چای ماسالا | ۱۵ خواص چای ماسالا + طرز تهیه در خانه

خواص درمانی چای ماسالا

خواص درمانی چای ماسالا خاصیت چای ماسالا برای لاغری طرز تهیه چای ماسالا با پودر ترکیبات چای ماسالا هندی را در سایت فتوکده می خوانید

خواص چای ماسالا + طرز تهیه

چای ماسالا یکی از دمنوش های معروف هندی است که از ترکیب چای سیاه، دارچین، هل، زنجبیل، فلفل سیاه و میخک تشکیل شده است.

در این دمنوش، تنوع ادویه ای زیاد به چشم می خورد به همین دلیل به آن چای ادویه ای نیز می گویند. این چای در کنار طبع گرم و طعم بی نظیر خود، فواید بیشماری برای سلامتی دارد

طرز تهیه چای ماسالا

برای تهیه این چای به : چای سیاه، دارچین، هل، زنجبیل، فلفل سیاه و میخک نیاز داریم، قانون خاصی برای میزان مقدار هر کدام وجود ندارد و این موضوع کاملاً شخصی و به سلیقه شما بستگی دارد.

همه ادویه ها به جزء چای سیاه را داخل ظرف ریخته و روی آن آب جوش بریزید. سپس آن را روی حرارت بسیار ملایم قرار دهید تا دم بکشد.

بعد از پنج دقیقه چای سیاه را نیز به آن اضافه کنید تا رنگ بیندازد.

می توانید در پایان، مقداری شیر و شکر بر اساس سلیقه خود به آن اضافه کنید. به همین راحتی یک چای ماسالای بسیار معطر خواهید داشت. آن را در یک فنجان ریخته، بنوشید و لذت ببرید.

خاصیت چای ماسالا برای لاغری و زنان

۱۵ خاصیت چای ماسالا برای سلامتی

یک دمنوش ضد التهاب

زنجبیل موجود در این چای، خاصیت ضد التهابی در بدن ایفا می کند. میخک نیز از این لحاظ مشابه زنجبیل عمل کرده و التهابات مفصلی و بافتی را در بخش های مختلف بدن تسکین و التیام می بخشد.

دارای خاصیت ضد باکتریایی

زنجبیل و میخک، دو ادویه ای هستند که ضدباکتریایی بوده و می توانند مجاری تنفسی را ضدعفونی کنند. به همین دلیل سرفه، گرفتگی بینی و سرماخوردگی با مصرف این دمنوش بهتر می شود.

البته این خاصیت فقط محدود به این بخش ها نیست و سایر قسمت های بدن مثل سیستم گوارشی نیز ضدعفونی می شوند.

دارای خاصیت آنتی اکسیدانی

چای سیاه، دارچین، زنجبیل و هل همگی سرشار از آنتی اکسیدان هستند. از این رو مصرف آنها در جهت مقابله با رادیکال های آزاد در بدن و ایجاد زمینه برای ابتلا به سرطان، بسیار موثر خواهد بود.

خاصیت چای ماسالا برای فشارخون

چای ماسالا با رقیق کردن خون، جریان آن را تسهیل کرده و از بالا رفتن فشار خون جلوگیری می کند. تانن موجود در این چای نیز با گشاد کردن رگ های خونی این فرآیند را سرعت می دهد.

کاهش دهنده کلسترول خون

برخی ادویه های موجود مثل میخک، چای سیاه و دارچین خاصیت ضد چربی داشته و اصولاً اجازه رسوب چربی درون رگ ها را نمی دهد. در نتیجه سطح کلسترول و تری گلیسیرید خون کاهش می یابد.

تنظیم قندخون

نوشیدن چای ماسالا، ترشح انسولین و قندخون را کنترل کرده و از افزایش یا افت ناگهانی آن جلوگیری می کند.

کاهش بیماری های قلبی

تنظیم فشار و چربی خون، دو امتیاز مثبت برای حفظ سلامت قلب و عروق است. علاوه بر این مصرف چای ماسالا هورمون استرس را کاهش داده و به این ترتیب عملکرد قلب بهبود می یابد.

تقویت سیستم ایمنی 

این چای به دلیل مقابله با عفونت ها و باکتری ها، به کمک سیستم ایمنی بدن شتافته و از آن در برابر نفوذ عوامل بیماری زا دفاع می کند.

انرژی زا

اگر بعد از یک فعالیت سنگین احساس خستگی و بی حالی دارید، چای ماسالا یک دمنوش عالی برای شماست. اجزای تشکیل دهنده این چای، خود به تنهایی از لحاظ مواد مغذی در سطح بالایی قرار دارند.

قرار گرفتن این مواد در کنار هم، اثر این چای را دو چندان می کند. وجود کافئین و تانین در چای سیاه، در رفع خستگی بی تأثیر نیست.

خاصیت چای ماسالا برای گوارش

برخی ادویه های موجود در چای ماسالا، به هص هضم غذا کمک زیادی می کند و از این رو در تهیه انواع غذاها به کار برده می شود.

از این ادویه ها می توان به هل، دارچین و زنجبیل اشاره کرد. البته زیاده روی در استفاده از ادویه ها می تواند باعث سوزش معده شود.

چای ماسالا برای لاغری

جالب است بدانید که این چای کالری بسیار پایینی داشته و خاصیت چربی سوزی دارد. به همین دلیل می تواند در کاهش وزن موثر باشد.

بنابراین یک نوشیدنی مفید برای افرادی است که دچار اضافه وزن هستند و یا از چاقی رنج می برند.

تسکین دردهای قاعدگی

افرادی که قبل از قاعدگی از دردهای شدید زنج می برند، می توانند برای تسکین درد خود از این دمنوش استفاده کنند. نوشیدن این چای قبل از شروع دوره گرفتگی عضلات را از بین برده و درد را کم می کند.

آرام بخش

وجود انواع ادویه با طبع گرم، این چای را به یک نوشیدنی آرام بخش بدل کرده است.

یک ضدآفتاب قدرتمند

آنتی اکسیدان های موجود در این چای، پوست زا تقویت کرده و از آسیب های ناشی از نور خورشید جلوگیری می کند.

 

چای ماسالا برای پوست

ویژگی هایی چون ضدالتهاب بودن، ضدعفونی کننده، ضدباکتریایی و آنتی اکسیدانی، پوستی جوان، بدون اکنه و جوش و عاری از چین و چروک و قرمزی هدیه می کند.

آشنایی با خواص چای ارل گری

خواص درمانی چای ماسالا | سایت فتوکده

مطلب مفید بود ؟ ۱۴ ۳

شما هم بخوانید