ترش کردن معده | ۴۲ علت و درمان ترش کردن معده در خانه

درمان ترش کردن معده در طب سنتی + علت آن

درمان ترش کردن معده در طب سنتی و علمی علت ترش کردن معده چیست راه خانگی درمان ترش كردن معده را در سایت فتوکده می خوانید

علت و درمان ترش کردن معده

غذایی که افراد میخورد پس از چند ساعت در اثر ترشحات داخلی به صورت مایع رقیقی به نام کمپوس در آمده و وارد روده کوچک می شود.

همه افراد در طول زندگی خود ترش کردن معده یا سوزش سر دل را تجربه کرده اند و بسیاری از ما از کنار آن ساده رد شده ایم یا با یک لیوان شیر، آب یا شربت آلومینیوم MGS آن را درمان کرده ایم

شاید متوجه این موضوع نباشید که تداوم و علت ترش کردن معده نشانه بیماری خطرناکی به نام رفلاکس است که می تواند منجر به سرطان مری شود.

ترش کردن معده یا سوزش سر دل به علت برگشت محتویات معده بویژه اسید به داخل مری ایجاد می شود و ۱۰% مردم جامعه به آن مبتلا می شوند.

علت ترش كردن معده نشانه چيست

علت ترش كردن معده چيست

علائم ترش کردن معده

مهمترین علائم ترش کردن معده، احساس سوزش و درد قفسه سینه و آروغ ترش مزه و تند است.

از علائم دیگر آن می توان به سنگینی معده، افزایش ترشحات بزاق دهان، تلخی و بوی بد دهان و حالت تهوع و استفراغ اشاره کرد که نمود بیشتری دارد

۵ علت ترش كردن معده چيست

۱- غذا را کامل بجوید

نجویدن کامل غذا باعث بروز مشکلات گوارشی بسیاری می شود.

مقدار هضم غذا به میزان زیادی وابسته به سطح کل ماده بوده که در معرض ترشحات روده قرار می گیرد، بنابراین غذا باید خوب بجوید تا دچار ترش کردن و ناراحتی معده نشوید.

۲- پرخوری نکنید

اگر می پرسید یکی اصلی ترین علت ترش كردن معده چيست، باید بگویم: پر خوری 

پرخوری باعث می شود معده با فشار زیاد کار کند و همین امر سبب بروز مشکلات گوارشی می شود وقتی معده دچار فشار زیاد شد نمی تواند عملکرد مناسبی داشته باشد و درست غذا را هضم کند.

۳- دراز نکشیدن بعد از صرف غذا

زمان هضم غذا در معده افراد متفاوت بوده و در کودکان زودتر و در افراد مسن دیرتر هضم می شود.

بنابراین باید به این نکته توجه کنید که بلافاصله بعد از غذا نباید خوابید یا دراز کشید، چون این کار فعالیت دستگاه گوارش را مختل می کند.

۴- بین غذا آب ننوشید

نوشیدن آب زیاد در بین غذا علاوه بر اینکه عمل هضم را متوقف می کند، فعالیت ترشحات معده را نیز کم میکند در نتیجه غذا به اندازه کافی هضم نمی شود.

بهتر است که یک ساعت قبل یا بعد از غذا آب بنوشید تا دچار ناراحتی معده نشوید.

۵- پرهیز از عادت های نادرست

خوردن غذا های چرب و با ادویه زیاد، مصرف بیش از حد فست فود، افراط در نوشیدن چای و قهوه، خوردن میوه بلافاصله بعد از غذا، مصرف زیاد ترشیجات و انواع شیرینی و سریع غذا خوردن می تواند آسیب زیادی به دستگاه گوارش برساند.

راه خانگی درمان ترش كردن معده

ترش كردن معده نشانه چيست + راه خانگی درمان ترش كردن معده

درمان ترش کردن معده در طب سنتی و علمی

در زیر با ۳۷ راه خانگی درمان ترش كردن معده آشنا می شوید، در بالا با علت ترش كردن معده آشنا شدید، پس با راهکاری های مناسب این مشکل را درمان کنید

جوش شیرین

بی کربنات سدیم یا همان جوش شیرین به علت خاصیت بازی که دارد برای رفع ترش کردن معده مفید است و برای کاهش اسید معده و درمان سوزش آن به کار می رود.

برای استفاده مقداری از جوش شیرین را در آب گرم حل کرده و میل کنید.

زنجبیل

زنجبیل به عنوان ضد نفخ و تقویت کننده معده و همچنین در مواقع ترش کردن معده مورد استفاده قرار می گیرد و ترشح بزاق را تحریک کرده و حرکات دودی روده را فعال می کند.

مقداری از زنجبیل را به صورت دم کرده یا جوشانده استفاده کنید و زنان باردار از مصرف زنجبیل خودداری نمایند.

بادیان رومی

تخم بادیان رومی اثر ضد تشنجی قوی دارد و غدد شیری را تحریک می کند. همچنین برای رفع التهاب مخاط ها و نفخ معده و ترش کردن معده استفاده می شود و خاصیت مسهل نیز دارد.

برای استفاده یک قاشق غذاخوری از تخم بادیان رومی را له کرده و در نیم لیتر آب جوشانده و بنوشید.

شیر

شیر منبع خوبی برای املاح مورد نیاز بدن از جمله فسفر، کلسیم، پتاسیم، منیزیم، نیاسین، اسید فولیک و انواع ویتامین است.

شیر گرم به همراه عسل می تواند یک درمان عالی برای ترش کردن معده باشد و برای تسکین آن بسیار موثر است.

خرما

خرما فواید بسیاری دارد و بدن را گرم و فعال می کند و برای التهابات روده و معده مفید است که برای درمان ترش کردن معده در طب سنتی مورد توجه است

همچنین مصرف خرما ترش کردن معده را از بین می برد؛ خوردن چند خرما بعد از غذا مکمل غذایی خوبی بوده امّا نباید در خوردن آن زیاده روی کرد.

آب هویج

هویج یکی از سبزیجاتی است که مصرف طبی زیادی دارد. هویج سرشار از ویتامین A، D، C و انواع ویتامین B است.

آب هویج و مخصوصا آب خام آن برای بیماری های معده ،سوء هاضمه و ترش کردن معده بسیار مفید است و مسکن خوبی برای درد معده می باشد.

درمان ترش کردن معده با نعناع

نعناع از نظر طب سنتی نسبتا گرم و خشک است. نعناع تقویت کننده بدن و به ویژه معده است و برای رفع سوء هاضمه و ناراحتی های معده از جمله ترش کردن معده به کار می رود.

یک قاشق غذا خوری از گیاه نعناع را با نیم لیتر آب جوشانده و بعد از سرد شدن بنوشید و یا از عرق نعنا استفاده کنید.

رازیانه

دم کرده رازیانه به هضم غذا کمک می کند و از ترش کردن معده جلوگیری می نماید.

رازیانه به علت گرم بودن برای گرم مزاج ها خوب نیست و این افراد باید آن را با سکنجبین مصرف کنند؛ برای استفاده ۳۰ گرم رازیانه را در یک لیتر آب جوش ریخته و بعد از یک دقیقه دم کشیدن آن را بنوشید.

موز

موز به علت خاصیت قلیایی و میزان پتاسیم و فیبر بالایی که دارد راه حل مناسبی برای مقابله با اسید معده بوده و می تواند مانع سوزش معده شود.

بنابراین خوردن موز هنگامی که احساس ترش کردن معده دارید می تواند در بهبود آن کمک کند.

آویشن و عرق آویشن

روغن تیمول یا تیمن که در ترکیب اسانس گیاهان وجود دارد منشا اصلی خواص ضد عفونی کننده آویشن می باشد. برای ناراحتی های گوارشی نیز موثر است.

دم کرده آویشن را به میزان یک قاشق چایخوری در یک فنجان آب ریخته و سه بار در روز بنوشید تا به هضم غذا کمک کند.

سرکه سیب

اسید مالیک موجود در سرکه سیب دارای خواص ضدباکتریایی است و می تواند به هضم غذا کمک کند و مانع رفلاکس معده شود.

۱ قاشق غذا خوری سرکه سیب خام را به یک فنجان آب اضافه کرده و یک قاشق غذا خوری عسل را به آن اضافه کنید. برای بهبود اوضاع معده ۲ تا ۳ بار در روز از این محلول بنوشید.

گل بابونه

یکی از مهمترین خواص بابونه، درمان زخم معده است و از تقویت کننده های تلخ به حساب می آید.

جوشانده این گیاه برای تسکین ناراحتی های هاضمه و همچنین به عنوان آرام بخش استفاده می شود. مصرف دم کرده گل یا ساقه خشک بابونه به میزان یک استکان در روز اختلالات گوارشی را از بین می برد.

سیب زمینی

آب سیب زمینی طعم ناپسندی دارد ولی برای درمان زخم معده و برخی بیماری های معده مفید است.

آب سیب زمینی را با ۳/۴ فنجان آب و نصف قاشق چایخوری آبلیمو و ۲ قاشق چایخوری عسل مخلوط کرده و میل کنید، می توانید از پوره سیب زمینی نیز برای درمان رفلاکس معده استفاده کنید.

ریحان

این گیاه حاوی اسانس روغنی، تانن ها و ساپونین است.

خوردن ریحان دستگاه گوارش را تقویت می کند. نوشیدن یک فنجان دم کرده ریحان، نفخ و گاز معده را از بین می برد، برگ ریحان را همراه غذا بخورید تا غذایتان بهتر هضم شود.

دانه زنیان

دانه گیاه زنیان که به آن دانه کاروم نیز گفته می شود، برای درمان مشکلات معده بسیار موثر است. این گیاه طعم تند و تیزی دارد.

یک قاشق غذا خوری از دانه زنیان را با یک قاشق غذا خوری زیره سبز مخلوط کرده و با مقداری پودر زنجبیل به صورت روزانه مصرف کنید تا دچار رفلاکس معده نشوید.

مریم نخودی

گیاه مریم نخودی برای تحریک اشتها، بهبود فعالیت دستگاه گوارش مفید است.

نیم لیتر آب جوش را روی دو قاشق غذا خوری از خرد شده این گیاه بریزید و بگذارید سرد شود، دم کرده این گیاه برای ناراحتی های معده مفید است و می تواند رفلاکس معده را درمان کند.

برگ کرفس

برگ کرفس گیاه مقوی معده است و درد آن را تسکین می دهد.

برای استفاده برگ کرفس را خرد کرده و با کمی آب بجوشانید و مقداری عسل به آن اضافه کنید و آن را میل کنید؛ این کار باعث تقویت معده می شود و از ترش کردن آن جلوگیری می کند.

جعفری

از دیگر درمان ترش کردن معده در طب سنتی جعفری می باشد، جعفری از نظر ویتامین A و C و همچنین آهن و پتاسیم بسیار غنی است و منبع خوبی از اسید فولیک است.

این سبزی نقش به سزایی در سلامت انسان دارد. خوردن چای جعفری به هضم غذا کمک می کند؛ در دوران حاملگی در مصرف آن باید احتیاط کرد.

آلوئه ورا

ترکیب های موجود در آلوئه ورا خاصیت دارویی بالایی دارد. این گیاه دارای حداقل سه اسید چرب با خاصیت ضدالتهابی است که برای معده و روده ها بسیار مفید است.

برای تنظیم سیستم گوارش و بهبود ترش کردن معده، قبل و بعد از غذا آن را مصرف کنید.

پاپایا

خربزه درختی یا پاپایا به دلیل داشتن آنزیم papain که باعث هضم پروتئین گوشت می شود مورد استفاده قرار می گیرد.

این میوه موثر برای درمان رفلاکس معده است و اگر به صورت روزانه مصرف شود مانع ترش کردن معده می شود.

درمان ترش کردن معده با بادرنجبویه

این گیاه آرم بخش و تنظیم کننده و درمانگر ناراحتی های معده و روده است. مفید ترین بخش این گیاه برگ های آن است.

عصاره بادرنجبویه به دلیل فعالیت آنتی اکسیدانی که دارد، به سلامت گوارش کمک می کند اما برای افرادی که دارای فشار خون هستند مضر است.

ختمی

ریشه ختمی تقویت کننده معده است و ورم معده و روده را درمان می کند.

کسانی که سرد مزاج هستند، باید ختمی را با عسل بخورند. ۲۰ گرم ریشه ختمی را خرد کرده و در یک لیتر آب جوش بریزید، سرد که شد صاف کرده و با عسل مخلوط کنید.

کنجد و نبات

از موثرترین راه ها برای رهایی از ترش کردن معده استفاده از ترکیب کنجد و نبات است، فیبرهای موجود در دانه کنجد به هضم و گوارش غذا کمک زیادی می کند.

می توانید کنجد و نبات را در هاون کوبیده و با هم ترکیب کرده و مصرف کنید.

بکرایی

میوه و دانه و ریشه آن ارزش درمانی دارد. میوه آن طعم شیرینی دارد و حاوی ویتامین A، C و ریبوفلاوین و نیاسین است و  برای درمان انگل روده و یبوست و مشکلات معده مفید است.

گوشت میوه بکرایی به همراه آب دوغ درمانگر معده است.

سیب

آب سیب دفع کننده مواد سمی بدن و ضدعفونی کننده روده است.

آب سیب رسیده، دارای اثر ملین است و برای یبوست مفید می باشد، سیب سرشار از فیبر است و به فرایند گوارش و هضم غذا کمک میکند.

اگر میخواهید دچار ترش کردن معده نشوید خوردن سیب را فراموش نکنید.

آب برنج

آب برنج به تنظیم حرکات روده کمک میکند. آب برنج حاوی فیبر است که از بروز یبوست جلوگیری می کند، نشاسته موجود در آب برنج موجب رشد باکتری های مفید معده می شود.

مقداری برنج را با آب پخته بطوری که مقدار آب باید دو برابر برنج باشد، سپس آب آن را مصرف کنید.

لیمو

برای درمان ترش کردن معده یا سوزش سر دل با استفاده از لیمو، باید به این نکته توجه کرد که لیمو خاصیت اسیدی دارد و اگر به تنهایی استفاده شود می تواند رفلاکس معده را تشدید کند.

برای استفاده باید آن را با آب رقیق کرد تا خاصیت اسیدی آن کاهش یابد و با عسل ترکیب کرد.

چغندر

لبو حجم بالایی از فیبر های غذایی را دارد و برای دستگاه گوارش بسیار مفید است.

چغندر مانند هویج حاوی کاروتن است که در معده تبدیل به ویتامین A می شود و استفاده از آن می تواند از بروز مشکلات معده جلوگیری کند امّا نباید در خوردن آن زیاده روی کرد.

زیره

اسانس کارون موجود در دانه زیره ترشح شیره های گوارشی را تحریک می کند از این رو زیره برای گوارش و درمان سوء هاضمه، درد و سوزش معده مفید است.

زیره سیاه طبیعت گرم و خشکی دارد و می توانید از دم کرده آن استفاده کرده و یا برای تسکین درد دانه آن را بجوید.

عرق بیدمشک و عرق کاسنی

عرق بیدمشک بدلیل اینکه عطش را رفع می کند تقویت کننده دستگاه گوارش و معده است. عرق کاسنی و بیدمشک جزء عرقیجاتی است که برای درمان ترش کردن معده مفید هستند.

عرقیجات به خاطر اینکه طبیعت سردی دارند بهتر ست با عسل و کمی آب مصرف شوند و مصرف آن برای زنان باردار توصیه نمی شود.

آب

برای آنکه سیستم گوارش سالمی داشته باشید بهترین راه نوشیدن آب با معده خالی است زیرا این کار سموم مضر را از بدن خارج میکند و عملکرد معده را بهتر می کند.

اگر می خواهید دچار ترش کردن معده نشوید در طول روز آب کافی بنوشید.

آنغوزه

آنقوزه یا آنغوزه گیاهی ضد نفخ است و برای درمان سوء هاضمه و سوزش سر معده به کار می رود. می توانید آن را با شیر گرم مخلوط کرده و استفاده کنید.

این گیاه برای کودکان و زنان شیرده مضر است و نباید در استفاده از آن زیاده روی کرد.

چای دارچین و زنجبیل

دارچین دارای خواص معجزه آسایی است و در زمان های قدیم از نظر قیمت معادل طلا و عاج بوده است، در هنگام ناراحتی و درد معده، نوشیدن چای دارچین می تواند اثر معجزه آسایی داشته باشد.

دم کرده چوب دارچین با نصف قاشق چایخوری زنجبیل در یک فنجان آب می تواند باعث تسکین ناراحتی گوارشی شما شود.

مخلوط ادویه جات خشک

همانطور که در قسمت های قبلی به خواص دانه رازیانه و زیره، برای درمان ترش کردن معده اشاره شد؛ ترکیبی از این ادویه ها نیز می تواند اثر خوبی داشته باشد.

یک قاشق چایخوری از تخم گشنیز، دانه رازیانه و زیره سبز را به آب جوش اضافه کنید و بعد از سرد شدن استفاده کنید.

عسل

عسل خاصیت های فراوانی دارد و اثرات مطلوبی بر بدن دارد. خاصیت آنتی اکسیدان آن باعث حذف برخی از رادیکال های آزاد می شود.

افرادی که مبتلا به رفلاکس معده هستند، قبل از هر وعده غذایی یک قاشق غذاخوری عسل طبیعی مصرف کنند.

برگ های تمبر هندی

این گیاه جبران کننده ویتامین C در بدن است و دارای انواع ویتامین ها و فیبر و آهن و منیزیم است.

تمبر هندی به تحریک تولید صفرا کمک می کند و همین مسئله می تواند به هضم سریع غذا و تنظیم شیره گوارشی کمک کند و گوارش را بهبود ببخشد.

رزماری

رزماری یکی از ادویه جاتی است که بالاترین میزان آنتی اکسیدان را دارد و همچنین خواص باکتریایی قوی دارد و زخم معده و ناراحتی و نفخ معده را نیز درمان می کند.

دمنوش آن می تواند در بهبود رفلاکس معده به شما کمک کند و آن را تسکین دهد.

تذکر

اگر به صورت مکرر دچار ترش کردن معده می شوید حتما به پزشک مراجعه کنید، زیرا در صورت تداوم ترش کردن معده می تواند باعث ایجاد رفلاکس معده و سرطان مری شود.

روش های درمان خانگی اسهال

درمان ترش کردن معده در طب سنتی و علمی | سایت فتوکده

مطلب مفید بود ؟ ۹ ۱

شما هم بخوانید