بازار کار کدام گرایش شغل عکاسی پرطرفدارتر است؟

استخدام عکاس

بازار کار کدام گرایش شغل عکاسی پرطرفدارتر است؟

رشته عکاسی همچون رشته گرافیک، یکی از رشته های پردرآمد هنر در ایران و جهان محسوب می‌شود.

در سال‌های اخیر، عواملی مانند گسترش تکنولوژی و اینترنت، افزایش استفاده از شبکه‌های اجتماعی، نیاز به عکاسی برای تولید محتوا و پیشرفت صنعت تبلیغات باعث شده است که بازار کار عکاسی در ایران مساعدتر شود؛ به‌گونه‌ای که بسیاری از شرکت‌ها و کسب‌وکارها در زمینه‌های مختلف فرهنگی، هنری، تجاری و صنعتی به دنبال جذب و استخدام عکاس هستند. همین موضوع نیز به افزایش درآمد فعالان این حوزه کمک کرده است.

بسیاری از علاقه‌مندان به رشته عکاسی به دنبال پاسخ سوال «بازار کار کدام گرایش شغل عکاسی پرطرفدار تر است؟» هستند.

به همین دلیل در این مقاله قصد داریم علاوه بر معرفی روش‌های مختلف عکاس شدن و مهارت‌های موردنیاز یک عکاس، به این سوال مهم نیز پاسخ دهیم.

مهارت‌های موردنیاز یک عکاس

یک عکاس برای این که بتواند در کار رشته عکاسی موفق شود و به درآمد بالایی برسد، در گام اول باید مهارت‌های فنی و مهارت‌های نرم موردنیاز این رشته را کسب کرده و تقویت کند. از جمله مهارت‌های موردنیاز برای استخدام عکاس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

● دید هنری

● دانش فنی مرتبط با تجهیزات دوربین

● خلاقیت

● توجه به ترکیب‌بندی و کنترل نوردهی

● توانایی کار مستقل و گروهی

● مهارت‌های ارتباطی خوب

● تسلط به نرم‌افزارهای کاربردی رشته عکاسی

● سرعت عمل مناسب در عکاسی

● توانایی تشخیص و بررسی کیفیت عکس های مختلف

روش‌های مختلف عکاس شدن؛ چگونه عکاس شویم؟

روش‌های مختلفی برای ورود به کار عکاسی وجود دارد. در ادامه به چند روش رایج عکاس شدن خواهیم پرداخت.

گذراندن دوره عکاسی در موسسات و آموزشگاه‌های آزاد

یکی از روش‌های ورود به حرفه عکاسی، شرکت در دوره‌های عکاسی آموزشگاه‌ها و موسسات آزاد فنی و حرفه‌ای است.

در این کلاس‌ها که به‌صورت دوره‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت برگزار می‌گردد، همه مباحث تئوری و عملی مرتبط با عکاسی آموزش داده می‌شود و هنرجویان با اصول مقدماتی و پیشرفته عکاسی آشنا می‌گردند. در پایان دوره نیز فارغ التحصیلان، مدرک معتبر دریافت خواهند کرد.

هنرجویان بعد از به اتمام رساندن این دوره و کسب نمره قبولی در آزمون پایان دوره، می‌توانند به عنوان یک عکاس، مشغول به کار شوند.

البته معمولا توصیه می‌شود ابتدا مدتی را به‌صورت کارآموز به فعالیت بپردازند و پس از کسب مهارت و تجربه کافی، فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز کنند.

انتخاب رشته عکاسی در پایه نهم

یکی دیگر از روش‌های معتبر برای ورود به کار عکاسی و در نهایت استخدام عکاس، انتخاب رشته عکاسی در پایه نهم است. دانش‌آموزان در صورت علاقه به شغل عکاسی، می‌توانند در زمان انتخاب رشته پایه نهم، یکی از رشته‌های هنرستان را در اولویت قرار دهند.

این دانش‌آموزان برای ادامه تحصیل می‌توانند بدون نیاز به گذراندن دوره پیش‌دانشگاهی، در کنکور کاردانی علمی و کاربردی یا فنی و حرفه‌ای شرکت کنند.

البته در حال حاضر، امکان تحصیل در رشته عکاسی بدون کنکور دانشگاه علمی کاربردی نیز وجود دارد. در این حالت، پذیرش تنها بر اساس سوابق تحصیلی انجام می‌شود.

علاوه بر این، فارغ‌التحصیلان دوره کاردانی می‌توانند بدون کنکور در مقطع کارشناسی دانشگاه علمی کاربردی نیز ادامه تحصیل دهند.

شرکت در کنکور سراسری هنر

یکی دیگر از روش‌های یادگیری عکاسی که در برخی از آگهی‌های استخدام عکاس نیز از آن به‌عنوان مزیت یاد می‌شود، شرکت در کنکور سراسری هنر است. همه دانش‌آموختگان رشته‌های شاخه نظری، این امکان را خواهند داشت که علاوه بر کنکور اصلی گروه آزمایشی خود، در کنکور هنر نیز شرکت نمایند.

در واقع، عکاسی یکی از رشته های هنر محسوب می‌شود. رشته عکاسی در کنار رشته‌هایی همچون رشته گرافیک، ارتباط تصویری و طراحی لباس، رشته های زیرگروه یک کنکور هنر هستند. البته باید به این نکته اشاره کرد که باتوجه به تصویب شورای ‌عالی انقلاب فرهنگی، در کنکور سراسری سال ۱۴۰۲ همه زیرگروه‌ها در کلیه گروه‌های آزمایشی حذف می‌گردند.

طبق توضیحاتی که گفته شد، می‌توان در هنگام انتخاب رشته کنکور هنر، عکاسی را انتخاب کرد و در صورت قبولی در آزمون، در دانشگاه، به تحصیل در این رشته پرداخت. امکان ادامه تحصیل فارغ‌التحصیلان کارشناسی عکاسی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری نیز وجود خواهد داشت.

گذراندن دوره کارآموزی عکاسی

بعضی از افراد علاقه‌مند به رشته عکاسی نیز گزینه کارآموزی را انتخاب می‌کنند و به‌جای روش آکادمیک، عکاسی را به‌صورت تجربی می‌آموزند. در این روش، افراد در کنار یک عکاس حرفه‌ای و یا از طریق یک شرکت تبلیغاتی یا هنری معتبر، با اصول عکاسی حرفه‌ای و چالش‌های این حوزه به‌صورت عملی آشنا می‌شوند.

این افراد بعد از گذراندن این دوره و عکاسی‌کردن زیر نظر یک عکاس حرفه‌ای، می‌توانند به‌صورت مستقل مشغول به کار شوند و از طریق آگهی‌های استخدام عکاس، در یک شرکت معتبر، جذب و استخدام گردند.

بازار کار و آینده شغلی عکاسی؛ بازار کار کدام گرایش شغل عکاسی پرطرفدارتر است؟

عکاسی دارای گرایش های مختلفی است که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

● عکاسی پرتره

● عکاسی صنعتی

● عکاسی خبری

● عکاسی طبیعت

● عکاسی معماری

● عکاسی مد و فشن

● عکاسی ورزشی

● عکاسی تبلیغاتی

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، در سال‌های اخیر، توجه به صنعت تبلیغات و فضای مجازی بیش‌ازپیش شده است. به همین دلیل یکی از پرطرفدارترین گرایش های عکاسی، عکاسی تبلیغاتی است. عکاسان می‌توانند با عکاسی‌کردن برای کارخانه‌ها، کارگاه‌ها و کسب‌وکارهای تجاری و کمک به معرفی محصولات و خدمات آن‌ها، به کسب درآمد بپردازند.

تولید محتوا با عکاسی نیز یکی از فرصت‌های شغلی مرتبط با این گرایش است که می‌تواند درآمدی بالاتر از متوسط درآمد عکاسان دیگر، برای فرد داشته باشد.

یکی دیگر از گرایش های پرطرفدار که در آگهی‌های استخدام عکاس نیز به چشم می‌خورد، عکاسی مد و فشن است که در سال‌های اخیر، مورد استقبال شرکت‌های تبلیغاتی و بسیاری از افراد جامعه قرار گرفته است. کار در آتلیه‌های خصوصی و کار به‌عنوان عکاس خبری برای سایت‌ها و مجلات خبری نیز از دیگر فرصت‌های شغلی پردرآمد و پرطرفدار رشته عکاسی محسوب می‌شوند.

جمع‌بندی و سخن پایانی

در این مقاله به معرفی مهارت‌های موردنیاز برای استخدام عکاس و روش‌های مختلف عکاس شدن پرداختیم و علاوه بر بررسی بازار کار و آینده شغلی رشته عکاسی، به این سوال پاسخ دادیم که بازار کار کدام گرایش شغل عکاسی پرطرفدارتر است.

گذراندن دوره عکاسی در موسسات و آموزشگاه‌های آزاد، انتخاب رشته عکاسی در پایه نهم، شرکت در کنکور سراسری هنر و گذراندن دوره کارآموزی عکاسی، از جمله روش‌های رایج ورود به حرفه عکاسی هستند.

همان‌طور که گفته شد، در سال‌های اخیر با گسترش اینترنت، افزایش استفاده از شبکه‌های مجازی و رشد صنعت تبلیغات، بازار کار رشته عکاسی در ایران، بسیار مساعدتر از قبل شده است که از جمله گرایش‌های پرطرفدار آن می‌توان به عکاسی تبلیغاتی، مد و فشن و عکاسی خبری اشاره کرد.

بنابراین، افراد علاقه‌مند به رشته عکاسی، با افزایش مهارت و کسب تجربه کافی، می‌توانند به درآمد بالایی دست پیدا کنند.

مطلب مفید بود ؟ ۴ ۰

شما هم بخوانید