درد پشت سر + ۱۷ علت و روش های درمان درد پشت سر

علت و درمان درد پشت سر و سرگیجه

علت درد پشت سر چیست جدیدترین روش های درمان سریع درد پشت سر و سرگیجه درد پشت سر و گردن چه علتی دارد را در سایت فتوکده می خوانید

علت و درمان درد پشت سر چیست

درد پشت سر یکی از درد هایی است که افراد حتماً در طول عمر خود آن را تجربه می کنند. این درد دلایل مختلف فیزیکی، روانی، عصبی و محیطی دارد و به روش های مختلفی قابل درمان است.

اما تکرار، ادامه و شدت درد پشت سر خطرناک است و باید توسط پزشک بررسی شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه ۱۷ علت و روش درمان زیر را بخوانید

درمان سریع درد پشت سر در صبح و کودکان

علت درد های پشت سر و گردن با سرگیجه

وضعیت نامتناسب بدن

قرار گرفتن بدن در وضعیت بد و نامتناسب با ایجاد تنش در ناحیه پشت، ستون فقرات، شانه ها و گردن منجر به بروز سردرد و درد پشت سر و گردن و درد های مبهم و تپنده در پایه جمجمه و سختی عضلات افراد می شود.

جهت جلوگیری از این عوراض حفظ وضعیت استاندار و صحیح بدن در هنگام نشستن، ایستادن و راه رفتن الزامی می باشد.

آرتروز گردن

التهاب و تورم گردن درهمه انواع آرتروز گردن در این ناحیه و پشت سر درد شدید و آزار دهنده ایجاد می کند. این درد اغلب با حرکت سر و گردن شدت می یابد.

رایجترین درد های آرتروز آرتریت روماتوئید و استئوآرتریت است، با کاهش علائم بیماری آرتروز از طریق اقدامات درمانی درد های ناشی از آن در ناحیه پشت سر نیز رفع می شود.

 ابتلا به میگرن

سردرد و درد پشت سر درمیگرن از کودکی شروع می شود و با روندی افزایشی همگام با افزایش سن در دوره بزرگسالی چند بار در هفته بروز می یابد.

عوامل محیطی، فیزیکی و احساسی و روانی، رژیم غذایی افراد و نوع دارو های مورد استفاده جهت درمان از جمله مهمترین عوامل ابتلای افراد به این بیماری محسوب می شوند.

بیماری میگرن علاوه بر درد شدید در یک طرف سر با عوارضی از قبیل حالت تهوع و استفراغ، اختلال دید، حساسیت شدید نسبت به نور، بو و صدا، حساسیت پوست و عضلات و … همراه است.

بیرون زدگی دیسک کمر

فتق یا بیرون زدگی دیسک کمر در ناحیه گردن باعث درد و تنش در گردن، درد پشت سر و پشت چشم ها و ناراحتی در شانه ها یا نواحی بالای بازو ها می شود.

این مشکل در دیسک بین استخوان های ستون فقرات یا مهره ها ایجاد می شود. عدم درمان این مشکل عوارض بسیار خطرناکی در زمینه تحرک و سلامت افراد به دنبال دارد.

مصرف بی رویه دارو های مسکن

مصرف بیش از حد یا طولانی مدت دارو های رفع سردرد و مسکن افراد را به درد پشت سر دچار می کند. این سر درد ها پیوسته و روزانه می باشند.

با بیدار شدن از خواب شدید و بعد از قطع مصرف مسکن ها ظاهر می شوند.

از مهمترین علائم همراه با درد های پشت سر ناشی از زیاده روی در مصرف مسکن می توان به بی قراری، کج خلقی، اضطراب و تشویش، ضعف جسمانی، فقدان حافظه، اختلال در تمرکز، افسردگی، خستگی و حالت تهوع اشاره کرد.

نورالژی اکسی پیتال

آسیب اعصابی که از نخاع به جمجمه می رسند، موجب شروع درد شدید و ضربان دار در پایه سر و در بخش گردن و ادامه آن به سمت جمجمه می شود.

این عارضه شباهت زیادی به میگرن دارد.

نشانه های دیگر این بیماری حساسیت به نور، حساسیت به لمس در جمجمه، احساس درد در هنگام حرکت دادن گردن و درد ناگهانی و شدید شبیه به یک شوک الکتریکی در گردن و پشت سر است.

تمرینات ورزشی سنگین و شدید

تمرینات ورزشی سخت و حرفه ای به صورت ناگهانی در حین ورزش کردن یا بعد از آن باعث بروز درد پشت سر می شوند.

انواع مختلف حرکات بدنی از جمله تمرینات سخت وزنه برداری و حتی فشار وارد شده به بدن در هنگام دفع در افراد ایجاد سردرد می کند.

این سردردهای غیر رایج با علائمی مشابه سردرد های میگرنی به صورت تپشی در دو طرف سر ظاهر می شوند و به مدت ۵ دقیقه تا ۲ روز تداوم می یابند.

 آسیب اعصاب پس سر

آسیب اعصاب پس سر منجر به بروز درد های عصبی پس سری از پایین گردن تا پس سر و ناحیه گوش ها می شود. این آسیب تا ناحیه جمجه هم گسترش می یابد.

علائم آسیب اعصاب پس سر معمولاً شامل سوزش و درد های خیلی شدید و آزار دهنده، ایجاد درد در یک سمت سر و تحریک آن با حرکت گردن، شوک و درد های متناوب بر اثر انقباض و انبساط اعصاب، حساسیت به نور، آزردگی و حساس شدن جمجمه و … می باشد.

بیماری های خطرناک

ابتلا به بیماری های پارکینسون، تب دنگی و پخش سرطان موجود در پایه جمجه سبب بروز درد در پشت سر می شود. این درد در سرطان جمجمه با اختلال در بلع و صحبت کردن و تکلم همراه است.

یکی از علائم تشخیص بیماری تیروتوکسیوز یا کم کاری تیروئید هم درد در پشت سر است.

۳۳ در صد افراد در هنگام مواجه با حملات قلبی درد پشت سر را تجربه می کنند. این درد از طریق باز کردن عروق کرونری قابل درمان است.

 تنش اعصاب علت درد پشت سر و سرگیجه

سردرد های تنشی ناشی از استرس و اضطراب رایج ترین انوع درد پشت سر هستند. این سر درد ها به مدت نیم ساعت تا یک هفته تداوم دارد.

از علائم سردرد های تنشی می توان به درد خیف یا متوسط با روند افزایشی در بعضی از مواقع، بدون حالت تهوع و استفراغ، احساس فشار و گرفتگی در قسمت پشت سر و پیشانی و افزایش شدت این درد با ورزش اشاره کرد.

کاهش فشار خون

عوامل و محرک های فیزیکی مانند کاهش فشار خون ، سرفه شدید و مستمر، خستگی، ساختار بدنی ضعیف، کمبود خواب، کم آبی، کم کردن وعده های غذایی و … منجر به بروز درد پشت سر می شود.

این نوع درد ها با تحرک و انجام فعالیت های فیزیکی در این شرایط افزایش می یابد. بعد از رفع عوامل و محرک ها به تدریج درد کاهش پیدا می کند.

روش های درمان سریع درد پشت سر

مصرف دارو

مصرف دارو های مسکن مانند آسپرین و استامینوفن به همراه استراحت در اتاق کاملاً تاریک و استفاده از قرص سوماتریپتان با معکوس کردن اثر میگرن درد های پشت سر ناشی از فشار و بیماری میگرن را درمان می کند.

با توجه به اینکه زیاده روی در مصرف مسکن ها باعث ایجاد درد پشت سر می شود، جهت آگاهی از دز مصرفی و مدت استفاده از این قرص ها حتماً با پزشک مشورت کنید.

کمپرس سرد با یخ

قرار دادن یک بسته یخ، قطعات یخ و یا پنبه آغشته به آب سرد روی پیشانی و صبر کردن به مدت چند دقیقه، برداشتن آن به مدت ۳۰ ثانیه و گذاشتن دوباره یخ و تکرار آن چند بار در روز درد پشت سر را تسکین می دهد.

در صورت ابتلای فرد به بعضی از بیماری ها مانند سینوزیت استفاده از این روش به علت تشدید و ایجاد درد در صورت توصیه نمی شود.

درمان با گرما و ماساژ

استفاده از گرما، حرارت، کیسه آّب گرم، تمرین فیزیکی، کشش ملایم، فن ماساژ و فیزیوتراپی جهت درمان درد پشت سر ناشی از فتق دیسک، آرتروز، وضعیت نامناسب بدن و اکسی پیتال کاربرد زیادی دارد.

جهت درمان درد پشت سر ناشی از ژست نادرست بدن اصلاح وضعیت نشستن و ایستادن و استفاده از صندلی کار ارگونومیک با پشتیبانی کمر لمسی نیز گزینه مناسبی است.

بخور صورت با نعناع

ریختن چند قطره روغن نعناع در کتری آب جوش و تنفس بخار آن ۲ بار در هفته درد پشت سر را درمان می کند. در صورت بروز حساسیت بعد از استفاده از بخور نعناع این نوع درمان را متوقف کنید.

قرار دادن یک پارچه حاوی خمیر برگ نعناع تازه له شده روی پیشانی و شقیقه ها ومالیدن و ماساژ روغن نعناع فلفلی روی پیشانی، شقیقه و پشت فک نیز درد های پشت سر را بهبود می بخشد.

مراجعه به کاردیولوژیست و متخصص

افراد باید در صورت بروز درد های شدید، وخیم و طولانی مدت پشت سر همراه با جوش، سفتی گردن، تب، قرمزی چشم، تورم در فک، تغییرات شناختی و … به متخصصان پزشکی جهت تشخیص علت و درمان درد پشت سر مراجعه کنند

.از مهمترین این متخصصین می توان به روان درمانگران، پزشکان متخصص مغز و اعصاب، روانپزشکان و … اشاره کرد.

روش های درمان سریع درد پشت سر

روش های درمانی ذیل نیز علاوه بر روش های مذکور قبلی درد پشت سر را درمان می کنند.

● طب سوزنی

● درمان رفتاری شناختی

● مصرف مخلوط پودر بادام شیرین و آب ولرم و یا ماساژ با بادام شیرین

● مالیدن خمیر دارچین روی پیشانی و بستن آن با بانداژ

● نوشیدن مخلوط سرکه سیب و عسل

● ماساژ با خمیر ریحان تازه و آب ولرم

● ماساژ با روغن ریحان

● نوشیدن چای و شربت زنجبیل

● تزریق اپیدورال در هنگام گرفتگی عضلات ستون فقرات و گردن

● مصرف مواد غذایی سالم و مغذی

● پرهیز از فعالیت های پر جنب و جوش در هنگام درد پشت سر

علت و درمان درد سریع پشت سر و سرگیجه | سایت فتوکده

مطلب مفید بود ؟ ۴ ۰

شما هم بخوانید