خواص روغن جوانه گندم + ۲۸ فایده روغن جوانه گندم و مضرات

روغن جوانه گندم چیست

خواص روغن جوانه گندم برای لک پوست صورت و چرب مضرات و فایده روغن جوانه گندم فایده برای سینه دور چشم و مو را در سایت فتوکده می خوانید

خواص روغن جوانه گندم

یکی از بهترین و عالی ترین روغن ها برای پوست، روغن جوانه گندم می باشد که خواص زیادی دارد و از قسمت میانی گندم استخراج می شود

روغن جوانه گندم زرد رنگ بوده و از این روغن در آشپزی هم استفاده می شود ولی بیشتر خاصیت دارویی دارد. روغن جوانه گندم دارای اسید چرب امگا ۳ و امگا ۶ می باشد

این روغن یک چربی طبیعی محلول می باشد و بسیار معطر است. جوانه گندم فقط ۳% از وزن گندم را تشکیل می دهد امّا تقریبا ۲۵% از ویتامین ها و پروتئین ها و مواد معدنی دانه گندم در آن بخش از گندم قرار دارد.

این روغن بسیار حساس بوده و اگر از آن مراقبت نشود، تجزیه خواهد شد. روغن جوانه گندم سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و به سلامت کلی بدن کمک می کند.

روغن جوانه گندم از روغن های مغذی گیاهی بوده و غنی از انواع ویتامین ها بویژه ویتامین E است که از آن برای مصارف غذایی و دارویی استفاده می گردد

این روغن در درمان ناراحتی های پوستی موثر بوده و امروزه از آن در تولید محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می گردد.

خواص روغن جوانه گندم برای لک صورت چیست

خواص روغن جوانه گندم برای لک پوست صورت

خاصیت روغن جوانه گندم برای بدن

حفظ سلامت قلب

امگا ۳ موجود در روغن جوانه گندم، سطح کلسترول را پایین آورده و به افزایش گردش خون کمک می کند. این روغن باعث کاهش فشار خون شده و همچنین خطر بیماری های قلبی عروقی، سکته مغزی را کاهش می دهد.

تقویت سلامت روانی

وجود ویتامین های E، Aو دیگر آنتی اکسیدان ها در روغن جوانه گندم در تقویت مغز موثر است. این

آنتی اکسیدان ها فعالیت رادیکال های آزاد را در مسیرهای عصبی خنثی کرده و از رسوب پلاسمای آمیلوئید جلوگیری می کنند و به این طریق تمرکز و حافظه را تقویت می کنند.

تقویت عضلات

روغن جوانه گندم سرشار از مواد مغذی و انواع ویتامین های مورد نیاز بدن بوده و استفاده از این روغن قدرت عضلات را بهبود بخشیده و در تقویت عضلات و پرورش اندام نقش موثری دارد.

جلوگیری از چاقی

استفاده از روغن جوانه گندم با افزایش متابولیسم همراه بوده و سوخت و ساز چربی غیرفعال را نیز افزایش می دهد. اسید های چرب امگا ۳ موجود در این روغن به کالری سوزی کمک می کنند.

افزایش سطح انرژی

افرادی که اغلب احساس خستگی می کنند، ممکن است نیازمند انرژی باشند.

اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در این روغن می توانند به انرژی قابل استفاده برای عضلات بدن تبدیل شوند. همچنین افزایش جریان خون نیز می تواند به افزایش سطح انرژی کمک کند.

جلوگیری از پیری زود رس

استفاه از روغن جوانه گندم در پوست به کاهش فشار اکسیداتیو، کاهش چین و چروک صورت، افزایش تشکیل کلاژن منجر می شود.

در بدن این روغن قادر است رادیکال های آزاد را حذف کرده و خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش دهد.

ویتامین E

روغن جوانه گندم با داشتن ویتامین E به بازسازی بافت های بدن کمک می کند. در نتیجه این روغن یک درمان مناسب برای زخم، جراحت و بریدگی ها به شمار می رود.

محافظت از پوست در برابر خورشید

اشعه مضر خورشید باعث ایجاد رادیکال های آزاد می شود و این رادیکال ها به پوست آسیب می رسانند. این اشعه از تولید کلاژن جلوگیری کرده و باعث ایجاد چین و چروک در پوست می شود.

روغن جوانه گندم به محافظت از پوست در برابر اشعه خورشید کمک می کند.

حذف التهاب پوست

روغن جوانه گندم برای بهبود التهاب پوستی موثر است. این روغن با داشتن سطح بالای از ویتامین E توانایی تغذیه پوست و تحریک جریان خون برای بهبود زخم را دارد.

حفظ سلامت مو

روغن جوانه گندم برای مو ها یک منبع عالی از اسید چرب امگا ۶ یا اسید لینولئیک می باشد که در تغذیه مو موثر است.

هنگامی که پوست سر را با این روغن ماساژ دهید یا به شامپو خود اضافه کنید باعث قدرت و زیبایی موها می شود.

خاصیت روغن جوانه گندم برای مو

روغن جوانه گندم دارای اسیدهای چرب ضروری است که نقش مهمی در رشد سلول های بدن بر عهده دارند.

این روغن همچنین دارای ویتامین E می باشد که رشد مویرگ ها را تحریک کرده و به فولیکول ها در دریافت تغذیه مناسب کمک می کنند.

درمان موهای آسیب دیده

اسیدهای چرب موجود در روغن جوانه گندم به درمان موهای آسیب دیده کمک می کنند.

عواملی مانند استرس و آلودگی می توانند باعث شکنندگی و خشک شدن موها شوند. خاصیت تر کنندگی اسیدهای چرب رطوبت را در ساقه مو حفظ می کنند.

جلوگیری از ریزش مو

ویتامین B موجود در این روغن به بازسازی سلول کمک کرده و یک درمان موثر برای ریزش مو در زنان و مردان می باشد.

مقداری از روغن جوانه گندم را روی مو و پوست سر ماساژ دهید. این عمل باعث تحریک گردش خون شده و بعد از جذب روغن توسط موها می شود.

مضرات روغن جوانه گندم برای سلامتی چیست

فایده و مضرات روغن جوانه گندم

درمان زخم ها

روغن جوانه گندم دارای ویتامین E و D است که به درمان جراحت کمک می کند. این روغن تاثیر زیادی در سالم نگه داشتن پوست دارد.

استفاده از این روغن قادر است جای زخم را آرام آرام محو کند.

مرطوب کننده پوست

روغن جوانه گندم به راحتی جذب پوست می شود و آبرسانی به پوست را انجام می دهد. این روغن باعث نرم شدن پوست خشک شده و از برق زدن پوست چرب جلوگیری می کند.

پیشگیری از سرطان

استفاده روزانه از عصاره گندم تخمیر شده باعث می شود تا از بیماری های خطرناک مثل سرطان و بیماری های خود ایمنی مانند روماتیسم مفصلی در امان بمانید. مصرف این عصاره باعث حل مشکلات متابولیک می شود.

فواید روغن جوانه گندم در بارداری

روغن جوانه گندم به میزان زیادی ویتامین E دارد و برای زنان باردار مفید است. این ویتامین از نقص های هنگام تولد مانند سقط جنین جلوگیری کرده و همچنین از ناتوانی جنسی پیشگیری می کند.

ویتامین B

روغن جوانه گندم سرشار از ویتامین B می باشد که به بازسازی بافت آسیب دیده و ترویج رشد بافت کمک می کند. جوانه گندم ۲۸% پروتئین دارد که آن هم به بهبود و بازسازی بافت کمک می کند.

کاهش کلسترول بد

روغن جوانه گندم از روغن های با ارزش غذایی بالا بوده و مصرف دارویی و غذایی دارد. استفاده از این روغن سطح کلسترول بد را کاهش داده و درصد چربی خون را بهبود می بخشد.

حفظ سلامت سیستم عصبی

روغن جوانه گندم سرشار از اسیدهای چرب امگا۳ بوده که به سالم ماندن سیستم عصبی کمک می کند. ویتامین B که در این روغن وجود دارد باعث می شود روز بدون استرسی داشته باشید.

مفید برای بیماران دیابتی

روغن جوانه گندم سرشار از منیزیم بوده و سطح قند خون را کنترل می کند. بنابراین بیماران دیابتی باید از این روغن یا فراورده های تهیه شده از آن را به رژیم غذایی خود بیفزایند.

درمان اگزما

روغن جوانه گندم باعث افزایش گردش خون شده و خارش پوست را رفع می کند. استفاده از این روغن در درمان بیماری های پوستی نظیر پسوریازیس و اگزما بسیار موثر می باشد.

کاهش فشار خون

استفاده از روغن جوانه گندم به مقدار مورد نیاز بدن می تواند فشار خون را کاهش دهد، اما برای کسانی که از داروهای کاهش فشار خون استفاده می کنند، می تواند خطرناک باشد و باید پزشک خود را مطلع سازند.

بهبود عملکرد دستگاه گوارش

روغن جوانه گندم به میزان زیادی مواد مغذی و فیبر در خود دارد که برای بدن بسیار مفید هستند. مصرف این روغن التهاب و ناراحتی های دستگاه گوارش را کاهش داده و عملکرد آن را بهبود می بخشد.

درمان ناراحتی کیسه صفرا

روغن جوانه گندم فواید زیادی برای سلامتی داشته و با افزایش سطح کلسترول خوب و کاهش کلسترول بد خون از بروز بیماری های قلبی پیشگیری کرده و استفاده از این روغن در درمان ناراحتی های کیسه صفرا موثر می باشد.

مضرات روغن جوانه گندم

● استفاده از روغن جوانه گندم برای افرادی که به آن حساسیت دارند، منجر به حالت تهوع، سرگیجه و اسهال می شود.

● مصرف روغن جوانه گندم برای کسانی که به بیماری سلیاک مبتلایند و یا از عدم تحمل گلوتن در رنج هستند، ممنوع می باشد.

● از جمله مضرات روغن جوانه گندم مقادیر زیادی تری گلیسیرید است و بنابراین افرادی که به بیماری های قلبی مبتلایند، باید در مصرف این روغن احتیاط کنند.

خواص روغن جوانه گندم برای لک پوست صورت | سایت فتوکده

مطلب مفید بود ؟ ۷ ۳

شما هم بخوانید