمیق و طولانی نشانه ها و علائم بیماری افسردگی را رفع می کند.

طبق گزارشات جوامع مختلف زنان دارای خواب آرام بیشتر از سایر زنان از زندگی زناشویی خود رضایت دارند.

اثرات بی خوابی برای ناتوانی جنسی

کم خوابی و بیداری بیش از حد موجب کاهش سطح هورمون تستوسترون در بدن، عدم تحریک پذیری جنسی، تضعیف میل جنسی و اختلال در عملکرد جنسی افراد می شود.

بنابراین اختلال در خواب چرخه تولید مثل افراد را هم تحت تأثیر قرار می دهد. محرومیت از خواب، افراد مبتلا به آپنه خواب را نیز با خطر جدی مواجه می سازد.

سرطان روده بزرگ بر اثر کم خوابی

تداوم کم خوابی قطع ریتم شبانه روزی، ضعف سیستم ایمنی بدن و گلبول های سفید، عدم احیا و بازسازی سلول های بدن، عدم خروج سموم و سلول های مرده از بدن، رشد سلول های سرطانی، پیشرفت تومور ها و ابتلا به سرطان را به دنبال دارد.

افرادی که مدت زیادی از شب را بیدار می مانند بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به انواع خاصی از سرطان از جمله سرطان پستان و روده بزرگ قرار دارند.

عوارض بی خوابی برای پوست

کم خوابی طولانی مدت بر روی پوست عبارتند از زردی پوست، پف کردن، ایجاد خطوط ریز و سیاهی زیر چشم ها، تجزیه کلاژن پوست بر اثر تولید هورمون کورتیزول می باشد

همچنین اختلال در روند بازسازی و احیای سلول های پوست، عدم ترمیم ساییدگی ها، پارگی ها و خراش های پوستی می شود

بنابراین جهت جوانی، شادابی، صافی و حفظ سلامت پوست خواب کافی و عمیق الزامی می باشد.

اثرات کم خوابی برای بینش افراد

عملکرد و هوشیاری ذهنی افرادی که کمتر از ۶ ساعت در روز می خوابند به تدریج کاهش می یابد. این مسأله قدرت استدلال، بینش و قضاوت آنها را تحت تأثیر قرار می دهد.

افراد کم خواب تفسیر درست و شفافی از وقایع و رویداد ها ندارند. به همین خاطر با تغییرات عصبی شاهد واکنش های غیر معمول و نامتناسب از این افراد خواهیم بود.

کاهش سرعت عملکرد

کم خوابی مداوم، خستگی و کاهش انرژی و قوای جسمانی افراد سرعت هماهنگی پیام های عصبی و عملکرد اندام های مختلف بدن را کاهش می دهد.

تحلیل های ذهنی، ورود اطلاعات، شناسایی، طبقه بندی و بازیافت آنها هم با سرعت کمتری انجام می شود. علاوه بر این انجام کلیه کار های روزمره افراد در مدت زمان طولانی تری امکان پذیر خواهد شد.

افزایش اشتباهات ذهنی

محرومیت از خواب به مدت طولانی با ایجاد خاطرات غیر واقعی، ثبت اطلاعات نامربوط، توهم، خیال، فقدان مدیریت و کنترل شرایط، عدم تسلط بر زمان و مکان، درک نادرست از وضعیت موجود، استرس و اضطراب، تضعیف اعصاب و کاهش انرژی میزان خطا های ذهنی و عملی افراد را در انجام فعالیت های روزمره افزایش می دهد.

اثرات بی خوابی و نداشتن خواب کافی | سایت فتوکده

مطلب مفید بود ؟ ۸ ۰

شما هم بخوانید