علت درد زیر شکم زنان | ۳۰ علت شایع درد زیر دل در زنان

.علت درد زیر شکم زنان | 30 علت شایع درد زیر دل در زنان

 

  علت درد پایین شکم زنان

 


 
سایت فتوکده : سایتی برای همه
 
 

علت درد زیر شکم زنان | ۳۰ علت شایع درد زیر دل در زنان

درد زیر شکم در خانم‌ ها هر ماه به دلیل عادت ماهانه، وجود دارد که در بعضی زنان این درد شدید بوده و در بعضی موارد دردی احساس نمی‌ شود

اما درد زیر شکم در خانم‌ ها فقط به این موضوع مربوط نمی‌ شود و بیماری‌ های مختلفی می‌ تواند دردهای زیر شکم را در خانم‌ ها ایجاد کند

شناخت علت دردهای زیر شکم در زنان می‌ تواند به شناسایی و درمان زود هنگام آن توسط پزشک کمک کند در ادامه به علل دردهای زیر شکم در خانم‌ ها پرداختیم

علت درد زیر شکم و تکرر ادرار چیست

دلایل درد زیر شکم در خانم ها

دلایل درد زیر شکم در خانم ها

کیست تخمدان

کیست ممکن است در روزهای اولیه دردی نداشته باشد اما با بزرگ‌ تر شدن آن عارضه‌ ای با نام پیچ خوردگی کیست حول محور تخمدان برای خانم‌ ها ایجاد می‌ شود

این فعلا و انفعال معمولاً با درد شدید زیر شکم همراه است

کیست‌ های بزرگ با فشار آوردن به مثانه باعث افزایش ادرار شده و علائمی از قبیل درد ناگهانی و شدید، استفراغ، سرگیجه و سردی پوست و تب را برای بیمار به همراه دارد

افتادگی مثانه و واژن

علت دردهای زیر شکم در زنان افتادگی واژن و یا مثانه است

اکثر در خانم‌هایی که چند بار زایمان داشتند و یا خانم‌های مسن ایجاد می‌شود این عارضه با درد زیر شکم و بروز اختلال در دفع ادرار و مدفوع خود را نشان می‌ دهد.

خانم‌ ها می‌ توانند با انجام ورزش کیگل بیماری را بهبود بخشند البته در بعضی موارد شدید درمان نیاز به جراحی دارد.

عفونت واژن

ایجاد عفونت‌ های قارچی و انگلی و یا باکتریایی در دستگاه تناسلی خانم‌ ها می‌ توانند از علایم درد باشند، در موارد شدید ممکن است عفونت به مثانه منتقل شود که تکرار ادرار و سوزش و خارش و دردهای لگنی و شکمی را به همراه دارد.

درد عمل سزارین

خانم‌ هایی که عمل سزارین انجام داده‌ا ند ممکن است با دردهای شکمی روبه رو شوند، علت این درد می‌ تواند از محل برش سزارین باشد، چسبندگی بافته‌ ای مجاور رحم را نیز می‌ توان اشاره کرد.

مشکلات لوله رحم

توبکتومی یا به عبارت دیگر بستن لوله‌ های رحمی از دیگر عوامل دردهای شکمی در خانم‌ هاست در بعضی موارد بستن لوله هار رحم باعث چسبندگی لوله‌ ها شده و درد را در شکم به وجود می‌ آورد.

در مشکلات لوله‌های رحم نیز به دلیل عفونت و چسبندگی لوله‌ ها بیماری سالپنژیت نیز بروز پیدا می‌کند.

 

بارداری خارج از رحم

یکی از علت دردهای زیر شکم در زنان بارداری خارج از رحم است که در این عارضه، تخمک درون لوله‌ های فالوپی قرار گرفته و بارور می‌ شود.

حتماً باید به پزشک مراجعه کرد چرا که لوله‌ های فالوپ شرایط رشد و نگهداری جنین را نداشته و پاره شدن آن منجر به درد شدید شکمی می‌شود.

افتادگی جفت

افتادگی جفت به طور معمول در ۳ ماهگی اول بارداری اتفاق می افتد و بسیار خطرناک است چرا که جنین با کمک جفت اکسیژن و مواد غذایی خود را تامین می‌ کند

در این شرایط انجام سزارین ضروری است.

بارداری

خانم‌های باردار قبل از هفته‌ های ۱۸ تا ۲۰ باید به دردهای شکمی خود توجه داشته باشند زیرا از عوامل سقط جنین به شمار می‌ رود. به طور معمول سقط جنین با درد شدید شکمی و خونریزی همراه است.

درد عادت ماهانه

پیش از شروع عادت ماهانه درد در قسمت‌ های زیر شکم و کمر و پاها حس می‌ شود علت این دردها انقباضات عضلات رحمی است که با گرم کردن و خوردن مسکن می‌ توان درد را بهبود بخشید.

تنبلی تخمدان

اختلالات هورمونی در خانم‌ ها در سنین باروری تنبلی تخمدان را به وجود می‌ آورد

دردهای لگنی و رشد بیش از اندازه موی صورت، پریودهای نامنظم و همراه با خونریزی شدید را می‌توان از علائم این عارضه نام برد.

التهاب کیسه صفرا

التهاب و ورم کیسه صفرا درد در قسمت زیر شکم را به وجود می‌آورد.

انسداد روده

گاهی محتویات روده در پایین روده جمع می‌ شود و انسداد روده را به وجود می‌ آورد، درد زیر شکم یکی از علایم این عارضه می‌ باشد.

فیبروم رحم

فبیروم رحم که نام دیگر آن رشد غیر سرطانی در رحم می‌ باشد عارضه‌ ای است که می‌ تواند با علایم پریودهای سنگین، یبوست، احساس فشار در قسمت لگن، درد زیر شکم و درد در قسمت پشت پاها را از خود نشان دهد.

آپاندیس

درد در قسمت راست شکم و پخش شدن درد در قسمت‌های دیگر شکم را می‌توان از مشخصات التهاب آپاندیس ذکر کرد درد آپاندیس به مرور زمان بدتر شده که سریعاً باید به پزشک مراجعه کرد.

سیاتیک

گاهی درد کمر و ستون فقرات می‌ تواند بر عصب سیاتیک تأثیر گذاشته و منجر به درد زیر شکم شود.

سقط جنین

قبل از هفته‌ هشتم در دوران بارداری از دست دادن جنین را سقط جنین می‌ نامند، از مشخصه‌ های سقط می‌ توان درد زیر شکم، خونریزی از واژن، درد کمر، ایجاد لکه‌ های بینی را نام برد

آسیب مفصل خاصره‌ های خارجی

مفاصل خاصره خاجی از طریق استخوان‌ های حرقفی لگن پشتیبانی می‌ شود و محل قرارگیری آن بین استخوان خاجی و استخوان حرقفی لگن است

در صورت آسیب به این مفاصل، درد در قسمت‌ های باسن، کمر، شکم و کشاله ران به خصوص در خانم‌های باردار دیده می‌ شود.

آندومتریوز

بیماری آندومتریوز علت دردهای زیر شکم در زنان میباشد

در این عارضه بافته‌ ای پوششی رحم به خارج از رحم تکثیر و رشد می‌ کنند و می‌ تواند ناباروری را ایجاد کند، خونریزی شدید عادت ماهیانه، احساس درد در رابطه جنسی و دردهای شکم و از علایم این عارضه می‌ باشد.

شاگینل

ویروس آبله مرغان عامل ایجاد بیماری شاگینل می‌ باشد و با پیشرفت خود می‌ تواند سیستم ایمنی بدن را از پای در آورد. از علائم این بیماری ویروسی می‌ توان به تاول‌ های نواری و درد زیر شکم اشاره کرد.

فتق

فتق عارضه‌ ای است که در اثر بلند کردن اجسام سنگین، پرده‌ شکمی پاره شدن و محتویات دیواره شکم به ناف فشار وارد می‌ کند

درد و برآمدگی در شکم و قسمت کشاله ران از علایم این بیماری می‌ باشد

دیورتیکولیت

دیورتیکولیت یکی از علایم درد در قسمت چپ زیر شکم است

این عارضه زمانی اتفاق می افتد که دیورتیکولا که کسیه های کوچکی هستند و در اثر نقاط ضعف روده بزرگ شکل می‌ گیرند، ملتهب شده و ممکن است عفونت کرده و یا پاره شوند

استفراغ، درد زیر شکم و تب از علایم این بیماری است.

سنگ کلیه

ایجاد سنگ کلیه و به مرور بزرگ شدن آن، می‌ تواند باعث ایجاد درد در قسمت شکم و پشت بیمار شود هنگام دفع سنگ‌ های کلیه نیز درد در مجاری ادراری و شکم ایجاد شده و مدفوع قهوه‌ ای یا صورتی می‌ شود.

بیماری التهابی در قسمت لگن

بیماری عفونتی سوزاک که یک نوع بیماری مقاربتی می‌باشد می‌ تواند در خانم‌ ها باعث التهاب و عفونت شود، ترشحات واژن، خونریزی در هنگام رابطه جنسی، درد زیر شکم و تب از مشخصات این بیماری است.

بیماری سالپینگیت

یکی از علت دردهای زیر شکم در زنان بیماری سالپینگیت است که باعث التهاب لوله‌ های فالوپ شده و از نوع بیماری‌ های جنسی است.

سوء هاضمه

گاهی در اثر خوردن غذای زیاد و یا حساسیت به غذا ممکن است فرد به سوء هاضمه دچار شود در این مواقع اسید معده بیشتر تولید شده و فرد احساس درد در شکم، سوزش دل، و در بعضی موارد احساس تهوع و نفخ می‌کند.

تورم پانکراس

لوزالمعده وظیفه‌ تولید هورمون و آنزیم برای هضم غذا را به عهده دارد، التهاب لوزالمعده (پانکراس) منجر به دل درد شدید خواهد شد.

گاز

پرخوری بیش از اندازه و استفاده از مواد غذایی نفاخ نیز می‌تواند باعث تولید گاز در دستگاه گوارش شده و دل پیچه و درد های زیر شکمی را ایجاد کند.

گرفتگی عضلات

دردهای عضلات قبل از شروع دوره قاعدگی برای خانم‌ ها پیش می‌ آید، دردهای عضلات در قسمت زیر شکم هم وجود دارد و بسته به به فرد ممکن است شدید یا کم باشد.

پیچ خوردگی تخمدان

تغییر محل قرارگیری تخمدان‌ ها می‌ تواند عارضه‌ پیچ خوردگی تخمدان را به وجود آورد، پیچ خوردگی تخمدان علت دردهای زیر شکم در زنان است که باعث قطع حرکت خون شده و باعث از بین رفتن تخمدان می‌ شود

این مشکل در هنگام بارداری و یا استفاده از هورمون‌ های جلوگیری از تخمک گذاری به وجود می‌ آید.

سرطان

رشد سلو ل‌های سرطانی در قسمت‌ های پایین شکم نیز می‌ توانند باعث دردهای زیر شکمی شوند.

راه های درمان درد زیر شکم در خانم‌ ها

وقتی خانم بیمار به پزشک زنان و زایمان مراجعه می‌ کند از او درباره عادت ماهانه و حالت‌ های جسمی از قبیل تب و یا خستگی سؤال می‌ شود

در صورت نیاز با تست اسمیرهای دهانه رحم یا سونوگرافی لگنی و انجام آزمایش خون برای سرطان تخمدان به تشخیص علت درد پرداخته می‌ شود

همچنین در صورت نیاز، انجام سی تی اسکن برای تشخیص ناهنجاری‌ های شکمی و یا آندوسکوپی برای تشخیص مشکلات روده توسط پزشک تجویز می‌ شود

عوامل سوزش ادرار زنان و مردان + درمان

دلایل درد زیر شکم در خانم ها چیست | سایت فتوکده

مطلب مفید بود ؟ ۲۴ ۷

شما هم بخوانید