گل گاوزبان + ۲۴ خواص گل گاوزبان برای قاعدگی تا اعصاب

گل گاوزبان

خواص گل گاوزبان چیست خاصیت گل گاوزبان برای پریود مضرات گل گاوزبان خواص دمنوش گل گاوزبان و طبع آن را در سایت فتوکده می خوانید

خواص گل گاوزبان

گل گاورزبان از جمله گیاهان دارویی محبوبی است که از دیرباز در طب سنتی ایرانی مورد استفاده قرار می گیرد، گل گاوزبان طبیعتی گرم و تر دارد

این گیاه پر فایده دارای خواص آنتی اکسیدانی، ویتامین ث، فلاونوئید، آنتو سیانین، کلسیم و منیزیم می باشد که در درمان بسیاری از بیماری ها کاربرد دارد.

در این مطلب با خواص گل گاوزبان آشنا می شوید

خواص گل گاوزبان

آرام بخش و تسکین دهنده

فلاونوئیدهای موجود در گل گاوزبان موجب آرامش روان و کاهش غم و اندوه می شود از این رو، با مصرف دمنوش گل گاوزبان می توان از میزان استرس، غم، افسردگی و عصبانیت کاست.

تب بر

گل گاو زبان موجب افزایش ادرار و تعرق می شود و بدین طریق سموم اضافه را از بدن خارج می کند، مصرف دمنوش گل گاوزبان می تواند در کاهش تب و عفونت در بدن موثر باشد.

درمان سرفه و گلودرد

گل گاوزبان دارای خواص ضد التهابی و ضد عفونی کننده است که برای درمان مشکلات تنفسی موثر است، دمنوش گل گاوزبان، عسل و آبلیمو برای درمان گرفتگی صدا، گلو درد، سرفه و برونشیت مفید است.

سلامت دهان و دندان

جویدن برگ های تازه گل گاوزبان می تواند برای درمان برفک، آفت و عفونت دهان مفید باشد؛ حدود ۵ گرم از برگ های آن را جویده یا دمنوش آن را قرقره کنید

مصرف گل گاوزبان در یائسگی

گل گاوزبان علاوه بر تنظیم برخی هورمون ها، به درمان نوسانات خلقی و عدم تعادل روانی در زمان یائسگی نیز کمک می کند.

ضد سرطان

گل گاوزبان غنی از منیزیم است که در پیشگیری از سرطان مفید است، همچنین مصرف مکمل های حاوی گل گاوزبان در کاهش تکثیر سلول های سرطانی نیز موثر است.

درمان دیابت

مطالعات نشان داده است, منیزیم موجود در گل گاوزبان به تنظیم سطح انسولین و قند خون کمک میکند، علاوه بر این منیزیم در پیشگیری از ابتلا به دیابت موثر است.

افزایش سیستم ایمنی بدن

گل گاو زبان سرشار از ویتامین سی، ب و اسیدهای چرب مفید برای بدن است که باعث بهبود سیستم ایمنی بدن و سلامت عمومی بدن می شود.

سلامت قلب

پتاسیم موجود در گل گاوزبان موجب می شود تا خطر ابتلا به سکته و مشکلات قلبی به طور چشمگیری کاهش پیدا کند و به بهبود سلامت قلب کمک کند.

افزایش تمرکز حواس

گل گاوزبان دارای فلاونوئید است که موجب افزایش تمرکز حواس و قدرت ذهنی می شود، مصرف عصاره گل گاوزبان برای درمان اختلال حواس و بیش فعالی نیز مفید است.

بهبود عملکرد روده

روغن گل گاوزبان موجب تنظیم عملکرد روده می شود و تحرکات روده را افزایش می دهد که برای بیمارانی که درگیر تنبلی روده هستند مفید است.

درمان روماتیسم

آلکوالویید موجود در گل گاوزبان برای درمان و کاهش التهاب مفید است، دم کرده گل گاوزبان یا روغن آن برای درمان آرتریت یا روماتیسم موثر است.

فواید گل گاوزبان برای پوست

گل گاوزبان سرشار از اسیدهای چرب اصلی است و برای درمان خشکی پوست مفید است، مصرف موضعی روغن دانه های گل گاو زبان برای کاهش خارش پوست موثر است.

درمان التهاب پوستی

گل گاوزبان دارای خواص ضد التهابی است و استفاده از روغن آن برای تسکین و درمان درماتیک یا التهاب پوستی بسیار موثر است.

آبرسان پوست

روغن گل گاوزبان حاوی اسیدهای چرب و آنتی اکسیدان‌ هاست که به آبرسانی و مرطوب سازی پوست کمک می‌ کند. روغن گل گاوزبان را بر روی پوست بمالید و بعد از نیم ساعت با صابون سبک بشویید.

تنظیم هورمون ها

گل گاوزبان دارای اسید گاما لینولنیک است که در تعادل هورمونی بدن و تنظیم آن مفید است. مصرف عصاره گل گاوزبان برای درمان مشکلات هورمونی مفید است.

درمان عفونت دستگاه ادراری

گل گاوزبان دارای خواص ضد عفونی کننده است و مصرف آن علاوه بر ادرار آور بودن، برای درمان عفونت دستگاه ادراری نیز تاثیرگزار است

پیشگیری از آلزایمر

گل گاوزبان دارای فلاونوئید است که باعث افزایش تولید نورون‌ ها می شود و ارتباط بین سلول‌ های مغزی را تقویت میکند و از بروز آلزایمر جلوگیری میکند.

سلامت مو و کف سر

اسیدهای چرب موجود در روغن گل گاوزبان، به درمان موهای آسیب دیده و خشکی کف سر کمک میکند، روغن گل گاوزبان رطوبت از دست رفته ی موها را باز می گرداند و موجب درخشش موها می شود.

درمان ریزش مو

گل گاوزبان غنی از اسیدهای چرب مورد نیاز برای مو است. روغن گل گاوزبان، از سست شدن پیاز مو جلوگیری می کند و ریزش مو را کم میکند.

درمان شوره و خارش سر

در صورتی که دچار خارش کف سر یا شوره هستید, روغن گل گاو زبان تاحد زیادی خارش کف سر و شوره را کم میکند؛ سعی کنید هفته ای دوبار کف سر خود را با روغن گل گاوزبان ماساژ دهید.

خواص گل گاوزبان برای پریود

گل گاوزبان گیاهی قاعده آور است و مصرف پنج روز متوالی از آن موجب عادت ماهانه می شود، مصرف گل گاوزبان باعث تنظیم هورمون ها و عادت ماهانه می شود.

سلامت استخوان ها

گل گاو زبان حاوی مقدار زیادی کلسیم، پتاسیم و آهن است که برای سلامت استخوان ها و جلوگیری از پوکی استخوان موثر است.

درمان سرماخوردگی

برگ‌ های تازه گل گاوزبان سرشار از ویتامین C است و برای درمان و پیشگیری از سرماخوردگی و بهبود سلامت عمومی بدن مفید است.

مضرات گل گاوزبان چیست

۱- در دوران بارداری و شیردهی

آلکالوئید موجود در گل گاوزبان برای زنان باردار و سلامت جنین مضر است بنابراین مصرف این دمنوش در بارداری و شیردهی توصیه نمی شود.

۲- گل گاوزبان برای بیماران کلیوی

پژوهشگران معتقدند مصرف گل گاوزبان برای بیماران کلیوی و کسانی که دارای سنگ کلیه هستند، موجب تشدید درد و بیماری میشود.

۳- افزایش فشار خون

گل گاوزبان منجر به افزایش فشارخون می‌ شود و افرادی که درگیر بیماری فشار خون هستند، از مصرف بیش از حد گل گاوزبان خودداری کنند.

۴- افزایش خونریزی

گل گاوزبان موجب افزایش خونریزی می شود، کسانی که به تازگی عمل جراحی انجام داده اند و یا زخمی بر روی بدن خود دارند بهتر است از مصرف گل گاوزبان یا روغن آن خودداری کنند

طريقه دم كردن گل گاوزبان

مواد لازم :

● آب جوش : ۴ لیوان

● گل گاوزبان : ۳ قاشق غذاخوری

● لیمو عمانی : ۱ عدد

● عسل : برای هر لیوان دو قاشق

طرز تهیه :

۱- لیمو امانی ها را نصف کرده و به همراه گل های خشک گل گاوزبان در قوری بریزید و سپس آب جوش را اضافه کنید و به مدت ۲۰ دقیقه اجازه بدید تا دم بکشد

۲- بعد از دم کشیدن می توانید عسل یا نبات را کمی بعد از خنک شدن به آن اضافه کرده و میل کنید

گل گاوزبان چه خواصی دارد | سایت فتوکده

مطلب مفید بود ؟ ۵۶ ۵

شما هم بخوانید