مواد غذایی خون ساز + بهترین مواد غذایی برای کم خونی چیست

خون سازترین مواد غذایی + آجیل های خون ساز

مواد غذایی خون ساز سریع خون سازترین مواد غذایی  آجیل های خون ساز خونسازترین مواد غذایی بهترین مواد غذایی برای کم خونی را در سایت فتوکده می خوانید

مواد غذایی خون ساز

خون بخش عمده ای از بدن انسان را تشکیل می دهد و مسئولیت اکسیژن رسانی به بدن را به عهده دارد که در صورت کاهش بیش از حد آن در بدن مرگ افراد حتمی است.

آگاهی از اینکه مصرف چه نوع غذا هایی سبب تولید سلول های خونی بیشتر در بدن می شود از اهمیت زیادی برخورداراست.

با توجه به این موضوع ۱۴ ماده غذایی خون ساز را در سایت فتوکده می خوانید.

بهترین و خون سازترین مواد غذایی برای کم خونی

خونسازترین مواد غذایی

۱۴ خونسازترین مواد غذایی برای کم خونی

۱- منابع غذایی حاوی آهن

آهن ماده اصلی تشکیل دهنده هموگلوبین مورد نیاز خون است، هموگلوبین سبب انتقال و حفظ اکسیژن در بدن می شود.

به همین خاطر منابع غذایی سرشار از آهن از جمله گوشت قرمز، جگر، قلوه، دل، زرده تخم مرغ از جمله مواد غذایی خون ساز محسوب می شوند و مصرف این مواد غذایی سبب رفع کم خونی و تولید خون مورد نیاز بدن می شود.

شایان ذکر است گوشت قرمز مورد استفاده افراد به منظور خون سازی در بدن، باید تازه و بدون چربی باشد. لذا مصرف روزانه گوشت گوساله تازه برای تأمین خون مورد نیاز بدن گزینه مناسبی است.

۲- منابع غذایی حاوی اسید فولیک

اسید فولیک یا ویتامین B9 یکی دیگر از مواد ضروری برای ساخت گلبول های قرمز در بدن به شمار می رود و کمبود آن در بدن افراد سبب ابتلای آنها به کم خونی می شود.

از مهمترین مواد غذایی حاوی اسید فولیک می توان به نان های سبوس دار و غنی شده، سبزی های دارای برگ سبز مانند اسفناج، کلم پیچ، مغز های روغنی و… اشاره کرد.

۳- منابع غذایی حاوی ویتامین B12

ویتامین B12 سبب ساخت DNA و تولید گلبول قرمز در مغز استخوان می شود.

کمبود این ماده مغذی سبب تقسیم سلولی غیر عادی، تولید گلبول های قرمز بزرگ و نابالغ و بروز کم خونی مگالوبلاستیک در افراد می شود.

شایان ذکر است از مهمترین موادغذایی حاوی ویتامین B12 می توان به گوشت قرمز، جگر، تخم مرغ، لبنیات، مخمر های خوراکی و… اشاره کرد.

۴- خون سازترین مواد غذایی برای جذب آهن

مصرف بعضی از منابع غذایی از جمله مواد غذایی حاوی اسید اسکوربیک یا ویتامین C و اسید سیتریک جذب آهن در بدن را افزایش می دهد و با این عمل سبب افزایش تولید گلبول های قرمز خون در بدن می شود.

پرتقال، لیمو شیرین، انبه، گل کلم، گلابی، خربزه و… از جمله مواد غذایی افزایش دهنده جذب آهن قلمداد می شوند.

اسید تارتاریک و اسید مالیک موجود در کدو تنبل، گوجه فرنگی، شلغم و… نیز سبب افزایش جذب آهن می شود مصرف محصولات تخمیری از جمله سس سویا هم جهت افزایش جذب آهن در بدن توصیه می شود.

۵- میوه های خون ساز

معروفترین میوه خون ساز انار است. این میوه سرشار از آهن است و با افزایش خونرسانی در بدن سبب درمان بیماری کم خونی می شود.

میوه هایی ازجمله آلو و زردآلو و… به دلیل دارا بودن مقادیر زیاد آهن از مهمترین میوه های خون ساز محسوب می شوند.

علاوه بر این موز یکی از مفیدترین میوه های حاوی اسید فولیک است که مصرف آن به صورت یک عدد در روز جهت ساخت گلبول های قرمز خون توصیه می شود.

لازم به ذکر است مصرف روزانه سیب سبب افزایش جذب آهن و تعادل این ماده مغذی در بدن می شود و مصرف خرما به عنوان یک ابر غذای خون ساز گزینه مناسبی است.

۶- آجیل های خون ساز

گردو، فندق، بادام هندی و تخمه کدو حلوایی از جمله آجیل های خون ساز و سرشار از آهن به شمار می روند مصرف این مغز های خوراکی سبب افزایش سطح هموگلوبین در بدن و رفع کم خونی در افراد می شود.

بادام زمینی یکی از خون ساز ترین مواد غذایی سرشار از پروتئین است و علاوه بر آهن حاوی سایر مواد معدنی و ویتامین های گروه B و ویتامین E می باشد.

قراردادن بادام زمینی در آب به مدت یک شب روش مناسبی برای سهولت در هضم این آجیل خون ساز است، پسته نیز یکی از آجیل های مفید خونساز به حساب می آید

پسته حاوی آنتی اکسیدان، آهن، پتاسیم و ویتامین B6 است و مصرف آن به صورت تازه سبب افزایش سطح هموگلوبین بدن می شود.

۷- اکسیر خون ساز عسل

عسل یک منبع غذایی کامل و قوی است که مصرف آن برای درمان بسیاری از بیماری ها از جمله کم خونی توصیه می شود.

مطابق با طب سنتی عسل بلافاصله بعد از ورود به کبد تبدیل به خون می شود و این نکته نشانگر قابلیت بالای عسل در تولید گلبول های قرمز خون و افزایش سطح هموگلوبین در بدن بر اساس دیدگاه طب سنتی است.

خون سازترین مواد غذایی و گیاهی

بهترین ماده غذایی برای کم خونی

۸- دانه خون ساز کنجد

مصرف کنجد سبب افزایش جذب آهن در بدن می شود و موجبات افزایش سطح هموگلوبین خون را فراهم می سازد که فواید زیادی برای تقویت مو، چشم و غدد تناسلی هم دارد.

توصیه می شود افراد جهت برخورداری بیشتر از خاصیت خونسازی این دانه هر شب به همراه شام حداقل یک قاشق غذا خوری کنجد بخورند و جهت جذب بیشتر آن را کاملاً بجوند.

۹- گیاهان خون ساز

سیب زمینی شیرین، هویج و … از جمله گیاهان خون ساز هستند که دارای ویتامین A می باشند. مصرف این گیاهان سبب افزایش انتقال اکسیژن در بدن و تولید بیشتر خون می شود.

چغندر هم یکی از سبزی های خون ساز حاوی اسید فولیک و ریز مغذی های مفید است و موجب افزایش تعداد گلبول های قرمز در بدن می شود.

مصرف گیاهانی مانند گزنه و زیره با داشتن خواص خوراکی و دارویی و همچنین پروتئین گیاهی قارچ هم جهت رفع کم خونی قابل توصیه می باشد

۱۰- حبوبات خون ساز

لوبیای قرمز، عدس، نخود، باقلا و… از جمله مهمترین حبوبات خون ساز قلمداد می شوند. این حبوبات مواد غذایی غنی از آهن و اسید فولیک می باشند و سبب افزایش میزان هموگلوبین خون می شوند.

همچنین سویا یک پروتئین گیاهی است که مصرف آن جهت درمان بیماری کم خونی توصیه می شود. اما دقت داشته باشید هرگز سویا را با منابع گوشتی به صورت همزمان مصرف نکنید.

لازم به ذکر است مصرف توأم سویا و منابع گوشتی از جذب آهن موجود در غذا توسط بدن جلوگیری می کند.

۱۱- غلات خون ساز

برنج، جوی دو سر کامل، بلغور، کوینوآ، غلات صبحانه و … مهمترین غلات خون ساز هستند که سرشار از آهن می باشند که باعث تولید گلبول های قرمز خون می شود و از بروز کم خونی در افراد پیشگیری می کند.

مصرف غلات صبحانه فیبر و سایر ریز مغذی های مورد نیاز بدن افراد از جمله روی و کلسیم را تأمین می کند و سطح فشار خون در افراد را کنترل می کند.

بنابراین مصرف نان غلات سبوس دار در وعده صبحانه علاوه بر خونسازی سبب حفظ سلامت افراد می شود.

۱۲- نوشیدنی های خون ساز

آب انار، زرشک، آلبالو، شیر مهمترین نوشیدنی های خون ساز هستند.

مصرف آب انار و زرشک علاوه برافزایش تولید گلبول های قرمز خون سبب تصفیه و پاکسازی خون می شود.

علاوه بر این از دیگر نوشیدنی های خون ساز می توان به آب جعفری، محلول جوانه یونجه، گزنه و آب، آب چغندر و مخمر آب جو، آب انگور خالص و ترکیب آب انگور و جعفری، آب شاتوت، توت فرنگی و سیب، محلول شیر و کرفس، آب تربچه و شاهی، آب هویج و تربچه، آب هویج و شاهی، آب هویج، اسفناج و کرفس اشاره کرد.

این نوشیدنی ها مواد غذایی سرشار از آهن، اسید فولیک و ویتامین ها ی گروه B هستند و بعضی از این نوشیدنی ها دارای مواد افزایش دهنده جذب آهن می باشند و از این طریق باعث افزایش تولید سلول ها ی خونی و رفع کم خونی در افراد می شوند.

۱۳- میوه های خشک خون ساز

میوه انجیر به صورت خشک شده حاوی کربوهیدارت، چربی، فیبر، بتاکاروتن و ویتامین‌های A، B1، B2، B3، B6، آهن، منگنز، سلنیم و پتاسیم است.

بنابراین این میوه خشک یک سوپر غذای خون ساز محسوب می شود و مصرف روزانه حداقل ۳ عدد انجیر خشک سبب افزایش سطح هموگلوبین بدن می شود.

علاوه بر این مواد معدنی موجود در انجیر خشک باعث خروج سموم بدن و تسهیل در امر انتقال اکسیژن به سایر اندام ها می شود.

کشمش نیز یکی از میوه های خشک خون ساز و سرشار از آهن است که مصرف روزانه آن به ویژه در صبح ها توصیه می شود.

۱۴- خون سازترین مواد غذایی دریایی

مصرف غذاهای دریایی از جمله ماهی ها و میگو به عنوان مواد غذایی عالی خون ساز جهت بهبود کم خونی و تولید گلبول های قرمز خون قابل توصیه می باشد.

شایان ذکر است از انواع ماهی ها مصرف ماهی ساردین بیش از مصرف سایر ماهی ها در درمان کم خونی مؤثر است.

لازم به ذکر است کسانی که دارای رژیم غذایی کاهش وزن هستند می توانند از طریق بخار پز کردن میگو به جای سرخ کردن آن و افزودن آبلیمو به این غذای دریایی میزان کالری دریافتی حاصل از مصرف آن را در بدن کاهش دهند.

آشنایی با خواص زرشک و آب زرشک

بهترین مواد غذایی برای کم خونی چیست | سایت فتوکده

مطلب مفید بود ؟ ۱۶ ۳

1 نظر برای این مطلب ثبت شده است:

نازنین

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹


مرسی

شما هم بخوانید