عادت های بد غذایی + ۱۶ بدترین عادات غذایی و شیوه اصلاح

عادت هایی بد غذایی ایرانیان بدترین عادات غذایی چیست روش های اصلاح عادت های غلط غذایی شیوه اصلاح مصرف غذایی  را در سایت فتوکده می خوانید

اصلاع عادت های بد غذایی چیست

ریشه بسیاری از اختلالات و بیماری های افراد جامعه امروزی در یک سری از عادت های بد غذایی آنها نهفته است کع بسیار از ماها از ان بی اطلاع هستیم

بخش عمده ای از این عادت ها به طور مستقیم دستگاه گوارش از جمله معده و روده را دچار عوارض می کنند و سایر آنها موجب کمبود مواد غذایی مورد نیاز بدن، ضعف سیستم ایمنی و بروز بیماری های خطرناک روز می شوند.

در راستای اصلاح و تغییر عادت ها، رعایت نکات زیر امری مهم است

اصلاح عادت های بد غذایی ایرانیان چیست

شیوه اصلاح بدترین عادات غذایی ایرانیان

خوردن غذا در نیمه های شب

خوردن غذا در نیمه های شب موجب افزایش وزن و چاقی افراد می شود، برای رعایت رژیم های غذایی لاغری پرهیز از غذا خوردن پس از صرف شام ضروری است.

در صورت احساس گرسنگی در نیمه شب افراد باید جهت تشخیص صحت این احساس ۱۰ دقیقه صبر کنند و در صورت لزوم جهت تحمل گرسنگی یک برش میوه بخورند.

تند غذا خوردن بدون جویدن صحیح

جهت ارسال پیام سیری توسط مغز به معده ۱۵ تا ۲۰ دقیقه زمان نیاز است.

در صورت غذا خوردن سریع به مدت ۱۰ دقیقه به علت عدم ارسال این پیام به معده فرد هنوز احساس گرسنگی می کند و بیشتر غذا می خورد.

همین مسأله موجب افزایش وزن و چاقی افراد می شود.

تقسیم محتویات بشقاب غذا به بخش های کوچک، خوردن هر قسمت با آرامش، نوشیدن آب بین غذا و خوب جویدن راهکارهای مؤثری جهت کاهش سرعت غذا خوردن محسوب می شوند.

خوردن غذا در بشقاب بزرگ

صرف غذا در بشقاب و بسته بندی های بزرگ باعث ایجاد عادت زیاد خوردن و اضافه وزن افراد می شود.

غذا خوردن در ظروف کوچک، صرف وعده های غذایی سبک و سالم، خوردن سالاد و سبزی ها و میوه های تازه به جای شام و پرهیز از مصرف غذا در ظروف بسته بندی شده از پرخوری و چاق شدن افراد جلوگیری می کند.

زیاد غذا خوردن بر اثر هیجانات روانی

بعضی از افراد جهت تخلیه، آزادسازی و کنترل شادی، خشم، استرس و نگرانی خود بیش از حد تعادل غذا می خورند.

برای حل این مشکل افراد باید در زمان مواجه با احساسات شدید مثبت و منفی افکار خود را به جای غذا خوردن بر انجام اموری مانند پیاده روی، مطالعه، برقراری ارتباط و تماس تلفنی با یکی از دوستان و آشنایان، گوش دادن به موسیقی و … متمرکز سازند.

مصرف تنقلات و مواد غذایی غیر ضروری

مصرف چیبس، پفک، شکلات و … علاوه بر عدم تأمین مواد مغذی مورد نیاز بدن باعث افزایش قند و چربی خون، اعتیاد به مصرف این خوراکی ها و چاق شدن افراد می شود.

خوردن غذا های شیرین و چرب به میزان بسیار کم، مصرف متعادل مواد غذایی، مصرف میوه ها و سبزی های تازه، شیر، آب میوه ها و سبزی ها، آجیل بو نداده و خام به جای تنقلات مناسب ترین راهکار ها جهت رفع این عادت بد غذایی به شمار می روند.

حذف صبحانه از وعده های غذای

نخوردن صبحانه به دلایلی از قبیل نداشتن وقت کافی، بی اشتهایی و … عدم تأمین انرژی مورد نیاز بدن در روز، زیاد خوردن غذا در وعده های بعدی و افزایش وزن تدریجی را به دنبال دارد.

از مهمترین شیوه های رفع این مشکل می توان به صرف وعده غذایی صبحانه به صورت منظم، خوردن برش های میوه، غلات، اسموتی، شیر، آبمیوه های تازه در صورت کمبود وقت و … اشاره کرد.

مصرف چای پس از غذا

نوشیدن چای با فاصله زمانی کوتاه بعد از غذا یا همراه غذا یکی از عادت های بد غذایی ایرانیان است که موجب کمبود آهن و ویتامین B1 در افراد معمولی و تشدید عارضه کم خونی و فقر آهن در بیماران کم خون می شود.

وجود تانن و فاکتور ضد ویتامین B1 یا تیامین در چای موجبات دفع و عدم جذب آهن و ویتامین B1 موجود در غذا را فراهم می کند.

این تأثیر در مورد غذا های حاوی مقادیر کمتری از آهن و ویتامین B1 شدت بیشتری دارد.

عدم تنوع در برنامه غذایی روزانه

داشتن برنامه غذایی یکنواخت با مواد غذایی یکسان به دلیل عدم وجود مکمل های غذایی کیفیت فرآیند جذب و متابولیسم مواد مورد نیاز بدن را کاهش می دهد.

علاوه براین بروز سوء تغذیه و کمبود مواد مغذی در بدن از دیگر عوارض عدم تنوع در برنامه غذایی روزانه به حساب می آیند.

تهیه غذا های مختلف و استفاده از انواع سبزی ها، میوه ها، غلات، حبوبات، گوشت ها، ماهی ها و … جهت رفع این مسأله حائز اهمیت می باشد.

اصلاح بدترین عادات های غذایی ایرانیان چیست

اصلاح عادت های بد غذایی ایرانیان چیست

 نمک از بدترین عادات غذایی

اضافه کردن نمک زیاد به غذا ها در هنگام طبخ و همچنین افزودن نمک به غذا سرسفره و قبل از خوردن باعث تجمع آب در بدن، ایجاد تورم، افزایش فشار خون و بروز سکته های قلبی و مغزی در افراد می شود.

حذف نمکدان از سفره غذا، استفاده از نمک به مقدار اندک در غذا ها، خودداری از مصرف نمک توسط بیماران مبتلا به فشار خون بالا توصیه های مناسبی جهت تغییر این عادت بد غذایی تلقی می شوند.

خوردن شیرینی بعد از صرف غذا

خوردن شیرینی و سایر مواد شیرین بعد از وعده های غذایی به صورت مستمر یا زیاده روی در مصرف این مواد با عوارضی مانند چاقی و پوسیدگی و خرابی دندان ها همراه است.

مواردی از قبیل کاهش مصرف شیرینی، مسواک زدن و استفاده از میوه ها و آب میوه های تازه و طبیعی شیرین به عنوان جایگزین شیرینی جهت حفظ سلامت بدن و دندان ها قابل توصیه می باشند

مصرف نوشابه

نوشیدن نوشابه ها و انواع نوشیدنی های گاز دار و حاوی قند های مصنوعی موجب رفع سریع تشنگی و عدم مصرف آب، احساس گرسنگی نیم ساعت بعد از مصرف، افرایش خطر ابتلا به بعضی از بیماری ها مانند دیابت، فشار خون، سکته های قلبی، پوکی استخوان و چاقی می شود.

نوشیدن آب به میزان ۸ تا ۱۰ لیوان به صورت روزانه جهت انجام فعالیت های متابولیک بدن و سوزاندن کالری بهترین گزینه است.

مصرف کم میوه ها و سبزی ها

کاهش کلسترول خون، کنترل قند خون، کاهش احتمال بروز فتق و واریس، جلوگیری از پرخوری، چاقی و یبوست، پیشگیری از سرطان، تأمین آب و مواد مغذی مورد نیاز بدن، حفظ سلامت بدن و دستگاه گوارش، شادابی پوست و … از مهمترین فواید مصرف میوه ها و سبزی ها قلمداد می شوند.

با استناد به این موارد مصرف میوه ها و سبزی ها کمتر از میزان مورد نیاز بدن، افراد را به بیماری های مختلف مبتلا می کند.

انتخاب نادرست روغن های پخت و پز

روغن مایع نسبت به روغن جامد مضرات کمتری دارد. اما این روغن به علت ذوب سریع و ایجاد مواد مضر، جهت سرخ کردن غذا به مدت طولانی مناسب نیست.

برای سرخ کردن غذا باید از روغن های مخصوص این کار استفاده کنید. روغن های ویژه سرخ کردن مواد غذایی به سادگی در فروشگاه ها یافت می شوند.

استفاده از روغن مایع معمولی هم برای تهیه سالاد و غذا های آب پز انتخاب مناسبی است.

زیاده روی در نوشیدن مایعات همراه غذا

نوشیدن آب و مایعات به مقدار زیاد همراه با غذا با رقیق کردن شیره های گوارشی و ایجاد نفخ و اختلال در فرآیند هضم و جذب مواد غذایی عملکرد طبیعی دستگاه گوارش بدن را مختل می کند.

نوشیدن آب همراه با غذا در صورت لزوم و به مقدار محدود، نوشیدن آب نیم ساعت قبل از وعده های غذایی، مصرف آب گرم ابتدای روز قبل از خوردن صبحانه موجب سلامت دستگاه گوارش، پاکسازی آن، افزایش اشتها و حفظ وزن متعادل در افراد می شود.

مصرف مواد غذایی آماده و فریز شده

استفاده از مواد غذایی آماده مانند انواع کنسرو ها و فرآورده های گوشتی به علت وجود مواد نگهدارنده و سایر ترکیبات شیمیایی برای سلامت بدن و دستگاه گوارش مضر است.

مواد غذایی پخته هم پس از فریز کردن زودتر فاسد می شوند.

به همین خاطر روش فریز کردن مواد غذایی برای مصرف طولانی مدت توصیه نمی شود. مصرف مداوم غذا ها و نوشیدنی های حاوی رنگ های خوراکی مصنوعی نیز سلامت افراد را به خطر می اندازد.

سایر عادت های بد غذایی

● افرایش مصرف تنقلات بر اثر تماشای تلویزیون، بازی با بازی های ویدیویی و کار با کامپیوتر

● قرار دادن مواد غذایی مختلف و زیاد در دسترس خود مانند قرار دادن کیک و شیرینی در یخچال

● حذف وعده های غذایی اصلی و گرسنه ماندن

● پر خوری

● عدم تشخیص صحیح زمان گرسنگی

● مصرف وعده های غذایی کوچک بسیار

● خوردن غذای بیشتر در رستوران

● عدم شستشوی صحیح میوه ها و سبزی ها

● خوردن فست فود و غذا های چرب و سنگین

و …

آشنایی با خواص روغن زنجبیل

روش اصلاح عادت های بد غذایی ایرانیان چیست | سایت فتوکده

مطلب مفید بود ؟ ۱۸ ۲

شما هم بخوانید