۳۰ توصیه برای والدین کلاس اولی ها + مشکلات کلاس اولی ها

 .توصیه برای والدین کلاس اولی ها + مشکلات کلاس اولی ها

 

  نکات مهم برای والدین کلاس اولی ها

 


 
سایت فتوکده : سایتی برای همه
 
 

۳۰ توصیه برای والدین کلاس اولی ها + مشکلات کلاس اولی ها

آغاز سال تحصیلی برای کودکان کلاس اولی روزی شیرین است، البته طبیعی است که کودکان و والدین اضطراب داشته باشند رفتار با کودک کلاس اولی بسیار مهم بوده و در روحیه فرزند تاثیر گذار است

در این مطلب نکات مهم برای والدین کلاس اولی ها که حتما باید بدانند نوشته ایم، این مطلب را بخوانید و برای دیگر والدین بفرستید

توصیه هایی برای والدین کلاس اولی ها

مشکلات کلاس اولی ها که والدین باید بدانند

همدلی و هم صحبتی

به فرزند خود اجازه دهید تا درباره نگرانی‌ ها و احساساتش درباره رفتن به مدرسه صحبت کند در پاسخ با او همدلی کرده و از خاطرات شیرین روزهای اول مدرسه خود و دیگر اعضای خانواده بگویید

به فرزندتان این اطمینان را بدهید که شما هم این روزها و احساس‌ ها را تجربه کرده‌ اید تا او باور کند که تنها نیست

مهارت پوشیدن لباس‌ ها

به عنوان بازی با فرزند خود، مهارت پوشیدن و عوض کردن لباس‌ ها و آماده شدن سریع برای رفتن به مدرسه و باز کردن بند کفش را تمرین کنید.

حس امنیت

نام کودک خود را به همراه شماره تلفن و آدرس روی کاغذ نوشته و در جیب کیف او قرار دهید انجام این کار به کودک حس امنیت داده و او باور می‌ کند که در صورت بروز هر مشکل احتمالی می‌ تواند شما را مطلع کند

نگه داری از وسایل

حفظ و مراقبت از وسایل مانند کیف و کتاب‌ هایش را به فرزند خود آموزش دهید، نام فرزندتان را بر روی همه‌ی وسایلش بچسبانید.

اغراق در توصیف مدرسه

بهتر است والدین فقط نکات مثبت مدرسه را برای دانش آموز خود مطرح نکنند، چرا که در صورت مواجه شدن فرزندتان با یک اتفاق نا خوشایند او از مدرسه دل زده می‌ شود.

ظاهر آراسته

در روز اول به ظاهر فرزند خود توجه کنید و او را با لباس‌ های تمیز و مرتب راهی مدرسه کنید تا نزد هم کلاسی‌ هایش احساس خجالت نکند.

آشنایی با سرویس مدرسه

نکات مهم برای والدین کلاس اولی ها

فرزند خود را با مسیر مدرسه تا خانه آشنا کرده و نکات ایمنی را در راه و شرایط جا ماندن از سرویس مدرسه را برای او توضیح دهید

عده‌ای از کودکان به دلیل آشنا نبودن با راننده‌ سرویس دچار نگرانی می‌ شوند کودک را قبل از مدرسه با ماشین و راننده سرویس خود آشنا کنید.

تنبیه کودک با عنوان مدرسه

والدین هیچ گاه از عنوان مدرسه به عنوان تنبیه استفاده نکنند به طور مثال نگوین : اگر تکالیفت را ننوشتی به معلمت یا به فلان دوستت که درس خوبی دارد میگویم.

این رفتار با کودک کلاس اولی نیست و آثار سویی بر روی کودک گذاشته و باعث می‌ شود او از روی ترس درس بخواند

مقایسه و تحقیر کودک در حضور دیگران

به صورت کلی مقایسه فرزند خود با دیگر هم کلاسی‌ هایش کار درستی نیست، اعتماد به نفس او را از بین خواهد برد

همچنین دقت کنید به منظور رفتار با کودک کلاس اولی خود هیچ گاه فرزندتان را به خاطر بد خطی و یا انجام ندادن تکالیف در حضور دیگران سرزنش و تحقیر نکنید.

احساس گناه از رفتن به مدرسه

با بیان اینکه بابا کار می‌ کند تا تو بتوانی درس بخوانی با کودک سخن نگویید این یک مشخصه مهم برای رفتار با کودک کلاس اولی است چرا که او گمان می‌ کند مرتکب گناهی شده و مدرسه رفتن او برای پدرش مایه دردسر و زحمت است.

کشف مهارت

نکات مثبت و توانایی‌ های کودکتان اگر چه کم باشد دیده و با تحسین او را به درس خواندن علاقه‌ مند کنید و برای تشویق هدیه مناسب نیز در نظر بگیرید

آماده بودن غذا

سعی کنید زمانی که فرزندتان از مدرسه به خانه می‌ آید غذایش حاضر باشد، زیرا داشتن تغذیه نامناسب و گرسنگی از عوامل بروز لجبازی و پرخاشگری کودک می‌ باشد.

 

مشکلات جسمی و روانی

اگر فرزندتان بیماری خاص جسمی و یا روانی دارد حتماً این موضوع را به معلم و اولیای مدرسه اطلاع دهید تا از سلامت فرزندتان آسوده خاطر باشید.

برقراری ارتباط

توصیه هایی برای والدین کلاس اولی ها

می‌ توانید در قالب بازی با فرزند خود نحوه‌ برقراری ارتباط و دوستی با کودکان با ادب و درس خوان را آموزش دهید گاه کودک به دلیل نداشتن آگاهی از برقراری ارتباط در مدرسه گوشه گیر و منزوی خواهد شد.

در جلسات مدرسه

برای اطلاع از روند فعالیت‌ های فرزندتان و آگاهی از برنامه‌ های مدرسه حتی‌ المقدور در جلسات ماهانه شرکت داشته باشید.

خشونت و دعوا در خانه

دعوا و تنش در خانه می‌ تواند بر درس و شکوفایی استعداد فرزندتان تاثیرگذار باشد و او را مضطرب و گوشه گیر کند، بهتر است همیشه در خانه به خصوص در روزهای آغازین مدرسه که کودکتان ناخودآگاه اضطراب دارد محیط خانه را آرام نگه دارید.

تکالیف

سعی کنید تمام تکالیف فرزندتان توسط خودش انجام شود تا حس مسئولیت پذیری در او تقویت شود هیچ گاه تکالیف را شما برایش انجام نداده و فقط در کارهایش نظارت داشته باشید.

آشنا کردن با محیط مدرسه

این که کودک از محل آب خوری و غذا خوری و دستشویی آگاه باشد نگرانی‌ هایش را می‌ کاهد.

تقویت اعتماد به نفس

یکی از مهم ترین رفتار با کودک کلاس اولی تقویت اعتماد به نفس اوست

با جملاتی از قبیل فرزندم، خوشحالم از اینکه بزرگ شده‌ ای و به مدرسه می‌ روی، اعتماد به نفس کودکتان را بالا ببرید

اغذیه مقوی در مدرسه

توصیه برای والدین کلاس اولی ها

اغذیه سالم و مقوی از جمله کشمش، خرما، گردو و میوه‌ های تازه را برای فرزندتان انتخاب کنید می‌ توانید برای زنگ‌ های تفریح، ساندویچ پنیر و سبزی و یا کره و عسل و پنیر و گردو درست کنید.

تقویت عضلات دست

برای تقویت ماهیچه‌ های کودک به منظور نوشتن در مدرسه می‌ توانید از او بخواهید تا بازی‌ هایی مانند کار با گل رُس و خمیر بازی را انجام دهد.

تقویت مهارت گوش دادن

برای اینکه کودک شما بتواند در کلاس خوب به سخنان معلم گوش دهد نیاز دارد که مهارت شنیداری‌ اش تقویت شود والدین می‌ توانند کتاب‌هایی که طولانی و دنباله دار هستند برای فرزندشان بخوانند.

این کار می‌ تواند دایره لغات کودکان را افزایش داده و مهارت گوش دادن را تقویت کند.

روز اول همراه کودک باشید

حضور شما در روز اول مدرسه می‌ تواند به او دلگرمی دهد و بهتر بتواند با محیط مدرسه ارتباط برقرار کند.

خواب کافی

دیر خوابیدن منجر به کم حوصلگی و خستگی و عدم تمرکز خواهد شد پس بهتر است تا عادت کردن کودکان به سحر خیزی والدین خواب فرزندشان را مدیریت کنند.

کم کردن وسایل بازی

والدین سعی کنند مقداری از اسباب بازی‌ های کودک را جمع آوری کرده و در عوض وسایلی چون کتابخانه یا قفسه کتاب برای او آماده کنند تا او را با حال و هوای درس خواندن و مسئولیت پذیری آشنا کنند.

صبحانه خوردن

صبحانه را آنطور که فرزندتان دوست دارد آماده کنید، حتماً سعی کنید صبحانه همراه اعضای خانواده میل شود، خوردن صبحانه کم بهتر از نخوردن آن است.

اردوهای تفریحی

برای سازگار شدن فرزندتان با مدرسه م ی‌توانید او را در اردوهای تفریحی مانند پارک و یا باغ وحش شرکت دهید با این کار فرزند می‌تواند در محیطی صمیمی با معلم و دوستانش ارتباط برقرار کند.

جایزه

برای ترغیب کودک به درس در مقابله موفقیت‌ هایش حتی کم، جایزه کوچکی بدهید دقت کنید وعده‌ های بزرگ در مدت زمان طولانی تأثیر گذار نمی‌ باشد.

حفظ احترام کودک

وقتی به دیدار معلم یا اولیای مدرسه می‌ روید دقت کنید که حرمت و احترام فرزند و معلم او را حفظ کنید تا فرزند سر خورده و خجالت زده نشود

این مسئله یکی از موضوعات مهم در رفتار با کودک کلاس اولی است

آمادگی جسمانی

می‌ توانید برای آمادگی جسمانی کودکتان برای رفتن به مدرسه او را به پارک ببرید همچنین او را از لحاظ وزن و بینایی و شنوایی مورد بررسی قرار دهید تا از غیبت‌ های طول سال تحصیلی پیش گیری کرده باشید

۱۲ راهنمای خرید کیف مدرسه برای کودکان

توصیه برای والدین کلاس اولی ها | سایت فتوکده

مطلب مفید بود ؟ ۴۷ ۲

شما هم بخوانید