۲۵ مواد خوراکی و گیاهی برای کاهش و درمان قند خون

.درمان قند خون با مواد خوراکی و طبیعی

 

  برای قند خون چه کنیم

 


 
سایت فتوکده : سایتی برای همه
 
 

۲۵ مواد خوراکی و گیاهی برای کاهش و درمان قند خون

افرادی که دچار بیماری قند خون و یا دیابت به خصوص نوع دو می‌ باشند باید به رژیم غذایی خود توجه داشته و با جایگزین مواد غذایی سالم و تغییر الگوی غذایی به کنترل قند خون در بدن کمک کنند.

در ادامه‌ با مواد خوراکی و گیاهی کاهش قند خون آشنا می‌ شوید

کاهش سریع قند خون با مواد طبیعی و خوراکی

برای قند خون چه کنیم ؟

اگر سوال شما هم این اسست که برای قند خون چه کنیم ؟ پیشنهاد ما راهنمایی از پزشک و استفاده از مواد طبیعی و خوراکی زیر است که در طب سنتی هم سفارش شده است

سیر

سیر دارای خواص زیادی می‌ باشد که یکی از آن کنترل قند خون است، مطالعات حاکی از آن است که مصرف سیر قند خون ناشتا و قند خون هنگام میل کردن غذا را کاهش می‌ دهد.

پیاز نیز یر میزان قند خون تأثیر مثبت می‌گذارد البته نه به اندازه سیر

شنبلیله

سبزی شنبلیله سرشار از فیبر محلول و عناصر مفیدی است که در کنترل وضعیت قند خون تأثیر مثبت می‌ گذارد این سبزی معطر را می‌ توانید به صورت خام همراه با غذا میل کرد

همچنینی از دم کرده‌ دانه‌ های گیاه هم می توانید روزانه مصرف کنید.

گیاه گالگا

از مهم‌ ترین خواص گیاه گالگا کاهش قند خون برای افراد دیابتی از نوع دوم می‌ باشد این گیاهی از خانواده نخود است که در گذشته به عنوان ضد تشنج، تب بر و افزایش دهنده شیر مادران استفاده م شد

قرص این گیاه نیز برای بهبود قند خون ساخته شده از داروخانه‌ها می‌ شود این داروی گیاهی را تهیه نمود.

خیار تلخ

میوه‌ خیار تلخ در نواحی گرمسیری مانند آفریقای شرقی، آمازون و آسیا رشد کرده و ظاهری شبیه به کدوی زگیل دار دارد، وقتی میوه تازه است سبز رنگ بوده و با رسیدن رنگ آن زرد – نارنجی می‌ شود.

این میوه کاملا تلخ بوده اما دارای ماده‌ ای شبیه به انسولین می‌ باشد و اگر روزانه ۶۰ گرم شیره‌ ی آن مصرف شود، قند خون کاهش می‌ یابد.

زغال اخته

آنتروسیانین موجود در زغال اخته وضعیت انسولین را در بدن بهبود می‌ بخشد و با مهار آنزیم‌ های گوارشی هضم غذا را کند می‌ کند تا از بالا رفتن قند خون بعد از هر وعده غذایی به خصوص مواد نشاسته‌ ای جلوگیری کند.

کاهش سریع قند خون با بادام

بادام به عنوان یک ماده‌ی طبیعی پیشگیری کننده دیابت شناخته شده است. برای کاهش و تنظیم قند خون بادام را انتخاب کنید.

مطالعات نشان می‌ دهد افرادی که در طول روز ۲ اونس بادام مصرف می‌ کنند نسبت به سایر افراد در زمان ناشتا از سطح انسولین و گلوکز پایین‌ تری برخوردار هستند.

گیاه خارمریم

گیاه دارویی خار مریم یکی از چد درمان قند خون در طب سنتی می باشد که حاوی سیلی مرین بوده که حساسیت سلول‌ های بدن را نسبت به انسولین بالا برده و کاهش قند خون را سبب می‌ شود.

مصرف ۲۰۰ میلی گرم از گیاه خارمریم روزانه در ۳ وعده قند خون را در حالت ناشتا و همچنین چربی‌ های خون و هموگلوبین کاهش می‌ دهد.

چای سبز

یکی از دمنوش های مناسب افراد دیابتی چای سبز است

کاتچین موجود در این چای فعالیت‌ های آنتی‌ اکسیدانی بالایی از خود نشان داده و با مصرف ۱/۵ گرم پودر چای سبز خشک شده می‌ توان کاهش قند خون در افراد دیابتی را شاهد بود.

مصرف ۲ فنجان چای سبز دم شده در طول روز برای بیماران دیابتی توصیه می‌ شود.

مریم نخودی همدانی، کلپوره همدانی

این گیاه دارویی در کتب دارویی قدیمی نام برده شده است و مقدار ۱۲۵ میلی گرم از عصاره‌ی گیاه می‌ تواند به ازای هر یک کیلوگرم از وزن فرد قند خون را به مدت ۶ هفته کاهش دهد.

ادویه جات

ادویه جاتی مانند دارچین، گل پوره، سماق، سیاه دانه در کاهش قند خون مؤثر اند، افراد دیابتی می‌ توانند هنگام خوردن غذا از این ادویه جات استفاده کنند تا دچار قند خون را بعد از هر وعده غذایی کنترل کنند.

کاهش سریع قند خون با گزنه

در طب سنتی گزنه به عنوان یک گیاه دارویی کاهش گلوکز خون شناخته شده است، در برابر افزایش قند خون و تخریب سلول‌ های پانکراس عصاره گزنه می‌ تواند نقش حفاطتی را برای بدن ایفا کند.

عدس الملک

یکی دیگر از گیاهان دارویی برای کاهش قند خون عدس الملک است

البته هنوز اطلاعات کافی در زمینه پودر بذر گیاه ارائه نشده چرا که مصرف ۱۵۰۰ میلی گرم از پودر آن به مدت ۲ ماه کاهش چشمگیر قند خون را در بدن نشان نداده است.

درمان قند خون در طب سنتی با سیاه گیله

قره قات نیز از درمان قند خون در طب سنتی می باشد که نام محلی آن سیاه گیله می‌ باشد در جنگل‌ های تالش و نواحی مرطوب ایران رشد می‌ کند، میوه آن را می‌ توان در انواع دسرها و یا مربا استفاده نمود

البته برگهای این گیاه به عنوان ضد دیابت عمل می‌کنند چرا که عصاره این گیاه دارویی مانند انسولین بوده و اثر آن به مدت چند هفته در بدن می‌ ماند.

به علاوه این گیاه می‌ تواند عوارض بلند مدت دیابت را مانند مشکلات چشمی، عصبی، عروقی و کلیوی را کاهش دهد، روزانه ۳ بار مصرف ۸۰ تا ۱۶۰ میلی گرم عصاره آن برای مبتلایان به دیابت توصیه می‌ شود.

کاهش قند خون بالا با اسفرزه

این گیاه از خانواده‌ گیاهان ملین به حساب می‌ آید همچنین مصرف ۱۰ گرم از آن به مدت ۸ هفته به بیماران دیابتی در تنظیم قند خون کمک کرده و هموگلوبین را تا حدودی کاهش می‌ دهد.

گیلاس ترش قرمز

میوه‌هایی که رنگ آنها به قرمزی میزند به خصوص گیلاس قرمزترش سرشار از آنتروسیانین می‌ باشد این ماده با ایجاد مقاومت در برابر انسولین به کنترل وضعیت قند خون کمک می‌ کند.

طی مطالعات در سال ۲۰۱۴ خانم هایی که رژیم غذایی سرشار از آنتروسیانین داشتند از سطح قند خون مناسب و التهاب کمتری در بدن برخوردار بودند.

قهوه

تحقیقات نشان می‌ دهد مصرف روزانه یک فنجان قهوه خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را تا ۱۰ درصد در فرد کاهش می‌ دهد البته شکر و شیره‌ ای که هنگام میل کردن قهوه به آن اضافه می‌ کنید باید بسیار کم باشد.

مصرف پروتئین و ماهی

خوردن مواد پروتئینی باعث می‌ شود تا فرد کمتر احساس گرسنگی کند و همچنین قند خون او افزایش نمیابد پس بهتر است مواد پروتئینی را جایگزین برنج و ماکارونی و نان کنید تا قند خون را در بدن کنترل کنید.

ماهی نیز به دلیل داشتن اسیدهای چرب امگا ۳ برای افراد دیابتی بسیار مناسب است.

سبزیجات برگ دار

سبزیجاتی مانند کلم، اسفناج، کاهو کلم بروکلی و یا چغندر به دلیل داشتن منیزیوم و ویتامین A در کاهش قند خون موثرند مصرف دو وعده سبزیجات برگ دار در طول روز خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع ۲ را تا ۱۴ درصد کاهش می‌ دهد.

کاهش قند خون بالا با سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین در مقایسه با سیب زمینی سفید از شاخص گلیسمی کمتری برخوردار است و به دلیل داشتن ویتامین A برای سلامت چشم مفید است.

مصرف سیب زمینی شیرین در کاهش گلوکز خون نقش دارد.

هندوانه ابوجهل

هندوانه ابوجهل یا خربزه روباه میوه‌ ای از خانواده‌ کدو و خیار است.

در طب سنتی این میوه به دلیل دارا بودن گلوکوزید قابل تبلور با طعم بسیار تلخ برای کاهش قند خون تجویز می‌ شود، مصرف ۱۰۰ میلی گرم از آن روزی ۳ مرتبه در مدت ۲ ماه مقدار قند خون را در ناشتا در افراد دیابتی نوع دو کاهش می‌ دهد.

دانه‌ های چیا

دانه‌های چیا حاوی کلسیم و آنتی‌ اکسیدان ها، فیبر و چربی‌ های سالم امگا ۳ می‌ باشند، برای کنترل قند خون در رژیم غذایی از دانه‌ های چیا استفاده می‌ شود.

سرکه سیب

اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در سرکه سیب قند خون قبل از غذا و ناشتا را کاهش می‌ دهد، برای جلوگیری از حساسیت در ناحیه معده و مری ۲ قاشق چای خوری از سرکه سیب را داخل یک لیوان آب ریخته و میل کنید

می‌توانید از سرکه سیب روی سالاد نیز از آن استفاده کنید.

مواد غذایی با فیبر بالا

غذاهایی که فیبر بالایی دارند به حفظ سطح خون کمک کرده و با ایجاد مقاومت به انسولین در بدن خطر ابتلا به بیماری دیابت را در فرد کاهش می‌دهد.

روزانه استفاده از غذاهایی با ۲۵ تا ۳۰ گرم فیبر مناسب است.

جو

جو سرشار از کروم بوده و این ماده مغذی برای عملکرد انسولین در بدن بسیار مهم است با گنجاندن جو در رژیم غذایی خود می‌توانید به متابولیسم گلوکز در بدن کمک کرده و در کنترل وضعیت قند خون نقش داشته باشید.

گیاه قره قاط

برگ‌ های گیاه قره قاط باعث کاهش قند خون می‌ شود و مطالعات نشان می‌ دهد که با مصرف این گیاه عوارض بیماری دیابت در دراز مدت کاهش میابد.

درمان قند خون در خانه به روش طبیعی | سایت فتوکده

مطلب مفید بود ؟ ۸ ۰

شما هم بخوانید