دلایل ناباروری مردان و زنان + علت نازایی در زنان و مردان

.دلایل ناباروری مردان و زنان + علت نازایی در زنان و مردان

 

  علت نازایی در زنان و مردان

 


 
سایت فتوکده : سایتی برای همه
 
 

دلایل ناباروری مردان و زنان + علت نازایی در زنان و مردان

مشکل ناباروری در زنان و مردان در میان زوجین موضوعی است نگران کننده اما امروزه با روش‌ های مختلف درمانی ناباروری نیز مانند بسیاری از بیماری‌ ها قابل درمان است.

البته تشخیص مشکل و علل ایجاد ناباروری در میان خانم و آقا مسئله‌ ای مهم است و با شناسایی مشکل درمان امکان پذیر است که باید هر زوج آشنایی داشته باشد

در ادامه بحث به دلایل ناباروری مردان و زنان می‌ پردازیم

علت نازایی در مردان و زنان چیست

علت ناباروری در زنان

علت ناباروری در زنان

وزن

کاهش و یا افزایش بیش از اندازه وزن باعث اختلال در هورمون‌های بانوان شده و در فرآیند تخمک گذاری مؤثر است که می تواندتا مدت ها باعث ناباروری شود

قاعدگی‌ های دردناک

یکی از مشخصه‌های علل ناباروری در خانم ها بیماری آندومتریوز و تحربه قاعدگی‌ های دردناک است، این بیماری در طولانی مدت چسبندگی لگن را به دنبال داشته و باعث نازایی می‌ شود.

سن

احتمال ناباروری در خانم‌ هایی که سنشان از ۳۰ سال رد شده است بیشتر از خانم‌ های کم سن و سال است، هر سالی که به سن شما اضافه می‌ شود شانس تاخیر در بارداری را بالا می‌ برد.

افزایش سن در خانم‌ها در روند تخمک گذاری و کیفیت آن تأثیر گذار است.

داشتن سابقه جراحی

اگر دارای سابقه جراحی تخمدان و یا سیتکتومی هستید و یا دچار عارضه بدخیمی تخمدان‌ ها بودید و به همین خاطر قسمتی از بافتهای سلولی تخمدان را طی عمل جراحی برداشته‌ اید احتمال دارد با مشکل نازایی روبه رو شوید.

این سوابق جراحی مشکل چسبندگی در قسمت لگن را برای خانم‌ها ایجاد می‌ کند.

استعمال سیگار

اثرات مضر سیگار بر لوله‌های رحمی تأثیر گذاشته و نازایی را برای خانم‌ ها به دنبال دارد، همچنین احتمال سقط جنین و حاملگی در خارج از رحم نیز وجود دارد.

یائسگی زودرس

اگر مادر و مادربزرگ شما دچار یائسگی زودرس شده باشند این احتمال وجود دارد که شما نیز دچار این مشکل شوید، یائسگی زودرس عامل ژنتیکی داشته و با زود از کار انداختن تخمک‌ ها، نازایی را برای خانم به دنبال خواهد داشت.

بیماری‌ های خاص و نادر

خانم‌هایی که به بیماری‌های کلیوی و دیابت و یا لوپوس و … دچار هستند بعد از ازدواج باید زیر نظر پزشک قرار گرفته و برای بارداری زود اقدام کنند چرا که می‌توانند با مشکل نازایی روبه رو شوند.

بی نظمی در قاعدگی

عارضه سندروم تخمدان پلی کیست یکی از مواردی است که نظم قاعدگی را در خانم‌ ها به هم میزند، بی نظمی در روند قاعدگی را تنبلی تخمدان نیز می‌ نامند همین مشکل بارداری را به تاخیر میندازد.

بانوان می‌توانند با انجام ورزش و حفظ تعادل در وزن و یا مصرف دارو این مشکل را کنترل کنند، بهتر است اجازه ندهند دوره سیکلشان بیش تر از دو ماه قطع شود.

علت نازایی در مردان

مشکل نازایی در مردان و زنان در ۱۵ درصد زوج های ایرانی نمود دارد که نصف این درصد مربوط به مردان می باشد که باید آگاهی لازم از این مشکلات داشته باشند

علت ناباروری در زنان و مردان چیست

علت نازایی در مردان

اختلالت در غدد

ایجاد اختلال در غدد آقایان از دیابت گرفته تا کم کاری و یا پر کاری غده تیروئید می‌تواند از علل ناباروری مردان باشد.

پوشیدن لباس‌ های تنگ

لباس تنگ و یا پلاستیکی می‌ تواند باعث بالا رفتن دما در ناحیه تناسلی شود، همین امر احتمال نازایی را در آقایان بالا می‌ برد.

بیماری‌ ها

بیماری‌ های از جمله واریکوسل (در سربازی زیاد اتفاق می افتد) باعث بروز اختلال در اسپرم سازی آقایان می‌ شود و یا مشکل نهان بیضگی که به دلیل آسیب رسیدن به سلول‌ های بیضه اتفاق می افتد می تواند عامل ناباروری در آقایان شود

همچنین بیماری هایپوسپادیاس که باعث می‌ شود مجرا نسبت به آلت تناسلی پایین‌ تر قرار بگیرد و برگشت مایع منی را به دنبال دارد همه از مواردی است که ناباروری آقایان را تحت‌ الشعاع قرار می‌ دهد.

ژنتیک

یکی از علل ناباروری مشکلات ژنتیکی است که بر روی باروری آقایان تأثیر منفی می‌ گذارد، حذف کروموزوم Y، سندروم کلاین فلتر و یا وجود یک کروموزوم X اضافی در بدن آقایان است.

یکی دیگر از بیماری‌ های ژنتیکی سیستیک فایبروزی است که همه‌ این موارد باید زیر نظر پزشک متخصص شناسایی شود.

مصرف دارو برای بدن سازی

آقایانی که به باشگاه می‌ روند و از داروهای تستوسترونی به عنوان مکمل استفاده می‌کنند باید بدانند که این ترکیبات اسپرم سازی را در بدنشان مختل می‌ کند

پس بهتر است این مشکل برای این مشکل چاره‌ ای بیندیشند.

تماس مداوم با آب گرم

گرمای بیش از اندازه در روند اسپرم سازی اختلال ایجاد می‌کند.

آقایانی که عادت دارند زیاد در سونا بمانید و یا مدت زمان طولانی را در آب داغ بنشینید بهتر است این عادات را ترک کنید چرا که در پدر نشدن شما تأثیر گذار است.

تماس با مواد شیمیایی

آقایانی که به دلیل شرایط کاری روزانه با مواد شیمیایی زیادی سر و کار دارند و از طریق پوست و یا از راه تنفس با این مواد شیمیایی در تماس هستند بیشتر از سایر مردها در معرض مشکل ناباروری قرار دارند.

تماس با رنگ‌های روغنی و رادیو اکتیو، آفت کش ها، چسب و یا هیدروکربن‌ ها همه از موادی هستند که احتمال خطر نازایی را در آقایان بالا می‌ برند.

عفونت

ایجاد هرگونه عفونت در ناحیه تناسلی آقایان می‌ تواند مشکل انسداد مجاری را ایجاد کند، برای تشخیص این مشکل حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنید.

۲۸ علائم اولیه بارداری

مشکل نازایی در مردان و زنان چیست | سایت فتوکده

مطلب مفید بود ؟ ۴ ۰

شما هم بخوانید