علت تکرر ادرار + ۴۲ دلیل و روش درمان تکرر ادرار

علت تکرر ادرار چیست + راه درمان

علت تکرر ادرار چیست ۴۲ دلیل و روش های درمان تکرر ادرار علائم تکرار ادرار و راه درمان سریع تکرر ادرار در طب سنتی را سایت فتوکده می خوانید

علت و راه های درمان تکرر ادرار

افراد زیادی در سنین متفاوت به علت های مختلف دچار مشکل تکرر ادرار می شوند. این افراد از احساس دائمی نیاز به تخلیه ادرار رنج می برند.

در این شرایط انجام فعالیت های روزمره و همچنین ادامه فعالیت های شغلی، تحصیلی و … دشوار می شود. در نتیجه کیفیت زندگی افراد کاهش می یابد.

رفع این مشکل در بسیاری از موارد وابسته به یافتن علت اصلی آن است

روش های درمان تکرر ادرار در زنان و مردان

تکرر ادرار چیست ؟

بیماران مبتلا به تکرر ادرار با نوشیدن مقدار کم مایعات به صورت مکرر ادرار می کنند و مقدار ادرار دفع شده هر بار نسبت به دفعه قبل کمتر است ولی آنها احساس می کنند ادرار به صورت کامل تخلیه نشده است و هنوز ادرار دارند.

علاوه بر افزایش تعداد دفعات تخلیه مثانه، کوتاه بودن فاصله بین دفعات ادرار و دفع مایع به مقدار بیش از دو و نیم لیتر در روز از بدن مهمترین نشانه های اختلال تکرر ادرار به شمار می روند.

شیوع این عارضه در زنان بیشتر از مردان است و در بعضی مواقع با احساس سوزش ادرار و درد پشت یا شکم همراه است.

تمام علت های تکرر ادرار چیست

بارداری و زایمان

رشد رحم از هفته های اول بارداری با کاهش فضای مثانه و ایجاد فشار به این بخش از دستگاه دفع موجب ایجاد تکرر ادرار در زنان می شود.

زایمان طبیعی هم با تضعیف عضلات کف لگن احتمال بروز تکرر ادرار را افزایش می دهد. عدم قاعدگی به مدت طولانی و توقف تولید هورمون استروژن در بسیاری از زنان یائسه نیز با تکرر ادرار همراه است.

زیاده روی در مصرف مایعات

مصرف بی رویه نوشیدنی های الکلی و یا نوشیدنی های حاوی شیرین کننده های مصنوعی به میزان قابل توجهی در نیاز بدن به دفع بیشتر و بروز تکرر ادرار تأثیرگذار است.

نوشیدن آب بیشتر از ۸ لیوان در روز هم افراد را به تکرر ادرار دچار می کند. البته بعضی از افراد به دلیل بیماری یا شرایط خاص باید بیشتر از افراد عادی آب بنوشند.

بزرگ شدن غده پروستات

مشکلات پروستات مانند بزرگ شدن غده پروستات منجر به وارد آمدن فشار به مجرای خارج کننده ادرار از بدن یا پیشاب راه، مسدود شدن این مجرای خروجی و تحریک دیواره مثانه در مردان می شود.

در این شرایط حتی با وجود مقدار اندکی ادرار در درون مثانه فرد این اندام دستگاه ادراری منقبض می شود و وی به صورت غیر عادی و مکرر ادرار می کند.

استفاده از دارو های ادرار آور

مصرف آرام بخش های عضلانی، دارو های کاهش تجمع مایعات در بدن و درمان فشار خون بالا مانند دیورتیک، کلر تیازید و … با بروز تکرر ادرار همراه است.

توصیه می شود در صورت مصرف این دارو های مدر و بروز تکرر ادرار شدید و غیر عادی با پزشک خود در خصوص تغییر دارو ها یا دز مصرفی آنها مشورت کنید.

سنگ کلیه و مثانه

تشکیل توده مواد معدنی در کلیه ها به شکل سنگ و حرکت این سنگ ها باعث مسدود شدن مجرای ادرار، تحریک و انقباض مثانه و در نهایت بروز تکرر ادرار در افراد می شود.

تشکیل سنگ در مثانه نیز با فشار آوردن به این اندام، تحریک و انقباض مثانه را به دنبال دارد. بعضی از سنگ های مثانه و کلیه به ویژه سنگ های کوچک به طور طبیعی قابل دفع می باشند.

ولی در اغلب موارد خروج سنگ های بزرگتر مستلزم انجام جراحی است.

علت تکرر ادرار بخاطر آسیب اعصاب

سکته مغزی و ابتلا به بیماری های مغز و اعصاب آسیب اعصاب مرتبط به مثانه، اختلال در عملکرد این اندام دستگاه ادراری، افزایش تعداد دفعات ادرار و احساس نیاز به تخلیه ادرار به صورت ناگهانی را به دنبال دارد.

عدم کنترل ادرار، شب ادراری، یبوست، بروز اختلال در بلع و هضم غذا و مشکلات گوارشی از دیگر پیامد های منفی بیماری های عصبی بی حساب می آیند.

دیابت

ابتلای افراد مخصوصاً زنان به دیابت نوع ۱، نوع ۲ و به ویژه دیابت شیرین سبب بروز تکرر ادرار در آنها می شود.

بروز بیماری دیابت بی مزه مرکزی با کاهش ترشح هورمون ضد افسردگی یا وازوپرانسین و کم شدن میزان باز جذب دوباره مایعات به کلیه ها همراه است.

عدم پاسخگویی کلیه ها در افراد مبتلا به دیابت بی مزه نوروژنیک نیز میزان ادرار را افزایش می دهد.

عفونت دستگاه ادراری

عفونت دستگاه ادراری از جمله مجرای ادرار و حالب ها بر اثر ورود باکتری ها به این بخش از بدن، مقاربت جنسی، عدم شستشوی مناسب پس از تخلیه ادرار و … افراد را به تکرر ادرار دچار می سازد.

عفونت کلیه و مثانه به علت گسترش عفونت ادراری به این اندام ها نیز موجب ادرار مکرر افراد می شود. از دیگر علائم این نوع عفونت می توان به ادرار خونی، استفراغ و تهوع اشاره کرد.

اختلالات کلیوی

بروز انواع خاصی از مشکلات کلیوی نظیر نفریت بینابینی و بعضی از تخریب های کلیوی سبب کاهش حجم مایع حاصل از باز جذب دوباره کلیه ها، افزایش میزان ادرار و پر ادراری می شود.

همچنین تخریب های کلیوی بر اثر کم خونی سلول های خاصی از بدن بروز می یابند. مشکلات کلیوی فرآیند خروج سموم از بدن را هم مختل می سازد.

علت تکرر ادرار بخاطر عفونت مهبل

زنان بر اثر التهاب و عفونت مهبل و واژن یا واژینیت به صورت مکرر ادرار می کنند. این نوع التهاب دارای علائم دیگری مانند افزایش شدید ترشحات واژن، خارش و بوی غیر طبیعی می باشد.

قرار گرفتن تحت معاینات پزشکی و آزمایش PH ترشحات واژن به تشخیص این بیماری کمک می کند. واژینیت معمولاً از طریق مصرف آنتی بیوتیک ها و دارو های مسکن و ضد التهاب درمان می شود.

سایر علت های تکرر ادرار

● اختلال بی اختیاری ادرار
● مصرف کافئین و غذا های ادرار آور
● استرس، اضطراب و ترس
● افزایش سن و پیری
● مشکلات و اختلال عملکرد مثانه
● سیستیت بینابینی یا التهاب دیواره مثانه
● بیماری های عفونی مقاربت جنسی مانند کلامیدیا
● سرطان مثانه
● سندرم تخریب مثانه
● تومور در ناحیه لگن
● پرتو درمانی و تابش رادیواکتیو به لگن
● افزایش فعالیت سیستم دفع ادرار و سندرم مثانه بیش فعال
● اختلالات خواب مانند بی خوابی و آپنه انسدادی خواب
● وجود حفره غیر طبیعی در دستگاه ادراری
● التهاب در پوشش داخلی روده بزرگ یا دیورتیکولیت
● توده و یا تومور در مجاری ادراری
● آزمایش ادرار و سونوگرافی در مواقع نادر
● وارد آمدن ضربه به سر

علت و روش های درمان تکرر ادرار چیست

راه و روش های درمان تکرر ادرار

راه و روش های درمان تکرر ادرار چیست

آب انگور و آلوئه ورا بنوشید

آب انگور سرشار از ویتامین C است. از مهمترین فواید مصرف این آبمیوه می توان به تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش تورم و التهاب، بهبود عفونت های دستگاه ادراری و در نتیجه درمان تکرر ادرار اشاره کرد.

نوشیدن آب الوئه ورا هم به بهبود عملکرد کلیه ها و کاهش التهاب و احساس سوزش در حین تخلیه ادرار کمک می کند.

مصرف محلول سرکه سفید و آب

نوشیدن محلول دو قاشق غذا خوری سرکه سفید یا سرکه سیب در نصف فنجان آب گرم و یا یک قاشق چایخوری جوش شرین در یک لیوان آب موجب کاهش تکرر ادرار در افراد می شود.

جهت کسب نتایج درمانی مطلوب این ترکیباب باید چند بار در هفته مصرف شوند. مصرف آب خالص کرن بری هم به جلوگیری ازعفونت دستگاه ادراری بدن و بهبود تکرر ادرار کمک می کند.

ورزش دیافراگم لگنی

آموزش دوباره مثانه همراه با انجام تمرینات کنترل مثانه و انقباض و رهاسازی عضلات پشت لگن ضمن تقویت عضلات اطراف مثانه و مجرای ادرار مشکل تکرر ادرار افراد را برطرف می کند.

انجام این تمرینات حداقل باید دو ماه ادامه یابد. توجه داشته باشید نگهداشتن ادرار در زمان ضرورت دفع آن با مضراتی نظیر افزایش خطر ابتلا به عفونت، بازگشت ادرار به کلیه ها و تحمیل فشار به این اندام ها همراه است.

راه درمان تکرر ادرار با کمپرس گرم

قرار دادن کیسه آب گرم زیر مثانه پس از دراز کشیدن باعث کافش فشار مثانه، انبساط، آرامش و تقویت ماهیچه ها و عضلات این ناحیه و تسکین درد و رفع تکرر ادرار در افراد می شود

استفاده از بطری آب گرم پیچیده شده درون حوله، پد های حرارتی و گرما بخش، حوله گرم شده با اتو هم همین تأثیرات درمانی را در پی دارد.

بهبود تکرر ادرار با طب سوزنی

طب سوزنی سندرم هیپوفیز مثانه را درمان می کند.

در این تکنیک با استفاده از قرار دادن سوزن های خیلی نازک یکبار مصرف در نقاط خاص، طی مدت پنج هفته ظرفیت مثانه افراد به میزان زیادی افزایش می یابد.

با استفاده از طب سوزنی تکرر ادرار ناشی از اضطراب و تنش های روانی هم ظرف مدت یک روز درمان می شود.

بیوفیدبک

بیوفیدبک از طریق اتصال بدن افراد به حسگر های الکتریکی سبب ایجاد تغییرات ظریف در بدن، تقویت عضلات لگنی، کنترل استرس، درمان تکرر ادرار و رفع درد ناشی از این عارضه می شود.

این روش به عنوان یک نوع درمان جانبی در کنار سایر انواع درمان مانند دارو درمانی به ویژه برای بهبود کودکان کاربرد زیادی دارد.

حفظ سلامت مثانه با مصرف ماست

افزایش رشد باکتری های خوب در دستگاه ادراری، بهبود هضم، تقویت سلامت کلیه ها، مثانه و روده و درمان عفونت و تکرر ادرار از جمله مزایای بی نظیر ماست محسوب می شوند.

جهت ایجاد تأثیرات بیشتر در این زمینه باید هر روز یک تا دو کاسه ماست فاقد مواد طعم دهنده و شیرین کننده استفاده کنید. مصرف کلم و ترشی هم اختلال تکرر ادرار افراد را برطرف می کند.

دارو درمانی

استفاده از قرص های ضد تکرر و دارو های غیر خوراکی تجویز شده توسط پزشک به درمان تکرر ادرار کمک می کند.

همچنین مصرف دارو های درمان بیماری های دارای عوارض تکرر ادرار منجر به بهبود این بیماری ها و در نتیجه رفع این مشکل می شود.

به طور مثال مصرف آنتی بیوتیک ها با درمان بیماری های عفونی، تکرر ادرار ناشی از آن را رفع می کند.

از طریق جراحی

کاشت محرک های عصبی کوچک زیر پوست یک جراحی ساده جهت درمان تکرر ادرار است.

انجام این جراحی موجب تحریک اعصاب، انقباض اندام های مرتبط با عمل تخلیه ادرار، کنترل عضلات کف و داخل لگن و در نتیجه کنترل ادرار می شود.

البته چند نوع جراحی مختلف برای برطرف شدن این اختلال قابل کاربرد می باشند.

تزریق بوتاکس داخل عضله مثانه

تزریق داروی بوتاکس داخل عضله مثانه موجبات آرامش عضلات مثانه، افزایش ظرفیت ذخیره سازی آن و کاهش دفعات تخلیه ادرار را فراهم می کند.

البته این روش در زمانی که دارو درمانی و مصرف دارو های تجویز شده توسط پزشک و تغییر سبک زندگی افراد در درمان آنها تأثیرگذار نباشد، مورد استفاده قرار می گیرد.

راه درمان تکرر ادرار با مصرف مایعات

مصرف آب به میزان کافی ضمن حفظ حالت هیدراته بدن از تخریب مثانه، یبوست مزمن، سردرد و افزایش بیش از حد غلظت ادرار جلوگیری می کند؛

به همین دلیل محدود کردن مصرف مایعات جهت درمان تکرر ادرار به هیچ وجه راهکار مناسبی نیست. بلکه باید با مشورت پزشک صرفاً به مقدار مورد نیاز بدن در طول روز و در زمان های مختلف آب مصرف کنید.

جهت جلوگیری از ادرار شبانه خودداری از مصرف مایعات قبل از خواب نیز الزامی است.

حذف نوشیدنی های الکلی و کافئین

مصرف الکل، نوشیدنی های

کافئین دار و گازدار، شیر و لبنیات، قند و شیرین کننده های مصنوعی، غذا های ادویه دار و پرچرب، میوه ها و مرکبات، فرآورده های گوجه فرنگی و … موجب فعالیت بیش از حد مثانه و تکرر ادرار می شود.

مصرف آب کلم هم علی رغم فواید آن برای حفظ سلامت مثانه، به افراد دچار تکرر ادرار توصیه نمی شود.

کاهش تکرر ادرار با پودر دارچین

مصرف پودر دارچین علاوه بر حفظ سلامت کلیه ها التهاب، سوزش و تکرر ادرار را کاهش می دهد. خوردن شکر زرد هم به کاهش علائم اختلال تکرر ادرار کمک می کند.

استفاده روزانه از زیره سبز همراه با آب گرم مشکلات گوارشی و تکرر ادرار ناشی از این مشکلات را برطرف می سازد. افراد دارای شرایط خاص باید پس از مشورت با پزشک از این گیاهان استفاده کنند.

سایر روش های درمان تکرر ادرار

● مصرف یکی از ترکیبات رب یا خمیر انار در آب، کنجد و شکر زرد، پودر هسته های زغال اخته و زنجبیل و عسل و آب دو بار در روز

● خوردن اسفناج آبپز، آلبالو، برنج قهوه ای، لوبیا، سیب زمینی شیرین، موز، تمشک و سیب

● خودداری از پوشیدن لباس های تنگ

● درمان بیماری های مزمن مثل دیابت

● کاهش وزن و لاغری

● پرهیز از استعمال سیگار و دخانیات

و …

راه و روش های درمان تکرر ادرار چیست | سایت فتوکده

مطلب مفید بود ؟ ۱۴ ۲

شما هم بخوانید