علت ورم صورت + ۲۰ علل و روش های درمان ورم صورت

علت ورم ناگهانی صورت چیست

علت ورم صورت و بدن چیست علت ورم ناگهانی صورت کودکان و زنان روش های درمان ورم صورت راهکار درمان ورم صورت بر اثر حساسیت را در سایت فتوکده می خوانید

علت ورم صورت با روش های درمان

صورت بسیاری از افراد در طول عمر به دلایل مختلف دچار پف و تورم می شود. گاهی اوقات ورم صورت به راحتی قابل درمان است و صرفآً زیبایی صورت را تحت تأثیر قرار می دهد

در بعضی مواقع علت ورم صورت بصورت ناگهانی می تواند بروز یک بیماری یا علل حساسیتی داشته باشد که در زیر به آن ها اشاره می کنیم

علت و راهکار درمان ورم صورت

روش های درمان ورم صورت

علت های ورم صورت

کم آبی شدید

کم آبی شدید و کمبود آب مورد نیاز بدن موجب تجمع آب در بافت های صورت و ورم یا پف صورت می شود. جهت رفع ورم در این شرایط نوشیدن آب به مقدار کافی و حداقل ۸ لیوان در روز ضرورت دارد.

نوشیدن سایر مایعات مانند شیر کم چرب تازه، دوغ ، شربت آبلیمو و … گزینه مناسبی برای تأمین آب و ریز مغذی های مورد نیاز بدن است.

بارداری

یکی از عوارض شایع بارداری در زنان ادم یا ورم است. زنان در دوره بارداری علاوه بر ورم صورت در ناحیه دست ها و پا ها مخصوصاً ساق و مچ پا دچار تورم می شوند.

این عارضه موقت است و پس از پایان دوره بارداری و زایمان به طور کامل رفع می شود. البته زمان دقیق رفع این عارضه در افراد مختلف متفاوت می باشد.

عدم تعادل هورمونی در بدن

تغییر و نوسان در میزان ترشحات هورمونی و در نتیجه عدم تعادل در هورمون های موجود در بدن علاوه بر ورم صورت موجب تورم بدن نیز می شود.

همچنین خستگی، قرار گرفتن در معرض گرمای بیش از حد و غیر قابل تحمل، مشکلات گوارشی و یبوست از دیگر علت های ورم صورت محسوب می شوند.

ضربه به سر یا صورت

آسیب های شدید مغزی و وارد آمدن ضربه به سر یا صورت و بروز شکستگی در این نواحی از بدن منجر به التهاب و تورم سر و صورت می شود.

در اکثر موارد ضربه به سر یا صورت با خونریزی، کبودی، درد و … نیز همراه است. مراجعه به پزشک و اقدامات درمانی مناسب در این زمینه ضروری است.

بی خوابی علت ورم صورت

آثار بی خوابی حتی به مدت یک روز به سرعت و به آسانی قابل مشاهده می باشد.

خواب به مدت کوتاه و در ساعات زمانی کم، بیدار ماندن در شب ها به دلیل بیماری یا انجام کار و فعالیت موجب پف و ورم صورت و زیر چشم ها می شود.

در صورت ادامه روند بی خوابی به مدت طولانی فرد ضعیف و بیمار می شود. خواب کافی و به موقع در شب ها بهترین روش رفع اینگونه ورم ها به شمار می رود.

گسترش عفونت در بدن

بروز عفونت در دندان، لثه ها، پشت لوزه ها، دهان، غدد بزاقی، پوست، چشم و … صورت را متورم می سازد.

بیشتر اوقات تورم حاصل ار عفونت دندان و غدد بزاقی به صورت یک طرفه و نامتقارن در صورت ظاهر می شود. عفوت پوست هم علاوه بر ورم قرمزی صورت را به همراه دارد.

با مراجعه به پزشک و درمان این نوع عفونت ها ورم صورت رفع می شود.

واکنش های آلرژیک (حساسیت)

حساسیت نسبت به بعضی از مواد غذایی، دارو ها وعوامل محیطی مانند گرد و غبار و … علاوه بر ایجاد کهیر، اختلال تنفسی، آبریزش بینی و عطسه، خارش چشم، استفراغ و اسهال صورت، لب ها و زبان را متورم می کنند.

از شایع ترین بیماری های ناشی از واکنش آلرژیک با علائم ورم صورت ناگهانی می توان به علت آنافیلاکسی و آنژیوادم باشید که در این شرایط مراجعه به نزدیکترین مرکز درمانی الزامی است.

مصرف مشروبات الکلی

یکی از مضرات مصرف نوشابه ها و مشروبات الکلی بروز کم آبی در بدن است. واکنش بدن به این عارضه جهت جبران کمبود آب، حفظ و نگهداری این ماده حیاتی است.

همین مسآله سبب بزرگ شدن عروق خونی و تورم بدن و صورت می شود. ترک مشروبات الکلی، رفع کم آبی به طور کامل، نوشیدن آب به مقدار کافی و سایر اقدامات درمانی لازم ورم صورت را رفع می کند.

بیماری کلیوی علت نهته ورم صورت

اختلال در کارکرد کلیه ها و عدم انجام صحیح فرآیند تصفیه و پاکسازی مواد زائد موجود در بدن موجب بروز ورم صورت می شود.

مشکل در دفع و خروج ادرار هم پف صورت و زیر چشم ها را به دنبال دارد. درمان بیماری ها و مشکلات کلیوی، نوشیدن آب و مایعات به مقدار زیاد و تکرر ادرار به پاکسازی مواد زائد بدن کمک می کند.

ورم صورت بر اثر شکستگی بینی

شکستگی یا ترک خوردگی استخوان یا غضروف بینی به علت ضربه یا تروما صورت را متورم می سازد.

خمیدگی، کج شدن، تورم، صدای تو دماغی، خونریزی بینی و … از دیگر علائم همراه با شکستگی بینی به شمار می روند.

کبودی ایجاد شده بر اثر ضربه در اطراف بینی و چشم ها بعد از چند روز خود به خود رفع می شود.

گل مژه

وجود باکتری با انسداد در غده های چربی پلک باعث ایجاد گل مژه به صورت توده قرمز و بی رنگ در کنار پلک چشم می شود.

علاوه بر ورم صورت قرمزی، آبریزش، خارش و حساسیت به نور از علائم دیگر گل مژه هستند. اکثر گل مژه ها خفیف و بی ضرر هستند. اما بعضی از آنها سبب بروز مشکلات جدی می شوند.

کم کاری تیروئید

صورت بیماران دارای تیروئید کم کار به علت کاهش ترشح هورمون تیروکسین و ایجاد تغییرات متابولیکی ورم می کند.

هورمون غده تیروئید علاوه بر تولید پروتئین و استفاده از کربوهیدرات ها و چربی ها دمای بدن را کنترل می کند. این بیماری از طریق آزمایش خون قابل تشخیص می باشد.

با درمان بیماری علائم و نشانه های بیماری از جمله ورم صورت به تدریج رفع می شود.

روش های درمان ورم صورت ناگهانی

راهکار درمان ورم صورت

راهکار موثر درمان ورم صورت

استفاده از یخ

قراردادن یک پارچه نخی تمیز در آب سرد حاوی ۲ تا ۳ قطعه یخ و گذاشتن آن روی صورت به مدت چند دقیقه، پاشیدن آب حاوی یخ روی صورت، ماساژ صورت هر روز صبح با یک تکه یخ نرم به آرامی موجب جوانی و شادابی و کاهش پف و ورم صورت می شود.

در صورت عدم دسترسی به یخ کلیه مواد دارای دمای پایین و فریز شده در فریزر پف صورت را رفع می کنند.

سبزی ها و میوه های آبدار

مصرف مواد غذایی آبدار و پر آب مثل هندوانه، کرفس، آناناس، خیار و … موجب تأمین آب مورد نیاز بدن، پیشگیری از ورم صورت و رفع آن و زیبایی پوست می شود.

استفاده از این مواد غذایی به ویژه برای افرادی که تمایل زیادی به نوشیدن آب ندارند، توصیه می شود. مالیدن پوره بعضی از میوه ها و سبزی ها نیز روی صورت به کاهش تورم و پف آن کمک می کند.

درمان ورم صورت با تعریق

تعریق و عرق کردن از طریق باز شدن منافد پوست و خروج کلیه مواد زائد و اضافی ازبدن صورت می گیرد. به همین خاطر این فرآیند در بدن ورم صورت را کاهش می دهد.

ورزش کردن روی تردمیل یا اسکی فضایی موجبات تقویت گردش خون و تعریق زیاد را فراهم می سازد. بعد از ورزش کردن به این صورت افراد احساس شادابی بیشتری دارند.

قهوه و چای سبز کیسه ای

شستشوی صورت با نصف قاشق چایخوری قهوه آسیاب شده با کافئین بالا موجب پاکسازی سطحی سموم از پوست، افزایش سریع گردش خون و کاهش پف صورت می شود.

قرار دادن چند عدد چای کیسه ای سبز پس از خنک شدن در یخچال روی صورت همین تأثیرات را به دنبال دارد. شستشوی مواد باقیمانده روی صورت با استفاده از حوله خیس شده با آب سرد امکان پذیر است.

فرو بردن صورت در آب

غوطه ور ساختن صورت در سینک پرشده از آب سرد و یخ در چند نوبت موجب انقباض مویرگ ها و تحریک تخلیه مایعات جمع شده در بافت های صورت و در نتیجه کاهش سریع پف صورت و زیر چشم می شود.

با توجه به خاصیت ضد التهابی نارون کوهی افزودن یک سوم پیمانه ازاین گیاه به آب سینک به کاهش ورم صورت کمک می کند.

ماساژ صورت به آرامی

ضربه زدن آهسته به صورت با انگشتان وسط و انگشتری فشار به قسمت های گود مانند چانه، گودی زیر چشم، خط خنده و اخم به مدت یک تا ۲ دقیقه، حرکت دورانی با انگشت انگشتری به مدت ۳۰ ثانیه چندین بار در روز موجب تجمع خون در صورت، پخش آن در نواحی مختلف، کاهش پف صورت و محو شدن چین و چروک ها می شود.

راهکار درمان ورم صورت با تخم مرغ

مالیدن سفیده تخم مرغ روی صورت تأثیرات فوق العاده ای مثل خروج چربی ها، شفافیت پوست، تمیز و کوچک کردن منافذ پوست، رفع جوش های سیاه و چین و چروک و تورم پوست صورت را به دنبال دارد.

توصیه می شود برای بهره مندی از این تأثیرات پس از هم زدن یک یا دو عدد سفیده تخم مرغ بعد از چند دقیقه آن را روی پوست بزنید و ۲۰ دقیقه نگهدارید. سپس پوستتان را با آب سرد بشویید.

ترکیب جادویی خیار و لیمو ترش

جهت تهیه ترکیب خیار و لیموترش در صورت داشتن پوست چرب ۵ تا ۶ حلقه خیار را در آب لیمو ترش تازه خیس کنید. اگر پوست شما خشک است، خیساندن خیار در شیر مناسبتر است.

محلول را نیم ساعت در یخچال بگذارید. پس از قراردادن حلقه های خیار روی قسمت های پف کرده صورت و نگهداشتن آن به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صورتتان را با آب سرد بشویید.

استفاده از این ترکیب باعث رفع تورم و قرمزی صورت و طراوت و شادابی پوست آن می شود.

روش درمان گودی زیر چشم

علت و روش های درمان ورم ناگهانی صورت | سایت فتوکده

مطلب مفید بود ؟ ۱۲ ۳

شما هم بخوانید