خواص عرق شاتره + ۲۲ فواید و مضرات عرق شاتره چیست

مضرات عرق شاتره برای سلامتی

خواص و مضرات عرق شاتره برای سلامتی فواید عرق شاتره برای پوست و جوش خواص عرق شاتره در بارداری و کبد چرب را در سایت فتوکده می خوانید

خواص عرق شاتره

شاتره گیاهی یکساله با ساقه ای شکننده و شاخه دار بوده و گل های نامنظم و برگ های بریده دارد و طعم تلخی دارد، در گویش عامه به آن شاطره نیز می گویند.

گیاه شاتره با نام های شاه ترج، بقله الملک و پیت پاپارا در کتب طب سنتی معرفی شده است.

شاتره گیاهی علفی از تیره شقایقیان بوده و بیشتر برای درمان بیماری های کبدی در طب سنتی استفاده می شود و این گیاه در آب و هوای معتدل رشد می کند.

شاتره گل های رنگارنگ زیبایی دارد که برای کاشتن در باغ بسیار مناسب است و این گیاه توسط رومی های استفاده می شده و هندی ها این گیاه را در طب سنتی بکار می بردند

قسمت های مورد استفاد این گیاه، ریشه، گل ها و ساقه ها هستند. شاتره طب سردی داشته و عرق تهیه شده از این گیاه خواص درمانی بسیاری دارد و باعث بهبود هضم غذا شده و اشتها آور می باشد.

فواید عرق شاتره در بارداری و کبد چرب

خواص شاتره

سم زدایی با عرق شاتره

شاتره دارای مقادیر زیادی از آنتی اکسیدان های عالی بوده که برای پاکسازی خون و کبد بسیار خوب عمل می کند. این خاصیت شاتره باعث حذف سموم بدن می شود.

حذف آکنه

عرق شاتره با ترکیباتی که دارد باعث بهبود و درمان آکنه و جوش های چرکی سرسفید می شود.

مصرف این عرق باعث درمان جوش و آکنه و همچنین حذف لک شده و پوستی صاف و شفاف و زیبا را برایتان به ارمغان می آورد.

فواید عرق شاتره برای پوستی

راش به هر تغییری در پوست مثل بافت، نما و رنگ اطلاق می گردد و راش به صورت موقت و گذرا روی پوست ایجاد می شود.

پماد یا کرمی که از گیاه شاتره تهیه می شود برای نابودی راش های دچار خارش، درمان بسیار مناسبی است.

درمان اگزما و پسوریازیس

صدفک یا پسوریازیس یک بیماری خود ایمنی است موقعی که دستگاه ایمنی سیگنال های اشتباهی می فرستد، رخ می دهد.

به علت داشتن خواص ضدالتهابی در عرق شاتره از آن برای درمان اگزما و پسوزیاریس استفاده می شود.

خاصیت ضد التهابی

منظور از ضدالتهاب روش درمانی است که التهاب را کاهش می دهد. شاتره به علت داشتن خواص ضدالتهابی برای درمان زخم ها و پوست قرمز و درد سایر اندام ها بسیار موثر است.

آرامبخش

گیاه شاتره دارای خواص آرامبخش بوده که باعث آرام شدن ضربان قلب و پایین آمدن فشار خون می شود. این گیاه با اثر آرامبخشی خود باعث شده گیاه شاتره مورد استفاده بسیاری از افراد قرار گیرد.

بهبود آرتریت

عرق شاتره به دلیل داشتن خاصیت ضدالتهابی برای بهبود علائم آرتریت و بیماری های مفصلی عالی می باشد. این یکی دیگر از مواردی است که باعث مصرف زیاد این عرق در بین افراد می شود.

دیورتیک

گیاه شاتره مدر است یعنی ادرارآور می باشد. این خاصیت شاتره باعث می شود تا از انباشت آب اضافی و سموم در بدن جلوگیری شود و با تخلیه این مواد سمی از بدن سلامتی آن بهبود می یابد.

آنتی باکتریال

گیاه شاتره یک عامل ضدباکتری خوب بوده که باعث از بین رفتن عفونت باکتری های باسیل و استاف می شود. باسیل به باکتری هایی گفته می شود که شکل میله ای دارند.

درمان مشکلات گوارشی

عرق شاتره به بهبود هضم و درمان مشکلات گوارشی کمک می کند. این عرق به ترشح آنزیم های گوارشی کمک کرده و باعث هضم آسان غذا می شود. عرق شاتره اشتهاآور خوبی به شمار می رود.

خاصیت عرق شاتره برای کبد چرب

افراد مبتلا به کبد چرب می توانند روزانه یک لیوان از مخلوط عرق کاسنی، و شاتره مصرف کنند و از مصرف غذاهای سرخ کرده و آماده مثل اسپاگتی، سالاد الویه، کله پاچه و غیره خودداری کنند.

درمان بیماری کیسه صفرا

عرق شاتره از تشکیل سنگ های صفرا در کیسه صفرا جلوگیری می کند و همچنین به عنوان یک اسپاسم عالی برای کیسه صفرا عمل می کند و بیماری های ناشی از کیسه صفرا را درمان می کند.

حاوی آنتی اکسیدان

شاتره دارای آنتی اکسیدان های زیادی بوده که این آنتی اکسیدان ها باعث کُند شدن روند پیری می شوند، یعنی با مصرف عرق شاتره از ایجاد چین و چروک در پوست جلوگیری می کند.

حفظ سلامت پوست با عرق شاطره

شاتره دارای مقدار زیادی اسیدهای چرب عالی است که باعث بهبود پوست می شود.

همچنین عرق شاتره دارای ترکیبات فنولی بوده که باعث کند شدن روند پیری و حذف رادیکال های آزاد می شود.

مفید برای غلظت خون

افزایش گلبول های قرمز خون در واحد حجم خون را غلظت خون می نامند. مصرف عرق شاتره باعث رقیق شدن خون شده و همچنین موجب پاکسازی آلودگی های آن می شود.

فواید عرق شاتره در بارداری

عرق شاتره بطور کلی خواص مفیدی برای بدن دارد و فوایدی برای مصرف عرق این گیاه در دوران بارداری و شیردهی ذکر نشده و در صورت لزوم مصرف حتما با پزشک خود مشورت کنید.

ضد اسهال

عرق شاتره دارای خواص مفید زیادی بوده و حرارت بدن را رفع کرده و تب ناشی از بیماری ها را برطرف می کند. تداوم اسهال منجر به کم آبی بدن شده و مصرف عرق شاتره اسهال را درمان می کند.

فواید عرق شاتره برای بینایی

عرق شاتره دارای ترکیبات مفید بسیاری بوده و مصرف مداوم آن با توجه به ویتامین A که دارد در تقویت قوه بینایی موثر بوده و چشم را از آلودگی های مختلف پاکسازی می کند.

مزایای عرق شاتره از کبد چرب تا مضرات

عرق شاتره برای کبد چرب

مضرات عرق شاتره چیست

۱- در بارداری

مصرف عرق‌ های گیاهی در دوران بارداری اغلب توصیه نمی شود به طور کلی پزشکان طب سنتی بر این باورند؛ که مصرف عرق شاتره در دوران بارداری و شیردهی بایستی به علت وجود ترکیبات آلکالوئیدی سمی موجود آن کم باشد.

۲- مضرات عرق شاتره برای ریه

زیاده روی در مصرف عرق شاتره برای ریه مضر بوده، توصیه می شود در زمان استفاده همراه با کاسنی که مصلح آن است، مصرف شود.

۳- اسهال و تنگی نفس

گیاه شاتره در دوز های زیاد می تواند سمی باشد و باعث گرفتگی عظلات، اسهال شدید و تنگی نفس شود.

برای استفاده از این گیاه به عنوان درمان حتما برای میزان مصرفی آن با متخصص طب سنتی یا پزشک مشورت کنید.

گیاه شاتره با وجود خواص دارویی فراوان، از دسته گیاهان سمی محسوب شده بنابراین بایستی در مصرف آن جانب احتیاط را رعایت نمود.

۴- مضرات استفاده بیش از حد

مصرف بیش از حد این گیاه، باعث فلج عضلات صاف و دستگاه تنفس می شود. مقدار مجاز مصرف شاتره ۱۲ تا ۲۰ گرم است و برای تهیه جوشانده آن ۱۵۰ تا ۲۰۰ گرم کافی می باشد.

خواص و مضرات عرق شاتره برای کبد چرب | سایت فتوکده

مطلب مفید بود ؟ ۲۴ ۰

شما هم بخوانید