افزایش گردش خون در بدن با ۲۲ راه و روش علمی

راهکار افزایش گردش خون

روش افزایش گردش خون در بدن راهکار تسریع در بالا بردن میزان گردش خون در بدن پاها و دست ها چیست را در سایت فتوکده می خوانید

روش های افزایش گردش خون در بدن

گردش خون بدن نقش مهمی در رساندن اکسیژن و غذا به اندام های مختلف بدن دارد. گردش خون ضعیف بی حالی، سستی، خستگی، عدم تمرکز و … را در پی دارد.

گردش خون خیلی شدید و فشار خون بالا هم به اندام های داخلی بدن آسیب می رساند که در این مطلب با روش های گردش خون طبیعی آشنا می شوید

راهکاری تسریع در میزان گردش خون

۲۲ روش برای بالا بردن گردش خون

ماهی های چرب مصرف کنید

اسید های چرب امگا ۳ موجود در ماهی های چرب باعث تسریع گردش خون و بهبود عملکرد قلب و عروق بدن می شود از جمله ماهی های سرشار از امگا ۳ می توان به ماهی خال مخالی، قزل آلا و ساردین اشاره کرد.

افراد گیاهخوار نیز می توانند به جای ماهی های چرب کلم پیچ و مکمل های حاوی اسید های چرب امگا ۳ مصرف کنند.

لبخند برای افزایش گردش خون بدن

لبخند زدن و خندیدن به کاهش سطح استرس های روزمره و همیشگی، افزایش آرامش، بهبود و تسریع جریان خون و تسکین عضلات کمک می کند.

علاوه بر این تأثیرات فیزیکی، خندیدن تمرکز، روحیه و اعتماد به نفس، توانایی ذهنی، بهره هوشی، میزان انگیزه و کیفیت عملکرد و سطح بازدهی افراد را در طول روز افزایش می دهد.

برس کشیدن روی پوست

کشیدن برس خشک بر روی پوست خشک موجب نابودی سلول های مرده پوست، بهبود گردش خون، افزایش جریان خون در پوست و دفع مواد زائد متابولیکی از طریق سیستم لنفاوی می شود.

توصیه می شود جهت افزایش این تأثیرات از برس تهیه شده از موی زبر و مواد طبیعی استفاده کنید. ضمناً برس کشیدن پا ها بیش از سایر قسمت ها به تسریع گردش خون کمک می کند.

ماساژ روغن نارگیل روی دست و پا

ماساژ روغن نارگیل گرم روی دست و پا به صورت روزانه سرعت گردش خون سراسر بدن را افزایش می دهد. مصرف خوراکی این روغن به مقدار حداقل ۲ قاشق غذا خوری در روز نیز التهاب شریان ها را کاهش می دهد.

البته به علت افزایش کلسترول خون بر اثر مصرف بی رویه روغن نارگیل احتیاط در مصرف این روغن گیاهی ضروری است.

تأثیر سیر را نادیده نگیرید

مصرف حداقل دو حبه سیر خام به صورت روزانه و با معده خالی سبب افزایش گردش خون، کاهش فشار خون، پیشگیری از تجمع پلاکت ها و کاهش خطر ابتلا به تصلب شرایین می شود.

استفاده از سیر در ترکیب با غذا نیز همین تأثیرات را به دنبال دارد. البته مصرف سیر با معده خالی احتمال بروز اسهال در افراد را افزایش می دهد.

آبرسانی به بدن

نوشیدن آب به مقدار زیاد موجبات حفظ حالت هیدراته اندام و بافت های بدن، بهبود جریان طبیعی خون، دفع سموم مضر از بدن و افزایش سطح اکسیژن در خون را فراهم می کند.

نوشیدن آب به مقدار ۸ تا ۱۰ لیوان در روز نیز علاوه بر این تأثیرات از بروز کم آبی، تورم بدن، خشکی دهان و بروز اختلال در دستگاه دفع بدن وآسیب به کلیه ها جلوگیری می کند.

انجام تمرینات هوازی ورزشی

ورزش کردن موجب افزایش گردش خون افراد می شود. این تغییرات مستلزم انجام تمرینات سخت ورزشی نیست.

تنها انجام روزانه حرکات ساده دست و پا به مدت ۱۵ دقیقه و پیاده روی پنج روز در هفته به بهبود گردش خون کمک می کند.

توصیه می شود جهت تأثیرات بیشتر چندین بار در هفته از ورزش هایی مانند دویدن، دوچرخه سواری، شنا و فعالیت های مشابه نیز استفاده کنید.

آب درمانی و دوش آب سرد و داغ

آب درمانی از طریق کمک به افزایش خون در رگ ها جریان خون بدن را زیاد می کند.

دوش آب سرد و داغ هم در بهبود گردش خون، انقباض و انبساط و آرام سازی عضلات بدن و شادابی و نشاط افراد تأثیر گذار هستند.

جهت تسریع گردش خون حمام بخار، سونا و شنا در استخر چندین بار در هفته نیز گزینه های مناسبی به شمار می روند.

ماساژ با روغن های گیاهی

ماساژ دست ها، مچ پا ها و سایر نواحی پا ها با روغن های گیاهی مانند روغن زیتون به مدت چند ساعت سبب افزایش حجم رگ های خونی، انتقال خون به نواحی گرفته و منقبض و تقویت جریان خون سراسر بدن می شود.

انجام حرکات ماساژ به سمت قلب هم سهولت جریان خون در سیاهرگ ها و لنف ها را افزایش می دهد. به منظور افزایش این تأثیرات چند بار در هفته از ماساژ استفاده کنید.

پوشیدن لباس های گشاد

پوشیدن لباس های مناسب و گشاد گردش خون افراد را بهبود می بخشد. اما پوشیدن لباس های خیلی تنگ به مدت طولانی بدن را متورم می کند.

بعضی از جوراب ها عروق خونی را محکم نگه می دارند. استفاده از آنها با تمرکز روی قوس و مچ پا ها سبب تسریع و افزایش کیفیت گردش خون و آرامش و راحتی عضلات پا ها می شود.

بالا بردن پا ها برای افزایش گردش خون

بالا بردن پا ها و نگهداشتن آن به مدت ۲۰ دقیقه به صورت روزانه سبب بهبود گردش خون و تقویت آرامش افراد می شود. حرکت دادن انگشتان پا ها، تاب دادن پا ها و چرخش مچ پا ها هم با افزایش جریان خون همراه است.

انجام این کار در خانه و محیط کارجهت تنظیم فشار خون سراسر بدن و رفع خستگی شدید روزمره نیز کاربرد زیادی دارد.

استعمال دخانیات ممنوع

استعمال سیگار و دخانیات جلوگیری از گردش خون طبیعی و مناسب، افزایش فشار خون و صدمه به شریان ها، تنگ شدن رگ های خونی و ایجاد وقفه در جریان خون را در پی دارد.

غلیظ شدن خون و افزایش فشار خون در انگشتان دست و پا ها هم از دیگر مضرات سیگار کشیدن به حساب می آیند.

با استناد به این موارد سیگار کشیدن با اختلال در جریان خون خطر حمله قلبی را افزایش می دهد.

راهکار افزایش گردش خون بدن چیست

راهکاری تسریع در بالا بردن میزان گردش خون

مدیریت استرس

استرس و اضطراب سبب ایجاد اختلال در جریان طبیعی اکسیژن و دی اکسید کربن در بدن، آزاد شدن هورمون های آدرنالین و کورتیزول، افزایش تپش قلب، تنگ شدن عروق و افزایش خون ورودی به قسمت مرکزی بدن می شود.

کنترل استرس و اضطراب از طریق تمرینات آرام سازی، مدیتیشن، یوگا و … پمپاژ خون را بهبود می بخشد.

 

تنفس دیافراگمی

تنفس دیافراگمی موجبات تحریک ساختار لنفاوی عمیق و بهبود حرکت مواد مغذی و مواد زائد در بین بافت های بدن و جریان خون را فراهم می کند.

در این نوع تنفس باید پس از دراز کشیدن روی زمین و قرار دادن یکی از دستان خود بر روی شکم و دست دیگر روی قفسه سینه همزمان با نفس کشیدن دست خود را از روی شکم بلند کنید.

کمپرس گرم و سرد

قرار دادن کمپرس آب گرم بر روی بدن به مدت ۳۰ ثانیه و بیشتر و تعویض آن با کمپرس سرد گردش خون را تقویت می کند. این روش برای بهبود فشار خون ضعیف بعضی از نقاط بدن مورد استفاده قرار می گیرد.

قرار دادن پا ها چند بار به صورت متناوب در دو کاسه آب داغ و سرد هر یک به مدت ۳۰ ثانیه نیز کاهش گردش خون پا ها را افزایش می دهد.

حفظ تعادل میزان آهن بدن

ماده معدنی آهن به ساخت هموگلوبین در گلبول های قرمز خون و در نتیجه انتقال اکسیژن به خون کمک می کند.

مصرف غذا های غنی از آهن مانند گوشت قرمز، اسفناج، عدس و … موجب تأمین آهن مورد نیاز بدن می شود.

زیاده روی در مصرف آهن هم منجر به بروز عوارض و مشکلات خاصی در بدن مانند مشکلات سیستم قلبی عروقی می شود.

مصرف نمک را محدود کنید

مصرف بی رویه نمک باعث سفت شدن عروق خونی، تورم رگ های خونی، افزایش فشارخون، ممانعت از جریان خون طبیعی و تضعیف گردش خون می شود.

کاهش مصرف نمک و خودداری از مصرف مواد غذایی فرآوری شده و حاوی مقدار زیاد سدیم مانند سس کچاپ، غذا های یخ زده و فریز شده و کنسرو ها نیز از بروز اختلال در جریان خون افراد پیشگیری می کند.

ایستادن و نشستن صحیح

وضعیت نامناسب نشستن، ایستادن و راه رفتن افراد موجبات ممانعت از جریان خون به ناحیه تحت فشار و عدم انتقال اکسیژن کافی به این را فراهم می کند.

در این شرایط فرد در عضو تحت فشار احساس سوزن سوزن شدن می کند.

نشستن، ایستادن، راه رفتن همراه با قرار دادن پشت در زاویه ۹۰ درجه، صاف نگهداشتن شانه ها و قرار دادن سر رو به بالا گردش خون افراد را بهبود می بخشد.

پوشش برای بالا بردن گردش خون

قرار گرفتن در معرض هوا یا آب سرد موجبات انقباض شبکه توری عروق خونی پوست و افزایش شدت ورود خون به درون اندام ها را فراهم می کند.

این مسآله وضعیت افراد دارای جریان خون ضعیف را در زمستان وخیم می کند.

پوشیدن لباس کافی، گرم و مناسب در فصل زمستان با کاهش سرما در دست ها و پا ها گردش خون این افراد را تقویت می کند.

ترک مصرف مشروبات الکلی

مصرف نوشیدنی ها و مشروبات الکلی سبب سفت شدن شریان ها و ممانعت از جریان خون سالم و طبیعی افراد می شود. زیاده روی در مصرف الکل هم با بروز کم آبی و خشکی بدن و افزایش فشار خون همراه است.

جهت تعادل در فشار خون، گردش خون عادی و پیشگیری از حملات قلبی و بروز سکته ترک مصرف مشروبات الکلی الزامی است.

استراحت و خواب کافی

استراحت و خواب جهت بازسازی و احیای کلیه بخش های بدن از جمله سیستم گردش خون افراد ضرورت دارد.

استراحت موجبات تمرکز ذهن و مغز و تسهیل در ارسال پیام های عصبی مربوط به سیستم گردش خون سالم بدن را فراهم می کند.

بی خوابی طولانی هم منجر به افزایش فشار خون و بروز بیماری های قلبی در افراد می شود.

تغذیه مناسب برای تسریع گردش خون

● مصرف غذا های غنی از ویتامین های B3، B6، C، E و K مانند شیر، پنیر، سویا، آجیل و دانه های کدو تنبل، مرغ، تخم مرغ، مرکبات، هندوانه، سبزی های برگ سبز، جعفری، پیاز و تربچه

● استفاده از ادویه های دارویی مانند فلفل هندی، فلفل قرمز، زنجبیل و زردچوبه

● استفاده از گیاهان دارویی مانند: گینکگوبیلوبا، چای سبز، کهن دار، پوست درخت بید، شاه بلوط، زالرالک

● مصرف شکلات تلخ

● کاهش مصرف کافئین و پرهیز ازنوشدین مایعات شیرین و حاوی کافئین

راه و روش افزایش گردش خون بدن چیست | سایت فتوکده

مطلب مفید بود ؟ ۵ ۰

شما هم بخوانید