نشانه های اولیه آلزایمر در جوانی و سالمندان چیست

نشانه های اولیه آلزایمر چیست با علائم اولیه الزایمر در جوانی و در سالمندان با اولین نشانه برای تشخیص بیماری آلزایمر چه باید کرد را می خوانید

نشانه های اولیه آلزایمر چیست

در روند پیر شدن فراموشی خفیف یک واقعه طبیعی محسوب می شود، اگر در به یاد آوردن اسامی مشکل دارید اما بعد از مدتی نام ها را به یاد می آورید جای نگرانی نیست و حافظه شما دچار مشکل جدی نشده است، اما اگر حافظه تان به حدی تغییر کرده که روی زندگی روزمره تان تاثیر گذاشته این موضوع می تواند از نشانه های اولیه آلزایمر باشد

تعداد علائم آلزایمر و شدت آن ها بین افراد مختلف متفاوت است، با این حال شناسایی علائم اولیه بیماری که در این مقاله به آن ها می پردازیم از اهمیت زیادی برخوردار است

۱- کاهش حافظه

کاهش حافظه شایع ترین علامت بیماری آلزایمر است، آیا اطلاعاتی که به تازگی فرا گرفته اید را به راحتی فراموش می کنید؟

آیا تاریخ ها، نام ها و وقایع مهم را به یاد نمی آورید؟ آیا اتفاقات مهم زندگی خود را فراموش کرده اید؟ آیا مکررا از اطرافیان درباره یک موضوع خاص سوال می کنید؟

آیا برای فراموش نکردن موضوعات مختلف حتما باید آن ها را یادداشت کنید؟

۲- مشکل در برنامه ریزی و حل مسئله

آیا در برنامه ریزی کردن و پایبندی به آن دچار مشکل شده اید؟ آیا در استفاده از رسپی و تهیه غذایی که بارها آن را پخته اید مشکل دارید؟

آیا تمرکز روی کارهای دقیق به خصوص فعالیت هایی که با اعداد سر و کار دارند برای شما سخت است؟ به عنوان مثال، آیا می توانید قبض ها، صورت حساب ها و چک های خود را بررسی کنید؟

۳- ایجاد چالش در انجام وظایف روزانه

برای مبتلایان به آلزایمر حتی انجام فعالیت های عادی هم می تواند سخت باشد، آیا هنگام رانندگی برای رفتن به محلی که بارها به آنجا مراجعه داشته اید مشکل دارید؟

آیا می توانید در محل کار فعالیت های معمول را انجام دهید؟ آیا قوانین بازی مورد علاقه خود را فراموش می کنید؟

۴- گم کردن زمان و مکان

آیا می توانید موضوعاتی را که در حال حاضر اتفاق نمی افتند درک کنید؟ آیا در پیدا کردن مسیر دچار مشکل هستید؟ آیا به راحتی گم می شوید؟

آیا محلی که در آن قرار دارید را فراموش می کنید؟ به یاد می آورید که چگونه به این مکان آمده اید؟

۵- تغییر بینایی

آیا کلمات نوشته شده روی یک تکه کاغذ را می توانید بخوانید؟ آیا می توانید مسافت ها را تشخیص دهید؟ آیا می توانید رنگ ها را از هم تشخیص دهید؟

تغییر بینایی از اهمیت زیادی برخوردار است، چون می تواند روی رانندگی شما تاثیر داشته باشد

۶- عدم توانایی در استفاده از کلمات

در مبتلایان به آلزایمر استفاده از کلمات سخت می شود، آیا می توانید کلمه مناسبی را که به دنبال آن می گردید پیدا کنید؟ آیا چیزهای مختلف را با اسامی اشتباه صدا می کنید؟

در این بیماران گفتگو کردن به یک چالش تبدیل می شود، آیا از ملحق شدن به دیگران خودداری می کنید؟ قادر به همراهی کردن با دیگران هستید؟

آیا به دلیل اینکه نمی دانید چه باید بگویید به طور ناگهانی صحبت خود را متوقف می کنید؟ آیا صحبت های خود را دائما تکرار می کنید؟

۷- گم کردن وسایل مختلف

برای هر شخصی پیش می آید که وسایل خود را گم کند اما آیا می توانید دوباره آن ها را پیدا کنید؟

آیا وسایل مختلف را در محل های غیر عادی قرار می دهید، به عنوان مثال ساعت خود را داخل یخچال می گذارید؟ آیا سایر افراد را به برداشتن وسایل خود متهم می کنید؟

۸- خطا در قضاوت

آیا اخیرا تصمیمات نادرستی گرفته اید؟ آیا بیش از حد معمول به فروشنده پول می دهید؟

آیا به طور مرتب دوش می گیرید؟ آیا در مقایسه با گذشته کمتر از خود مراقبت می کنید؟ آیا لباسی می پوشید که برای آن فصل نامناسب است؟

۹- انزوای اجتماعی

آیا در محل کار پروژه های کمتری را می پذیرید؟ آیا در مقایسه با گذشته کمتر درگیر سرگرمی های مورد علاقه تان می شوید؟ آیا بی انگیزه شده اید؟

آیا بیش از حد معمول وقت خود را صرف تماشای تلویزیون یا خوابیدن می کنید؟

۱۰- تغییر خلق و خو

آیا سریع ناراحت و آشفته می شوید؟ آیا احساس افسردگی، ترس یا اضطراب دارید؟ آیا به مردم مشکوک هستید؟

مراجعه به پزشک

اگر علائم اولیه آلزایمر را مشاهده کردید با پزشک مشورت کنید، پزشک سلامت جسمی و روحی شما را ارزیابی می کند، تاریخچه پزشکی تان را بررسی می کند و حافظه شما را با انجام تست های مخصوص مورد ارزیابی قرار می دهد

همچنین ممکن است انجام آزمایش خون یا تصویر برداری از مغز را توصیه کند، با توجه به نتایج این بررسی ها ممکن است شما به متخصص مغز و اعصاب، روانپزشک، روانشناس یا متخصص سالمندان ارجاع داده شوید

چرا باید در سریعا به پزشک مراجعه کرد

هر چقدر آلزایمر سریع تر تشخیص داده شود بهتر است، با شروع درمان علائم بیماری کمتر شده و شما برای مدت طولانی تری می توانید به طور مستقل زندگی کنید،

درمان به موقع به شما در برنامه ریزی کردن کمک می کند، می توانید برای زندگی تان برنامه ریزی کرده، تصمیمات مالی و قانونی بگیرید و حمایت دیگران را جلب کنید

مطلب مفید بود ؟ ۱ ۳

شما هم بخوانید