پرش پلک چشک + ۳۴ علت و درمان پرش پلک چشم

علت پرش پلک چشم با روش درمان

علت پرش پلک چشم طولانی مدت با درمان های خانگی در طب سنتی و علمی را در سایت فتوکده می خوانید

علت و درمان پرش پلک چشک

پرش پلک حرکت تکرار شونده و غیر ارادی چشم به مدت حداکثر ۲ دقیقه است که این حرکت می تواند در هر دو طرف بالا و پایین پلک رخ دهد.

پرش پلک معمولاً آزار دهنده نیست و نیاز به درمان ندارد و خود به خود برطرف می شود اما ممکن است پرش پلک چند روز طول بکشد یا خیلی شدید شود.

پس بهتر است برای رفع آن از روش های درمانی خاص استفاده کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ۳۴ علت و روش درمان پرش پلک آشنا می شوید

پرش پلک چشم نشانه چیست

علت های پرش پلک چیست

استرس و اضطراب

استرس و اضطراب اعصاب عضلات چشم را تحریک کرده و در نتیجه موجب پرش پلک می شود به همین خاطر معمولاً در روز هایی که حادثه ای اعصاب شما را تحت تأثیر قرار می دهد، دچار این مشکل می شوید.

کار و فعالیت روزانه تحت فشار شدید در محیطی شلوغ نیز موجب تحریک اعصاب و روان و در نهایت تیک پلک می شود.

کم خوابی و خستگی

اگر در طول روز خواب و استراحت کافی نداشته باشید، احتمال پرش پلکتان افزایش می یابد. خستگی شدید و ضعف بدنی نیز تأثیر مشابهی را در پی دارد.

علت اصلی این موضوع وارد آمدن فشار زیاد روی پلک است. در این شرایط پلک و چشم شما خسته شده و عضلات پلکتان ناخواسته دچار حرکات مکرر غیرعادی می شود.

کمبود منیزیم و کلسیم

کمبود بعضی از مواد معدنی مانند منیزیم، کلسیم و پتاسیم سبب اسپاسم پلک می شود.

کمبود منیزیم با علائم دیگری مانند لرزش خفیف دست ها، احساس خواب رفتن دست ها یا پا ها و احساس گرفتگی گلو، شانه یا گردن نیز همراه است.

کمبود ویتامین B6 در بدن هم ممکن است موجب پرش پلک شود. در اینگونه موارد فرد دچار خشکی لب هم می شود.

مصرف دارو های ضد صرع

تیک پلک یکی از عوارض جانبی بعضی از دارو ها مانند دارو های ضد صرع و ضد سایکوز و قرص های لاغری است. زیاده روی در مصرف مواد غذایی حاوی کافئین و سایر مواد محرک نیز باعث پرش پلک می شود.

از جمله مواد حاوی کافئین می توان به قهوه، چای، کاکائو، نوشابه ها و شکلات های کافئین دار، آب ویتامینه و … اشاره کرد.

خشکی چشم

یکی دیگر از علل پرش پلک خشکی چشم است. این بیماری با علائم دیگری مانند احساس جسم خارجی در چشم، سوزش و آبریزش چشم و … همراه است.

مهمترین عوامل خشکی چشم نیز عبارتند از پیری، بیماری های خود ایمنی، مصرف بعضی از دارو ها مانند آنتی هیستامین ها و دارو های ضد افسردگی و ضد گرفتگی بینی.

بلفاریت

در بلفاریت التهاب پلک یا لبه پلک به پلک فشار وارد کرده و در نتیجه موجب انقباض و پرش پلک مزمن می شود. به این وضعیت چشمک زدن مزمن نیز می گویند که معمولاً هر دو چشم را درگیر می سازد.

در بیشتر موارد اسپاسم پلک ناشی از بیماری بلفاریت خوش خیم است. این بیماری با علائم دیگری مانند خارش، قرمزی و سوزش چشم ها نیز همراه است.

قرار گرفتن در معرض منبع نور شدید

قرار گرفتن در معرض منبع نور شدید یا نور لامپ های سفید مهتابی موجب حساسیت چشم به نور می شود. در چنین شرایطی اعصاب عضلات چشمتان تحریک شده و دچار پرش پلک می شوید.

قرار گرفتن چشم در معرض تشعشعات ناشی از نمایشگر های الکترونیکی هم عوارض مشابهی را در پی دارد. کار یا زندگی در مکان دارای نور نامناسب موجب خستگی شدید چشم های شما نیز می شود.

سایر علت های پرش پلک

● پیری و افزایش سن

● مصرف الکل، سیگار و دخانیات

● سوزش چشم

● آسیب پلک و چشم

● فعالیت فیزیکی زیاد

● التهاب ملتحمه

● اختلالات عصبی و مغزی مانند فلج بل یا فلج صورت

● بیماری های دیستونی، دیستونی گردن، پارکینسون، MS

● محرک های محیطی مانند نور خورشید، باد، آلودگی

● خراش های قرینه

و …

پرش پلک چشم نشانه چیست

روش های درمان پرش پلک طولانی مدت

ماساژ پلک و اطراف چشم

ماساژ پلک و اطراف چشم با افزایش گردش خون عضله چشمتان را تقویت کرده و پرش پلک شما را درمان می کند.

در این روش باید پلک و کلیه نواحی اطراف چشم بالا، پایین، چپ و راست را با انگشت اشاره خود به مدت ۳۰ ثانیه ماساژ دهید و این کار را حداقل ۵ بار در روز تکرار کنید.

ماساژ پلک به رفع خستگی چشم ها نیز کمک می کند.

نوشیدن آب کافی

نوشیدن آب به مقدار ۸ تا ۱۰ لیوان در روز عضلات شما را شل کرده و پرش پلکتان را بهبود می بخشد. این کار از کم آبی بدن و خشکی چشم نیز جلوگیری می کند.

همین موضوع احتمال تیک پلک را کاهش می دهد. شستشوی مژه ها با آب گرم هم تأثیر مشابهی را در پی دارد.

این روش موجب افزایش گردش خون و جریان یافتن خون به چشم می شود.

خواب راحت و مناسب

خواب مناسب و کافی حداقل ۷ ساعت در روز با رفع خشکی و خستگی چشم ها به درمان پرش پلک کمک می کند.

در نظر داشته باشید خواب مناسب با کیفیت، عمیق و طولانی است همچنین شما باید هر شب در زمان مناسب بخوابید و دیر به رختخواب نروید.

توصیه می شود قبل از خواب نیز تا حد امکان از نمایشگر های الکترونیکی مانند نمایشگر رایانه، تلفن همراه و تلویزیون استفاده نکنید.

استفاده از دارو های آرامش دهنده

مصرف آرامش دهنده های عضلانی مناسبترین روش درمان در خصوص پرش چشم مزمن، خوش خیم و خفیف به شمار می رود.

از مهمترین این دارو ها می توان به تری‌هگزیفنیدیل، لورازپام، کلونازپام و … اشاره کرد. این دارو ها باید حتماً توسط پزشک تجویز شوند و طبق دستور وی در دوره زمانی خاص مورد استفاده قرار گیرند.

گرما درمانی

کمپرس گرم با از بین بردن انقباض عضلات چشم و آرام سازی این عضلات حرکات غیر طبیعی پلک ها را متوقف می کند.

در این روش باید حوله تمیزی را در آب گرم فرو برید و حوله را بچلانید تا آب اضافی آن خارج شود. سپس حوله را بر روی پلک خود قرار دهید و تا زمانی که گرمای آن از بین برود صبر کنید.

بهتر است این کار را ۶ بار در روز تکرار کنید.

بوتاکس

تزریق بوتاکس یا سم بوتولینوم انقباض و پرش شدید پلک را کاهش می دهد.

البته تأثیر این روش درمانی موقت و به مدت چند ماه است و برای کنترل دائمی اسپاسم های شدید پلک باید تزریق بوتاکس مجدد تکرار شود.

ضمناً اگر تأثیر درمانی بوتاکس خفیف باشد و عضلات پلک شما تسکین پیدا نکند، در صورت لزوم پزشک میزان تزریق را افزایش می دهد.

جراحی عضلات پلک

جراحی عضلات و اعصاب پلک جهت درمان پرش پلک مزمن یا اسپاسم شدید پلک کاربرد زیادی دارد. در اینگونه موارد اسپاسم ها به قدری قوی هستند که منجر به بسته شدن کامل چشم می شوند.

البته این حالت به مدت چند ثانیه تا ۲ دقیقه ادامه می یابد. پزشک متخصص چشم صرفاً پس از بررسی کامل در صورتی که تحمل این شرایط برای بیمار بیش از حد آزار دهنده باشد، جراحی پلک را توصیه می کند.

شستشوی پلک ها با گلاب خالص

شستشوی پلک ها با پد یا پنبه آغشته به گلاب خالص موجب آرام کردن عضلات پلک و رفع لرزش آن می شود. این کار به پاکسازی آلودگی های پلک و تغذیه مناسب مژه ها هم کمک می کند.

قرار دادن قطعه های خیار روی پلک ها نیز تأثیر مشابهی را به دنبال دارد. علاوه براین استفاده از خیار التهاب و تورم پلک را بهبود می بخشد.

سایر روش های درمان پرش پلک

● تمرینات چشمی مانند چشمک زدن معمولی و سریع و بستن نیمه پلک ها

● ترک مصرف الکل، سیگار و دخانیات و پرهیز از قرار گرفتن در معرض دود سیگار و دخانیات

● بخور اوکالیپتوس

● قرار دادن برش های سیب زمینی روی پلک

● کاهش مصرف مواد غذایی حاوی کافئین

● مدیریت استرس

● توقف پرش پلک با پلک زدن شدید و باز کردن زیاد چشم ها بعد از پلک زدن

● مصرف روزانه موز و منابع غذایی غنی از کلسیم مانند لبنیات و استفاده از مواد غذایی سرشار از منیزیم مثل لوبیا، آجیل، سبزی های برگ دار، آووکادو و دانه ها

● استفاده از قطره های چشمی اشک مصنوعی

● مراجعه به پزشک متخصص چشم در صورت مشاهده پرش پلک زیاد و طولانی یا همراه با پف کردگی، سرخی و یا ترشح چشم

روش های تقویت چشم

علت و درمان پرش پلک طولانی مدت چشم | سایت فتوکده

مطلب مفید بود ؟ ۵ ۰

شما هم بخوانید