آسم در کودکان + علائم و ۱۶ درمان خانگی آسم کودکان

.درمان آسم کودکان با طب سنتی در خانه

 

  علائم آسم در کودکان

 


 
سایت فتوکده : سایتی برای همه
 
 

آسم در کودکان + علائم و ۱۶ درمان خانگی آسم کودکان

نفس زدن و یا خس خس سینه‌ کودکان عارضه‌ ای است که برای والدین بسیار دلهره آور و موجب نگرانی است، اما آیا این علائم خبر از اسم کودکان دارد ؟

بیماری آسم به دلیل التهاب ریه‌ ها در کودکان بروز پیدا می‌ کند که با شناخت عوامل و روش هیا طبیعی درمان می توانید سلامتی را برای فرزندتات باز گردانید

در این مطلب با علائم و درمان آسم کودکان آشنا می شوید

علائم آسم در کودکان + روش های درمان خانگی

علت بروز آسم در کودکان

دلیل ایجاد آسم در کودکان به صورت کلی ناشناخته است

البته عواملی مانند ایجاد عفونت‌ های مجاری تنفسی در سنین پایین، سابقه‌ خانوادگی ابتلا به آسم، در معرض قرار گرفتن زیاد در برابر دود سیگار و یا آلاینده‌ های هوا و حتی چاقی بیش از اندازه‌ بیمار می‌ تواند سبب بروز و یا تشدید تنگی نفس و یا خس خس کودکان به شمار رود.

لازم به ذکر است که مواردی خاص مانند رشد نامناسب ریه‌ ها در دوران شکل گیری در بدن مادر یا ضعیف بودن بیش از اندازه‌ کودک و ضعف در سیستم ایمنی بدن در بعضی کودکان عامل ایجاد بیماری آسم به شمار می‌ رود که نیاز به مراقبت‌ های پزشکی و درمان دارد.

علائم آسم در کودکان

علائم آسم در میان کودکان در سنین‌ های متفاوت فرق داشته و ضعیف و یا وخیم می‌ باشد که بطور عمومی این علائم به صورت زیر خبر از آسم می دهد :

● گرفتگی سینه

● درد در قسمت سینه

● سرفه کردن به صورت مکرر

● خس خس صدا

● تنگی نفس

● سرفه‌ی شدید و خشک

● خستگی مفرط

● عفونت در دستگاه تنفسی

درمان آسم کودکان در خانه

۱۶ روش درمان خانگی آسم کودکان

بیماری آسم در کودکان بسیار سبب رنجش خانواده و خود فرزند می‌ شود

این بیماری می‌ تواند در بازی، ورزش درس خواندن و حتی خواب کودک تأثیر منفی بگذارد و او را از نظر جسمی و حتی روحی آزار دهد که نیاز به درمان دارد

با توجه به آنکه کودکان در معرض بیماری‌ ها از حساسیت بالایی برخوردار هستند درمان‌ های طبیعی بی خطرترین و بهترین روش برای درمان آسم کودکان به شمار میرد.

زردچوبه

از بهترین گیاهان دارویی در درمان بیماری آسم می‌ توان به زردچوبه اشاره کرد.

وجود ترکیب کورکومین و آنتی‌ اکسیدان های موجود در زردچوبه با قدرت ضد التهابی خود در برابر آسم مبارزه کرده و در طولانی مدت باعث درمان کامل می‌ شود.

روش مصرف :

به یک استکان شیر یک قاشق چای خوری زردچوبه اضافه کرده و آن را بجوشانید سپس آن را از روی اجاق برداشته و بعد از خنک شدن روزانه ۲ بار به کودک بخورانید.

در صورت مشورت با پزشک می‌توانید برای تکمیل درمان از قرص‌ های کورکومین به عنوان مکمل به فرزند بدهید.

سیر

سیر تجزیه‌ هیستامین (که عامل التهاب و تشدید آسم است) در بدن را بالا برده و سبب کاهش ترشح آن در بدن کودک می‌ شود علاوه بر این ویتامین C موجود در سیر رادیکال‌ های آزادی که سبب انقباض ماهیچه‌ های مجرای تنفسی کودک می‌شود را خنثی می‌ کند.

روش مصرف :

در یک چهارم استکان شیر ۲ عدد حبه سیر را جوشانده و بعد از خنک شدن روزی یک بار به کودک از این جوشانده بدهید.

روغن کنجد گرم

در صورتی که بیماری آسم کودک با بیماری‌ های عفونتی دستگاه گوارش تشدید شود می‌ توانید از روغن کنجد گرم برای ماساژ قفس سینه‌ کودک استفاده کنید تا سینه‌اش نرم شده و خلط‌ های باقی مانند در سینه او از بین برود.

بخور دادن

استفاده از بخور های گیاهی برای باز شدن نایژه‌های سیستم تنفسی مفید می‌ باشد آسم به دلیل خشک کردن سینه و ایجاد خس خس تنفس کودک را با مشکل روبه رو می‌ کند.

برای نرم کردن و مرطوب شدن ریه‌ ها بخور های گیاهی را از داروخانه تهیه کرده و برای کودک استفاده کنید.

زنجبیل

زنجبیل با خواص ضد التهابی، التهاب مجاری تنفسی را کاهش داده و انقباضات شدید مجاری را مهار می‌ کند.

روش مصرف :

۳ سانتی متر از زنجبیل را در یک قوری آب خرد کرده و به مدت ۱۰ دقیقه روی شعله قرار دهید سپس آن را از صافی رد کرده تا خنک شود، روزانه ۲ تا ۳ استکان از این دم‌نوش به کودک دهید.

برای کودکان می‌ توانید از آب‌نبات‌های زنجبیل نیز استفاده کنید.

مصرف ویتامین D

کمبود ویتامین D می‌ تواند یکی از عوامل بروز آسم باشد.

با مصرف مکمل‌ های این ویتامین به وسیله‌ کورتیکو استروئیدهای موجود در آن توسط درمان سیستمیک، علائم آسم را در کودکان کاهش داد یرای مقدار دوز مصرفی ویتامین به پزشک مراجعه کنید

مواد غذایی مانند شیر بادام، ماست، آب پرتقال را به رژیم غذایی کودکتان بی افزایید.

عسل

عسل به دلیل پوشاندن غشای مخاطی در سیستم گوارش مجاری تنفسی را آرام کرده و به عنوان یک داروی طبیعی برای بهبودی سرفه و خس خس سینه توصیه شده است.

روش مصرف :

یک قاشق چای خوری عسل را در یک لیوان آب گرم حل کرده و روزی ۲ تا ۳ بار از این نوشیدنی به کودک دهید برای جلوگیری از سرفه‌ی کودکان هنگام خواب به یک قاشق غذاخوری عسل نصف قاشق چای خوری دارچین اضافه کرده و آن را موقع خواب به کودک بخورانید.

توجه داشته باشید که عسل برای کودکان زیر یک سال ضرر داشته و سبب بروز بوتولیسم نوزادان می‌شود.

ادویه‌های مؤثر

بعضی کودکان بد غذا هستند والدین می‌توانند غذای فرزند را با ادویه و چاشنی‌ های مؤثر برای درمان آسم طبخ کنند چاشنی‌هایی مانند پونه کوهی، زیره، زعفران، سیاه دانه، مریم گلی، تخم کتان برای درمان آسم موثرند.

تمرینات یوگا

فنون تنفسی در یوگا به فرزندتان کمک می‌ کند تا مشکلات تنفسی آنها به مرور برطرف شود یکی از تمرینات مؤثر برای کودکان که جریان خون در قلب را افزایش می‌دهد تکنیک پروانه‌ ای یا باداکوموناسا می‌ باشد.

● برای انجام این روش؛ صاف روی زمین نشسته و پاها را به سمت جلو دراز کنید.

● پاها را از زانو خم کرده و به داخل جمع کنید.

● سپس کف پاها را به هم چسبانده و حدود ۱۵ سانتی متری از ناحیه لگن قرار داده و پاها را با دست محکم بگیرید.

● نفس عمیق کشیده و زانوها و ران‌ ها را به سمت پایین فشار بدهید.

● به شکل معمولی به نفس کشیدن ادامه داده و هر دو پا را بالا بیاورید. ابتدا با سرعت و بعد آهسته به مدت ۵ تا ۲۰ دقیه این تکنیک را تکرار کرده و بعد از کشیدن چند نفس کوتاه پاهایتان را مقابل خود صاف کنید.

آب انار

یکی از میوه‌ هایی که به درمان آسم کمک می‌ کند انار است، آب انار را گرفته و به طور مساوی با آب زنجبیل و عسل مخلوط کرده و روزانه ۲ تا ۳ مرتبه به مقدار یک قاشق غذاخوری به کودک بخورانید.

ورزش کردن

فعالیت‌ های بدنی به کار کرد ریه‌ ها کمک کرده و علائم آسم را به مرور زمان کاهش م ی‌دهد، برای شروع ورزش بهتر است از کودک بخواهید تا بدن خود را با تمرینات کششی گرم کند.

از ورزش‌ های مناسب افراد دچار آسم می‌توان به شنا ، ژیمناستیک، دوچرخه سواری آرام، تنیس و پیاده روی آرام اشاره کرد، در صورتی که کودک شما با انجام این ورزش‌ های ساده شرایطش بدتر می‌ شود نباید او را به ادامه‌ تمارین اجبار کرد.

مواد غذایی

به منظور بهبودی کودکان مواد غذایی دارای اسیدهای چرب امگا ۳، ویتامین E ، منیزیوم، سلنیوم، کاروتن و فالونوئیدها مفید می‌ باشد والدین از گنجاندن سبزی‌ ها و میوه‌ های تازه در رژیم غذایی کودک غافل نشوند.

پرهیز از مواد لاکتوزی

اکثر کودکان نسبت به مواد حساسیت زا از خود واکنش نشان داده و ممکن است علائم آسم آن‌ها تشدید پیدا کند لاکتوز شیر یکی از این مواد است در صورت حساسیت کودک از دادن محصولات لبنی و شیر به فرزند خوددرای کنید.

بادام زمینی، بادمجان و ماهی میگو نیز از دیگر موارد حساسیت زا می‌باشند.

کیفیت هوا

فصل بهار با پراکنده شدن گرد گل‌ ها و گیاهان بیماری کودکان مبتلا به آسم را بدتر می‌ کند هوای مناسب با کیفیت خوب در خانه بسیار مهم است.

بهتر است درب و پنجره‌ ها را در این فصل بسته و در صورت بیرون رفتن کودک از خانه از ماسک استفاده کنید هوای سرد و آلودگی هوا نیز بر تشدید بیماری تأثیر گذار است.

خشکبار

انجیر خشک، بادام شیرین و پسته از جمله خشکباری است که با طبع گرم در کاهش اثرات برونشیت ناشی از آسم تأثیر مثبت می‌ گذارد.

بابونه و نعنا

گیاه بابونه را برای کاهش علائم آسم و باز کردن مجاری تنفسی به صورت دمنوش و یا استنشاق بخار آن مصرف کنید شربت و دمنوش نعنا نیز تنگی نفس فرد را برطرف می‌ کند.

درمان آسم کودکان در خانه | سایت فتوکده

مطلب مفید بود ؟ ۵ ۰

شما هم بخوانید