علت پرش ناگهانی اندام بدن در خواب + ۲۷ علل و درمان

علت پرش اندام در خواب + روش درمان

علت پرش اندام های بدن در خواب با روش درمان و پریدن دست و پا در خواب نشانه چیست را در سایت فتوکده می خوانید

پرش ناگهانی اندام های بدن در خواب

بعضی از افراد در طول شب خواب پیوسته و عمیق ندارند و به دلایل مختلفی که برای خودشان هم نامعلوم است هر شب تا صبح چندین بار از خواب بیدار می شوند.

پریدن از خواب کیفیت خواب آنها را تحت تأثیر قرار داده و باعث کم خوابی، بی خوابی و خستگی آنها در طول روز می شود.

البته روش های درمانی مختلفی برای پریدن از خواب وجود دارد که بعضی از آنها به سادگی انجام پذیر می باشند.

مطالعه ۲۷ علت و درمان پریدن از خواب در سایت فتوکده به شما کمک می کند تا خوابی عمیق و طولانی را تجربه کنید و نیمه شب از خواب بیدار نشوید.

آیا می دانید پریدن در خواب نشانه چیست

پرش اندام در خواب نشانه چیست

علت های پریدن از خواب + پرش اندام ها

استرس

یکی از علل مهم پریدن از خواب و بی خوابی شبانه استرس و اضطراب است. استرس سیستم عصبی مرکزی شما را مختل کرده و چرخه خواب و بیداری شما را تغییر می دهد.

به همین خاطر نمی توانید به راحتی وارد مرحله عمیق خواب شوید. به این ترتیب مغز احساس خطر می کند و پس از چند ساعت خواب به صورت ناگهانی بیدار می شوید.

استفاده از دارو های درمان آسم

مصرف دارو های درمان بعضی از بیماری ها مانند آسم، مشکلات قلبی و اختلالات تیروئید الگوی خواب بیماران را تحت تأثیر قرار داده و موجب بیدار شدن آنها در نیمه های شب می شود.

این دارو ها به عنوان دارو های محرک کیفیت و کمیت خواب افراد را هم کاهش می دهند و خوابیدن دوباره پس از بیداری را دشوار می سازند.

علت پرش در خواب بخاطر آپنه

در آپنه خواب وقفه تنفسی و کمبود اکسیژن باعث پریدن از خواب می شود. در این نوع اختلال خواب بیمار پس از بیدار شدن در ناحیه گلو یا گردن احساس درد می کند.

در سایر اختلالات خواب مانند دندان قروچه نیز ارسال پیام بیداری به بدن توسط مغز موجب بیدار شدن ناگهانی از خواب می شود. در این وضعیت فرد ممکن است تا صبح بیدار بماند.

بیماری های مزمن

افراد مبتلا به بیماری ها و اختلالات مزمن مانند بیماری های قلب و عروق، دیابت و … معمولاً در نیمه های شب از خواب بیدار می شوند.

همچنین اکثر افرادی که از درد های شدید رنج می برند پس از صرف زمان طولانی در رختخواب به سختی به خواب می روند و اغلب به علت احساس درد خواب آنها منقطع و تکه تکه می شود.

نیاز مکرر به تخلیه ادرار در شب

اکثر افراد به علت نیاز مکرر به تخلیه ادرار حداقل ۲ بار در طول خواب شبانه به صورت ناگهانی بیدار می شوند. علت اصلی این موضوع مصرف آب به مقدار زیاد یا کم قبل از خواب است.

مشکلات ادراری مانند تکرر ادرار یا بی اختیاری ادرار نیز موجب پریدن از خواب می شود. افزایش سن، عفونت ادراری شدید، پروستات و دیابت رایجترین دلایل بروز مشکلات ادراری در افراد به شمار می روند.

افزایش سن

افراد مسن و سالخورده بیشتر از سایر افراد در نیمه های شب از خواب بیدار می شوند. چون معمولاً با افزایش سن نیاز افراد به خواب کاهش می یابد.

این مشکل در زنان نسبت به مردان شایع تر است. البته زنان در زمان ورود به دوره یائسگی بیشتر از هر زمان دیگری شب ها از خواب بیدار می شوند و نمی توانند دوباره به راحتی بخوابند.

سندرم پای بی قرار

در افراد مبتلا به سندرم پای بی قرار کاهش شدید کیفیت خواب با پریدن از خواب در نیمه های شب همراه خواهد بود.

این سندرم نوعی اختلال حرکتی است که رایجترین علائم آن عبارتند از تمایل شدید به تکان دادن پا ها و احساس سوزن سوزن شدن آنها. وخامت سندرم پای بی قرار در نیمه شب افزایش می یابد.

مصرف دارو های ضد حساسیت نیز ممکن است علائم این بیماری را تشدید کند.

نور زیاد اتاق خواب

نور زیاد اتاق خواب از ترشح هورمون ملاتونین در بدن جلوگیری کرده و در نتیجه موجب پریدن از خواب می شود. استفاده از تلفن همراه و تبلت در رختخواب نیز عوارض مشابهی را به دنبال دارد.

البته بعضی از افراد به دلایل خاصی از جمله ترس از تاریکی عادت دارند در نور چراغ بخوابند اما به هر حال این وضعیت کیفیت خواب آنها را تحت تأثیر قرار می دهد.

سایر علت های پریدن از خواب

● دمای زیاد اتاق خواب و بالا رفتن دمای بدن

● مصرف مشروبات الکلی

● مصرف نوشیدنی های حاوی کافئین قبل از خواب و در ساعات پایانی شب

● مشکلات بخش های مختلف بدن از جمله مشکلات سیستم ایمنی بدن، کیسه صفرا، کبد، روده، ریه، اعصاب و مغز و …

● صرع

● پرش ناگهانی اندام های بدن در شب یا پرش عضلانی شبانه

علت و روش های درمان پرش در خواب

درمان پرش در خواب کودکان و بزرگسالان

روش های درمان پریدن از خواب

مقابله با استرس

کنترل استرس موجب خواب عمیق شده و مانع پریدن از خواب می شود.

به کار گیری روش هایی مانند مناجات و راز و نیاز با خدا، خودشناسی، رفتار درمانی، جذب افکارمثبت و … به شما کمک می کند تا بر استرس و اضطراب روزمره خود غلبه کنید.

در چنین شرایطی شما می توانید به راحتی با آرامش کامل تمام شب را بخوابید.

تنظیم دمای اتاق خواب

اگر می خواهید در نیمه شب به علت گرمای زیاد یا تعریق شدید از خواب بیدار نشوید، دمای اتاقتان را بین ۱۵ تا ۲۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید.

لباس خواب مناسب بپوشید و از پتو های خیلی ضخیم استفاده نکنید. توصیه می شود جهت داشتن خواب راحت و آرام قبل از رفتن به رختخواب دوش آب ولرم رو به خنک بگیرید.

مصرف نمک و آب قبل از خواب

در صورتی که قبل از خواب نمک به همراه آب مصرف کنید بدنتان دیگر نیاز مکرر به دفع ادرار در حین خواب نخواهد داشت؛ به همین خاطر دچار پریدن ناگهانی از خواب نیز نمی شوید.

ضمناً رعایت مواردی مانند دفع ادرار قبل از رفتن به رختخواب و خودداری از نوشیدن آب و مایعات قبل از خواب به شما کمک می کند تا خواب آرام و راحتی داشته باشید.

استفاده از کرم های ضد اگزما

استفاده از کرم های خاص به افراد مبتلا به اگزما کمک می کند تا تمام شب را به راحتی بخوابند؛ از مهمترین کرم های ضد اگزما می توان به مرطوب کننده های خاص و کرم های کورتیکو استروئیدی اشاره کرد.

این کرم ها موجب کاهش سریع علائم اگزما از جمله خارش پوست و افزایش میزان جذب رطوبت پوست می شوند. دقت داشته باشید کرم های ضد اگزما باید حتماً توسط پزشک تجویز شوند.

احتیاط در مصرف دارو

اگر به علت مصرف بعضی از دارو ها نیمه شب از خواب بیدار می شوید باید در خصوص مصرف این دارو ها با پزشک خود مشورت کنید.

و در صورت لزوم مصرف دارو را قطع کرده و داروی دیگری را طبق تجویز پزشک به عنوان جایگزین استفاده کنید.

پیشنهاد می شود برای داشتن خوابی با کیفیت بیشتر قبل از مصرف هر گونه دارویی در مورد عوارض احتمالی آن اطلاعات کافی کسب کنید.

درمان پرش در خواب با حمام گرم

اگر پرش ناگهانی اندام های بدنتان در طول شب شما را از خواب بیدار می کند،

حمام آب گرم قبل از خواب مناسبترین راه حل است. به کار گیری این روش ساده موجب آرامش عضلات شما می شود و از تکان خوردن آنها در طول شب پیشگیری می کند.

به کار گیری روش هایی مانند ماساژ درمانی و مصرف مواد غذایی گرم در شب نیز تأثیرات مشابهی را به دنبال دارد.

نوشیدن آب کافی در طول روز

شاید شما هم جزء کسانی باشید که به علت نیاز به دفع مدفوع در طول شب از خواب بیدار می شوند. در این وضعیت مصرف روزانه آب و مایعات به مقدار ۸ تا ۱۲ لیوان به رفع مشکل شما کمک می کند.

این کار موجب پاکسازی روده های شما می شود. در نتیجه در طول شب کمتر به دفع مدفوع نیاز پیدا می کنید و خوابی پیوسته و عمیق خواهید داشت.

روش های درمان پریدن از خواب

● ورزش منظم و روزانه

● رژیم غذایی مناسب و سالم

● مشورت با پزشک در خصوص درمان و کنترل بیماری ها مزمن

● تنظیم مناسب نور اتاق خواب و استفاده از لامپ و چراغ خواب مناسب

● الگوی منظم خواب یا خوابیدن و بیدار شدن سر ساعت مشخص

● مراجعه به روانپزشک متخصص خواب و درمان اختلالات خواب

علت خستگی بعد از خواب

علت و درمان پرش اندام در خواب | سایت فتوکده

مطلب مفید بود ؟ ۸ ۰

شما هم بخوانید