مضرات مشروبات الکلی از نظر علمی + عوارض مشروبات الکلی

عوارض خوردن مشروبات الکلی

مضرات مشروبات الکلی از نظر علمی خطر مشروبات الکلی برای سلامتی مضرات مشروب خوردن عوارض مشروبات الکلی برای مردان و زنان را در سایت فتوکده می خوانید

مضرات و عوارض مشروبات الکلی از نظر علمی

مصرف مشروبات الکلی طبق دین اسلا م حرام است و همین حکم نشانگر مضرات زیاد این نوشیدنی برای انسان است اما بصورت علمی نیز این مضرات تایید شده است

 صرف نظر از دین و عرف جامعه ما، پزشکان و محققین بین المللی در خصوص مضرات مشروبات الکلی یافته های زیادی کسب کرده اند که در ادامه این موارد را می خوانید

از عوارض مشروبات الکلی برای مردان و زنان

خطر مشروبات الکلی برای مردان و زنان چیست

۱۷ عوارض خوردن مشروب از نظر علمی

شب کوری

یکی از مهمترین مواد مغذی مورد نیاز بدن برای حفظ سلامت سلول های چشم ویتامین A است. نوشیدن مشروبات الکلی موجب مصرف این ویتامین جهت تبدیل الکل به انرژی می شود.

بنابراین بدن افراد بر اثر مصرف مشروبات الکلی با کمبود ویتامین A مواجه می شود.

تاری دید و اختلال در بینایی به ویژه در شب از مهمترین عوارض کمبود این ویتامین در بدن است. همچنین اختلال سیستم عصبی در الکلیسم مزمن به قرنیه و اعصاب چشم آسیب وارد می کند.

مضرات مشروب خوردن برای کبد

مصرف الکل عملکرد طبیعی کبد را در خصوص سوزاندن چربی های بدن مختل می کند. در این شرایط چربی ها در کبد دخیره می شوند و یا به خون وارد می شوند.

ادامه این روند سبب افزایش چربی های مضر خون و وارد شدن آسیب به کبد می شود. مصرف این نوشیدنی مضراز طریق افزایش فشار خون هم منجربه ابتلای افراد به سیروز و هپاتیت کبدی می شود.

مضرات مشروب بر نوزاد و جنین

احتمال مرگ کودکان والدین الکلی بیشتر از سایر کودکان است. مادارن باردار معتاد به الکل هم بیشتر از سایر زنان باردار دچار سقط جنین می شوند.

همچنین اکثر کودکانی که پدر شراب خواردارند، کر، لال، عقب مانده، دیوانه، علیل و ضعیف هستند و از عوارضی مثل عفونت های مختلف، تشنج های شدید، اختلالات تیروئید و… رنج می برند.

اختلالات و مشکلات گوارشی

ورود الکل به دستگاه گوارشی مواد غذایی آماده برای هضم را سفت و سخت می کند.

الکل سبب کاهش فساد و ترشح نامنظم اسید های معده و آسیب به دیواره معده و روده می شود؛ به همین خاطر مصرف کنندگان مشروبات الکلی به اختلال در هضم غذا و کم اشتهایی دچار می شوند.

ادامه مصرف مشروبات الکلی نیز مشکلات گوارشی را شدیدتر می کند و خطر ابتلا به ورم و زخم معده و سایر بیماری های گوارشی افزایش می یابد.

مضرات مشروب خوردن برای کلیه

مصرف مشروبات الکلی میزان ادرار افراد را افزایش می دهد. در نتیجه به کلیه ها فشار بیشتری وارد می شود و افراد به مشکلات و اختلالات مختلف کلیوی دچار می شوند.

کاهش آب بدن، ایجاد تشنگی و تورم بعضی از اندام ها از جمله شکم از دیگر عوارض منفی افزایش میزان ادار به شمار می رود.

نوشیدن مشروبات الکلی روند بیماری های کلیوی را در افراد مبتلا تشدید می کند و بعضی از مواد موجود در این نوشیدنی ها سبب رسوب مواد اضافی در کلیه ها و بروز سنگ کلیه در افراد می شود.

جنون و اختلالات مغز و اعصاب

مصرف مشروبات و نوشابه های الکلی باعث ایجاد نوعی آرامش و احساس رهایی کاذب و افراطی در افراد می شود. اما بعد از گذشت مدتی از مصرف آن افراد به اختلال در تصمیم گیری،

از دست دادن حافظه، تغییر شخصت، کندی فعالیت های فکری و ذهنی، تشدید حالت تهاجمی و پرخاشگری و… دچار می گردند.

با استناد به گزارش ها و مطالعات انجام گرفته در جوامع مختلف نیمی از افراد هم با مصرف مشروبات الکلی در مدت طولانی به جنون و دیوانگی مبتلا می شوند.

ایجاد چربی اضافی در گردن

استعمال مشروبات و نوشابه های الکلی به ویژه آب جو های حاوی الکل سبب افزایش میزان چربی و پی در بعضی از قسمت های بدن مثل گردن می شود.

این عارضه راحتی در تحرک و زیبایی این ناحیه از بدن را کاهش می دهد.

در صورت افزایش شدید میزان پی و چربی گردن انجام عمل جراحی برای جدا کردن این مواد اضافی از بدن ضروری می باشد. البته این عمل جراحی باید با بررسی شرایط بیمار طبق صلاحدید پزشک انجام گیرد.

فشار خون بالا و کم خونی

الکل بعد از مصرف مشروبات الکلی بدون تغییر ماهیت به خون افراد وارد می شود.

همین مسأله به دستگاه گردش خون آسیب می زند و سبب نابودی گلبول های سفید، کاهش هموگلوبین، بروز کم خونی و فشار خون بالا در افراد می شود.

از تأثیرات مصرف کوتاه مدت مشروبات الکلی برگردش خون هم می توان به افزایش جـریـان خـون ســطحی ، کاهش جریان خون عضلانی و تعریق و درد عضلانی اشاره کرد.

مضرات مشروب خوردن برای استخوان ها

مصرف مشروبات الکلی به تدریج سبب اختلال در فرآیند استفاده سلول های کبد از ویتامین D و عدم فعالیت بافتهای استخوان ساز بدن می شود.

ادامه این روند در طی چند سال منجر به آسیب و کاهش تراکم استخوان ها و کشیدگی تاندون ها می شود. شدت شکستگی استخوان ها تحت این شرایط شدید است و با صرف زمان طولانی به سختی درمان پذیر می باشد.

خظر مضرات مشروبات الکلی از نظر علمی

مضرات مشروب خوردن

سوء تغذیه شدید

معتادان به الکل به دلیل دریافت یک سوم تا دو سوم کالری دریافتی خود از الکل و اختلال در سوخت و ساز کبد به سوء تغذیه دچار می شوند

. این افراد دچار کمبود انواع کربوهیدارت، پروئین، چربی، ویتامین های A، B، C، D و K و آهن و کلسیم هستند.

کمیود این مواد به سختی در بدن جبران می شود و بخش های مختلف بدن افراد الکلی را در معرض آسیب قرار می دهد

مسمومیت شدید و مرگ

مصرف بی رویه مشروبات و نوشابه های الکلی سبب مسمومیت شدید، اختلال در تعادل الکترولیت های خون، آسیب به مغز، کوری، عدم هوشیاری و حتی کما و مرگ افراد می شود.

مصرف مشروبات الکلی تقلبی، دست ساز و متانول حتی به مقدار محدود نیز همین عوارض را به دنبال دارد.

مصرف کنندگان مشروبات الکلی در صورت مسمومیت خفیف تا متوسط هم دچار عوارضی مانند سردرد، اشکال در بینایی، درد شکمی، عدم تعادل، تهوع و استفراغ به صورت ناگهانی می شوند.

رابطه مستقیم ۷ نوع سرطان با الکل

اتانول موجود در مشروبات الکلی سبب آسیب سلول های سالم و ایجاد توده های بدخیم و سرطانی در حداقل ۷ عضو بدن می شود.

این اعضاء شامل روده، پستان، مری، حنجره، کبد، دهان و گلو می باشند.

همچنین مصرف همزمان نوشابه های الکلی و دخانیات و سیگار و دارا بودن سابقه خانوادگی سرطان خطر ابتلای افراد به این بیماری را به میزان چندین برابر افزایش می دهد.

تغییر کروموزوم ها و تخریب ژن DNA

افزایش سطح اسید فولیک خون و سایر نوسانات موجود در بدن بر اثر مصرف مداوم مشروبات الکلی سبب تغییر چیدمان کروموزوم ها، تخریب ژن های DNA و افزایش خطای همانند سازی آن می شود.

این تخریب در سلول های بنیادی خون سبب کاهش تولید گلبول های قرمز و سفید خون، کم شدن میزان اکسیژن دریافتی اندام ها و گسترش عفونت در بدن می شود.

تخریب DNA در انواع سلول های بنیادی بدن دائمی است و ادامه این روند سبب بروز سرطان در افراد می شود.

عوارض مشروبات الکلی برای میل جنسی

میل جنسی در مردان با مصرف مشروبات الکلی افزایش می یابد. اما در این شرایط میزان باروری و فعالیت های جنسی آنها کاهش پیدا می کند.

همچنین در اثر مصرف این نوشیدنی مضر تغییرات غدد جنسی از جمله کوچک شدن بیضه ها و بزرگ شدن پستان ها به ویژه در مردان مبتلا به بیماری های کبدی بروز می یابد.

رفتار های جنسی زنان هم با مصرف نوشابه ها و مشروبات الکلی مختل می شود.

مشکلات قلبی

مصرف مشروبات الکلی سبب التهاب قلب و بروز سکته و حملات قلبی بر اثر افزایش فشار خون افراد می شود.

همچنین کم خونی و سوء تغذیه و کاهش اکسیژن رسانی به اندام ها و تغییرات جریان خون ناشی از مصرف این نوشیدنی های مضر فشار زیادی را به قلب وارد می کند.

نرسیدن الکل به بدن افراد الکلیسم هم ضربان قلب آنها را افزایش می دهد. بنا براین بر اثر فرآیند ترک نیز فشار زیادی به بدن این افراد تحمیل میگردد.

الکلیسم

افراد در صورت سوء مصرف مشروبات و نوشابه های الکلی به مقدار زیاد و در مدت طولانی از نظر جسمانی وروانی به الکل وابسته می شوند.

این وابستگی سبب بروز علائم ذیل در افراد می شود.

● کاهش تحمل نسبت به بروز استرس و اضطراب

● نیاز به الکل و مصرف آن در آغاز روز و در زمان بروز استرس

● بی‌ خوابی‌ شبانه و کابوس

● بروز سردرد شدید در صبح روز بعد از مصرف

● از هوش رفتن کوتاه مدت به صورت مکرر

● کاهش حافظه و هذیان و توهم

● لرزش و تعریق

● زرد شدن پوست و چشم ها

● اختلال رشته های عصبی کل بدن از جمله دست ها، پا ها و کرختی و سوزن سوزن شدن آن

● بروز بیماری های مزمن

● عدم کنترل بر رفتار، گفتار و حرکات افراد

● بر زبان آوردن کلمات نامناسب به صورت غیر ارادی

● انجام اعمال غیر عادی و غیر منطقی

مشکلات روانی و اجتماعی

الکلسیم و اعتیاد به الکل به ویژه در جوامع غربی سبب افزایش غیبت در محل کار و تحصیل، مشغولیت ذهنی جهت تهیه الکل، دوری از خانواده و دوستان، اخراج از محل کار یا دانشگاه، بیکاری، مشکلات مالی، ترک تحصیل، طلاق و… می شود.

این مشکلات در کنار ادامه مصرف الکل سبب حاد شدن اختلال های اضطرابی ، ترس و وحشت وافسردگی می شود و میزان اقدام به خودکشی را در جوامع افزایش می دهد.

عوارض و مضرات مشروب خوردن از نظر علمی | سایت فتوکده

مطلب مفید بود ؟ ۶ ۲

شما هم بخوانید