سوزش ادرار + ۲۵ علت و روش های درمان سوزش ادرار

سوزش ادرار در زنان و مردان نشانه چیست

علت سوزش ادرار در مردان و زنان نشانه چیست علل و روش های درمان سوزش ادراری در بارداری و کودکان را در سایت فتوکده می خوانید

علت سوزش ادرار + روش های درمان

تعدادی از افراد در طول عمر به دلایل مختلف در حین تخلیه ادرار احساس سوزش می کنند. گاهی اوقات این سوزش دردناک هم می باشد.

سوزش ادرار در بعضی موارد به طور طبیعی با رعایت اصول ساده بهداشتی و درمانی برطرف می شود. اما در موارد معدودی نشانه یا علائم یک بیماری خطرناک است.

آیا می دانید سوزش ادرار نشانه چیست

روش های درمان سوزش ادرار در کودکان و بارداری زنان

علت و سوزش ادرار نشانه چیست

ابتلا به عفونت قارچی

احساس سوزش ادرار ناشی از تجمع قارچ ها در واژن زنان با ترشحات بسیار غلیظ پنیر مانند همراه است. مصرف دارو های ضد قارچ این عوارض را درمان می کند.

رعایت بهداشت فردی، پوشیدن لباس زیر کتان، تعویض منظم لباس زیر به صورت روزانه و همچنین بعد از فعالیت ورزشی و تعریق زیاد از ابتلای مجدد افراد به عفونت قارچی جلوگیری می کند.

بیماری های ناشی روابط جنسی

ابتلا به بیماری های مقاربتی ناشی از عفونت های ویروسی یا باکتریایی مانند هرپس، سوزاک و کلامیدیا با سوزش ادرار در افراد همراه است.

ایجاد ترشحات غیر طبیعی زرد و سبز رنگ هم از دیگر علائم ابتلا به بیماری های سوزاک و کلامیدیا به شمار می رود. بیماری عفونی هرپس نیز سبب بروز زخم در نواحی دهان و ژنیتال می شود.

علت سوزش ادرار بخاطر عفونت

ورود باکتری به مجاری ادراری وعفونت این ناحیه سبب بروز علائمی از قبیل بی اختیاری و سوزش ادرار و درد همراه با ادرار کردن می شود.

این عفونت با مصرف آنتی بیوتیک های تجویز شده توسط پزشک قابل درمان است.

ادرار کردن قبل و بعد از مقاربت جنسی، خشک کردن نواحی مربوطه از جلو به عقب با کشیدن دستمال به آرامی نیز علاوه بر کمک به درمان از ابتلای مجدد افراد به عفونت مجاری ادرار پیشگیری می کند.

بیماری سنگ کلیه

تشکیل سنگ های سخت در کلیه ها و اطراف آن و ورود آنها به منطقه وارد شدن ادرار به مثانه علائمی مانند سوزش ادرار، احساس درد در پهلو و پشت، تغییر شدید درد، کدر شدن، تیرگی و تغییررنگ ادرار، تب، لرز، استفراغ، حالت تهوع و تکرر ادرار با مقدار بسیار کم را به دنبال دارد.

این سنگ ها معمولاً از موادی نظیر کلسیم یا اسید اوریک تشکیل می شوند.

پروستاتیت

عفونت پروستات یا پروستاتیت بر اثر یک نوع عفونت باکتریایی کوتاه مدت یا التهاب مزمن در مردان بروز می یابد.

این بیماری دارای علائمی از جمله درد در مثانه، آلت تناسلی و بیضه ها، انزال سخت و دردناک، مشکل در تخلیه ادرار، تکرر ادرار به ویژه در هنگام شب و سوزش درد ناک ادرار می باشد.

درمان سریع این بیماری جهت جلوگیری از گسترش عفونت و ابتلا به بیماری های خطرناک ضرورت دارد.

سرطان مثانه

رشد سلول های سرطانی در مثانه منجر به بروز بیماری خطرناک سرطان مثانه در فرد می شود.

این بیماری با علائمی نظیر وجود خون در ادرار، تکرر ادرار، بی اشتهایی، کاهش وزن، ورم پا، درد پایین کمر و استخوان، خستگی، بروز مشکل در تخلیه ادرار، ادرار کردن با جریان کم و ضعیف و سوزش درد ناک ادرار ظاهر می شود.

تغییرات دوران یائسگی

تغییرات واژینال مثل کاهش تولید هورمون استروژن در بدن، تغییر در بافت واژن و کوچکی، ضعف و خشکی آن بعد از دوران یائسگی پوست واژن و سایر بافت های مرتبط به آن را حساس می کند.

به همین دلیل تماس ادرار با واژن و مجاری ادرار در هنگام تخلیه ادرار موجب احساس سوزش دردناک و گرمی در این نواحی می شود.

کیست تخمدان

رشد کیست در یک یا هر دو تخمدان های دو طرف مثانه و تحمیل فشار بر روی مثانه موجب سوزش دردناک ادرار در افراد بیمار می شود.

علائم دیگر بیماری کیست تخمدان عبارتند از بروز دردهای خفیف در پشت، خونریزی غیر طبیعی واژینال، حساسیت سینه، درد شدید قاعدگی و ایجاد درد در ناحیه لگن. در صورت مشاهده این علائم مراجعه به پزشک متخصص زنان مناسبترین گزینه می باشد.

عفونت لوله های حاوی اسپرم

عفونت یا التهاب درون لوله های ایپدیدیم ( لوله های حاوی اسپرم در بالای بیضه ها) موجب سوزش دردناک در هنگام ادرار در مردان می شود.

نام دیگر این بیماری اپیدیدیمیت است. در این بیماری عوارض دیگری مانند تب، درد در آلت تناسلی یا بیضه ها و تورم در اطراف بیضه ها مشاهده می شود.

اپیدیدیمیت با مصرف آنتی بیوتیک و استراحت کافی درمان می شود.

شستشوی واژن با شوینده نامناسب

تمیزی واژن و تنظیم PH این ناحیه به صورت طبیعی انجام می شود و شستشو با مواد شوینده جهت انجام این فرآیند الزامی نیست.

شستشوی واژن با مواد شوینده نامناسب عدم تعادل PH ناحیه واژینال و سوزش ادرار را به دنبال دارد. در صورت استفاده از مواد شوینده مناسب هم شستشوی این قسمت از بدن بیش از ۲ بار در هفته توصیه نمی شود.

وجود زخم در اطراف مجاری ادراری

ایجاد زخم در داخل یا اطراف مجاری ادراری به دلایلی از جمله اصلاح اندام تناسلی، مقاربت جنسی و بروز جوش های کوچک و تماس ادرار با این زخم ها سبب احساس داغی و سوزش در افراد می شود.

این زخم ها معمولاً خود به خود بهبود می یابند. در صورت بروز تب، آسیب مجاری ادراری و ایجاد یک زخم بزرگ در این ناحیه مراجعه به پزشک متخصص الزامی می باشد.

سایر علت های سوزش ادرار

● عفونت های کلیوی، لوله های میزراه و مثانه

● پارگی پرینال پس از زایمان

● انجام بعضی از فعالیت های ورزشی مانند دوچرخه سواری و اسب سواری

● عوارض جانبی مصرف بعضی از دارو ها یا مواد غذایی و به کارگیری بعضی از درمان ها

● بیماری دیابت ملیتوس و سایر بیماری های تضعیف کننده سیستم ایمنی بدن

● سندرم درد مثانه

● محرک های عصبی بروز اختلال در تخلیه مثانه

● سرطان های پروستات، واژن و آلت تناسلی مردانه

و …

علت و درمان سوزش ادرار در زنان و مردان

علت های سوزش ادرار در زنان و مردان با روش درمان خانگی

روش های درمان سوزش ادرار در مردان و زنان

محلول شیر و پودر تخم شنبلیله

خوردن ترکیب عسل و پودر تخم شنبلیله دو تا سه بار در روز و نوشیدن ترکیب عسل، آب و تخم شنبلیله خیس خورده به مدت یک شب با معده خالی و یا محلول پودر تخم شنبلیله و شیر بدون چرب دو بار در روز سوزش ادرار افراد را درمان می کند.

توجه داشته باشید هر یک از این روش های درمانی باید تا زمان رفع کامل درد ادامه یابد.

ماست کم چرب داخل واژن

فرو بردن تامپون در داخل ماست کم چرب بدون مواد شیرین کننده و قرار دادن آن در واژن به مدت دو ساعت دو بار در روز سوزش دردناک ادرار را برطرف می کند.

مصرف خوراکی ماست کم چرب به میزان ۲ تا ۳ فنجان در روز و نوشیدن ترکیب آب لیمو، آب ولرم و عسل هر صبح با معده خالی نیز راهکار های مناسبی جهت درمان سوزش ادرار به حساب می آیند.

محلول آب و سرکه سیب

ضدعفونی کردن، میکروب زدایی و تنظیم PH طبیعی بدن از خواص مفید سرکه سیب است.

به همین دلیل نشستن درون وان حمام پرشده از محلول آب و یک یا دو فنجان سرکه سیب به مدت حداقل ۱۵ دقیقه روزی یکبار و نوشیدن محلول سرکه و عسل در آب گرم دو بار در روز سوزش درد آور ادرار افراد را بهبود می بخشد.

نوشیدن آب به مقدار زیاد

افزایش مصرف آب منجر به خروج باکتری های تولید کننده عفونت و مواد سمی از بدن، ترمیم سلول های آسیب دیده، جلوگیری از وخامت مشکل، پیشگیری از بروز کم آبی در بدن، تعادل دمای بدن و تنظیم ادرار می شود.

مصرف میوه های آبدار، سبزی ها، سوپ، اسموتی و آبمیوه نیز به تأمین آب مورد نیاز بدن کمک می کند.

کمپرس گرم

قرار دادن کیسه آب گرم و حوله گرم روی قسمت پایین شکم به مدت پنج دقیقه با گرم کردن این ناحیه و کاهش فشار بر روی مثانه درد و سوزش را تسکین می بخشد.

این کار باید به صورت منظم چندین بار در روز تکرار شود. استفاده از پد های گرمایی هم برای بهبود سوزش دردناک ادرار قابل توصیه می باشد. این پد ها در داروخانه ها موجود هستند.

محلول جوش شیرین و آب

ترکیبات قلیایی موجود در جوش شیرین ضمن تنظیم PH بدن خاصیت اسیدی ادرار، دفعات و احساس سوزش آن را کاهش می دهد.

در این روش درمانی باید یک قاشق چایخوری جوش شیرین را در داخل یک لیوان آب بریزید و بعد از هم زدن و حل شدن کامل آن، محلول را با معده خالی بنوشید.

ادامه این روش به مدت یک هفته هر روز جهت بهبود کامل بیمار ضروری است.

مصرف خیار

بخش عمده خیار آب است. با توجه به خاصیت ادرار آوری این ماده غذایی مصرف حداقل ۲ عدد خیار و یا نوشیدن مخلوط آب خیار، عسل و آبلیمو به صورت روزانه موجب هیدراته شدن بدن، دفع سموم، ثابت ماندن دمای بدن و رفع سوزش دردناک ادرار می شود.

استفاده از خیار جهت تهیه ماسک و ایجاد شادابی پوست هم کاربرد زیادی دارد.

چای زنجبیل

نوشیدن محلول آب زنجبیل و شیر یا آب ولرم و یا چای زنجبیل و استفاده از ترکیب خمیر زنجبیل و عسل خالص سوزش ادرار را درمان می کند.

مصرف روزانه آب هویج هم میزان درد و سوزش دفع ادرار را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. کلیه این روش های درمانی باید به صورت منظم و حداقل یکبار در روز انجام شود.

دارو های آنتی بیوتیک

سوزش ادرار با منشأ عفونی با مصرف آنتی بیوتیک به راحتی قابل درمان است. البته جهت انتخاب داروی صحیح متناسب با نوع عفونت مشاوره با پزشک ضروری است.

نوشیدن آب و مایعات سالم به مقدار کافی و همراه با دارو، مصرف منظم دارو سر وقت و کامل کردن دوره دارو درمانی به بهبود کامل این عارضه کمک می کند.

معجزه آب زغال اخته

زغال اخته دارای خاصیت آنتی بیوتیکی و آنتی اکسیدانی است. این میوه ریز با افزایش حالت اسیدیته ادرار کلیه باکتری ها را از بدن دفع می کند.

آب زغال اخته موجود در بسیاری از فروشگاه ها و آبمیوه فروشی ها غیر بهداشتی و حاوی افزودنی های مضر است؛ به همین خاطر توصیه می شود آب این میوه را در خانه تهیه کنید.

استفاده از اسانس آویشن

خوردن اسانس آویشن به مقدار دو قطره دو بار در روز ضمن جلوگیری از پیشرفت عفونت ادراری سوزش ادرار را برطرف می کند.

این قطره معمولاً همراه با یک حبه قند یا یک قاشق عسل مصرف می شود. نوشیدن روزانه ترکیب آب پرتقال و لیمو ترش هم با داشتن ویتامین C فراوان به درمان روده ها و عفونت ادراری کمک می کند.

مراجعه به پزشک

مراجعه به پزشک در صورت تداوم سوزش درناک، افزایش شدت آن و عدم رفع سوزش با به کار گیری درمان های خانگی و گیاهی ضروری است.

پزشک از طریق معاینه فیزیکی، درخواست تست آزمایشگاهی و پرسیدن سوالاتی در خصوص نوع و میزان درد و سوزش، علائم همراه با آن، مقدار، رنگ و حجم ادرار متناسب با علت سوزش ادرار، بیمار را درمان می کند.

سایر روش های درمان سوزش ادرار

● استفاده از دارو های گیاهی ختمی، پنیرک، کاسنی و ریشه نیلوفر آبی

● نوشیدن یک لیوان آب نارگیل دو بار در روز

● پرهیز از مصرف نوشابه ها و نوشیدنی های گازدار، غذا های تند و مواد غذایی حاوی کافئین و شیرین کننده های مصنوعی

● ترک سیگار و الکل

● کنترل استرس و اضطراب

● تمیز و خشک نگهداشتن ناحیه تناسلی و تعویض نوار و دستمال های بهداشتی

● اجتناب از مصرف مواد شوینده حساسیت زا، دوش های واژینال و اسپری

● پوشیدن لباس های زیر نخی

● عدم استفاده از شلوار های تنگ و لباس زیر و مایو خیس

● برقراری ارتباط جنسی به صورت ایمن

● ادرار و شستن بدن بلافاصله بعد از مقاربت جنسی

و …

آشنایی با علت و درمان عفونت لگن

علت و درمان سوزش ادرار در زنان و مردان | سایت فتوکده

مطلب مفید بود ؟ ۱۱ ۲

شما هم بخوانید