مراحل طلاق توافقی در دادگاه + مدارک مورد نیاز و هزینه ها

مراحل طلاق توافقی در دادگاه بدون وکیل

مراحل طلاق توافقی در دادگاه نحوه طلاق توافقی بدون وکیل در دوران عقد مدارک لازم برای طلاق در محضر هزینه های طلاق توافقی چقدر است را در سایت فتوکده می خوانید

مراحل طلاق توافقی با و یا بدون وکیل

طلاق جز در مواقع ضروری و اضطرار به هیچ وجه توصیه نمی شود

در بعضی از این موارد ضروری خود زوجین به این نتیجه رسیده اندکه هیچگونه امیدی به سازش و ادامه زندگی مشترک آنها نیست و با توجه به شرایط حاکم طلاق بهترین گزینه است

در این صورت زوجین از طریق یک سری توافقات به طلاق توافقی اقدام می کنند. این طلاق کشمکش های کمتری دارد و نسبت به سایر طلاق ها سریع تر انجام می گیرد

در زیر بصورت کامل تمام مراحل و مدارک لازم برای طلاق توافقی بدون وکیل و هزینه های آن را را توضیح داده ایم که می توانید طبق آن درخواست خود را ثبت کنید

شرایط و مراحل طلاق توافقی در دادگاه

مدارک لازم برای طلاق توافقی + هزینه های آن چقدر است

مراحل طلاق توافقی در دادگاه

۱- اتفاق نظر برای خاتمه زندگی مشترک

اولین و مهمترین مرحله طلاق توافقی تمایل و تصمیم نهایی زوجین به جدایی است

اگر یکی از زوجین از طلاق قبل از صدور رأی ناراضی و پشیمان باشد، صدور رأی توافقی را غیر ممکن می سازد و سبب بسته شدن پرونده خواهد شد.

بنابراین حفظ توافق زوجین از ابتدا تا انتهای مراحل طلاق توافقی ضرورت دارد.

۲- تنظیم توافقنامه طلاق

دومین مرحله از مراحل طلاق توافقی ثبت توافقات زوجین در مورد مهریه، نفقه، جهیزیه، اجرت المثل و حضانت و نگهداری، نفقه و ملاقات فرزندان است.

توافقنامه طلاق با مراجعه زوجین به وکیل قبل از دادخواست و با صورتجلسه توافقات توسط وی تنظیم می شود سپس توافقنامه باید بعد از تنظیم توسط زوجین امضا شود.

متن توافقنامه در رأی دادگاه منعکس می شود، همچنین در دادگاه نزد مشاور و قاضی توافقات زوجین در طلاق توافقی صورت جلسه می شود.

۳- ثبت الکترونیک دادخواست طلاق

ثبت دادخواست طلاق توافقی در دفتر خدمات الکترونیک قضایی سومین مرحله طلاق توافقی است.

در این مرحله زن و شوهر یا وکلای آنها باید به یکی از این دفاتر براساس منطقه خود به همراه اصل عقد نامه یا رونوشت، شناسنامه و تصویر کارت ملی زوجین مراجعه کنند. و با ارائه مدارک و پرداخت هزینه و امضای الکترونیک دادخواست طلاق توافقی را ثبت نمایند.

جهت ثبت الکترونیک این دادخواست برای متقاضیان طلاق در استان تهران مدرک دیگری غیر از مدارک فوق الذکر نیاز است که در موارد بعدی به شرح آن خواهیم پرداخت.

نحوه اطلاع از شعبه دادگاه

طی حداکثر سه روز بعد از ثبت دادخواست طلاق پیامک حاوی شماره پرونده و شعبه دادگاه به متقاضیان داد خواست طلاق ارسال می شود.

در صورت تأخیر در ارسال پیامک متقاضیان می توانند با استفاده از شماره ملی و کد رهگیری خود به سایت عدل ایران مراجعه کنند و بعد از ورود به قسمت دادخواست و پیگیری، از شعبه ای که دادخواست به آن فرستاده شده اطلاع یابند.

درصورتی که وقت رسیدگی در پیامک ارسالی به زوجین مشخص نشده باشد زوجین یا وکلای آنها باید به صورت مستقیم و با مراجعه به شعبه مربوطه دادخواست خود را پیگیری کنند.

لازم به ذکر است مرجع رسیدگی به این پرونده ها شعبه دادگاه خانواده مرتبط بامحل سکونت زوجین می باشد.

مراحل طلاق توافقی ویژه استان تهران

مراجعه به سامانه نوبت دهی طلاق

مطابق با بخشنامه ارسالی به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی استان تهران متقاضیان طلاق توافقی در این استان از آذر ماه سال ۱۳۹۷ قبل از ثبت الکترونیک دادخواست باید به سامانه نوبت دهی طلاق با آدرس اینترنتی http://www.zaman.behzisti.net مراجعه نمایند و ضمن ثبت نام در این سامانه نزدیکترین مرکز مشاوره به خود را انتخاب نمایند

پس از انجام این عملیات نوبت فوری جهت مراجعه به مرکز مورد نظر به همراه کد رهگیری برای زوجین صادر می شود.

به خاطر داشته باشید این مرحله اولین مرحله ضروری جهت ثبت دادخواست طلاق توافقی برای شهروندان استان تهران محسوب می شود و سایر استان ها بعد از طی مراحل قبلی باید مرحله ثبت دادخواست در دفاتر الکترونیک قضایی را به انجام برسانند.

دریافت گواهی عدم انصراف از طلاق

متقاضیان طلاق بعد از دریافت نوبت ابتدا به مرکز غربالگری مراجعه می کنند که در این مرکز سؤالاتی در خصوص جدایی زوجین از آنها پرسیده می شود.

سپس کارشناس مربوطه آنها را به مشاوره خانواده ارجاع می دهد و در صورت اصرار زوجین برای طلاق پس از طی ۵ مرحله مشاوره گواهی عدم انصراف طلاق برای آنها صادر می شود.

لازم به ذکر است طبق بخشنامه مذکور جهت ثبت دادخواست طلاق توافقی در دفاتر خدمات الکترونیک استان تهران ارائه گواهی عدم انصراف از طلاق ضروری است و این مراکز فقط در صورت دریافت این گواهی مجاز به ثبت دادخواست زوجین می باشند.

۴- مراجعه به واحد مشاوره دادگاه

مطابق با قانون حمایت خانواده پس از مراجعه زوجین به دادگاه آنها به واحد مشاوره مستقر در مجتمع قضایی معرفی می شوند

مشاور در این واحد ضمن پرسش از دلایل طلاق کلیه توافق های مالی و غیر مالی زوجین و نحوه پرداخت مهریه و سایر موارد را به صورت توافقنامه کتبی تنظیم می کند که توسط زوجین یا وکلای ایشان امضا می شود.

پس از اتمام مشاوره و دریافت توافقنامه، زوجین باید به شعبه مراجعه کنند. لازم به ذکر است روند صدور رأی در شعب مختلف بعد از اتمام مرحله مشاوره زوجین متفاوت است.

در بعضی از شعب همان روز یا حداکثر ۲ روز بعد رأی نهایی صادر می شود و در تعدادی شعب دیگر نیز جلسه دادگاه و رسیدگی تشکیل می می شود.

۵- تشکیل جلسه دادگاه

وقت دادگاه طلاق توافقی سریع تعیین می شود، در طلاق توافقی قاضی شعبه تمایل دارد که خودش با زوجین صحبت کند

در صورتی که دادگاه اجرای طلاق توافقی بین زوجین را ضروری تشخیص دهد. زوجین یا وکلای آنها باید مدارک مورد نیاز را به پیوست دادخواست طلاق توافقی به دادگاه تحویل دهند. این مدارک شامل موارد زیر می باشد.

مدارک لازم برای طلاق توافقی

● سند ازدواج یا عقدنامه

● کارت ملی یا شناسنامه هر یک از زوجین

● وکالت نامه محضری طلاق درصورت گرفتن وکیل و اعطای وکالت در طلاق

● توافق نامه طلاق توافقی شامل پرداخت یا بذل مهریه، نفقه، تعیین تکلیف حضانت فرزند مشترک و …

● نظریه واحد مشاوره خانواده در دادگاه و توافق نامه مکتوب

مدارک اختصاصی

گواهی بکارت

بعداز مراجعه زوجین یا وکلای آنها به دادگاه، زوجه دوشیزه باید با ارائه یک قطعه عکس جهت معاینه بکارت از دادگاه معرفی نامه به پزشکی قانونی دریافت کند.

پس از مراجعه زوجه به پزشکی قانونی و انجام آزمایشات و معاینات مورد نیاز گواهی بکارت توسط زوجه دریافت می شود.

زوجه باید این گواهی را به دادگاه ارائه نماید تا مدارک مورد نیاز دادگاه برای صدور گواهی عدم امکان سازش تکمیل گردد. لازم به ذکر است گواهی بکارت، دوشیزگی و غیر مدخوله بودن زوجه را تأیید می کند.

گواهی عدم بارداری

گواهی احراز باداری یا عدم بارداری زوجه از مدارک مورد نیاز دادگاه جهت صدور گواهی عدم امکان سازش به شمار می رود، این گواهی برای زنان دوشیزه و یائسه مورد نیاز نیست.

دریافت این گواهی در هر بیمارستان و آزمایشگاه خصوصی یا دولتی امکان پذیر است البته بعضی مجتمع های قضایی دارای آزمایشگاه هستند که زوجه باید گواهی عدم بارداری خود را حتماً از آنجا دریافت کند.

لازم به ذکر است صدور گواهی عدم سازش با اقرار زوجه یا وکیل او در خصوص عدم بارداری در دادگاه امکان پذیر است اما ارائه گواهی عدم بارداری برای اجرای صیغه طلاق در دفتر طلاق ضروریست.

بعد از صدور رأی گواهی عدم امکان سازش زوجین صادر می شود و زوجین باید زیر رأی بنویسند که اعتراضی ندارند. با این کار زوجین، حق تجدید نظر و فرجام خواهی از آنها سلب می شود.

هزینه های طلاق توافقی چقدر است

هزینه های طلاق توافقی شامل هزینه های دادرسی، مشاوره، دفترخانه طلاق و وکالت می باشد که توسط زوجین باید پرداخت شود.

هزینه دادرسی حدود ۱۶۰ هزا تومان است که هنگام ارائه دادخواست به دفاتر خدمات الکترونیک به حساب بانکی قوه قضاییه پرداخت می شود.

هزینه هر جلسه مشاوره د رتهران ۵۲ هزار تومان و در شهرستان ها بین ۶۰ هزار تا ۸۰ هزار تومان است.

علاوه بر این هزینه دفتر خانه طلاق بین ۳۰۰ هزار تا ۶۵۰ هزار تومان و هزینه وکالت به صورت توافقی می باشد. لازم به ذکر است هر یک از هزینه ها در مرحله مربوطه باید پرداخت شوند.

۶- ثبت طلاق در دفتر رسمی

ششمین و آخرین مرحله طلاق توافقی ثبت طلاق در دفتر رسمی است.

بعد از صدور گواهی عدم امکان سازش و قطعی شدن رأی، زوجین باید به همراه مدارک لازم به دفتر طلاق مراجعه نمایند.

مدارک لازم برای اجرای صیغه طلاق همان مدارک مورد نیاز تشکیل دادگاه طلاق توافقی می باشد. علاوه بر این گواهی عدم امکان سازش ۳ ماه بعد از قطعیت رأی فاقد اعتبار می باشد.

شایان ذکر است پس از اجرای صیغه طلاق و امضا دفاتر مربوط به طلاق توسط زوجین و تحویل اصل عقدنامه به سردفتر پس از امضا و مهر شناسنامه ها توسط وی حداکثر ظرف چند روز زوجین طلاق نامه را دریافت می کنند.

بهترین روش استخاره از قرآن

مراحل طلاق توافقی در دادگاه بدون وکیل | سایت فتوکده

مطلب مفید بود ؟ ۴ ۰

شما هم بخوانید