۳۰ درمان میگرن با طب سنتی و گیاهی بدون مصرف دارو

.

 

  داروی گیاهی برای میگرن

 


 
سایت فتوکده : سایتی برای همه
 
 

۳۰ درمان میگرن با طب سنتی و گیاهی

امروزه با افزایش استرس در محیط زندگی بیماری میگرن حتی در سنین جوانی نیز قابل مشاهده است اما می تواند با طب سنتی آن را درمان کرد

سردردهای میگرنی معمولا در دو طرف گیج گاه و در موارد شدید در قسمت بالای سر احساس می‌شود و ریشه‌ عصبی و یا ارثی دارد.

از علائم میگرن می‌ توان حساسیت به نور، سرگیجه، تهوع و استفراغ اشاره کرد البته این موارد در همه‌ افراد بروز نمی‌ کند، در این مطلب با درمان میگرن در طب سنتی آشنا می شوید

علائم میگرن چیست ؟

علل ایجاد میگرن

سردردهای میگرنی در اکثر موارد ارثی است اما ممکن است مواردی دیگر در تشدید و ایجاد آن نقش داشته باشند که در زیر با این موارد آشنا می شوی :

● اضطراب و استرس

● توقف ناگهانی در مصرف مواد کافئین دار

● تغییر در الگوی خواب

● حضور در مکان‌های پر سر و صدا

● استشمام عطرهای غلیظ

● استفاده از مشروبات الکلی

● حساسیت غذایی به شکلات، بادام زمینی و لبنیات

روش های درمان میگرن با طب سنتی و گیاهی

روغن لیمو

روغن لیمو ظاهر زرد رنگ متمایل به سبز دارد و برای بهبود عارضه‌ هایی از جمله افسردگی، گلودرد، میگرن، سرماخوردگی، خستگی و بی حالی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای درمان سردردهای میگرنی کافی ست رایحه‌ تند و شاداب کننده روغن لیمو را استشمام کنید.

گیاه بابا آدم جنگلی (سرده)

این گیاه دارای خواص ضد التهابی و ضد اسپاسم بوده و با متعادل کردن گردش خون در مغز شدت دردهای میگرنی را کاهش می‌ دهد.

همچنین فشار خون را کنترل کرده و از گرفتگی مویرگ‌ها جلوگیری می‌کند. بابا آدم جنگلی به صورت پودر ، کپسول و مایع مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پیچ امین الدوله

پیچ امین الدوله به عنوان گیاهی مسکن عمل میکند چرا که‌ برگ‌ها، گل و ریشه‌های گیاه دارای خاصیت ضد التهابی می‌ باشند.

این گیاه میتواند مانند قرص آسپرین به تسکین درد کمک کند.

گندم سیاه

آنتی‌ اکسیدان موجود در گندم سیاه سردردهای میگرنی را درمان کرده و با ماده‌ی شیمیایی روتین که یکی از علل‌ های ایجاد سردرهای میگرنی در بدن به شمار می‌ رود مبارزه می‌ کند.

برای بهبود روزانه به طور منظم در وعده های غذایی آن را مصرف کنید.

روغن ماهی

خواص ضد التهابی روغن ماهی به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب امگا ۳ در درمان میگرن مؤثر است، مصرف روزانه این روغن شدت و تعداد دفعات درد را کاهش می‌دهد.

درمان خانگی میگرن با تخم کتان

برای کاهش درد میگرن سر یک قاشق چای خوری از تخم کتان را درون یک استکان آب جوش ریخته و بگذارید دم بکشد، مایع را از صافی رد کرده و در طول روز دو بار میل کنید.

از این محلول می‌توانید برای ماساژ عضلات نیز استفاده کنید.

روغن نعنا

روغن نعنا با خاصیت انقباض عروق و کنترل جریان خون در بدن به درمان میگرن کمک می‌ کند، چند قطره از روغن نعنا را درون آب جوش ریخته و بخار بلند شده از آن را استشمام کنید.

می‌ توانید هنگام خواب چند قطره از روغن را روی حوله بریزید و کنار بینی‌ تان بگذارید.

برگ و روغن ریحان

رایحه معطر ریحان برای بهبود سردردهای میگرنی مؤثر است همچنین می‌ تواند به عنوان آرامش بخش عضلات، مورد استفاده قرار گیرد.

برگ‌های تازه ریحان را به مدت ۱۰ دقیقه در آب جوشانده و آن را از صافی عبور داده و چای به دست آمده را میل کنید، همچنین می‌توانید چند قطره از روغن ریحان را روی گیجگاه و قسمت پیشانی ریخته و کمی ماساژ دهید.

پوست درخت بید

از سالیسین موجود در پوست درخت بید، آسپرین تهیه می‌شود به همین خاطر برای کاهش دردهای میگرنی توصیه می شود، چند تکه از چوب درخت بید را در آب ریخته و بعد از جوشیدن شعله را کم کنید و اجازه دهید ۵ تا ۱۰ دقیقه روی حرارت کم بماند.

سپس از روی شعله برداشته و ۳۰ دقیقه بگذارید بماند. روزی ۳ الی ۴ استکان از محلول را میل کنید.

افرادی که به آسپرین حساسیت دارند از خوردن این محلول خودداری کنند چرا که موجب خارش و ناراحتی معده می‌شود. به افراد زیر ۱۶ سال این روش توصیه نمی‌ شود.

برگ و روغن رز ماری

رزماری گردش خون را به حالت نرمال می‌ رساند، برگ های رز ماری را به چای خود اضافه کرده و میل کنید، همچنین برای کاهش درد چند قطره از روغن رز ماری را روی پارچه ریخته و ببوئید.

با این روغن می‌ توانید پیشانی خود را ماساژ بدهید.

دمنوش بابونه

گیاه بابونه آرام بخش است و التهاب و اسپاسم را در بدن برطرف می‌ کند.

۲ تا ۳ قاشق چای خوری از گل بابونه خشک را در یک فنجان آب جوش بریزید بعد از مدتی محلول را از صافی عبور داده و با اضافه کردن لیمو و عسل محلول را روزی ۳ بار در روز میل کنید.

تُرب کوهی

تُرب کوهی به دلیل تنگ کردن عروق خونی دردهای میگرنی را تسکین می‌ دهد

همچنین برای عارضه‌هایی مانند عفونت کلیه، فشار عضلانی، عفونت مثانه، آرتریت و عفونت‌های تنفسی از ترب کوهی استفاده می‌شود. 

ریشه‌ زنجبیل

زنجبیل یکی از بهترین روش طب سنتی برای تسکین درد میگرن حساب می‌شود چرا که می‌ تواند مانند یک قرص آسپرین عمل کند.

حالت تهوعی را که گاه از سردردها ی میگرنی حاصل می‌ شود را زنجبیل درمان می‌ کند. مصرف بیش از اندازه ریشه‌ زنجبیل برخلاف خود زنجبیل ضرر ندارد.

چند تکه از ریشه‌ی زنجبیل را له کرده و به آب جوش اضافه کنید تا ۳۰ دقیقه روی اجاق بجوشد، جوشانده را صاف کرده و روزانه یک تا دو فنجان را به صورت گرم بنوشید.

دمنوش فلفل کاین با نعنا و زنجبیل

به منظور کاهش درد میگرن یک قاشق چای خوری پودر نعنا را همراه با یک تکه زنجبیل و مقداری فلفل کاین داخل قوری آب جوش ریخته و اجازه دهید ۱۵ دقیقه بماند.

سپس از صافی رد کرده و دمنوش را با کمی عسل میل کنید.

بومادران

بومادران به دلیل دارا بودن خواص ضد اضطراب و ضد میکروبی و همچنین تسکین دهنده درد ، برای درمان میگرن با طب سنتی توصیه می‌ شود.

چای این گیاه را درست کرده و میل کنید، از عصاره و کپسول‌ های این گیاه نیز می‌ توانید زیر نظر پزشک مصرف کنید.

داروی گیاهی برای میگرن با رازک

مواد شیمیایی موجود در این گیاه به صورت طبیعی سردردهای مکرر را درمان می‌ کند. البته زنان باردار از مصرف این گیاه خودداری کنند.

گل ماهور

این گیاه دارویی، گرفتگی عضلات را بهبود بخشیده و برگ های گیاه درد را تسکین می‌ بخشد، آرامش بخش بودن یکی دیگر از خواص گل ماهور بوده که در درمان میگرن مؤثر است.

یک قاشق چای خوری از برگ خشک گیاه را در یک استکان آب جوش بریزید تا خیس بخورد، بعد از ۱۰ دقیقه با کمی عسل محلول را ترکیب کرده و میل کنید.

انگورک

گیاه انگورک متعلق به آمریکای شمالی بوده و به عنوان داروی رفع سردرد و خستگی مصرف می‌ شود، از گیاه می‌توان دمنوش تهیه کرد و یا از روغن آن برای ماساژ قسمت گیجگاه و پیشانی استفاده نمود.

تترادیوم

گیاه دارویی تترادیوم بعد از میلاد مسیح به منظور بهبود سردرد و فشارخون مورد استفاده قرار میگرفت. این گیاه دارای خواص ضد التهابی و کاهش درد بوده و درد میگرن را بهبود می‌بخشد

سیب

منیزیوم برای کاهش دردهای میگرنی مؤثر است و این مواد معدنی در میوه سیب وجود دارد، منیزیوم با آرام کردن جریان خون در رگ‌ها ،گردش خون را کنترل کرده و به کاهش درد سر کمک می‌کند.

اسطوخودوس

این گیاه دارویی به آرامش اعصاب کمک کرده و تورم رگ‌های خونی را التیام می‌ب خشد.

یک قاشق چایخوری گل خشک شده گیاه را در یک استکان آب جوش ریخته و به مدت ۱۵ دقیقه بخیسانید، سپس محلول را از صافی رد کرده و روزانه همراه با عسل میل کنید.

از روغن اسطوخودوس نیز می‌ توانید برای ماساژ گیجگاه و پیشانی استفاده کنید.

داروی گیاهی برای میگرن با گل مینا

گل مینا در درمان میگرن مؤثر است و اگر همراه با پوست درخت بید سفید مصرف شود، دفعات و شدت میگرن را کاهش می‌دهد. برگ‌ های تازه گیاه را در دهان گذاشته و بجوید.

همچنین چند عدد برگ گل مینا را در قوری آب جوش ریخته و اجازه دهید خیس بخورد، سپس محلول را از صافی عبور داده و میل کنید.

کهن دار

این گیاه دارویی رساندن اکسیژن به رگ های مغز را بالا برده و سردرد را از بین می‌ برد، می‌ توانید از عصاره ی گیاه و یا کپسول آن نیز زیر نظر پزشک استفاده کنید.

درمان خانگی میگرن با سنبل کوهی

سنبل کوهی به عنوان آرامش بخش عمل کرده و بی خواب و اضطراب ناشی از میگرن را برطرف می‌ کند، گیاه خشک شده را در قوری آب جوش ریخته و بگذارید روی کتری دم بکشد و میل کنید.

دونگ کوئی

دونگ کوئی ریشه ایست از خانواده هویج و کرفس که دردهای میگرنی را می‌ کاهد، ریشه‌ گیاه را در قوری با دو فنجان آب ریخته و روی حرارت اجاق به مدت ۱۵ دقیقه اجازه دهید تا بجوشد.

سپس حرارت را کم کرده و بگذارید تا ۲۰ دقیقه بماند.دم‌نوش را با عسل میل کنید.

دانه گشنیز

دانه‌های گشنیز را به مقدار یک مشت درون یک لیوان آب جوش قوری ریخته و بخار آن را استشمام کنید تا درد میگرن کاهش یابد، می‌ توانید دانه‌های را به صورت خام نیز روی غذا ریخته و میل کنید.

کاهو

کاهو کمبود مواد مغذی بدن را که موجب سردردهای میگرنی می‌ شود درمان می‌ کند. شما با گنجاندن کاهو در رژیم غذایی خود می‌توانید از شر دردهای میگرن خلاص شوید.

سنبله‌ آفیسینالیس

این گیاه طبیعتی آرامش بخش داشته و در رفع سردردهای هورمونی و میگرنی مؤثر می باشد، دم‌ نوش این گیاه همراه با گل لیمو و گیاه کامفری می‌ تواند گرفتگی بینی و سردردهای ناشی از سینوس‌ها را برطرف کند.

درمان خانگی میگرن با سرکه 

مقدار مساوی از آب و سرکه سیب را جوشانده و از بخار آن برای درمان میگرن با طب سنتی استشمام کنید، در ضمن می‌ توانید سرکه سیب را در یک کاسه ریخته و لیف حمام را درون آن خیس کرده و ۲۰ دقیقه در یخچال قرار دهید.

کمپرس را روی گردن و سر خود بگذارید و این کار را چند روز انجام دهید.

بادام

در صورتی که احساس کردید سردرد میگرنی‌ تان شروع می‌ شود یک مشت بادام خام میل کنید. هر چه زودتر بادام را مصرف کنید بهتر است

البته قبل از آن مطمئن شوید که به بادام حساسیت ندارید.

درمان خانگی میگرن با طب سنتی | سایت فتوکده

مطلب مفید بود ؟ ۵۲ ۱۳

شما هم بخوانید