۱۶ نکته زبان بدن در مصاحبه استخدامی و کاری که نمی دانید

.زبان بدن در استخدام کاری و شغلی

 

  زبان بدن در مصاحبه شغلی

 


 
سایت فتوکده : سایتی برای همه
 
 

۱۶ نکته زبان بدن در مصاحبه استخدامی و کاری که نمی دانید

اولین برخورد شما با کارفرما یا مدیر بسیار اهمیت دارد و تاثیر زیادی در آینده کاری شما دارد، اگر رزومه کاری به تنهایی کافی بودند دیگر نیازی به مصاحبه حضوری نبود.

زبان بدن یا بادی لنگویج در زمان مصاحبه بسیار مهم است و از اهمیت زیادی برخوردار اس .مصاحبه شغلی می تواند تعیین کند شما برای این شغل و البته همکاری در یک مجموعه مفید هستید یا خیر

حتی اگر شما در مصاحبه به تمام سوالات پاسخ درست بدهید، ممکن است زبان بدن شما باعث شود شما در مصاحبه شغلی رد شوید و مصاحبه کننده قضاوت درستی در مورد توانایی های شما به دست نیاورد.

باید خود را شخصی با اعتماد به نفس و مطمئن نشان دهید و به همان اندازه مصاحبه کننده نباید گمان کند شما فردی از خودراضی هستید همچنین شما باید در تمام موارد تعادل و میانه را حفظ کنید 

ترفندهایی وجود دارند که با تمرین در آن ها شما می توانید در یک مصاحبه کاری بسیار خوب عمل کنید و نتایج رضایت بخشی به دست آورید

در این مطلب با زبان بدن در مصاحبه شغلی آشنا می شوید

زبان بدن در مصاحبه استخدامی و کاری

۱- لحظه ورود و معرفی

هنگامی که از در وارد می شوید بهتر از لبخندی کم عمق بر لب هایتان باشد و همچنین ارتباط چشمی را فراموش نکنید.

هنگام معرفی خود، تصور را بر این بگذارید که مصاحبه کننده رزومه شما را نخوانده است بنابراین تمام مواردی که گمان می کنید برای معرفی مفید است را عنوان کنید.

سعی کنید کلمه به کلمه ی رزومه از حفظ نگوئید و کوتاه و خلاصه صحبت کنید، داشتن اعتماد به نفس و راحتی در پنج دقیقه اول مصاحبه بسیار اهمیت دارد

۲- دست دادن

هنگام دست دادن، ارتباط چشمی را رعایت کنید و لبخند بر لب داشته باشید، ظاهر خونسرد نشان دهنده اعتماد به نفس شماست.

توجه داشته باشید تا فرد ارشد دستش را برای شما دراز نکرده است، شما پیش قدم نشوید اما عموما یا ابتدای مصاحبه یا انتهای مصاحبه، دست دادن امری طبیعی است.

قبل از ورود توجه داشته باشید دست شما عرق کرده یا خیلی گرم نباشد

دست دادن شما باید نه خیلی محکم و نه خیلی ضعیف باشد. دست دادن محکم نشان دهنده اعتماد و قدرت شماست اما فراموش نکنید که باید تعادل را در این شدت حفظ کنید، دست دادن ضعیف می تواند نشان دهنده ضعف و استرس شما باشد بنابراین سعی کنید در دست دادن تعادل را حفظ کنید

معمولا دست دادن تنها ارتباط فیزیکی شما با مصاحبه کننده است

بنابراین تاثیر زیادی در گزینش شما دارد توجه داشته باشید که هنگام دست دادن دست شما پائین تر از شخص مقابل باشد این موضوع نشان می دهد شما برای شخص مقابلتان احترام قائل هستید و جایگاه او را در این رابطه می شناسید.

این نکته را فراموش نکنید که هنگام دست دادن، دست دیگر خودتان را بر روی دست مصاحبه کننده قرار ندهید این حرکت ممکن است این شائبه را ایجاد کند که شما حس برتری و تسلط نسبت شخص مقابل خود دارید.

۳- نحوه نشستن در مصاحبه شغلی

هنگام نشستن بر روی صندلی از مرتب بود لباس خود مطمئن شوید وکاملا صاف بر روی صندلی بنشینید، قوز نکنید و خودتان را خیلی عقب یا جلو نیندازید و شانه ها را صاف نگه دارید سعی کنید بدون ژست گرفتن و مودبانه بنشینید وب ه پشتی صندلی تکیه بدهید.

صاف نشستن، شما را فردی محکم با اراده و مطمئن نشان می دهد، صاف نشستن می تواند به شما اعتبار و وجهه مناسب را بدهد.البته دقت کنید این صاف نشستن مصنوعی و غیر طبیعی نباشد.بهتر این نوع نشستن را هر روز چند دقیقه تمرین کنید تا به یک عادت برای شما تبدیل شود.

لم دادن بر روی صندلی این دید را به مخاطب می دهد که این مصاحبه برای شما جدی نیست یا به صحبت های مخاطبتان علاقه ای ندارید که در هر دو صورت برای شما امتیازی محسوب نمی شود!

در میان صحبت ها کمی به جلو متمایل شوید ولی شانه ها را صاف نگه دارید این حرکت ظریف نشان دهنده این است که توجه شما به صحبت ها جلب شده ست و شما علاقه مند به ادامه مصاحبه و مشتاق هستید اما توجه کنید که این مقدار بیش از اندازه نشود، بیش از اندازه به جلو خم شدن به نوعی بی احترامی به مصاحبه کننده است

در هنگام صحبت کردن به هیچ وجه دست به سینه نشوید این کار معنایی خوبی ندارد، دست به سینه شدن شما را شخصی محافظه کار یا گستاخ نشان می دهد همچنین ممکن است طرف مقابل این حرکت شما را یک حرکت تدافعی تلقی کند.

یکی دیگر از حالت های نشستن حالت آینه ای است. به این معنا که شما مطابق با طرف مقابلتان و شبیه به او بنشینید این نوع نشستن نشان دهنده موافقت و علاقه مندی شما و می تواند در نظر مثبت مصاحبه کننده تاثیر بگذارد.

۴- ارتباط چشمی

مهم ترین موضوع برای شخص مصاحبه کننده یا کارفرما، قابل اعتماد بودن شماست اینکه شما در مصاحبه شخصی قابل اعتماد و درستکار به نظر بیایید بسیار اهمیت دارد.

ارتباط چشمی مناسب به شما کمک می کند تا شما در مصاحبه کاری خود موفق باشید اینکه به چشم‌ های مصاحبه کننده مستقیم و پایدار نگاه کنید نشان دهنده اعتماد به‌ نفس و اطمینان شماست همچنین ارتباط چشمی مناسب نشان می دهد شما به صحبت های طرف مقابلتان توجه کافی را دارید

اگر شما مدام به اطراف یا پایین نگاه کنید این موضوع عدم صداقت و متقلب بودن و یا اضطراب شما را می رساند،  ممکن است کارفرمای شما گمان کند شما به بحث و کار علاقه کافی ندارید و در این مورد جدی نیستید. توجه کنید این ارتباط چشمی غیر طبیعی نباشد وتبدیل به زل زدن نشود.

بهتر است گاهی سرتان را تکان دهید تا ارتباط چشمی به حالتی آزار دهنده تبدیل نشود در مصاحبه های گروهی تنها به شخص سوال کننده نگاه کنید و هنگام صحبت کردن گاهی به دیگران و بیشتر به شخص سوال کننده نگاه کنید.

بهتر است حالت های عصبانیت، عصبی بودن و تعجب را از خودتان دور کنید و کمترین احساسات را به چشم ها یا حالت صورتتان بدهید.

۵- نحوه قرار گرفتن پاها

در هنگام صحبت کردن پاها را به هم نچسبانید این کار نشان دهنده استرس شماست.

بهتر است پاهایتان را به صورت مستقیم روی زمین قرار بدهید به گونه ای کف کفشتان مشخص نباشد این که کارفرمای شما کف کفش گلی و کثیف شما را ببیند شاید ایده ی خوبی نباشد.

گذاشتن کف پاها بر روی زمین می تواند استرس شما را کاهش دهد هرگز مچ پاهایتان را در هم قفل نکنید این کار نشان دهنده بی قراری شماست.

بعضی از آقایان عادت دارند مچ یک پا را بر روی زانوی خود قرار می دهند بهتر است در صورتی که مکالمه شما طولانی است میان صحبت ها این تغییر را برای پاها لحاظ کنید.

۶- نحوه قرار گرفتن دست ها و بازوها

شانه هایتان را صاف و مستقیم نگه دارید و از قوز کردن یا خم کردن به جلو اجتناب کنید در صورتی که صندلی شما دسته دارد دست هایتان را بر روی آن قرر دهید.

در صورتی که صندلی شما دسته ندارد، از خم کردن آرنج خود خودداری کنید

همچنین دست ها در هم گره نکنید زیرا باعث این حس می شود که شما اضطراب دارید یا سعی در پنهان کاری دارید بهتر دست ها را صاف نگه داشته و بر روی پا قرار دهید.این حرکت نشان دهنده آماده بودن شما برای هر نوع پرسش و هر نوع اتفاقی است و شخص مقابل به شما بهتر اعتماد می کند.

هنگام صحبت کردن سعی کنید حرکات دست را وارد صحبت هایتان کنید و این حرکت دست ها هماهنگ با صحبت های شما باشد این حرکت تاثیر سخنان شما را بهتر می کند.از طرفی از تکان دادن بیش از حد دست و شانه خود خودداری کنید این حرکت نشان دهنده نا آرامی شماست

سعی کنید دست هایتان را مشت نکنید مشخص بودن کف دست‌ نشان دهنده ی صداقت و مطمئن بودن شما است هنگامی که موقع صحبت کردن کف دست هایتان را نشان دهید، مصاحبه کننده یا کارفرمای شما به طور ناخودآگاه به شما اعتماد بیشتری می کند.

۷- حفظ تعادل و آرامش

از تکان خوردن بیش از حد در جای خود خودداری کنید، این حرکت علاوه بر پرت کردن حواس شخص مقابلتان باعث می شود این علامت را نشانه ی خستگی، عصبی بودن و استرس قلمداد کنند.
.

استرس نشان دهنده  عدم اعتماد به خود است، در طول مکالمه سعی کنید آرامش و تعادل را در رفتارتان داشته باشید.

۸- تنفس صحیح در هنگام مصاحبه

تنفس صحیح باعث تنظیم ضربان قلب و کاهش استرس و فشار عصبی می شود بنابراین تنفس صحیح را از چند روز قبل از مصاحبه تمرین کنید.سعی کنید نفس های عمیق تری بکشید. هنگامی که مصاحبه کننده یا کارفرما از شما سوالی می پرسید، یک دم عمیق بکشید و سپس در زمان بازدم خود به پرسش جواب دهید.

این برای کاهش اضطراب شما و نفس کم نیاوردن هنگام مصاحبه بسیار مفید است اما این تکنیک باید از قبل تمرین شده باشد تا بتوانید از آن جواب خوبی بگیرید. این که شما هنگام صحبت کردن نفس کم بیاورید باعث می شود شما دستپاچه به نظر برسید.

۹- لبخند بزنید و گاهی سرتان را تکان بدهید

لبخند زدن نشانه این است که شما به صحبت های پیش آمده علاقه دارید و از مصاحبه لذت می برید همچنین لبخند زدن سردی روابط را کاهش می دهد و شما را فردی دلنشین و دوست داشتنی و مطمئن به خود نشان می دهد.

در زمان پایانی مصاحبه لبخند می تواند تاثیر خوب و مثبتی از شما به جا بگذارد و شما بیشتر در ذهن مخاطب ماندگار می شوید این موضوع هنگام بررسی رزومه و مصاحبه می تواند تاثیر مثبتی به جا بگذارد.

۱۰- سرتکان دادن

هنگامی که بحث مهمی در حال انجام است کمی سرتان را به سمتی متمایل کنید و کج کنید این حرکت نشان می دهد شما به ادامه بحث تمایل دارید و علاقه خود را به شنیدن سخنان طرف مقابلتان نشان می دهید.

همچنین هنگامی که موقع صحبت های کارفرما سرتکان را تکان می دهید نشان می دهد تمام توجه خودتان را به سخنان او داده اید و سخنان او را درک می کنید و نشانه علاقه مندی شما به گفتگو است، سعی کنید در این کار زیاده روی نکنید

۱۱- حرکات جزئی شما

وقتی مدام به صورتتان دست می زنید یا موهایتان را لمس می کنید نشان دهنده این است که به خودتان اطمینان کافی ندارید یا حرفی باعث ناآرامی شما شده است.

از درست کردن یقه لباس، تکان دادن دست ها یا ضربه زدن با انگشت روی میز یا بازی با خودکار یا وسیله دیگر جدا پرهیز کنید. با این حرکات به مصاحبه کننده این حس را القا کند که شما در مورد گفتگو بی علاقه هستید. علاوه بر آن باعث بر هم خوردن آرامش طرف مقابل شما می شود که این اصلا اتفاق خوبی برای شما نیست!

اگر به دماغ خود زیاد دست بزنید یا بمالید نشان دهنده این است که سعی در مخفی کردن موضوعی دارید پس از اینکار دوری کنید.

۱۲- تن صدا در مصاحبه استخدامی

تن صدای یکنواخت باعث کسل شدن طرف مقابل شما می شود و در سرد و جدی شدن فضای اتاق موثر است بهتر است تن صدای خود را باتوجه به معنا و هیجان جمله کم و زیاد کنید تا صحبت و مکالمه شما خسته کننده نشود.

شما اگر بهترین جواب ها را با تن یکنواخت بدهید باز هم طرف مقابل شما بی حوصله می شود.

۱۳- مدیریت لوازم همراهتان

● كیف و وسایل خود روی پا یا میز نگذارید این کار باعث حواس پرتی شما و مصاحبه کننده می شود وسایلتان را روی زمین و درسمت چپ خود نگه دارید.

● اگر با خودتان رزومه و نمونه کار آورده‌ اید، آنها را روی میز مصاحبه قرار دهید و در مورد آن ها صحبت کنید، اجازه بدهید مصاحبه کننده پوشه نمونه ها را باز کند

● تلفن همراه خود را در حالت سکوت قرار دهید و جایی بگذارید که در دید شما و کارفرما نباشد.

● از قرار دادن وسایلی مانند خودكار، کلید و فلش در جیب ها خودداری کنید

● یک دستمال کاغذی برای مواقع ضروری در جیب خود داشته باشید

۱۴- نحوه ایستادن

هنگام ایستادن بیش از حد فاصله پاها را زیاد نکنید.

پاهایتان را به اندازه عرض شانه خود یا کمتر باز كنید همچنین به گونه ای بایستید که نشان دهنده تعادل شما باشد و وزنتان را بر روی یکی از پاها نیندازید

دست در جیب های خود نکنید، دست به جیب ایستادن ممکن است به غرور تعبیر شود این حرکت نشان دهنده اعتماد به نفس نیست و شما را فردی سلطه جو نشان می دهد

همچنین دست به کمر شدن ممکن است باعث شود طرف مقابل شما گمان کند شما حالتی تهدید آمیز دارید یا قصد دارید وضعیت را مدیریت کنید..

۱۵- نحوه راه رفتن

هنگام راه رفتن چه در هنگام ورود و چه در هنگام خروج، شانه ها و سرتان را صاف نگه دارید سعی کنید با اعتماد به نفس به نظر برسید و قدم هایتان منظم باشه و فاصله پاهایتان هنگام راه رفتن بیشتر از پنجاه سانتی متر نشود.

۱۶- خداحافظی

هنگام خداحافظی لوازم خود را با آرامش و لبخند جمع آوری کنید.

شما برای دست دادن پیش قدم نشوید و در صورتی که می خواهید دست بدهید از پشت میز این کار را انجام ندهید سعی کنید اعتماد به نفس در چهره شما مشخص باشد و دست هایتان را مشت نکنید و با یک خداحافظی خوب از آنجا بروید.

زبان بدن در مصاحبه استخدامی چیست | سایت فتوکده

مطلب مفید بود ؟ ۲۶۴ ۲۱

شما هم بخوانید